Hakukoneoptimointi (SEO) tuo sinulle lisää asiakkaita

Hanki uusia potentiaalisia asiakkaita sivustollesi ja tee enemmän kauppaa.

Hakukoneoptimointi kasvattaa orgaanista liikennettä sivustolle.

Tämän sivun sisältö lyhyesti

Sivulla on paljon sisältöä hakukoneoptimoinnista, joten haluan heti alkuun varmistaa että tiedät mitä tulet löytämään sivulta ja kenelle sivun sisältö on tarkoitettu.

  • Minä myyn hakukoneoptimointia palveluna muille yrityksille,
  • tällä sivulla kerron miten minä teen hakukoneoptimointia ja miksi sinun tulisi ostaa sitä minulta,
  • tämä ei ole opas jossa opetan tekemään optimointia (voin suositella mm. tätä opasta),
  • hyödynnän ainoastaan White Hat -taktikoita työssäni enkä riko Googlen sääntöjä.

Mitä hakukoneoptimointi on?

Minun mielestä on hakukoneoptimointi prosessi jossa tietoisesti tehdään sivustosta ystävällisempi hakukoneita ja kävijöitä varten.

Ihmiset etsivät tietoa netistä tietyillä hakulausekkeilla ja hakukoneet haluavat näyttää parhaiten näitä hakulausekkeita vastaavia sivustoja käyttäjilleen.

Hakukoneoptimoinnissa pyritään tekemään sivustosta sellainen, että käyttäjät helposti löytävät etsimänsä tiedon, ja että hakukoneet ymmärtävät mitä sivusto käsittää.

Tavoite

Tavoitteena hakukoneoptimoinnissa on saada sivusto näkymään korkeammalla orgaanisissa hakutuloksissa, jotta saisit lisää potentiaalisia asiakkaita sivustollesi ja voisit sitä kautta kasvattaa myyntiäsi.

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä, jossa työn tulokset näkyvät vasta kuukausien päästä. Optimointi on siis hidasta, mutta oikein tehtynä erittäin tuottoisaa työtä. Tämä johtuu mm. seuraavista syistä:
  • optimointi on jatkuvaa työtä jossa tehdään, mitataan ja reagoidaan jatkuvasti,
  • hakukoneet eivät huomioi tehtyjä muutoksia heti, ja
  • osa sivustoon tehtävistä muutoksista vie paljon aikaa.

Kukaan ei pysty takaamaan sinulle tuloksia, ei ainakaan pitkässä juoksussa. Hakukoneoptimointia tekevillä tahoilla ei ole valtaa hakukoneista; Google päättää itse missä järjestyksessä hakutulokset näkyvät – kukaan ei voi taata että sivustosi nousisi esim. hakutulosten ensimmäiselle sivulle X-kuukauden kuluttua.

Avainsanatutkimus: näin teet sen oikein

Avainsanatutkimus on sekä SEOn että AdWords-kampanjoiden kulmakivi.

WordPress-sivuston hakukoneoptimointi opas

Pyöriikö sivustosi WordPressin päällä? Katso tästä opas sivuston optimointiin.

Miten saada lisää liidejä kotisivuilta?

Katso 5 varmaa liidimagneettia jolla voit kerätä talteen yhteystietoja kotisivuiltanne.

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

Yli 80 % asiakkaista (olivat he sitten kuluttajia tai B2B-asiakkaita) aloittavat tuotteen, palvelun tai tiedon etsimisen hakukoneesta. Hakukoneoptimointi auttaa sinua näkymään potentiaalisille asiakkaille kun he etsivät tuotteitasi tai palveluitasi.

Hakukoneoptimointi vaikuttaa ainoastaan ns. orgaanisiin (maksuttomiin) hakutuloksiin, eli on kyse “ilmaisesta näkyvyydestä”. Maksat vain siitä että joku tekee optimointia puolestasi tai vaihtoehtoisesti omasta ajastasi jonka käytät optimointiin.

Suomessa ja muissa pohjoismaissa käytetään lähinnä kahta eri hakukonetta; Google ja Bing. Googlen markkinaosuus Suomessa taitaa olla 90 % luokkaa. Sen takia hakukoneoptimoinnista puhutaankin usein termillä google-optimointi tai google-hakukoneoptimointi.

Minkälainen on hakukoneoptimoitu sivusto?

