Google Analytics kävijäseuranta
Google Analytics on digimarkkinoijan ja kaikkien verkkosivustojen kanssa työskentelevien perustyökalu kävijäseurantaan. Analytics on täysin ilmainen, tarvitset vain Google-tilin ja voit aloittaa käytön asentamalla seurantakoodin sivustollesi. Google Analyticsistä on toki olemassa myös Premium versio, mutta se on suunnattu vain suurimmille yrityksille.
Ominaisuudet
Työkalulla voit seurata kaikkea mitä verkkosivustollasi tapahtuu. Seuraa muun muassa seuraavia asioita:
- ketkä vierailevat sivustollasi (ikä, sukupuoli, kiinnostuksen kohteet, kotimaa, kieli, kaupunki),
- mistä liikenne sivustollesi tulee (orgaaninen, maksettu, viittaava, sosiaaliset mediat),
- mitä vierailijat tekevät sivustollasi (mitä sivuja he lukevat eniten, miten he liikkuvat sivulta toiselle),
- myynnit, tilaukset ja muut konversiot (kuinka usein tavoitteet toteutuvat, kuinka paljon myyntiä)
Kampanjoiden seuranta
Tärkeimpänä Google Analyticsissä on kaiken verkkomainonnan analytiikan seuranta, eli voit seurata kaikkien kampanjoidesi edistystä ja tuottoa yhdestä paikasta.
Kampanjoiden seurantaa varten kannattaa käyttää Googlen URL-builderiä, jotta saat varmasti kaiken liikenteen ja kaikki liikenteenlähteet talteen. Tutustu URL-builderiin tästä.
Raportointi
Toinen tärkeä ominaisuus Google Analyticsissä on raportointi. Työkalu soveltuu mainiosti erilaisten raporttien laatimiseen, tässä auttaa erityisesti se että voit suodattaa liikenteen hyvin tarkasti esim. tietylle ajanjaksolle tai ottaa mukaan liikenteen vain yhdestä tietystä lähteestä. Kaikki raportit voidaan tallentaa Analyticsistä PDF-tiedostoiksi tai ne voidaan ajastaa ja lähettää automaattisesti esim. asiakkaan sähköpostiin.
Google Analytics 4
Universal Analytics jää historiaan 1. heinäkuuta 2023 ja sinun tulee siirtyä Google Analytics 4:n käyttöön.