Hyvä laskeutumissivu eli Landing Page

Katso 20 vinkkiä joiden avulla onnistut

Mikä on laskeutumissivu?

Laskeutumissivu tarkoittaa verkkosivustollasi olevaa yksittäistä sivua. Laskeutumissivuja on olemassa joka lähtöön eli keskenään hyvin erilaisia – myös yhden verkkosivuston sisällä – mutta niillä kaikilla on käytännössä ottaen sama tarkoitusperä: konvertoida, oli sitten kyse uutiskirjeen tilaamisesta, tuotteen tai palvelun ostamisesta, tai puhtaasti liidien keräämisestä.

Koska laskeutumissivu keskittyy johonkin yhteen tiettyyn asiaan, tuotteeseen tai palveluun, siitä on helppo rakentaa ennen kaikkea luottamusta potentiaalisten asiakkaiden suuntaan lisäävä. Kuvitellaan, että toivot laskeutumissivulle saapuvan henkilön täyttävän lomakkeen, joka sisältää hänen henkilökohtaisia tietojaan: targetoitu ja huolellisesti laadittu laskeutumissivu, joka herättää luottamusta, saa lähestulkoon jokaisen vierailijan täyttämään lomakkeen.

Mihin laskeutumissivua tarvitaan?

Saatat tässä kohtaa miettiä, että mihin ihmeeseen erillistä laskeutumissivua tarvitaan – eikö potentiaalisia asiakkaita voida vain ohjata suoraan etusivulle tai vaikkapa tietylle tuotesivulle verkkosivustollasi? Nämä ovat täysin ymmärrettäviä kysymyksiä, mutta niihin löytyy myös varsin yksinkertaiset vastaukset.

Luettuasi tämän tekstin osaat mitä todennäköisimmin vastata edellä mainitsemiini kysymyksiin itse, mutta lyhyesti ja ytimekkäästi vastaus on tämä: laskeutumissivu poistaa kaikki turhanpäiväiset häiriötekijät poistamalla näkökentästä niin navigaation, kilpailevat linkit, muut tuotteet kuin myös kaikki muut ylimääräiset verkkosivustosi elementit. Tämän myötä potentiaalisen asiakkaan keskittyminen on vain ja ainoastaan haluamissasi oikeissa asioissa eli pystyt kirjaimellisesti ohjaamaan heidät haluamaasi suuntaan; laskeutumissivut on ennen kaikkea suunniteltu konversioita varten.

Seuraavassa tulen tarjoamaan teille peräti 20 kohdan listan, jossa käyn yksityiskohtaisesti läpi mitä kaikkea sinun tulee ottaa huomioon rakentaaksesi erinomaisen laskeutumissivun, ja millaisia elementtejä niihin kannattaa sisällyttää.

1. Määritä sivulle selkeä tavoite

Mitä haluat että kävijät tekevät sivulla? Määritä mahdollisimman tarkka tavoite jota on helppo mitata, esim. vierailu tietyllä sivulla tai lomakkeen täyttäminen. Haluatko että kävijät jättävät yhteydenottopyynnön? Tutustuvat tuotteeseesi? Tekevät ostoksen/tilauksen? Kaikki nämä ovat selkeitä tavoitteita ja sivusi tulee tehdä käivjälle mahdollisimman helpoksi saavuttaa haluamasi tavoite.

2. Yritä ymmärtää kävijöitäsi mahdollisimman hyvin

Sinun on helpompaa kehittää täydellinen laskeutumissivu kun tiedät mahdollisimman paljon kävijöistäsi; tiedät mitä he ovat etsimässä, mistä he tulevat ja mitä he tekevät sivullasi. Kaiken tämän tiedon saat esim. tutkimalla Google Analytics -tiliäsi (jos ei sinulle ole semmoista, hanki se heti!). Voit myös käyttää muita palveluita, kuten Five Second Test, jossa sivusi (tai vain sketsi siitä) näytetään kävijöille viiden sekunnin ajan ja he vastaavat sinun määrittämiin kysymyksiin kuten “Mistä tämä sivu kertoo? Kenelle sivu on tarkoitettu? ja niin edelleen. Suosittelen kokeilemaan (palvelu on ilmainen)!

