Avainsanatutkimus: näin hoidat homman lähtöviivalta maaliin saakka

Huolellisesti tehty tutkimus auttaa onnistumaan niin SEO:ssa kuin Google Adsissä

Joku saattaa miettiä, että pelkkien laadukkaiden kotisivujen väsääminen riittää ja homma lähtee rullaamaan mallikkaasti – ikään kuin automaattisesti. Tällainen olettamus johtaa kuitenkin varsin nopeasti pettymykseen, sillä laadukkaasti toteutetut näyttävät kotisivut ovat vasta alkupiste: ikään kuin täytekakun pohjalla oleva taikina, joka ei yksinään maistu miltään.

Tärkein tuon taikinan päälle rakennettava kerros on hakukoneoptimointi ja sitä kautta päästään siihen, miten tärkeä elementti avainsanatutkimus on, kun tavoitteena on korkea Google ranking -sijoitus ja kärkipään paikka esimerkiksi YouTube-hakutuloksissa. Edellä mainitusta johtuen, ja koska kilpailu on kovaa, päätin lähteä avaamaan yksityiskohtaisesti, mitä avainsanatutkimus tarkoittaa, miten se tehdään, millaisia työkaluja siinä voidaan hyödyntää ja miksi se on niin tärkeää.

Mitä avainsanatutkimus tarkoittaa?

Avainsanatutkimus on prosessi, jonka tavoitteena on löytää arvokkaita hakukyselyitä, joita potentiaaliset asiakkaasi kirjoittavat hakukoneisiin, kuten Googleen ja Bingiin – myös YouTubeen – löytääkseen haluamansa tuotteen, palvelun tai tietoa. Kun verkkosivujesi sisältö optimoidaan näissä hakykyselyissä esiintyvien tiettyjen avainsanojen ympärille, verkkosivustollasi on parempi mahdollisuus rankkautua korkealle Googlen ja muiden hakukoneiden hakutuloksissa. Samanaikaisesti myös verkkosivustosi saamat impressiot kasvavat.

Avainsanatutkimuksen kautta sinulla on mahdollisuus löytää esimerkiksi maailmanlaajuisia tai maan sisäisiä aiheita, joita ihmiset etsivät. Jos yrityksesi on kuitenkin vaikkapa paikallinen kivijalkamyymälä, jolla ei ole verkkokauppaa, tällöin on syytä etsiä aiheita, joita paikalliset ja lähialueilla asuvat potentiaaliset asiakkaat hakukoneista etsivät.

Otetaan henkilökohtainen esimerkki: tavoitteenani on auttaa yrityksiä kasvamaan, tuomalla verkkosivustollesi lisää liikennettä ja sen myötä yrityksellesi ostavia asiakkaita. Tämä tapahtuu muun muassa kiinnittämällä huomiota SEO-puoleen eli hakukoneoptimointiin. Koska tarjoan tällaisia palveluita, tällöin haluan verkkosivustoni rankkautuvan korkealle muun muassa tietyillä hakukoneoptimointiin tai digimarkkinointiin liittyvillä avainsanoilla.

Olen tehnyt kovasti töitä sen eteen, että verkkosivustoni on mahdollisimman korkealla Google rankingissa yritykselleni tärkeillä avainsanoilla, ja äärimmäisen tärkeässä roolissa on ollut juuri avainsanatutkimus. Olen toisin sanoen optimoinut sivustoni monipuolisesti eri alaani ympäröiville tärkeille avainsanoille ja saan Googlen kautta hyviä tuloksia, vaikka en käytä markkinointiin lainkaan rahaa; kaikki se tekemäni työ on siis palkittu.

Miksi oikeat avainsanat ovat niin tärkeä asia?

Kuvitellaan, että sinulla on yritys, joka myy omassa verkkokaupassaan tuulilasinpyyhkijöitä. Avainsanatutkimus on kuitenkin jäänyt tekemättä, joten yrityksesi verkkosivuja ei tule vastaan Googlen hakutuloksissa, YouTubessa tai missään muualla, koska sisältöä ei ole voitu ilman avainsanatutkimusta optimoida oikeiden avainsanojen ympärille. Näin ollen et saa hakukoneiden kautta juuri minkäänlaista liikennettä, mikä johtaa siihen, että potentiaaliset asiakkaat tilaavat tuulilasinpyyhkijänsä kilpailijoiltasi.

