Markkinoinnin automaatio
Miten markkinoinnin automaatio voi parantaa yrityksesi tehokkuutta ja tuottavuutta?
Kasvuhakkerointi
Kasvuhakkerointi viittaa strategioihin, joita käyttivät alkuun pääsääntöisesti startup-yritykset. Mutta nykypäivänä se on saavuttanut kaikenkokoiset- ja ikäiset yritykset.
Sisällöntuotanto
Sisällöntuotanto on ollut pienoisen mullistuksen keskellä, tekoälyn otettua jalansijaa, mutta oikean ihmisen kädenjälkeä siitä ei ole päihittämään.
SEO Audit
SEO-auditiointi auttaa verkkosivuston omistajaa hahmottaamaan millaisessa tilassa sivusto on, mikä vaikuttaa suoraan esimerkiksi liikevaihtoon.
Verkkosivujen ylläpito
Huolehdin sivustosi tietoturvasta ja kehityksestä kk-sopimuksella.
Affiliate markkinointi
Julkaisija: tienaa lisätuloja sivustosi kautta. Mainostaja: maksa vain tuloksista.
Facebook-mainonta
Kasvata liikennettä sivustollesi ja hanki uusia asiakkaita Facebook-markkinoinnin avulla.
Konversio-optimointi
Konversio-optimointi auttaa parantamaan sivuston ja markkinointikampanjoiden tuloksia nopeasti.
Google Ads
Kumpi tekee tulosta: sinä vai Google? Minä saan kampanjasi tuottamaan.
WordPress-verkkosivut
Helposti muokattavat sivut maailman suosituimman alustan päälle.
A/B-testaus
Testien kautta opit miten erilaiset muutokset vaikuttavat sivuston tuottoon.
Responsiiviset verkkosivut
Kehitän nopeasti latautuvat ja SEO-ystävälliset responsiiviset kotisivut yrityksellesi.
Hakukoneoptimointi
Optimointi tuo sivustollesi lisää ostavia asiakkaita pitkässä juoksussa.
Mitä on digitaalinen markkinointi? Keinot, kanavat ja hyödyt yrityksille
Mitä digitaalinen markkinointi tarkoittaa? Kyseessä on offline-markkinoinnin tapaan yksi markkinoinnin muodoista, ja sen avulla mainostetaan palveluita ja tuotteita niin verkkosivustoilla, sovelluksissa, sosiaalisessa mediassa, hakukoneissa ja niin edelleen.
Käytännön tasolla digitaalinen markkinointi rakentuu samojen periaatteiden varaan kuin perinteinen markkinointi. Sitä pidetään myös ylimääräisenä työkaluna, kun pyrkimyksenä on ymmärtää yrityksen asiakkaita ja heidän käyttäytymistään.
Useat yritykset yhdistävätkin niin sanotun perinteisen markkinoinnin ja digitaalisen markkinoinnin samaan pakettiin, ottaen hyödyn irti molemmista. Mutta niiden väliltä löytyy toki myös eroavaisuuksia, ja yksi haastavimmista asioista digitaalisen markkinoinnin saralla on erottua siitä järjettömästä massasta kilpailijoita, jotka pyrkivät löytämään uusia asiakkaita niin ikään digimarkkinoinnin keinoin.
Tulen tässä tekstissä keskittymään ennen kaikkea digitaalisen markkinoinnin anatomiaan eli siihen, millaisista asioista ja elementeistä se koostuu.
Digitaalinen markkinointi – mitä se on?
Digitaalinen markkinointi pitää sisällään laajan määrän erilaisia tekniikoita ja mediamuotoja, mitä yritykset voivat käyttää hyväkseen markkinoidakseen tuotteitaan ja palveluitaan potentiaalisille asiakkaille, kasvattaakseen markkinaosuuttaan.
Menestyksekäs digimarkkinointi vaatii taitoa sekä mainonnan että myyntitaidon osalta. Digimarkkinoinnista vastaavat joko yrityksen sisäiset markkinoinnin ammattilaiset eli oma markkinointitiimi, tai vaihtoehtoisesti ulkoistuksen kautta erillinen markkinointiyritys.