3. Optimoi sivusi hakukoneita varten

Jotta saat mahdollisimman paljon kävijöitä sivullesi käyttämättä koko markkinointibudjettiasi päivässä, tulisi sinun optimoida sivusi hakukoneita varten. Näin varmistat että sivusi saa orgaanista liikennettä ja mikäli käytät maksullisia lähteitä, kuten Google-mainoksia, saat hyvän Quality Scoren Googlelta (eli laatupisteet) ja näin maksat vähemmän mainosten klikeistä ja saat mainoksesi helpommin näkyville.

4. Minimoi sivusi lautausnopeus

Seuraa tarkasti Google Analytics -tililtäsi keskimääräistä sivulatausnopeutta, jos se nousee paljon yli 4 sekunnin, tulee se vaikuttamaan negatiivisesti kävijöihisi. Ethän sinäkään jaksa odottaa 10 sekuntia vain päästäksesi jonkun kotisivuille, ethän? Googlen PageSpeed Insights -palvelu antaa hyviä vinkkejä mitä voit tehdä nopeuttaaksesi sivusi lautausnopeutta, esim. minimoi css ja javascript -tiedostot, optimoi kuvat ja niin edelleen.

5. Luo selkeä kontrasti tärkeiden elementtien ympärille

Tärkeimmät elementtisi ovat usein ns. Call-to-action nappuloita tai linkkejä joiden tulisi tukea sivusi tarkoitusta. Esimerkiksi jos pyörität verkkokauppaa niin tuotesivuiltasi löytyy varmasti nappula jossa lukee “Osta” tai “Tilaa” tai jotain vastaavaa.

, vaan luo selkeä kontrasti nappulan ja taustan välille jotta tärkein nappulasi varmasti erottuu sivun muista elementeistä. Nappuloissa ja linkeissä sinun tulisi myös tehdä selväksi mitä kävijä *saa* kun hän painaa nappulaa esim. “Hyödynnä tämä super-tarjous heti” eikä pelkästään “Osta” “Lähetä” “Tilaa”.

6. Anna sivusi tärkeille elementeille tarpeeksi tilaa

Sen lisäksi että luot selkeän kontrastin tärkeiden elementtien ja taustan välille, on tärkeää että annat linkeille ja nappuloille tarpeaksi tilaa jotta ne erottuvat muista elementeistä, kuten pitkistä teksti-osuuksista.

7. Älä näytä kävijälle liikaa tietoa / vaihtoehtoja kerralla

Jos tarjoat kävijälle esim. liian monta klikattavaa linkkiä tai nappulaa samaan aikaan – iskee hänelle paniikki ja luultavasti ainoa nappula jota hän painaa on selaimen ‘back’-nappula. Mieti tarkasti mikä on se tärkein nappula/linkki jonka haluat että kaikki kävijäsi huomaavat ja anna sille selkeästi enemmän huomioita kuin muille.

Muut ei-niin-tärkeät linkit voit “piilottaa” esim. käyttämällä harmaita värejä jotka uppoavat sivusi taustaan eivätkä näin hypi kävijän silmille. Kun mietit mikä se tärkein linkki kävijällesi on, mieti missä ‘suhteessa’ hän on yrityksesi kanssa juuri nyt: laskeutumissivulle joka on suunnattu täysin uusille kävijöille sopii paremmin linkki jossa kehotetaan tutustumaan palveluun tarkemmin kuin nappula suoraan tuotteen ostamiseen.