Minun mielestäni SEO-ystävällinen sivuston on:

  • informatiivinen – se tarjoaa tietoa ja vastaa potentiaalisten asiakkaiden kysymyksiin,
  • loogisesti rakennettu – käyttäjien ja hakukoneiden tulee ymmärtää rakenne ja hierarkia,
  • nopea – pitkä latausaika karkoittaa kävijöitä ja hakukoneetkin suosivat nopeita sivustoja,
  • suosittu – ulkopuoliset signaalit kuten linkit muilta sivustoilta kertovat sivuston suosiosta,
  • mobiili-optimoitu – hyvä käyttökokemus eri laitteilla ja käyttäjien tulee viihtyä sivustolla.

Nämä asiat tulee pitää mielessä kun suunnittelee hakukoneystävällistä sivustoa.

"

Huomasimme vuosi sitten että Google-hakutulos rankingeissamme oli negatiivinen trendi ja tarvitsimme henkilön joka pystyy tekemään pitkäjänteisesti töitä rankingien nostamiseksi. Sampsan avulla saimme trendin käännettyä ja orgaanisen myynnin nostettua uusille sfääreille. Segmenttimme on yksi Ruotsin Google hakutulosten eniten kilpailluista, eli Sampsa todella tietää mitä hän tekee.

Ville Kymäläinen - C Finance Oy

Ville Kymäläinen - C Finance Oy

Hakukoneoptimointi – näin minä teen sitä

Projekti etenee suurin piirtein näin:

  1. Tutustuminen asiakkaan liiketoimintaan ja toimialaan,
  2. Sivuston läpikäynti ja ongelmakohtien tunnistaminen,
  3. Kehityssuunnitelma ja optimoinnin käynnistys,
  4. Jatkuva tekeminen ja raportointi.

Projekti alkaa aina tutustumisella asiakkaaseen ja hänen liiketoimintaan. Mitä myydään, miten sitä myydään ja missä sitä myydään. Alussa on myös hyvä asettaa tavoitteet optimoinnin suhteen – mitä optimoinnilla on tarkoitus saavuttaa ja missä ajassa sen uskotaan olevan realistista?

Kun liiketoimintaan on tutustuttu ja ymmärrän millä alalla asiakas toimii, siirryn tekemään niin sanotun SEO auditin. Tämä on kattava läpikäynti koko sivustosta jonka tarkoitus on kartoittaa ongelmakohtia joiden korjaaminen parantaa näkyvyyttä.

Avainsanatutkimus

Hakukoneiden toiminta perustuu siihen että ihmiset syöttävät erilaisia hakusanoja ja -lausekkeita hakukoneeseen, jonka jälkeen kone näyttää parhaiten lauseketta vastaavat tulokset käyttäjälle. Käyttäjä tutkailee tuloksia hetken ja klikkaa hänen mielestään parhaiten osuvaa linkkiä.

Avainsanat ja hakulausekkeet ovat keskiössä hakukoneoptimoinnissa. Optimointia tehdessä on tiedettävä millä sanoilla potentiaaliset asiakkaat etsivät tuotteitasi tai palveluitasi hakukoneista. On myös tiedettävä kuinka paljon hakuja näillä sanoilla tehdään ja kuinka kovaa kilpailua sanoista on — näin tunnistetaan ne sanat joihin optimointityö kannattaa kohdistaa ja tiedetään mihin kannattaa panostaa.

Minä teen kattavan avainsanatutkimuksen kun ryhdymme yhteistyöhön. Selvitän 50-200 tärkeintä avainsanaa joilla sinun yrityksesi tulisi löytyä netistä. Saat Excel-taulukon johon sanat ja niiden hakumäärät on listattu. Lisäksi näet millä sijalla sivustosi tällä hetkellä näkyy kullakin sanalla.

Tutkimuksessa hyödynnän omaa osaamistani ja kokemustani sekä muutamia eri työkaluja. Käyttämiini työkaluihin ja palveluihin kuuluu mm. Google Keyword Planner, Keywordtool.io sekä Wincher.