Vielä joitain vuosia sitten yritysten keskittyminen oli printissä, televisiossa ja radiossa tapahtuvassa mainonnassa. Nämä vaihtoehdot ovat olemassa toki edelleen tänä päivänä, mutta internet on mahdollistanut digitaalisen markkinoinnin, joka onkin nykyisin se suosituin ja monesti myös tehokkain tapa tehdä markkinointia.
Teknologian saralla tapahtuneet mullistukset ja sen myötä muuttuneet trendit ovatkin pakottaneet yritykset muuttamaan ja harkitsemaan markkinointistrategioita täysin uusiksi.
Digitaalisen markkinoinnin alkutaipaleella ensimmäisenä päätään nosti sähköpostimarkkinointi, joka on edelleen yritysten käytössä laaja-alaisesti. Päähuomion ovat kuitenkin varastaneet esimerkiksi Googlen hakukoneessa tapahtuva mainonta (Google Ads) sekä sosiaalisten median kanavien mainosalustat. Miksi? Koska ne käyttävät hyväkseen käyttäjiin liittyvää dataa ja auttavat siten aivan eri tavalla tavoittamaan hyvinkin spesifejä kohdeyleisöjä.
Digimarkkinoinnin keinot ja kanavat
Seuraavassa tulen käymään hyvin luettelomaisesti erilaisia digimarkkinoinnin keinoja ja kanavia, jotka jokaisen markkinoinnin kanssa tekemisissä olevan tulee ymmärtää.
Hakukoneoptimointi (SEO)
Hakukoneoptimointi eli SEO on isosti verkkokauppojen ja verkkosivustojen huulilla, markkinoijat mukaan lukien. Miksi? Koska mitä paremmin verkkosivusto ja/tai siellä oleva sisältö on optimoitu, sitä todennäköisemmin yritys sijoittuu korkealle muun muassa Googlen hakutuloksissa ja nauttii siten todella laaja-alaisesta hakukonenäkyvyydestä.
Erinomainen hakukonenäkyvyys johtaa puolestaan siihen, että asiakkaat klikkaavat itsensä huomattavasti todennäköisimmin juuri sinun verkkosivustolle- tai kauppaasi kilpailijoiden sijaan. Kaiken ytimessä on siis houkutella potentiaalisia asiakkaita yrityksesi luo ja pitää nykyisistä asiakkaista kiinni.
Eikä siinä vielä kaikki: kun puhutaan orgaanisesta hakukonenäkyvyydestä, tällöin kyse on niin sanotusta ilmaisesta mainostuksesta, sillä sinun ei tarvitse maksaa mitään paikasta hakutulosten kärjessä, koska se on hankittu kovalla työllä ja ammattimaisella otteella.
Hakukonemarkkinointi (SEM)
Hakukonemarkkinointi eli SEM on itse asiassa hyvin lähellä hakukoneoptimointia; itse asiassa SEM ja SEO miellettiin pitkään pariksi, joka kulkee käsi kädessä.
Nykyisin alan tekijät kuitenkin erottelevat ne toisistaan, sillä nykypäivänä SEM:ssä on kyse lähinnä maksetusta hakukonenäkyvyydestä. Maksettu hakukonemainonta voikin viedä verkkosivustosi hakutulossivulla (SERP) piikkipaikalle, orgaanisten tulosten edelle.
Maksetun piikkipaikan valloittaminen vaatii kuitenkin myös laadukasta hakukoneoptimointia, joten ne ovat edelleen oleellinen osa toistensa elämää; ne on vain haluttu hajottaa termeinä selkeämmin toisistaan.
Sisältömarkkinointi
Sisältömarkkinointi on yksi lukuisista digitaalisen markkinoinnin tavoista. Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on tavoittaa asetetut kohdeyleisöt relevanttien artikkelien, videoiden, podcastien ja minkä tahansa muiden sisältöjen kautta.
Sisältömarkkinointia pidetään erinomaisena tapana kasvattaa brändin tunnettuutta ja siten jättää vahva muistijälki asiakkaiden mieliin sitä hetkeä varten, kun varsinainen ostotapahtuma tapahtuu nyt tai tulevaisuudessa.