8. Käytä jokapäiväistä kieltä jota kaikki ymmärtävät

Älä käytä termejä tai sanastoa jota vain ammattilaiset ymmärtävät, mieti niitä käivjöitä jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan sinusta ja tulevat ensimmäistä kertaa sivullesi – sinun tulee selittää tuotteesi/palvelusi heille niin että he ymmärtävät mistä on kyse muutamassa sekunnissa – muuten he jättävät sivusi ja sinulla on yksi potentiaalinen asiakas vähemmän.

Muista kuitenkin käyttää relevantteja hakusanoja mahdollisimman paljon tekstissäsi (ilman että siitä tulee ns. “robottimaista”) jotta kohta #3 toteutuu. Keskity myös käyttämään tekstissäsi enemmän hyötyjä kuin ominaisuuksia: mitä lisäarvoa ominaisuus X tuo kävijälle? Minkä ongelman ominaisuus Y ratkaisee kävijällesi?

9. Esittele referenssejäsi

Tuo muutama hyvä referenssi esille laskeutumissivullasi ja luo näin enemmän luottamusta kävijöissä. Käytä mielellään kuvia (esim. logoja, yhteyshenkilöiden kuvia jne.) ja suoria lainauksia käyttäjiltäsi/asiakkailtasi. Näitä voit käyttää hyväksesi myös nappuloissasi ja linkeissäsi, esim. “Hyödynnä tarjous heti (jo 500 muuta ovat hyödyntäneet tarjouksen)!” tai “Tilaa palvelu X ja liity yli 1000 tyytyväisen yrityksen joukkoon”.

10. Käytä kuvia ja muita visuaalisia elementtejä

Olemme laiskoja, emme jaksa lukea pitkiä tuotekuvauksia tai muita nettisivuillasi olevia pitkiä tekstejä. Kuvat, videot ja muut visuaaliset elementit (esim. infograafit) auttavat kävijöitänopeasti ymmärtään mikä on tarjoamasi palvelu tai tuote jota myyt ja mitä hyötyä siitä olisi kävijälle. Muista myös että voit esim. boldata tekstin tärkeimmät kohdat jotta kävijät todennäköisemmin lukevat juuri ne kohdat.

Muista, että nämä ovat vain vinkkejä. Kaikki sivut ovat erilaisia, joten jokainen näistä ei välttämättä paranna sinun sivuasi. Tärkeintä on kuitenkin että kokeilet eri vaihtoehtoja ja mittaat mikä toimii parhaiten juuri sinun sivuillasi.

11. Otsikko ratkaisevassa asemassa

Kun puhutaan laskeutumissivujen osalta tärkeimmästä yksittäisestä elementistä, joka kiinnittää kaikkein suurimman huomion ja tuo mukanaan konversioita, otsikko (arvolupaus) nousee ylitse muiden. Parhaat otsikot sisältävät sanoja, jotka luovat tunnereaktion potentiaalisessa asiakkaassa eli triggeröivät heitä kannaltasi positiivisessa mielessä; tällöin puhutaan niin sanotuista voimasanoista (power words) ja nyt ei ole kyse suomalaisista kirosanoista. Kun niitä käytetään oikealla tavalla, ne ovat omiaan johtamaan konversioihin.

Niin tärkeää kuin näiden voimasanojen käyttö otsikossa on, niitä ei kannata missään nimessä lähteä pakottamaan. Ensiarvoisen tärkeää on nimittäin muistaa se, että niiden on oltava relevantteja eli istuttava muuhun sisältöön, jonka laskeutumissivu potentiaalisille asiakkaille tarjoaa. Ja samat sanat pätevät myös hakukoneiden näkökulmasta: mikäli otsikossa olevat sanat eivät ole relevantteja, rankkautuminen korkealle on mahdotonta.

Mikäli haluat löytää inspiraatiota voimasanojen suhteen muualta, voit hakea esimerkkiä englanninkielisistä voimasanoista ja käyttää suomennoksia niistä.