Otetaan vielä toinen esimerkki: julkaiset verkkosivuillasi artikkelin. Artikkeli on kirjoitettu aiheesta, jota ei hae käytännössä ottaen kukaan eli se ei kiinnosta potentiaalisia asiakkaitasi. Tällöin sinun on turha odottaa myöskään liikennettä hakukoneiden suunnalta, mikä tarkoittaa työsi valuneen täysin hukkaan. Tämä on äärimmäisen yleinen virhe, jonka monet yrittäjät tekevät; kuvaavaa onkin, että yli 90 prosenttia sivuista ei saa minkäänlaista orgaanista eli ilmaista näkyvyyttä Googlessa tai muissa hakukoneissa.

Mikäli siis verkkosivujesi ei ole tarkoitus olla vain kuin se vanha pahvinen käyntikortti, jota esitellä ystäville ja josta kovinkaan moni ei ole todellisuudessa kiinnostunut, tällöin avainsanatutkimus on kaikki kaikessa. Se, kun auttaa sinua ensinnäkin varmistumaan siitä, että esimerkiksi artikkelisi aiheelle on kysyntää hakukoneissa ja toisekseen löytämään oikeat avainsanat.

Miten löytää oikeat avainsanat?

Olen nyt käynyt läpi avainsanatutkimuksen merkityksen, käytännössä ottaen yrittäjälle kuin yrittäjälle. Seuraava kysymys monien mielessä lieneekin tämä: miten ne oikeat avainsanat sitten oikein löytää? Mitä kaikkea sinun tulee tutkia, että tulokset ovat toivotunlaisia?

Käyn seuraavassa läpi viisi tärkeää tapaa oikeiden avainsanojen löytämiseen.

1. Määritä ensimmäiset avainsanat itse

Mikäli olet yksinyrittäjä, tällöin kannattaa kysyä esimerkiksi ystävää tai perheenjäsentä avuksi. Tehtävänäsi on nimittäin ideoida ensimmäiset avainsanat itse ja nuo avainsanat tulevat toimimaan itse avainsanatutkimuksen perustana; toki voit hoitaa tämän myös täysin omatoimisesti – kyse ei ole nimittäin mistään ydinfysiikasta.

Suosittelen sinua lähestymään asiaa astumalla potentiaalisten asiakkaidesi saappaisiin. Mieti, mitä sanoja ja lauseita he voisivat käyttää googlatessaan, löytääkseen ratkaisun ongelmiinsa ja tarpeisiinsa. Otetaan jälleen esimerkki: yrityksesi myy kahvia, kahvinkeittimiä ja kahvikoneita. Tällöin määrittämäsi ensimmäiset avainsanat voisivat olla esimerkiksi:

  • Kahvi
  • Kahvikone
  • Kahvinkeitin
  • Moccamaster
  • Ja niin edelleen…

Ja yksi huomionarvoinen seikka vielä: on hyvinkin mahdollista, etteivät itse määrittämäsi avainsanat ole käyttämisen arvoisia hakukoneoptimoinnissa – sen sijaan niiden tehtävä on antaa lähtölaukaus avainsanatutkimukselle. Ne ovat toisin sanoen juuria – niin sanottuja juuriavainsanoja – joista itse puu rakentuu. Sinun ei siis kannata ottaa niistä sen kummempaa stressiä tai painetta, vaikka se tärkeä vaihe onkin tässä prosessissa.

2. Katso millaisilla avainsanoilla kilpailijasi rankkautuvat Googlessa

Ennen kuin puhun teille työkaluista, haluan keskittyä kilpailijoiden merkitykseen avainsanatutkimuksessa. Avainsanatutkimuksessa Eco-asetuksen vaihtaminen Sport-asetukseen, autokieltä käyttääkseni, perustuu nimittäin kilpailijoiden tutkimiseen. Miksi? Koska kilpailijoita tutkimalla saat ymmärryksen siitä, millä avainsanoilla ne saavat liikennettä sisään.

Ennen kilpailijoiden lähempää tutkimista sinun tulee ensiksi tietää, ketkä ovat kilpailijoitasi. Tässä kohtaa valitsemasi juuriavainsanat nousevat merkittävään rooliin: kokeile kirjoittaa ne yksi kerrallaan Googleen, tai muihin hakukoneisiin, ja katso mitkä verkkosivut tulevat hakutuloksissa vastaan ensimmäisinä.