Erilaiset sisällöt luovat optimaalisesti toteutettuina yrityksestäsi kuvan alan asiantuntijana, ja siten saavat potentiaaliset asiakkaat luottamaan brändiisi.
Sosiaalisen median markkinointi
Sosiaalinen media on äärimmäisen tärkeässä roolissa, mitä tulee brändin rakentamiseen. Sosiaalisessa mediassa kaikki kuluttajat saavat nimittäin äänensä kuuluville, päästen ilmaisemaan mielipiteensä.
Koska sosiaalisen median kanavia on olemassa niin paljon, yritykset voivat lähestyä potentiaalisia ja nykyisiä asiakkaitaan monin eri tavoin. Eri kanavia hyödyntämällä brändistä tulee tunnetumpi, mikä puolestaan johtaa verkkokaupassa- tai sivustolla kasvaviin kävijämääriin.
Sosiaalinen media mahdollistaa myös uskollisten fanien ja liidien luomisen, auttaen myös kehittämään omaa liiketoimintaa oikeaan suuntaan. Lisäksi sen avulla on mahdollista luoda merkittäviä kumppanuuksia, madaltaa markkinointikuluja ja kasvattaa myyntilukuja.
Sosiaalinen media ja sosiaalisen median markkinointi voi myös tuoda brändin lähemmäksi kuluttajia, ikään kuin inhimillistäen brändin, ja luoden täten syvällisemmän kontaktin kuluttajiin.
Sähköpostimarkkinointi
Kaikista tuoreimmista digitaalisista markkinointikeinoista (lue: sosiaalinen media) huolimatta sähköpostimarkkinointi on pitänyt sitkeästi pintansa jo vuosikymmenten ajan.
Edellä mainittu perustuu ennen kaikkea siihen, että sähköpostimarkkinointiviestit mahdollistavat hyvin personoitujen viestien lähettämisen asiakkaille, mikä lisää asiakkaidesi sitoutuneisuutta juuri sinun brändiin.
Lisäksi se on erittäin kustannustehokas tapa mainostaa tuotteita ja palveluita. Ja, kun asiakkailla on vahva tunneside yritykseesi, kasvattaa se myös myyntiä.
Maksettu mainonta (PPC)
Maksettu mainonta eli PPC-kampanjat ovat oiva tapa kasvattaa näkyvyyttä verkossa, tuoda uusia liidejä verkkosivustolle ja lisätä konversioita – varsin kustannustehokkaasti.
Maksettu mainonta toimii siten, että ensiksi sinun tulee avata esimerkiksi Google Ads -tili. Sen jälkeen sinun tulee miettiä yrityksellesi tärkeät avainsanat, listata ne ja rakentaa mainoskampanjat näiden avainsanojen ympärille. Sen jälkeen niistä tehdään hintatarjouksia asetetun markkinointibudjetin mukaisesti. Ja, kun joku Googlen käyttäjä kirjoittaa hakukenttään jonkin näistä avainsanoista, mainoksesi tulee esille esimerkiksi hakutulossivulla (SERP).
Mutta, mitkä sitten ovat PPC-kampanjoiden merkittävimmät hyödyt?
- Maksettu mainonta tavoittaa laajan määrän Googlen tai esimerkiksi sosiaalisen median käyttäjiä.
- PPC-kampanjat ovat todella kustannustehokkaita, sillä maksat vain esimerkiksi näytetyistä mainoskerroista asettamasi budjetin mukaisesti.
- Maksetulla mainonnalla voidaan tavoittaa oikea kohdeyleisö.
- PPC-kampanjat tuovat tuloksia nopeasti.
- PPC-kampanjat mahdollistavat tulosten mittaamisen.
- Maksetut mainontakampanjat ovat helposti muutettavissa, reaaliaikaisesti.
Affiliate-markkinointi
Affiliate-markkinointi tarkoittaa esimerkiksi tuotteiden ja palveluiden mainostamista muilla verkkosivustoilla.
Kaiken A ja O on löytää nimenomaan oikeat kumppanit. Kun affiliate-markkinointi toteutetaan paikassa, jossa löytyy potentiaalinen kohdeyleisö juuri sinun myymille tuotteille tai palveluille, konversioaste voi olla todella korkea.
