Laskeutumissivut (Landing Page)

Hyvä laskeutumissivu kuuluu SEO ja Google Ads-kampanjoihin, ja on olennainen osa konversio-optimointia sekä A/B-testausta

Mikä on laskeutumissivu?

Laskeutumissivu tai saapumissivu (englanniksi landing page) on yksittäinen alasivu jolla on jokin tietty tavoite, esim. saada käyttäjä rekisteröitymään palveluun tai antamaan sähköpostiosoitteensa sinulle.

Landing Page

Landing Page tai ländäri on yksittäinen sivu jolle ihmiset saapuvat kun he esim. etsivät sinua Googlessa tai klikkaavat mainostasi Facebookissa. Teoriassa kaikkia yksittäisiä sivuja sivustollasi voitaisiin kutsua laskeutumissivuiksi, mutta käytännössä tarkoitetaan vain sivuja jotka ovat tietoisesti kehitetty tiettyä tavoitetta (tai kampanjaa) varten.

Eri versiot laskeutumissivuista

On suositeltavaa luoda muutama erilainen versio sivusta, jotta voi testata mikä toimii parhaiten.

Koska laskeutumissivua tarvitaan?

Laskeutumissivuja kehitetään usein silloin kun halutaan myydä yhtä tiettyä tuotetta tai palvelua, tai kun käynnistetään uusi mainoskampanja.

Kuvittele tilanne jossa teet mainoksen Googleen uutta tuotettasi varten: kannattaako sinun ohjata liikenne etusivullesi (jossa myös esittelet yrityksesi ja kaikki muut tuotteesi) vai yhdelle laskeutumissivulle joka on omistettu pelkästään uudesta tuotteesta kertomiseen?

Suosittelen aina luomaan oman laskeutumissivun tärkeimpiä tuotteita, palveluita ja kampanjoita varten – koska silloin kävijä voi keskittyä vain yhteen ainoaan asiaan kerrallaan.

Laskeutumissivut ovat tärkeitä koska…

Älä heitä hyvää liikennettä hukkaan ohjaamalla sitä etusivullesi – luo jokaiselle kampanjalle optimoitu laskeutumissivu.

1. Potentiaaliset asiakkaat löytävät sinut

Laskeutumissivu tulee optimoida jonkun tietyn aiheen – eli tarkasti valittujen avainsanojen ympärille. Hyvin optimoitu laskeutumissivu näkyy korkealla Googlen hakutuloksissa ja se tuo sinulle lisää liikennettä pitkässä juoksussa.

2. Kampanjasi tuotto (ROI) kasvaa

Yleinen virhe joka syö Google-mainosten tuottoa, on se että mainokset johtavat yrityksen etusivulle, eikä mainosta varten tehdylle sivulle. Kun luot oman laskeutumissivun mainoskampanjaa varten, tulee markkinointisi ROI kasvamaan huimasti.

3. Analytiikasta tulee tarkempaa

Koska sivu kehitetään yhtä tiettyä kampanjaa, tuotetta tai palvelua varten, ei sivulle eksy “turhaa liikennettä” ja markkinointia on helpompi mitata. Saat myös paremman käsityksen esim. sivukohtaisesta konversio-asteesta sekä muista luvuista.

4. Saat lisää dataa avainsanoista joilla kävijät löytävät sinut

Google Analytics piilottaa noin 90 % orgaanisen liikenteen käyttämistä avainsanoista. Tiettyjen aiheiden ympärille optimoidut laskeutumissivut auttavat sinua näkemään millä sanoilla ja hakulausekkeilla ihmiset löytävät sivustollesi – etenkin tutkimalla Search Consolen Search Analytics -osiota.

Sampsa Vainio farkkutakissa

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 31-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 5 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 9000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: lokakuu 26, 2019.