Näin parannat verkkosivujasi A/B-testauksella

Näin parannat verkkosivujasi A/B-testauksella

Miksi sinun sivustosi on olemassa?

Oletko koskaan miettinyt verkkosivujesi tärkeintä tavoitetta? Mikä on se tärkein asia jonka haluat että kävijät tekevät kun he tulevat verkkosivuillesi? Tavoitteesi voi olla esimerkiksi tuotteiden myyminen, yhteydenottopyyntöjen kerääminen tai kävijöiden tutustuttaminen tuotteeseesi. Mikä ikinä onkaan tavoitteesi, tulisi sinun varmistaa että tämä tavoite totetuu mahdollisimman usein.

Haluat maksimoida konversioiden määrän

Otetaan esimerkki: sinulla on etusivu jossa on nappula jota painamalla siirtyy tilaussivulle. Tavoitteesi tässä tapauksessa on saada mahdollisimman monta käivjää tilaussivulle. Jos etusivulle tulee 100 kävijää ja heistä 10 klikkaa painiketta, voimme todeta että konversioasteesi on 10 %.

Tavoitteesi on nostaa konversioaste mahdollisimman korkeaksi, eikö vain? Korkea konversioaste tarkoittaa lisää myyntiä, lisää yhteydenottopyyntöjä, lisää tilauksia ja niin edelleen, tavoitteestasi riippuen. Kuinka sitten nostat sivujesi konversioastetta? A/B-testauksella. A/B-testaus on täydellinen tapa kehittää verkkosivujasi koska sen avulla opit mitkä keinot toimivat ja mitkä keinot ovat vain ajan ja rahan haaskausta.

A/B-testauksen tarkoitus

A/B-testaus auttaa yrityksiä näkemään toimivatko ne hypoteesit, joiden perusteella heidän verkkosivunsa suunniteltiin tai joiden perusteella sivustoon tehtiin muutoksia, oikeasti ja parantavatko ne sivujen konversioastetta. Testauksessa verrataan kuinka verkkosivujen eri elementit vaikuttavat koversioasteeseen ja sillä selvitetään että kumpi versio sivuista saa kävijät useammin toteuttamaan yrityksen asettaman tavoitteen sivulle.

Koska A/B-testissä verrataan vain kahta erilaista versiota sivusta, voidaan aina mitata kumpi versio sivusta suoriuitui paremmin tietyn ajanjakson aikana. A/B-testauksessa on yksinkertaisesti kyse siitä että saadaan (varmasti) osoitettua että tuottavatko olettamuksemme oikeasti korkeamman konversioasteen: yksi sanoo että sininen nappula toimii paremmin ja toinen väittää että vihreä toimii paremmin…. testaamalla se selviää!

Kuinka A/B-testausta tehdään?

Testausta voi jokainen tehdä omalla tavallaan, mutta perusidea A/B-testauksessa on että liikenne sivuillesi jaetaan kahteen eri ryhmään joille näytetään kahta eri versiota sivustasi ja samalla mitataan kummalla versiolla konversioaste on korkeampi.

Palataan taas esimerkkiimme. Sanotaan että olet kehittänyt 2 erilaista versiota etusivustasi; ensimmäisellä sivulla napulassa lukee *Tilaa tästä* ja toisella sivulla nappulassa lukee *Tilaa tästä (29,90€)*, eli nappulaan on lisätty tuotteen hinta kävijöiden näkyviin. Mitataan kummalta sivulta tulee enemmän klikkauksia tähän nappulaan, eli mitataan molempien versioiden konversioaste, ja opitaan kumpaa versiota sinun kannattaisi näyttää kaikille kävijöillesi koska se saa enemmän kävijöitä siirtymään tilaussivullesi ja luultavasti tilaustesi määräkin kasvaa tämän myötä.

A/B-testin suorittaminen

1. Tavoitteiden asetanta

Ennnen kuin voi aloittaa A/B-testauksen on tärkeää että yritys määrittää mitkä heidän verkkosivujensa tavoitteet ovat. Sivuston tavoite voi olla jokin tekstin alussa mainitsemistani tavoitteista, esim. saada kävijä tekemään tilaus tai jättämään yhteystietonsa. Jos sivustolla ei ole selkeää tavoitetta ei yritys tiedä mitä he haluavat saavuttaa testaamalla eivätkä he pysty mittaamaan kumpi sivu toteuttaa tavoitteen useammin. Tavoitetta määrittäessä on tärkeää pitää mielessä se että tavoitteen täytyy olla jokin jota pystyy mittaamaan tarkasti, esim. klikkien määrä, liidien määrä, tilausten määrä, keskioston suuruus jne. Huonoja tavoitteita A/B-testauksessa on esim. brändin tunnettavuuden kasvu.