Mikäli on kuitenkin niin, ettei hakutuloksissa yksikään vastaan tuleva sivusto vastaa sinun verkkosivustoasi, tällöin kannattaa kokeilla tehdä uusi Google-haku spesifimmällä termillä. Oletetaan edelleen, että kahvit ja kahvikoneet ovat yrityksesi toiminnan keskiössä. Jos haet Googlesta esimerkiksi sanaa kahvi, on paljon mahdollista, että löydät todelliset kilpailijasi paremmin vaikkapa kirjoittamalla hakukenttään kahvinkeitin.

Kun olet löytänyt kilpailijasi, sen jälkeen näiden sivustojen analysointiin – esimerkiksi siihen, mitkä niiden sivuista tuottavat eniten liikennettä – tarvitaan työkaluja. Ja niiden työkalujen kautta edessäsi odottaa melkoisen laaja lista potentiaalisia avainsanoja, joita käyttää.

3. Käytä avainsanatutkimukseen suunniteltuja työkaluja

Kun olet tyytyväinen työsi tulokseen tässä vaiheessa, on aika siirtyä avainsanatutkimuksessa käytettävien työkalujen pariin; tällaisista työkaluista käytetään termiä avainsanatyökalu. Näistä avainsanatyökaluista käytännössä ottaen jokainen tulee ensimmäisenä kysymään sinulta niin sanottua juuriavainsanaa, joka siis on yksi itse alussa määrittämistäsi avainsanoista. Sinun tehtäväsi on siis syöttää juuriavainsana ja avainsanatyökalu tarjoaa sinulle sen perusteella melkoisen listan potentiaalisia avainsanoja.

Edellä mainitsin, että kilpailevien sivustojen analysointi on tärkeää ja niiden tutkimista tarvitaan myös työkalujen käyttöön. Samaan aikaan on kuitenkin paljon mahdollista, että löydettävissä on myös avainsanoja, joita kilpailijasi eivät käytä; näitä avainsanoja sinulle tarjoilevat nimenomaan avainsanatyökalut. Tällaisissa tilanteissa, joissa kilpailijasi eivät käytä avainsanoja, tai niiden käyttö on vähäistä, kipuaminen korkealle Google rankingissa on helpompaa, sillä kilpailu on vähäisempää.

Perehdyn myöhemmin tässä tekstissä tarkemmin työkaluihin, joita voit käyttää avainsanatutkimuksessa ja joiden avulla hakukoneoptimointi on huomattavasti vaivattomampaa.

4. Tutki alaasi ja asiakkaitasi

Kaikki se, mitä olen edellä käynyt läpi, on omiaan johtamaan tilanteeseen, jossa sinulla on käytössäsi lähes rajaton määrä yrityksesi alaan istuvia avainsanoja. Samaan aikaan tämä prosessi rajoittaa perspektiiviäsi: kyllä, edellä mainituin keinoin saat äärimmäisen tärkeää tietoa siitä, mitkä ovat potentiaalisia avainsanoja, mutta sinun tulee myös tuntea alasi ja potentiaaliset asiakkaat.

Oppiaksesi tuntemaan paremmin asiakkaasi ja heidän tarpeensa, kannattaa suunnata keskustelufoorumeille ja esimerkiksi sosiaalisen median ryhmiin eli seurata potentiaalisten asiakkaiden käymää keskustelua aiheesta; somekanavien ohella yksi hyvä paikka on Reddit. Eri kanavia hyödyntämällä voit tarkastella, millaisia avainsanoja potentiaaliset asiakkaasi käyttävät ja metsästää myös hyviä artikkeli-/blogiaiheita.

Ja, jos yrityksesi on jo täydessä toiminnassa eli sinulla on jo asiakkaita, kannattaa kiinnittää huomiota myös kieleen, jota he käyttävät puhuessaan/kirjoittaessaan, sekä heidän esittämiin kysymyksiin; parhaassa tapauksessa löydät uusia toimivia avainsanoja tätä kautta ja niitä voit hyödyntää esimerkiksi videosisältöä tehdessäsi myös YouTube-kanavallasi.

