Miksi nopeat verkkosivut ovat niin tärkeät?

Latausnopeuden parantaminen on tärkeää käyttökokemuksen, hakukonenäkyvyyden sekä konversion kannalta

TL;DR

Kukaan ei pidä odottelusta. Nopeasti latautuva sivu on käyttäjäystävällinen, se parantaa hakukonenäkyvyyttä ja vaikuttaa myös positiivisesti konversio-asteeseen.

Riittävä latausnopeus riippuu jonkin verran sivuston luonteesta ja sen kohderyhmästä, esim. jos suurin osa kävijöistä vierailee sivustolla mobiililaitteella, saisi sivusto latautua vielä nopeammin.

Alle 3 sekuntia vaikuttaa olevan yleisesti ottaen riittävä latausnopeus (ainakin Googlen mielestä).

Tässä muutamia keinoja lyhyesti:

  • pienennä kuvien tiedostokoot,
  • käytä mahdollisimman vähän ulkopuolisia tiedostoja,
  • hyödynnä selaimen välimuistia,
  • minimoi JS- ja CSS-tiedostojen koot,
  • lataa JS-tiedostot asynkronisesti,
  • investoi laadukkaaseen palvelimeen tai webhotelliin,
  • käytä CDN:ää.

Lue koko artikkeli oppiaksesi lisää.

Verkkosivujen nopeustestit:

Latausnopeuden parantaminen (WP-sivustolla):

  • WP Rocket
  • WP Super Cache
  • Perfmatters
  • WP Fastest Cache
  • W3 Total Cache

Miksi verkkosivujen nopeuttaminen on tärkeää?

Eihän kukaan pidä odottamisesta?

Kaikilla on kokoajan kiire, kärsivällisyys on kadonnut ja oletamme asioiden tapahtuvan nopeasti. Latausnopeuden parantaminen on tärkeämpää nyt kuin koskaan aikaisemmin. Hitaat nettisivut pilaavat käyttökokemuksen, ja vaikuttavat negatiivisesti niin konversio-asteeseen kuin hakukoneoptimointiin.

Nopeus on kaiken A ja O. Mitä hyötyä upeista nettisivuista on, jos ei kukaan jaksa odottaa niiden latautumista?

1. Käyttökokemus

Yrityksenä joka tarjoaa palveluita tai myy tuotteita netissä, tulee sinun tarjota asiakkaalle paras mahdollinen kokemus jotta hän jatkossakin asioi kanssasi ja suosittelee sinua tuttavilleen. Voit olla varma että kilpailijasi panostaa asiakaskokemuksen parantamiseen ja he tulevat menemään ohitsesi mikäli et pysy mukana kehityksessä. Verkkokaupat, vertailuportaalit, ohjelmistoyritykset ja rahoituslaitokset, ovat vain muutama esimerkki, joille sivuston nopeus ja sen tuoma hyvä käyttökokemus ovat erityisen tärkeitä.

2. Konversio-aste ja myynti

Nopeat sivut tarjoavat hyvän käyttökokemuksen ja hyvä käyttökokemus johtaa parempaan konversioon (mikä tarkoittaa enemmän myyntiä). Miten voit kasvattaa myyntiä jos käyttäjät eivät jaksa odottaa sivustosi latautumista? Mobiilissa 53 % kävijöistä lähtee sivustolta ennen kuin se latautunut valmiiksi jos latausaika on yli 3 sekuntia (lähde).

3. Hakukoneoptimointi

Kuten yllä olevasta videosta selviää; Google käyttää latausnopeutta yhtenä tekijänä kun he listaavat sivustoja hakutuloksiin. Googlen tehtävä on tarjota käyttäjilleen hyvä käyttökokemus, ja sen takia he priorisoivat nopeasti latautuvia sivustoja hakutuloksissa. Orgaaninen hakukonenäkyvyytesi tulee kärsimään mikäli et panosta sivuston nopeuttamiseen (lähde).

Miten (WordPress) nettisivuja voi nopeuttaa?

Verkkosivujen nopeuttamiseen on olemassa useita eri keinoja. Keinojen toteuttaminen vaihtelee hieman eri alustojen välillä (esim. WordPress-sivuston nopeuttamisen voi tehdä eri tavalla kuin Drupal-sivuston optimoinnin), mutta periaattet ovat kaikille samat.

Mitkä tekijät vaikuttavat sivuston nopeuteen?

Kun puhutaan WordPress-sivustosta, löytyy suurimmat pullonkaulat usein näistä osa-alueista:

  1. Webhotelli tai serveri on väärin konfiguroitu (levytila loppumassa tms.).
  2. WordPressin asetukset on määritelty ei-optimaalisella tavalla.
  3. Sivustolla käytetään kymmeniä eri lisäosia.
  4. Kuvien tiedostokoot ovat liian suuria.
  5. Sivustolla ladataan kymmeniä ulkopuolisia koodinpätkiä.