2. Pullonkaulojen löytäminen

Seuraava vaihe A/B-testin suorittamisessa on pullonkaulojen löytäminen. Tässä tapauksessa pullonkaulalla tarkoitetaan yhtä tiettyä sivua tai jotakin tiettyä osaa sivua jossa suuri osa kävijöistä jättää sivun tavoitteen toteuttamatta. Sivuston pullonkaulan löytää useimmiten tutkimalla sivuston analytiikkaa. Otetaan esimerkki: sinulla on kampanjasivu jonka tärkein tavoite on kerätä kävijöiden sähköpostiosoitteita. Prosessi on siis jaettu kahteen eri osaan: ensin henkilön pitää vierailla sivulla ja sen jälkeen hänen tulee täyttää sähköpostiosoitteensa lomakkeeseen. Analysoimalla statistiikkaa huomaat että sivusi saa tuhansia käyntejä mutta vain harva heistä täyttää osoitteensa lomakkeeseen: lomake on siis tämän sivun pullonkaula.

3. Hypoteesin määrittäminen

Kun yritys on asettanut tavoitteet ja löytänyt sivun pullonkaulan, täytyy heidän määrittää hypoteesi jolla he uskovat että he voivat parantaa sivun konversioastetta. Jatketaan samalla esimerkillä kuin yllä: yritys uskoo että moni ei jätä sähköpostiosoittettaan koska he pelkäävät että he tulevat saamaan paljon roskapostia osoitteeseensa. Näin ollen yritiys määrittää hypoteesikseen: uskomme että suurempi osa kävijöistä jättää sähköpostinsa lomakkeeseen mikäli lisäämme lomakkeeseen tekstin “Älä huoli, emme missään tapauksessa luovuta osoitettasi ulkopuolisille emmekä lähetä sinulle roskapostia”.

4. Priorisointi

A/B-testiä varten muodostetaan usein monta erilaista hypoteesia, esimerkissämme voisi toinen hypoteesi olla että lomakkeen painikkeen täytyisi olla suurempi jotta kävijät huomaavat sen ja että he ymmärtävät jättää osoitteensa, tai että lomakkeeseen täytyisi lisätä jokin selvä kehote “Jätä sähköpostiosoitteesi ja osallistu ilmaiseen arvontaan” jotta kävijät ymmärtävät minkä takia heidän tulisi antaa osoitteensa. Koska testausbudjetti ja aikataulu on usein rajoitettu on tärkeää että yritys priorisoi ja valitsee ainoastaan ne hypoteesit joilla he uskovat että on suurin positiivinen vaikutus sivun konversioasteeseen.

5. Testaamisen suorittaminen

Viimeinen vaihe A/B-testissä on testaamisen suorittaminen eli kävijöiden jakaminen kahden eri version välillä. Samalla kun testaaminen aloitetaan täytyy myös tulosten mittaaminen aloittaa, eli mitataan kumpi versioista toteuttaa vaiheessa 2 määritetyn tavoitteen useammin. Testausta suorittaessa tulee huomioida että useimmiten A/B-testi ei suoraan johda vastauksiin vaan testit herättävät uusia hypoteesejä ja näin ollen testauksesta on hyvä tehdä iteratiivinen prosessi jota jatketaan pidemmän aikaa. Testausta jatketaan jättämällä huonompi versio pois ja jatkamalla paremmin suoriuituneen version testaamista.

Viisi ideaa jota voit testata heti:

1. Vaihda call-to-action (CTA) nappulasi tekstiä,

2. Vaihda CTA:n väriä,

3. Vaihda CTA:n sijaintia,

4. Muotoile arvolupauksesi eri tavalla,

5. Lisää uusi elementti (esim. referenssi) sivullesi.

Muutama esimerkki josta voit hakea inspiraatiota

Työkalut jotka helpottavat A/B-testausta

Nyt sinulla on kaikki tarvitsemasi ensimmäistä A/B-testiäsi varten. Sitten vaan testaamaan! Mitä aiot testata ensimmäisenä?

p.s. jos kaipaat apua A/B-testaamiseen, autan mielelläni. Ota yhtettä tästä.


Sampsa Vainio

29-vuotias yrittäjä, freelanceri & digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Blogissani pyrin jakamaan parhaat vinkkini internetmarkkinoinnin parantamiseen ja tuottavuuden maksimointiin.

comments powered by Disqus