5. Analysoi löytämäsi avainsanat

Nyt, kun olet edennyt tilanteeseen, jossa sinulla on läjäpäin potentiaalisia avainsanoja, yksi vaihe prosessista on suoritettu. Mutta miten sitten tietää, mitkä näistä käsissäsi olevista avainsanoista ovat parhaita? Jälleen kerran kuvaan astuvat avainsanatyökalut ja tietyt SEO-mittarit. Käyn seuraavassa läpi lyhyesti ja ytimekkäästi, mitä asioita sinun tulee selvittää ymmärtääksesi eri avainsanojen tärkeyden ja toimivuuden:

  • Hakuvolyymi: miten paljon avainsanaa haetaan kuukausittaisella tasolla
  • Liikennepotentiaali: miten usein kyseinen avainsana johtaa siihen, että sitä hakenut henkilö klikkaa jonkun hakutuloksissa esiintyvän sivuston auki (CTR eli Clickthrough rate)
  • Avainsanan vaikeus: miten kovaa kilpailu on tietyn avainsanan osalta ja miten helppoa/vaikeaa sillä on saavuttaa korkea ranking
  • Google Ads CPC: miten paljon mainostajat ovat valmiita maksamaan saadakseen klikkauksia tietyillä hakusanoilla
  • Bisnesarvo: miten paljon hyödyt siitä, että yrityksesi rankkautuu tietyn avainsanan osalta korkealle Googlen hakutuloksissa

Parhaat ilmaiset avainsanatyökalut

Tässä blogitekstissä viimeisenä, mutta ei todellakaan vähäisimpänä, käsitellään avainsanatyökalut, jotka voivat eri tavoin auttaa sinua avainsanatutkimuksessa – ilmaiseksi.

Jos tarkoituksenasi on löytää paras avainsanatyökalu, tällöin sinun kannattaa varautua siihen, että ne ovat maksullisia. Ilmaisilla avainsanatyökaluilla, ja maksullisten työkalujen ilmaisversioilla, pääsee toki alkuun. Mutta mikäli hakukoneoptimointi on tarkoitus ottaa vakavasti ja hyvät sijoitukset Googlessa ovat sinulle tärkeä asia, ilmaisten avainsanatyökalujen ja ilmaisversioiden rajallisuus tulee useissa tapauksissa nopeasti vastaan.

Tarjolla on kuitenkin muutamia erittäin päteviä ilmaisia työkaluja, jotka pystyvät auttamaan sinua ainakin osittain avainsanatutkimuksen ja siten hakukoneoptimoinnin saralla. Keskityn siis esittelemään niitä, ja loppuun mainitsen vielä muutaman erinomaisen maksullisen vaihtoehdon.

Google Keyword Planner

Google Keyword Planner on kenties se tunnetuin avainsanatyökalu. Tähän vaikuttaa osaltaan se, että kyseessä on varsin pätevä työkalu ja vieläpä ilmainen sellainen. Toki se on lähtökohtaisesti suunnattu Google Ads -mainontaa harjoittaville yrityksille, mutta samanaikaisesti sitä voidaan käyttää myös SEO-tarkoituksiin.

Tässä Googlen erinomaisessa työkalussa ehdottomasti paras puoli on se, että se tarjoaa avainsanoja, jotka eivät välttämättä sisällä käyttämääsi juuriavainsanaa. Toisin sanoen, tämä työkalu toimii ikään kuin “outside the box” -ajatusmallilla, jolloin se kykenee tarjoamaan myös avainsanoja, jotka eivät ole itsestäänselvyyksiä.

Vinkki: kun Google Keyword Planner tarjoaa sinulle avainsanan, joka ei ole itsestäänselvä sellainen, syötä myös tuo avainsana juuriavainsanaksi ja tutki tuloksia.

Google Search Console

Mikäli haluat saada ymmärryksen siitä, millä avainsanoilla ja hakutermeillä sivustosi rankkautuu Googlessa, tällöin Google Search Console on erittäin pätevä peli tähän. Se nimittäin tarjoaa avainsanatutkimuksen osalta juurikin tämän, ja auttaa kenties sinua tekemään paremmin harkittuja ratkaisuja myös muiden potentiaalisten avainsanojen ja hakulauseiden osalta.

Vinkki: Googlen tarjoamista työkaluista kannattaa perehtyä myös Google Trends -työkaluun.

