Google Analytics

Ilmainen analytiikkatyökalu verkkosivuille

Google Analytics kävijäseuranta

Google Analytics on digimarkkinoijan ja kaikkien verkkosivustojen kanssa työskentelevien perustyökalu kävijäseurantaan. Analytics on täysin ilmainen, tarvitset vain Google-tilin ja voit aloittaa käytön asentamalla seurantakoodin sivustollesi. Google Analyticsistä on toki olemassa myös Premium versio, mutta se on suunnattu vain suurimmille yrityksille.

Ominaisuudet

Työkalulla voit seurata kaikkea mitä verkkosivustollasi tapahtuu. Seuraa muun muassa seuraavia asioita:

  • ketkä vierailevat sivustollasi (ikä, sukupuoli, kiinnostuksen kohteet, kotimaa, kieli, kaupunki),
  • mistä liikenne sivustollesi tulee (orgaaninen, maksettu, viittaava, sosiaaliset mediat),
  • mitä vierailijat tekevät sivustollasi (mitä sivuja he lukevat eniten, miten he liikkuvat sivulta toiselle),
  • myynnit, tilaukset ja muut konversiot (kuinka usein tavoitteet toteutuvat, kuinka paljon myyntiä)

Kampanjoiden seuranta

Tärkeimpänä Google Analyticsissä on kaiken verkkomainonnan analytiikan seuranta, eli voit seurata kaikkien kampanjoidesi edistystä ja tuottoa yhdestä paikasta.

Kampanjoiden seurantaa varten kannattaa käyttää Googlen URL-builderiä, jotta saat varmasti kaiken liikenteen ja kaikki liikenteenlähteet talteen. Tutustu URL-builderiin tästä.

Raportointi

Toinen tärkeä ominaisuus Google Analyticsissä on raportointi. Työkalu soveltuu mainiosti erilaisten raporttien laatimiseen, tässä auttaa erityisesti se että voit suodattaa liikenteen hyvin tarkasti esim. tietylle ajanjaksolle tai ottaa mukaan liikenteen vain yhdestä tietystä lähteestä. Kaikki raportit voidaan tallentaa Analyticsistä PDF-tiedostoiksi tai ne voidaan ajastaa ja lähettää automaattisesti esim. asiakkaan sähköpostiin.

Google Analytics 4

Universal Analytics jää historiaan 1. heinäkuuta 2023 ja sinun tulee siirtyä Google Analytics 4:n käyttöön.

CDN (Content Delivery Network)

Opi, miten CDN nopeuttaa verkkosivustoasi, parantaa käyttäjäkokemusta ja vahvistaa SEO-näkyvyyttä. Lue lisää ja pyydä minut apuun!

Myyntisuppilo

Luodaksesi tehokkaan myyntisuppilon, sinun on ensiksi tunnettava omat tuotteesi ja/tai palvelusi läpikotaisin. Samat sanat pätevät myös potentiaalisiin asiakkaisiin.

Linkkien rakentaminen

Linkkien rakentaminen lukeutuu Googlen mittarilla kolmen tärkeimmän hakutuloksiin vaikuttavan SEO-tekijän joukkoon.

Asiakassegmentointi

Opi asiakassegmentoinnin merkitys, miten se tehdään oikein ja miten se tehostaa markkinointia. Lue kattava opas ja löydä oikeat kohderyhmät!

Uudelleenmarkkinointi

Uudelleenmarkkinointi on tapa muistuttaa asiakkaita yrityksesi olemassaolosta.

Kotisivut yritykselle

Kotisivujen tarkoitus on tuottaa myyntiä, suurin osa sivustoista kuitenkin epäonnistuu tässä.

Sampsa Vainio on digitaalisen markkinoinnin konsultti

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 35-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 9 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 19.3.2022.