WordPress-sivuston hakukoneoptimointi

Lue lyhyt opas WordPress SEO optimointiin

WordPress ja SEO optimointi?

Mikään alusta ei suoranaisesti ole parempi kuin toinen kun puhutaan hakukonenäkyvyydestä. Se on aina kiinni siitä että mitä alustalla tehdään ja miten kotisivut on tehty. Toki WordPress tarjoaa erittäin hyvät mahdollisuudet sivuston SEO-optimointiin, ja alusta on vapaammin muokattavissa kuin esim. Squarespace, Wix tai Weebly, mutta se ei suoraan tee siitä parempaa.

Jos et vielä ole ihan varma mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa tai että miten sitä tehdään käytännössä, suosittelen että tutustut ensin palvelukuvaukseen täällä. Tämän artikkelin tarkoitus on nostaa esille käytännön vinkkejä WP-sivuston optimointiin, joten oletan että hakukoneoptimointi ja WordPressin muokkaaminen on sinulle ennestään tuttua.

Yleisimmät ongelmat

Olen tutkinut ja tehnyt ns. SEO auditointeja sadoille WordPress-sivustoille, ja niistä löytyy yleensä samat ongelmat ja haasteet hakukonenäkyvyyden kannalta.

Duplikaatti-sisältö (tuplasisältö)

Suurin ongelma WordPressissä hakukoneoptimoinnin kannalta on tuplasisältö (duplicate content), eli identtinen tai lähes identtinen sisältö, joka toistuu useammalla sivulla (eri URL-osoitteissa). Syy tähän on usein se että käyttäjä ei ole tietoinen kaikista tavoista joilla WP automaattisesti luo sisältöä eri osoitteisiin.

Suurin yksittäinen syy on ehdottomasti avainsanat (tags). Jos lisäät avainsanoja (tägejä) artikkeleihin, luo WP automaattisesti myös oman koontisivun jokaista avainsanaa varten, ja näistä syntyy äkkiä kymmeniä tai satoja yksittäisiä sivuja joilla ei varsinaisesti ole mitään uniikkia sisältöä.

Toinen syy on että jotkin teemat saattavat luoda oman sivun myös jokaista artikkelikuvaa (attachments) varten, ja näinkin syntyy helposti kymmeniä tai satoja turhia sivuja joilla ei ole muuta sisältöä kuin kuva. Tässä esimerkki Fysiogeriatrian sivustolta: he ovat käyttäneet jossakin artikkelissa kuvana talvista maisemaa, ja nyt sille löytyy oma, tynkä sivu.

URL-osoitteet

Asetuksista löytyy kohta nimeltä osoiterakenne. Tällä tarkoitetaan URL-osoitteiden yhtenäistä rakennetta. Hakukonenäkyvyyden kannalta on tärkeää että URL-osoitteet ovat fiksusti mietittyjä – ne ovat lyhyitä, selkeitä ja sisältävät näkyvyyden kannalta tärkeitä avainsanoja.

WordPress saattaa oletuksena tarjoa vaihtoehtoa, jossa osoitteet ovat muotoa https://www.esimerkki.fi/?p=123, mikä ei kerro hakukoneille (tai käyttäjille) yhtään mitään sivun sisällöstä. Suosittelen käyttämään mukautettua rakennetta, jossa näkyy sekä kategorian nimi että artikkelin nimi, esim. /%category%/%postname%/, joka tarkoittaa esimerkki.fi/palvelut/palvelun-nimi.

Latausnopeus

Valitettavan usein törmään sivustoihin, joilla on käytetty kymmeniä eri lisäosia erilaisten toimintojen ja ominaisuuksien toteuttamiseen. Jokainen lisäosa kasvattaa sivuston kokoa ja lisää monimutkaisuutta, ja tämä johtaa usein siihen että sivusto latautuu hitaasti. Google haluaa ensisijaisesti näyttää käyttäjilleen nopeita ja korkealaatuisia sivustoja, joten siksi hekin priorisoivat nopeasti latautuvia sivustoja hakutuloksissaan.

Toinen ongelma on suuret kuvat, joita ladataan sivustolle. Monesti sivustolla on monta käyttäjää jotka tekevät päivityksiä ja muutoksia sivuihin, eivätkä kaikki ole tietoisia siitä että sivustolle ei voi kannata 3 megatavun kokoisia valokuvia. Näin syntyy helposti suuri määrä isoja sivuja, jotka hidastavat sivustoa.

Miten SEO optimointi tehdään käytännössä?

Seuraavaksi kerron tavasta jolla minä teen hakukoneoptimointia WordPress-sivustolle hyödyntämällä ilmaista Yoast SEO -lisäosaa sekä muita lisäosia.