12. Ota kaikki irti avainsanoista

Laskeutumissivusi tulee saavuttamaan liikennettä, yrityksen toiminnasta riippuen, sähköpostitse lähetettävien uutiskirjeiden, sosiaalisen median postausten ja muiden markkinointikeinojen kautta. Kriittistä on kuitenkin ottaa kaikki irti avainsanoista: laskeutumissivun sisältö tulee optimoida sekä mahdollisia maksullisia mainoskampanjoita että orgaanista liikennettä silmällä pitäen. Kun potentiaalinen asiakas kirjoittaa Googleen laskeutumissivuusi liittyvän hakusanan- tai fraasin, heidän tulisi löytää juuri sinun verkkosivustosi.

Mikäli mahdollista, avainsanat tulisi pyrkiä saamaan niin itse laskeutumissivun otsikkoon, SEO-otsikkoon, tekstisisältöön, URL-osoitteeseen kuin myös metakuvaukseen. Miksi? Koska nämä ovat niitä elementtejä, joihin Googlen kaltaiset hakukoneet keskittyvät. Muista kuitenkin pelata avainsanojen kanssa järkevästi eli niiden luonnollinen sijoittelu on äärimmäisen tärkeää.

13. Mainitse hyödyt ominaisuuksien sijaan

Enemmän tai vähemmän jokainen laskeutumissivulle saapuva asiakas etsii ratkaisua johonkin ongelmaan; kenties he tarvitsevat lisää tietoa jostain aiheesta, tai vaihtoehtoisesti he haluavat ostaa jonkin tietyn tuotteen tai palvelun. Tästä syystä laskeutumissivulla onkin tärkeää kertoa, miten tarjoat ratkaisun ongelmaan – sen sijaan, että listaisit tuotteesi tai tarjoamasi palvelun ominaisuudet.

Mikäli hyötyjen ja ominaisuuksien erottaminen tuntuu haasteelliselta, mieti kohdeyleisösi potentiaalisia kipukohtia ja perusta ratkaisusi tähän tietoon. Toisin sanoen, mieti millaisiin haasteisiin tuotteesi tai palvelusi ominaisuudet tarjoavat asiakkaan näkökulmasta vastauksen.

14. Keskity yhteen konversioon – älä unohda uudelleenmarkkinointia!

Sen sijaan, että pyrkisit keräämään yksittäisellä laskeutumissivulla useita eri konversioita, keskity yhteen päämäärään ja määritä se jo hyvissä ajoin etukäteen. Mikäli tarjoat useita vaihtoehtoja ja toimintoja, niistä saattaa hyvinkin tulla melkoinen häiriötekijä sivustollesi päätyneille henkilöille. Otetaan esimerkki: jos olet myymässä e-kirjaa, laskeutumissivun yläosassa tulee olla selkeä latauspainike, josta kohdeyleisösi edustajat pääsevät lataamaan juuri sen kyseisen e-kirjan.

Luonnollisestikaan jokainen laskeutumissivulla käyvä henkilö ei konvertoi – 100-prosenttisen konversioprosentin tarjoavaa laskeutumissivua ei ole olemassakaan. Mikäli siis haluat olla fiksu ja filmaattinen etukäteen, mieti jo etukäteen uudelleenmarkkinointia. Sinulla on nimittäin kaikki tarvittava data laskeutumissivulla käyneiden ja tiettyjä toimia tehneiden henkilöiden osalta, jotka eivät kuitenkaan konvertoineet. Tavoita siis heidät uudelleen entistä spesifimmällä laskeutumissivulla uudelleenmarkkinointikampanjan muodossa. Voit helposti luoda tällaisen yleisön Google Analytics 4:ssä.

15. Rullaava CTA-painike

Hyvä laskeutumissivu keskittyy luonnollisesti toivotun konversion tavoitteluun, ja tavoitteena tulee siis olla yksi ja tietty konversio. Kaikkein kriittisin asia tämän tavoitteen saavuttamisessa on CTA-painike, mutta millainen sen tulisi olla? Selkeä kontrasti on tärkeä asia, kuten aiemmin todettua, mutta laskeutumissivun kohdalla kannattaa miettiä vakaasti niin sanottua rullaavaa CTA-painiketta, joka tunnetaan englanninkielisellä termillä “scrolling call-to-action”.