Myös ROI eli sijoitetun pääoman tuottoprosentti on usein korkealla, sillä maksat affiliate-kumppanille vain toteutuneista konversioista, kun sellainen diili on sovittu.
Analytiikka ja mittaaminen
Kerätty data ja analytiikka tarjoavat arvokasta tietoa yrityksille asikkaiden käyttäytymisestä, markkinan vallitsevista trendeistä ja esimerkiksi mainoskampanjoiden suorituskyvystä.
Tämän edellä mainitun tiedon perusteella mainoskampanjoita voidaan optimoida tuottavampaan suuntaan, jolloin valittu markkinointistrategia tuottaa parempia tuloksia.
Eikä siinä vielä kaikki, vaan esimerkiksi Ahrefsin kaltaisilla työkaluilla voit myös seurata kilpailijoidesi markkinointitoimia tarkalla silmällä, hyvin yksityiskohtaisesti. Myös tämä tieto auttaa optimoimaan markkinointistrategiaa oikeaan suuntaan.
Digitaalisen markkinoinnin hyödyt yritykselle
Kuten jo edellä mainituista esitelmistä markkinoinnin eri keinoista kävi ilmi, digitaalisen markkinoinnin hyödyt yrityksille voivat olla suorastaan massiivisia.
Seuraavassa käyn vielä yksityiskohtaisemmin läpi, miten yrityksesi voi hyötyä digitaalisesta markkinoinnista.
Kustannustehokkuus
Nykypäivänä noin kaksi kolmasosaa markkinointibudjeteista käytetään digitaaliseen mainontaan.
Tämä trendi on varmasti yleistyvä ja kasvava, sillä digitaalinen markkinointi on perinteistä mainontaa kustannustehokkaampaa; pelkästään Yhdysvalloissa kasvua on tapahtunut vuosien 2020 ja 2024 välisenä aikana yli 140 miljardin dollarin edestä.
Mutta, miksi sitten digimarkkinointi on niin paljon kustannustehokkaampaa?
- Käytössä ovat kustannustehokkaat mainosalustat
- Mainostus on paremmin kohdennettavissa
- Mainoskampanjoita voidaan muuttaa lennosta
- Fyysisten mainostuotteiden kulut jäävät pois laskuista
- Kansainvälistyminen on helpompaa
- A/B-testaus on mahdollista
- ROI:ta voidaan mitata tarkemmin
- Asiakkaiden sitoutumisaste brändiin on korkeampaa
Kohdennettavuus
Kun puhutaan perinteisestä markkinoinnista, kohdennettavuus on rajallista. Esimerkiksi samat kadunvarsimainokset näkyvät eri kohdeyleisöille, jolloin jokainen mainoksen näkijä ei ole suinkaan kiinnostunut mainostettavasta tuotteesta tai palvelusta.
Sen sijaan digitaalisissa markkinointikanavissa mainokset voidaan kohdistaa juuri halutulle kohdeyleisölle eli esimerkiksi henkilöille, jotka etsivät Googlen kautta tuotteita tietyillä avainsanoilla. Samalla mainoksista voidaan tehdä persoonallisempia; muun muassa samaa tuotetta voidaan mainostaa eri kohdeyleisöille eri tavoin.
Mittaaminen ja analysointi
Kun on kyse digitaalisesta markkinoinnista, keskenään erilaisilla yrityksillä on erilaiset tarpeet. Yksi asia kuitenkin yhdistää kaikkia, kun tavoitteena on menestyksekkään mainoskampanjan luonti: mittaaminen ja analysointi.
Mainoskampanjoiden mittaaminen on äärimmäisen tärkeää niiden tehokkuutta ja mahdollisia parannuskohteita arvioitaessa. Näin saadaan nimittäin käsitys kunkin luodun kampanjan ja valitun strategian toimivuudesta.
Mittaaminen auttaa yritystä ymmärtämään myös kohdeyleisöään paremmin, jolloin markkinointitoimet voidaan kohdistaa niihin menetelmiin, jotka toimivat parhaiten. Tällöin tehtävät päätökset perustuvat dataan, minkä kautta myös mainosbudjetin optimointi on tehokkaampaa.