Yllä olevat tekijät ovat ne joihin minä törmään useimmiten asiakkaiden sivustoilla.

Selvitä mitkä tekijät hidastavat sinun sivustoasi

Jotta sivusto nopeutta voidaan parantaa, pitää ensin selvittää kuinka nopeasti sivusto latautuu nyt ja miten hyvin sivusto on optimoitu latausnopeutta varten. Testaa sivustosi näillä työkaluilla:

Google PageSpeed Insights

Pingdom Website Speed Test

GTmetrix – Website Speed and Performance Optimization

Nämä ovat ilmaisia työkaluja jotka antavat sivustosi latausnopeudelle arvosanan ja kertovat miten voit parantaa nopeutta. Kannattaa ehdottomasti myös tarkistaa sivustosi todellinen latausaika esim. Google Analyticsistä. Sieltä se löytyy kohdasta Käyttäytyminen > Sivuston nopeus > Yleiskatsaus.

Seuraavaksi esittelen keinot joilla latausnopeutta voi parantaa. Tämä ei missään nimessä ole täydellinen lista, vaan tarkoitus on antaa vinkkejä (minun mielestä) parhaiten toimiviin tapohin. Nämä ohjeet ovat etenkin WordPress-sivustoja varten.

Pingdom Tools

Pingdom on ilmainen testi jolla voi tarkistaa sivustosi latausnopeuden. Se antaa myös parannusvinkkejä.

1. Vaihda kotimaiseen webhotelliin

Webhotelli on paikka jossa sivustosi tiedostot asuu ja mistä ne tarjotaan kävijöille kun he vierailevat sivustollasi. Jos suurin osa kävijöistäsi on Suomesta, tulee sinun valita kotimainen webhotelli eikä pitää sivustoasi kansainvälisen yrityksen, esim. GoDaddyn palvelimilla Yhdysvalloissa.

Itse pidän sivustoni Hostingpalvelu.fi:ssä ja voin suositella heitä lämpimästi sinullekin. Heiltä saat mm. super nopean WordPressille optimoidun webhotellin, johon kannattaa ehdottomasti tutustua mikäli käytät WP:tä sivustosi alustana.

2. Hyödynnä selaimen välimuistia

WordPressin luomat sivut ovat dynaamisia, eli yksittäinen sivu rakennetaan nollasta joka kerta kun joku vierailee sivulla. Alustan pitää siis ensin hakea tarvittavat tiedot (tekstit, kuvat yms.) tietokannasta ja sen jälkeen näyttää ne käyttäjälle. Tämä vie aikaa. Tallentamalla sivu selaimen välimuistiin voidaan ohittaa tämä prosessi ja näin nopeuttaa sivun lataamista.

Minä käytän WP Rocket lisäosaa (alkaen $39 per sivusto) kaikilla sivustoillani. Valitsin tämän koska sen mukana tulee paljon muitakin hyödyllisiä ominaisuuksia sivuston nopeuttamiseksi (CDN, HTML & CSS minimointi, tietokannan optimointi jne.). Lisäksi heiltä saa tarvittaessa apua konfigurointiin – mitä et välttämättä saa jos valitset ilmaisen lisäosan (esim. W3 Cache tai WP Super Cache).

WP Rocket kuvankaappaus

WP Rocket on näppärä lisäosa jolla voit mm. hallinnoida sivuston cache-asetuksia.

3. Pienennä kuvien tiedostokoot

Mitä suurempia tiedostoja käytät sivustollasi, sitä enemmän aikaa niiden lataamiseen kuluu ja sitä hitaammin sivustosi latautuu. Tämän takia on tärkeää käsitellä valokuvat ennen kuin ne otetaan käyttöön sivustolla. Muista myös että ei kannata käyttää suurempaa kuvaa kuin mitä tarvitset, eli jos 300 x 600 kuva on riittävä, sinun ei kannata käyttää siihen paikkaan 600 x 1200 kuvaa.

Photoshop – Save for Web

Jos käytät Photoshoppia, voit tallentaa kuvat verkkokäyttöä varten, jolloin ohjelma automaattisesti optimoi tiedostokoon mahdollisimman pieneksi. Huomaathan että sinun tulee käsitellä kuva ennen kuin lataat sen sivustollesi.

WordPress – Imagify

Toinen vaihtoehto on käyttää verkossa toimivaa työkaluja kuvien optimointiin. Tähän löytyy useita eri ratkaisuja, mutta itse olen tykästynyt Imagify.io palveluun, joka automaattisesti optimoi jokaisen WordPressiin lataamani kuvan.

4. Vähennä ladattavien resurssien määrää

Useimmat verkkosivut hyödyntävät ulkopuolisia resursseja, kuten fonttitiedostoja, tyylitiedostoja, javascriptejä, sekä muita työkaluja ja palveluita jotka ladataan sivuston ulkopuolelta (eli toiselta domainilta). Mitä enemmän näitä resursseja ladataan sivustolla, sitä kauemmin kestää ennen kuin se on valmis näkymään käyttäjille.