Mikäli eläisimme vielä maailmassa, jossa desktop-versio verkkosivustosta olisi se ykkösjuttu, asia ei olisi ihan niin kriittinen, vaikka desktopillakin se on tärkeää. Tosiasia on kuitenkin se, että nykyisin mennään mobiilisivusto edellä, ja mikäli CTA-painike on heti sivun yläosassa ja ei rullaa mukana, tällöin se jää liian vähälle huomiolle; seurauksena saattaa olla toivotun konversion menettäminen, koska houkutin on pelistä ulkona. Rullaavalla CTA:lla tästä ei tarvitse huolehtia, kun painike on koko ajan sivun yläosassa kehottamassa toimimaan.

16. Unohda navigaatio ja linkit

Onko sinulla laskeutumissivulla sosiaalisen median linkkejä tai linkki jollekin toiselle tuotesivulle? Mikäli on, nämä kannattaa poistaa yhtälöstä välittömästi – ellei nyt konversiotavoitteesi satu liittymään sosiaaliseen mediaan. Enemmän kuin usein perinteinen suomalainen sanonta nimittäin pätee: yksinkertainen on kaunista! Näin on myös laskeutumissivujen kohdalla, sillä kaikki ylimääräinen on kuin iskisi lisää reikiä hiljalleen uppoavan veneen pohjaan.

Kun potentiaalinen asiakas saapuu laskeutumissivulle maksettujen tai orgaanisten hakutulosten kautta, hänellä on jo selkeä päämäärä mielessään. Tämä tarkoittaa sitä, että he eivät päätyneet sivullesi vain surffatakseen netissä, vaan he hakevat jotain tiettyä tuotetta, palvelua tai tietoa; anna siis heille tismalleen se, mitä he hakevat.

17. Tee jokaiselle mainokselle oma laskeutumissivu

Hälyttävä tilastofakta: joidenkin tutkimusten mukaan yli 50 prosenttia B2B-mainoksista (business-to-business) johtaa mainostavan yhtiön etusivulle – ei erilliselle laskeutumissivulle. Mikäli sinulla on käytössä markkinointibudjetti eli teet maksullista mainontaa, tällä tavoin toimimalla hukkaat satavarmasti rahaa. Kun nimittäin asiakas haluaa ostaa itselleen tuotteen tai palvelun, mutta päätyy erillisen laskeutumissivun sijaan etusivulle, josta löytyy kaikki mahdollinen, suurella todennäköisyydellä hän tekee U-käännöksen ja hakee haluamansa muualta.

Kuvitellaan tilanne, jossa tarjoat uusille rekisteröityville asiakkaille kuukauden ilmaista kokeilujaksoa palveluusi. Potentiaalinen asiakas saapuu sivustolle, mutta ei meinaa löytää reittiä ilmaisen kokeilujakson lunastamiseen mistään. Tällöin hän turhautuu ja todennäköisesti hylkää palvelusi jo ennen sen kokeilemista. Luo siis jokaiselle yksittäiselle mainokselle aina oma laskeutumissivunsa.

18. Pidä lomakkeet yksinkertaisina

Mikäli laskeutumissivusi keskiössä on lomake, jonka toivot potentiaalisten asiakkaiden täyttävän eli se on konversiotavoitteena, pidä lomake yksinkertaisena. Suunnittele samanaikaisesti erillinen lomake desktop- ja mobiilisivua varten: kun potentiaalinen asiakas saapuu laskeutumissivulle, hän voi esimerkiksi yhdellä napin painalluksella valita joko mobiili- tai desktop-version – riippuen käyttämästään laitteesta. Tällä tavoin takaat jokaiselle sivustollesi saapuvalle henkilölle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen.