Globaali ulottuvuus
Siinä, missä perinteinen mainonta mahdollistaa tietyn alueellisen kohdeyleisön tavoittamisen, digitaalinen markkinointi vie tuotteet ja palvelut kansainvälisen yleisön valvovien silmien eteen.
Digitaalisessa markkinoinnissa kohdeyleisö voidaan nimittäin määrittää joko paikalliseksi tai maailmanlaajuiseksi. Näin ollen asiakaskunta on mahdollista rakentaa koko maailman kattavaksi, mikäli tuote tai palvelu omaa potentiaalin tähän.
Digitaalinen mainonta ei siis toisin sanoen tunne maantieteellisiä rajoja, vaan minkä tahansa yleisön tavoittaminen on mahdollista, mikäli näin halutaan.
Reaaliaikainen optimointi
Perinteinen markkinointi suunniteltiin hyvin isosti etukäteen ja toteutettiin staattisten olettamusten ja ennalta määrättyjen strategioiden mukaisesti.
Nykypäivän dynaamisessa maisemassa kuluttajien käyttäytyminen ja vallitsevat trendit voivat kuitenkin muuttua käden käänteessä. Näin ollen myös markkinointikampanjat edellyttävät mukautuvaa lähestymistapaa.
Reaaliaikainen mainosten optimointi mahdollistaa mainostajille mitattavien arvojen (KPI) monitoroinnin ja sitä kautta kampanjoiden muuttamisen lennosta. Näin asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa huomattavasti tehokkaammin, koska strategiaa voidaan muuttaa tarpeen vaatiessa välittömästi.
Vuorovaikutus asiakkaiden kanssa
Olit sitten tietoinen asiasta tai et, brändisi on jo mukana kaksisuuntaisessa kommunikaatiossa asiakkaidesi kanssa. Näin on, vaikka et olisi erikseen avannut keskustelukanavaa, kuten vaikkapa kyselyitä tai blogiosion kommenttikenttää asiakkaillesi.
Nykyisin asiakkaat näet nauttivat huomattavasta autonomiasta. He voivat kommunikoida internetissä vapaasti ja esimerkiksi arvostella yritystäsi, tai tarjoamasi tuotteita. Tästä hyvä esimerkki on sosiaalinen media, jossa kuluttajat voivat avoimesti kertoa näkemyksensä yrityksestäsi.
Vuorovaikutus asiakkaiden kanssa kannattaakin toteuttaa ennakkoluulottomasti, avaamalla keskustelyhteys kohdeyleisön kanssa – oli sitten kyse vanhoista asiakkaista, kiinnostuneista liideistä tai täysin brändistäsi tietämättömistä henkilöistä.
Miksi?
Koska näin saat enemmän suoraa palautetta, mikä mahdollistaa yrityksesi ja tuotteiden/palveluiden kehittämisen. Samalla asiakkaat kokevat olevansa osa brändisi tarinaa, mikä parantaa sekä mainettasi että sitouttaa heidät paremmin brändiisi.
Yhteenveto: Digitaalinen markkinointi ei ole pakko, vaan mahdollisuus
Digitaalisen markkinoinnin hyödyt ovat parhaimmillaan mittaamattomat. Toki digitaaliseen markkinointiin voi hukata perinteisen markkinoinnin tapaan rahaa, mutta nykypäivänä työkalut ovat niin monipuoliset, että se on huomattavasti epätodennäköisempää.
Lähtökohtaisesti digitaalinen markkinointi on enemmän tai vähemmän jokaiselle yritykselle niin sanottu pakko.
Sitä ei kuitenkaan tarvitse nähdä pakkona, vaan mahdollisuutena.
Mahdollisuutena erottua joukosta, lisätä bränditietoutta, kasvattaa yritystä, pitää kiinni olemassaolevista asiakkaista ja hankkia uusia asiakkaita, sitouttaa kohdeyleisö brändiisi ja kansainvälistyä – näin muutamia mainitakseni.
Digitaaliseen markkinointiin kannattaa siis panostaa, ja mikäli olet vielä niin sanotun perinteisen mainonnan pauloissa, viimeistään nyt on aika päivittää keskusyksikkö nykypäivään.