SEO Audit

Niin sanottu SEO Audit nostaa esille sivustosi ongelmakohdat sekä haasteet, ja kertoo miten ne tulee ratkaista. Se on kattava tutkimus sivustosi nykytilanteesta sekä kartoitus sivuston ongelmakohdista liittyen löydettävyyteen hakukoneissa. Audit kertoo sinulle miksi sivustosi näkyvyys on sillä tasolla millä se on tällä hetkellä ja miten löydettävyyttä voidaan parantaa.

Audit kattaa mm. seuraavat aiheet:

  • Orgaanisen liikenteen kehitys
    • onko liikenne laskussa vai nousussa?
    • mistä parhaat kävijät tulevat?
  • Tekninen optimointi
    • millä tavoin Robots.txt ja Robots meta tagiä on hyödynnety,
    • löytyykö sivustolta paljon 4xx tai 5xx virheitä,
    • onko sivustolla käytössä XML sivustokartta,
    • onko informaatioarkkitehtuuri ja rakenne looginen,
    • millä tasolla sivuston latausnopeus on.
  • Sisällön optimointi
    • URL-osoitteet (lyhyt, helposti luettava, ei parametrejä),
    • sisältö (onko jokaisella sivulla riittävä määrä sisältöä, käytetty oikeita avainsanoja, helposti luettavaa, löytyykö H1-H4 otsikoita, listoja yms.),
    • esiintyykö kannibalismia (useampi sivu pyrkii näkymään samoilla sanoilla),
    • kärsiikö sivusto tuplasisällöstä,
    • Meta title ja meta description – onko optimoitu sanoilla, onko pituus hyvä?
    • onko kuvien ALT-tagit optimoitu.
  • Sivuston suosio
    • saako sivusto linkkejä muilta hyviltä sivustoilta,
    • ovatko linkit laadukkaita,
    • onko sisäistä linkitystä hyödynnetty.

SEO auditin ja avainsanatutkimuksen perusteella teen kehityssuunnitelman jossa listaan kaikki tarvittavat toimenpiteet joilla ongelmakohdat voidaan korjata ja näin ollen parantaa sivustosi näkyvyyttä hakukoneissa.

"

Sampsa is an exceptional expert of digital business. As a hired specialist Sampsa has executed a large variety of functions from SEO to AdWords and from graphics design to website building.

Not only does Sampsa upkeep his expertise on an amazing level (I would suggest for everyone to check his Twitter feed for superb SEO links), he also implements all his task with no follow-up needed what so ever.

Sampsa reacts fast on all queries and is also very fast to execute. It is because of these facts we’ve used Sampsa’s expertise even in things where a full time employee from our own organization might’ve been able to do the same things (but not as fast and not without guidance and follow-up).

Mika Niemi - Grillikauppa.com

Mika Niemi - Grillikauppa.com

Mitä hakukoneoptimointi maksaa?

Hinta määräytyy sivuston laajuuden, tavoitteidesi sekä kilpailun perusteella.

Avainsanatutkimus: 200-400 euroa per kieli

Teen avainsanatutkimuksen jossa kartoitan tärkeimmät avainsanat joilla asiakkaat etsivät teitä. Lajittelen avainsanat kategorioihin ja listaan myös sanojen keskimääräiset hakuvolyymit.

SEO Audit: 700-2000 euroa per domain

Auditin hinta määräytyy sivuston laajuuden perusteella; mitä suurempi sivusto, sitä enemmän työtä siinä on. Audit kattaa tekniikan, sisällön sekä ulkopuolisten tekijöiden tarkastuksen. Auditin perusteella teen kehityssuunnitelman joka sisältää tarkemmat vaiheet työlle.

Jatkuva optimointi: 350-700 euroa per kuukausi

Teen kehityssuunnitelma joka sisältää seuraavat vaiheet: mitä sivustolle pitää tehdä jotta sen orgaanienen näkyvyys Googlessa paranee. Eli minä korjaan ja kehitän sivustoa kehityssuunnitelman mukaan kuukausittaista palkkiota vastaan. Tämä sisältää myös raportoinnin.

Älä missaa tilaisuuttasi - pyydä tarjous nyt

Valitsen asiakkaani tarkkaan ja otan vastaan vain rajoitetun määrän uusia toimeksiantoja joka kuukausi. Sinun kannattaa heti kysyä pystynkö auttamaan teitä - lupaan vastata jokaiseen tarjouspyyntöön.

Luen sähköpostia 3 krt päivässä ja pyrin aina vastaamaan 24 tunnin kuluessa.