Lomakkeiden yksinkertaisuus korostuu ennen kaikkea mobiilikäyttäjien keskuudessa. Mikäli lomakkeesta löytyy useita alasvetovalikkoja, mobiililaitteen käyttäjä saattaa turhautua tähän hyvinkin nopeasti, sillä nopeus ja vaivattomuus ovat valttia. Tässä kontekstissa niin sanottu karvalakkimalli on aidosti toimivampi vaihtoehto!

19. Helpota asiakkaan ostopäätöstä

Mikäli sinulla on esimerkiksi vaatteita myyvä verkkokauppa, yksi toivotun konversion eli ostopäätöksen suurimmista esteistä matkalla on asiakkaiden vakuuttaminen siitä, että heidän kannattaa ostaa jotain sellaista, johon he eivät ole koskaan edes koskeneet. Ota siis tehtäväksesi tehdä ostopäätöksestä helpompi eli madalla kynnystä niin paljon kuin mahdollista.

Luonnollisesti houkuttelevat otsikot ja rohkaisevat CTA-painikkeet auttavat, mutta yksi oiva tapa erilaisia tuotteita myyvien verkkokauppojen kohdalla on tarjota laskeutumissivulla zoomaus-ominaisuus. Tällöin asiakkaat pääsevät tarkastelemaan tuotetta huomattavasti tarkemmalla silmällä – ikään kuin he hypistelisivät sitä käsissään. Mieti myös muita potentiaalisia tapoja kynnyksen madaltamiseen, sillä sinä olet omien tuotteidesi osalta asiantuntija.

20. Älä piilottele ylimääräisiä kuluja

Oletko ihmetellyt, miksi asiakkaasi jättävät tuotteet ostoskoriin ja poistuvat sivustoltasi, palaamatta kenties koskaan takaisin, siinä vaiheessa, kun edessä on checkout? Syynä saattaa olla asiakkaiden silmien eteen ilmestyvä ikävä yllätys – yksi pahimmista karkottavista tekijöistä potentiaalisille asiakkaille, kun on asioiden piilottelu. Tämä asia saa huomattavasti suuremmat mittasuhteet – jopa tarpeettoman suuret – kun kyse on rahasta.

Mikäli tuotteen hinnan päälle tulee toimituskuluja ja/tai muita mahdollisia kuluja, tuo ne näkyvästi esille jo laskeutumissivulla. Tällöin asiakas saa sivustostasi luotettavan kuvan ja hän jatkaa ostosprosessia eteenpäin huomattavasti todennäköisemmin, kiitos avoimuuden ja läpinäkyvyyden. Näytä siis tuotteen tai palvelun lopullinen hinta laskeutumissivulla, ilman minkäänlaisia poikkeuksia, mikäli itse tuotteen tai palvelun hinnan päälle tulee muita kuluja.

Google Ads -laatupisteet

Kasvattamalla Google Ads -laatupisteitäsi, mainoksesi näkyvät sekä useammin että korkeammalla, ja samalla klikkaushinta on matalampi

Inbound markkinointi

Inbound-markkinointi on tapa houkutella uskollisia asiakkaita mukautumalla yrityksesi kohdeyleisön tarpeisiin.

WordPress-sivuston hakukoneoptimointi opas

Näin teet WordPress -sivustosta hakukoneystävällisen.

Linkkien rakentaminen

Linkkien rakentaminen lukeutuu Googlen mittarilla kolmen tärkeimmän hakutuloksiin vaikuttavan SEO-tekijän joukkoon.

Verkkosivujen nopeuttaminen

Latausnopeuden parantaminen on tärkeää niin SEO:n, konversion ja käyttökokemuksen kannalta.

Offline-konversioseuranta Google Adsissä

Offline-konversiot paljastavat suoraan, miten Google Ads -mainokset vaikuttavat konkreettisesti myyntiin.

Sampsa Vainio on digitaalisen markkinoinnin konsultti

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 35-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 9 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 16.12.2023.