1. Suunnittele sivuston rakenne

Ihan kuten millä tahansa muullakin alustalla, täytyy aloittaa suunnittelemalla sivusto ja kaikki sen sisältö käyttäjiä (potentiaalisia asiakkaita) varten. Sinun täytyy tunnistaa mitä ongelmia ja tarpeita asiakkailla on, eli mistä aiheista he etsivät tietoa netissä (mihin ongelmaan tai tarpeeseen tuotteesi/palvelusi tarjoaa ratkaisun?).

Nyrkkisääntönä voidaan pitää että jokaiselle tärkeälle tuotteelle ja palvelulle tulisi olla oma sivu (tai artikkeli) WordPressissä. Siitä on hyvä lähteä liikkeelle, mutta tottakai voit tarvita muitakin sivuja, kuten esimerkiksi yhteystiedot, tietoa meistä, referenssit, blogi, hinnasto jne.

Hyvä sivuston rakenne muistuttaa pyramidia, joka alkaa etusivusta ylimpänä, jatkuu muutamaan eri kategoriaan (tai osioon) ja jokainen kategoria sisältää useita artikkeleita/sivuja:

  1. Etusivu
  2. Kategoriat (tai osastot)
  3. Alakategoriat (vain suuria sivustoja varten)
  4. Yksittäiset artikkelit ja sivut

Sinun tulee siis suunnitella A) mitä sisältöä tarvitset sivustolle jotta se palvelee asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla, ja B) miten järjestät sisällön loogisella tavalla jotta sekä käyttäjät että hakukoneet löytävät kaiken oleellisen.

Sivuston rakenteen suunnittelu uudelleen on vaikeaa jos olet pitänyt sivustoa jo kauan, mutta se on silti mahdollista, kunhan muistat aina tehdä uudelleenohjauksen kun muutat jonkin sivun osoitetta.

2. Asenna Yoast SEO -lisäosa

Yoast SEO on mielestäni paras ja helppokäyttöisin lisäosa, jolla tehdä hakukoneoptimointia WordPress -sivustolle. On toki olemassa muita vaihtoehtoja (esim. RankMath), mutta tässä ohjeessa käytän Yoastia. Lataa Yoast SEO täältä tai asenna se suoraan WordPressin kautta (Lisäosat > Lisää uusi ja kirjoita hakukenttään “Yoast SEO”). Käydään seuraavaksi läpi mitkä asetukset lisäosasta kannattaa laittaa päälle.

Kun olet asentanut lisäosan ja ottanut sen käyttöön, tulee sinun määrittää asetukset.

  • Yleiset > Ominaisuudet: varmista että ainakin SEO-analyysi ja XML-sivustokartat ovat käytössä
  • Haun ulkoasu > Yleiset: täytä yrityksesi tiedot kenttiin ja lisää logo
  • Haun ulkoasu > Media: varmista että Ohjaa liitteen osoite itse liitteeseen? on kytketty päälle
  • Haun ulkoasu > Luokittelut: suosittelen kytkemään Näytä Avainsanat hakutuloksissa? pois päältä ja valitse Poista kohdasta Poista kategorioiden etuliite
  • Haun ulkoasu > Arkistot: suosittelen estämään Tekijän arkisto ja Päivämääräarkistot (ellei ole kyse uutissivustosta, jossa on tärkeää pitää artikkelit päivämääräarkistoissa)

Seuraavaksi siirrymme sisällön optimointiin, jota varten sinun pitäisi tietää millä avainsanoilla tekstit tulee optimoida. Tässä ohjeessa en puhu tarkemmin avainsanatutkimuksesta koska sille löytyy oma artikkeli täältä blogista.

Optimointi käyttämällä Yoast SEO lisäosaa

3. Optimoi sisältö avainsanoilla

Hakukoneet katsovat tiettyjä elementtejä erityisen tarkasti silloin kun ne yrittävät ymmärtää mistä aiheesta sivulla puhutaan. Tämän takia on tärkeää käyttää avainsanoja oikeissa kohdissa. Tärkeimmät elementit ovat:

  • Meta Title (SEO otsikko)
  • Meta Description (SEO selostus)
  • H1 otsikko
  • sivun leipäteksti

Meta Title (SEO otsikko)

SEO otsikko näkyy sekä hakutuloksissa että selaimen välilehden otsikkona, ja siinä on tärkeää käyttää sivun tärkeintä avainsanaa (focus keyword). Otsikon tulisi myös houkutella ihmisiä klikkaamaan linkkiä hakutuloksissa, joten se ei missään nimessä saa olla liian robottimainen.

Meta Description (SEO selostus)

SEO selostus on lyhyt mainosteksti, joka saattaa näkyä hakutulosten yhteydessä. Tässä ei ole niin tärkeää käyttää oikeita avainsanoja, vaan tekstin tehtävä on houkutella klikkaamaan. Yoast SEO -lisäosa kertoo kuinka pitkä on sopiva selostus.

H1 otsikko

H1 otsikko on sivun korkein otsikko, ja siinä on tärkeää käyttää oikeaa avainsanaa (focus keyword). H1 otsikko on usein sama kuin sivun tai artikkelin otsikko WP:ssä, mutta on myös mahdollista että teemasi ei käytä H1 otsikkoa oletuksena, vaan se täytyy lisätä sisältöalueen kautta.