Ahrefs Keywords Explorer

Ahrefs Keywords Explorer on itse asiassa hyvin samantapainen avainsanatyökalu kuin edellä esittelemäni Google Search Console. Merkittävin ero näiden kahden työkalun välillä tulee kuitenkin siinä, että Ahrefsin toteutus on monipuolisempi: se, kun ei tarjoa pelkästään listaa avainsanoista, joilla sivustosi rankkautuu, vaan myös avainsanan vaikeuden.

Edellä mainitun lisäksi Ahrefs monitoroi sivustosi hyvinvointia SEO:n näkökulmasta ja auttaa sinua muun muassa ymmärtämään sivustosi backlink-tilannetta.

Keyword Surfer

Keyword Surfer on itse asiassa Google Chrome -selaimeen asennettavissa oleva lisäosa. Kyseessä on ehkä se nopein työkalu avainsanatutkimusprosessissa. Kun kirjoitat Googlen hakukenttään jonkin tietyn sanan, se analysoi hakutulokset ja kertoo, millaisia sanoja ja lauseita kaikkein korkeimmalle sijoittuvat sivut käyttävät. Keräämänsä datan perusteella Keyword Surfer ehdottaa sinulle kilpailijoiden osalta sellaiset hakutermit, joita myös sinun kannattaa käyttää.

Kyseessä on SurferSEO:n työkalu, ja kyseinen yritys tarjoaa sinulle myös muita hakukoneoptimointiin päteviä ja avainsanatutkimuksessa osaltaan auttavia ilmaisia ja maksullisia työkaluja. Tällainen on esimerkiksi Content Editor. Se muun muassa analysoi korkeimmalle rankkautuvat kilpailijasi/valitsemasi kilpailijat, kertoo kilpailijoiden käyttämät avainsanat, myös määrällisesti, valitsemaasi aiheeseen liittyen ja kertoo myös ihanteellisen artikkelin pituuden.

Parhaat maksulliset avainsanatyökalut

Kuten edellä lupasin, tässä vaiheessa teen pienen katsauksen siihen, mitkä ovat parhaat maksulliset avainsanatyökalut; nämä ovat siis sellaisia työkaluja, joita hyödyntämällä kilpailu korkeista sijoituksista hakutuloksissa saattaa hyvinkin kääntyä sinun eduksesi.

Ota huomioon, että osa näistä työkaluista tarjoaa myös ilmaisversioita, jotka ovat kuitenkin varsin suppeita ja joiden rajallisuus tulee nopeasti vastaan.

  • Ahrefs Keywords Explorer: monien mielestä paras avainsanatyökalu, joka tarjoaa järisyttävän määrän dataa ja informaatiota potentiaalisiin avainsanoihin ja kilpailijoihin liittyen
  • Ubersuggest: tarjoaa antamasi avainsanan perusteella muun muassa potentiaalisia “longtail keywordeja” eli useita sanoja sisältäviä hakutermejä ja kysymyksiä, sekä paljon muuta tärkeää tietoa
  • SEMrush Keyword Overview: syötettyäsi juuriavainsanan- tai avainlauseen, tämä avainsanatyökalu mittaa muun muassa hakuvolyymin, avainsanan vaikeuden ja paljon muuta.

Hyvä laskeutumissivu – 20 vinkkiä joiden avulla onnistut

Laskeutumissivu on yksittäinen alasivu jolle voit ohjata kävijät esim. mainoksista.

Google Analyticsin remarketing

Yhdistämällä Google Ads -tilisi Analyticsiin voit rakentaa tarkempia remarketing-listoja (yleisöja).

Verkkosivuston rakenne

Verkkosivuston rakenne saattaa herkästi jäädä liian vähälle huomiolle hakukoneoptimointia tehtäessä. Tämä on iso virhe, sillä verkkosivuston rakenteen merkitystä ei sovi vähätellä.

Core Web Vitals

Säännöllisten Core Web Vitals -testien tulee kuulua jokaisen verkkosivuston omistajan työkalupakkiin.

Google Ads -mainonnan sanasto

Kyseinen mainosalusta, ja ylipäätään mainoksien menestyksen arviointi, edellyttävät kuitenkin lukuisten erilaisten termien hahmottamista.

Arvolupaus

Arvolupaus on yksi tärkeimmistä yrityksen toimintaa ohjaavista elementeistä.

Sampsa Vainio on digitaalisen markkinoinnin konsultti

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 35-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 9 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 11.3.2023.