Parantaaksesi latausnopeutta voit joko vähentää ladattavien resurssien määrää (poistamalla tai yhdistämällä niitä) tai pienentää näiden tiedostokokoja. Mieti siis tarkkaan mitkä resurssit ovat elintärkeitä sivustollesi ja mistä resursseista voisit mahdollisesti luopua – ehkä huomaat että et tarvitsekaan 6 erilaista fonttia tai 3 eri analytiikkapalvelua samanaikaisesti!

Tiedostojen minimointi

Voit minimoida esim. CSS ja Javascript tiedostot poistamalla niistä kaikki välilyönnit ja muut turhat merkit. Tämä pienentää tiedostojen kokoa. Sinun ei onneksi tarvitse tehdä tätä käsin, vaan voit käyttää valmiita työkaluja (esim. WP Rocket tai BWP Minify), jotka hoitavat tiedostojen minimoinnin puolestasi.

Google Tag Manager

Jos käytät useita analytiikkatyökaluja tai muita palveluita sivustollasi, kannattaa niiden koodit ladata Google Tag Managerin kautta. Käyttämällä Tag Manageria vähennät selaimen tekemien kutsujen määrää, ja muu sisältö sivullasi voi latautua sillä välin kun esim. Javascript-tiedostot latautuvat Tag Managerista. Voit lukea lisää Tag Managerin hyödyistä, mm. tästä Conversion XL:n blogikirjoituksesta.

5. Muita parhaita käytäntöjä sivuston nopeuttamiseen

Alla olevat keinot pätevät erityisesti WordPress-verkkosivujen nopeuttamiseen.

Päivitä WordPress uusimpaan versioon

On tärkeää että musitat päivittää WordPressin uusimpaan versioon aina kun se on mahdollista. Tämä varmistaa että kaikki toimii niin kuin pitääkin, ja myös parantaa sivustosi turvallisuutta.

Tyhjennä turhat tiedot tietokannasta säännöllisesti

WordPress tallentaa luonnoksia ja eri versioita kirjoituksistasi automaattisesti tietokantaan. Tämä on hyödyllinen toiminto mikäli kadotat jonkun tekstin ja haluat palauttaa sen alkuperäiseen muotoonsa, mutta pitkässä juoksussa tietokantaan tallentuu paljon turhaa tietoa joka hidastaa sivustoasi. Suosittelen käyttämään WP Optimize lisäosaa tietokannan siivoamiseen.

Sijoita fiksusti tehtyyn (maksulliseen) teemaan

Teemoissa on suuria eroja, niin ulkonäöllisesti kuin toiminnallisesti, ja se miten teema on rakennettu, vaikuttaa myös sivuston nopeuteen. Tämän takia teeman valinta on erittäin tärkeää. Suosittelen vahvasti sijoittamaan (noin 50-100 euroa) maksulliseen teemaan. Tutki ensin mitkä teemat ovat saaneet hyviä arvosteluja ja sen jälkeen voit ajaa ne jonkun artikkelin alussa mainitun Speed Test työkalun läpi.

Tässä on muutama hyvä vaihtoehto, joita suosittelen silloin kun haluat nopeasti latautuvan sivuston.

Foto – Photography WordPress Themes for Photographers

TopNews – News Magazine Newspaper Blog Viral & Buzz WordPress Theme

Mango – Portfolio for Creatives

Glossy – Fashion Blog Theme for Stylish Affiliation

Travelista – Travel Blog Theme

Marco Restaurant Cafe WordPress Theme

Paperio – Responsive and Multipurpose WordPress Blog Theme

Linkkien rakentaminen

Linkkien rakentaminen lukeutuu Googlen mittarilla kolmen tärkeimmän hakutuloksiin vaikuttavan SEO-tekijän joukkoon.

Lisää liidejä kotisivuilta

Muutamia ideoita ja työkaluja, joilla voit kerätä lisää liidejä kotisivujesi kautta.

Google Ads -hintatarjousstrategiat

Tutustu Google Ads -hintatarjousstrategioihin. Opi valitsemaan oikea strategia kampanjasi tavoitteiden saavuttamiseksi ja tehosta tuloksia.

WordPress-sivuston hakukoneoptimointi opas

Näin teet WordPress -sivustosta hakukoneystävällisen.

Kotisivut yritykselle

Kotisivujen tarkoitus on tuottaa myyntiä, suurin osa sivustoista kuitenkin epäonnistuu tässä.

Google Ads -laatupisteet

Kasvattamalla Google Ads -laatupisteitäsi, mainoksesi näkyvät sekä useammin että korkeammalla, ja samalla klikkaushinta on matalampi

Sampsa Vainio on digitaalisen markkinoinnin konsultti

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 35-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 9 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 25.6.2023.