Leipäteksti

Jokaisella sivulla saisi olla noin 300-500 sanaa leipätekstiä, jossa käytät focus keywordia sopivassa suhteessa (Yoast SEO auttaa tässä). Muista kuitenkin että teksti kirjoitetaan pääasiassa käyttäjiä varten, ei pelkästään hakukoneita varten.

Google PageSpeed Insights

4. Tarkista sivuston latausnopeus

Kuten aikaisemmin totesin, Google priorisoi nopeasti latautuvia sivustoja hakutuloksissa. Käydään seuraavaksi lyhyesti läpi miten WordPress-sivuston latausnopeutta voi parantaa (tästäkin aiheesta löytyy laajempi kirjoitus: Miksi nopeat verkkosivut ovat niin tärkeät?).

Käytä modernia, nopeaa webhotellia

Helpoin tapa nopeuttaa sivustoa on varmistaa että se sijaitsee modernilla, nopealla ja WP:tä varten optimoidulla palvelimella. Yksi sellainen on Hostingpalvelun WordPress-webhotelli, joka hyödyntää uusinta teknologiaa (mm. PHP 7.3 ja HTTP/3) ja sisältää automaattisesti palvelintason välimuistin, joka myös auttaa latausnopeuden parantamisessa.

Hyödynnä välimuistia (cache)

Selain voi tallentaa sivun käyttämät resurssit (esim. CSS, JS ja kuvat) välimuistiin, josta se saa nopeammin ladattua ne kun kävijä liikkuu sivulta toiselle. Jos webhotellisi ei hyödynnä palvelintason välimuistia, kannattaa asentaa jokin lisäosa, joka hoitaa cachetuksen puolestasi. Näitä ovat mm.

  • WP Rocket (maksullinen)
  • WP Super Cache
  • W3 Total Cache

Pakkaa kuvatiedostot pienemmiksi

Kuvat tulisi aina käsitellä esim. Photoshopin Save for Web -toiminnolla ennen kun ne ladataan sivustolle, jotta suuret tiedostokoot (yli 200 kt) eivät hidasta sivustoa. Tämän voi myös tehdä WordPressistä automaattisesti käyttämällä esim. Imagify -lisäosaa. Imagify pakkaa kuvat pienemmiksi aina kun lataat uuden kuvan mediakirjastoon. Lataa lisäosa yllä olevan linkin kautta tai asenna suoraan WordPressin kautta kirjoittamalla ”Imagify” hakukenttään.

5. Ota käyttöön Search Console ja sivustokartat

Rekisteröidy Google Search Consoleen, lisää sivustosi ja vahvista että omistat sen (esim. Google Analyticsin kautta tai lataamalla HTML-tiedoston palvelimelle). Jos olet kytkenyt XML-sivustokartat päälle Yoast SEO:n asetuksista, löydät sivustokartan osoitteesta sinunosoite.fi/sitemap.xml. Ota talteen linkit jotka löytyvät sieltä, ja kopioi ne Search Consolen kohtaan Sitemaps. Sivustokartta viestii Googlelle mitkä ovat tärkeimmät sivut sivustollasi, jotka heidän tulisi indeksoida.

6. Kytke suojattu HTTPS-yhteys päälle

Hakukoneet saattavat nykyään rankaista sivustoja siitä etteivät ne käytä suojattua HTTPS-yhteyttä. Varmista ensin että kuuluuko nykyiseen webhotelliisi SSL-sertifikaatti (ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun) vai tarvitseeko sinun hankkia sellainen erikseen. Kun olet varmistanut että webhotellisi tukee SSL-sertifikaatteja ja sinulla on sellainen, voit asentaa Really Simple SSL -lisäosan sivustollesi, joka hoitaa siirron suojattuun yhteyteen automaattisesti.

Avainsanatutkimus

Oikeiden avainsanojen löytäminen on kaiken perusta hakukoneoptimoinnissa ja Google Adsissä.

Verkkosivujen uudistus

Ennemmin tai myöhemmin verkkosivu-uudistus tulee ajankohtaiseksi.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi

Verkkokaupan hakukoneoptimointi voi siivittää yrityksesi parhaimmillaan menestykseen, kun taas sen puute voi tuhota hyvänkin bisneksen.

Verkkosivujen nopeuttaminen

Latausnopeuden parantaminen on tärkeää niin SEO:n, konversion ja käyttökokemuksen kannalta.

Performance Max

Performance Maxin myötä Google-mainonta on aiempaa vaivattomampaa: yksi mainoskampanja riittää.

Arvolupaus

Arvolupaus on yksi tärkeimmistä yrityksen toimintaa ohjaavista elementeistä.

Sampsa Vainio on digitaalisen markkinoinnin konsultti

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 35-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 9 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 11.3.2023.