Hakukoneoptimointi (SEO)

Google-näkyvyyden parantaminen tuo lisää potentiaalisia asiakkaita sivustollesi

TL;DR

Pähkinänkuoressa hakukoneoptimoinnissa on kyse siitä että tehdään sivustosta 1) helposti ymmärrettävä hakukoneiden indeksointirobotteja varten, 2) mahdollisimman hyödyllinen kävijöille, ja yleisesti ottaen 3) arvostettu, suosittu ja luotettava tiedonlähde.

Hakukoneet haluavat näyttää mahdollisimman hyviä tuloksia käyttäjilleen, ja sen takia ne listaavat hakutulokset tietyssä järjestyksessä – se tulos ensimmäisenä, joka heidän mielestä palvelee käyttäjän tekemää hakua parhaiten.

Käytännössä optimointi tarkoittaa usein: sisällön optimointia oikeilla avainsanoilla, sivuston tekniikan parantamista sekä linkkien hankkimista muilta sivustoilta.

Lyhyesti sanottuna:

  1. varmistamalla että sivustolla on kaikki kunnossa teknisesti,
  2. kirjoittamalla laadukasta ja hyödyllistä sisältöä omalle kohderyhmälleen,
  3. tekemällä sivustosta käyttäjäystävällisen (nopea ja responsiivinen),
  4. hankkimalla linkkejä muilta samaan aiheeseen liittyviltä sivustoilta,
  5. seuraamalla Googlen muutoksia, analytiikkaa ja tekemällä pieniä parannuksia omaan sivustoon jatkuvasti.

Hinta riippuu 1) sivustosi koosta, 2) kilpailutilanteesta alallasi, ja 3) tavoitteistasi.

Aloitan projektin aina avainsanatutkimuksella ja ns. SEO-auditilla (kertaluonteiset työt), jossa tutustun sivustoosi ja etsin kaikki ongelma- ja kehityskohdat. Sen jälkeen tarjoan jatkuvaa optimointityötä ja/tai konsultointia.

Suuntaa antava hinnasto: kertaluonteiset työt ~1000-3000 €, jatkuva hakukoneoptimointi ~500-2000 €/kk.

Kyllä, tarjoan asiakkailleni myös linkkien rakennusta. Teen sitä omatoimisesti asiakkaan puolesta (kuuluu jatkuvaan optimointityöhön), mutta tarjoan luonnollisesti myös konsultointia aiheesta ja neuvon miten asiakas voi itse hankkia lisää linkkejä.

Teknisessä SEO:ssa pyritään löytämään ja korjaamaan mahdolliset virheet sivuston tekniikassa (koodissa, tiedostoissa, säännöissä jne.), jotka estävät esim. hakukoneiden robottien pääsyn sivustolle tai hämäävät niitä jollain tavalla. Luettelen tyypillisiä teknisiä virheitä myöhemmin tässä artikkelissa.

Minun mielestäni SEO-ystävällinen sivusto on:

  • informatiivinen – se tarjoaa tietoa ja vastaa potentiaalisten asiakkaiden kysymyksiin,
  • loogisesti rakennettu – käyttäjien ja hakukoneiden tulee ymmärtää rakenne ja hierarkia,
  • nopea – pitkä latausaika karkoittaa kävijöitä ja hakukoneetkin suosivat nopeita sivustoja,
  • suosittu – ulkopuoliset signaalit kuten linkit muilta sivustoilta kertovat sivuston suosiosta,
  • mobiili-optimoitu – hyvä käyttökokemus eri laitteilla ja käyttäjien tulee viihtyä sivustolla.

Kuten moneen muuhunkin asiaan, vastaus kuuluu: se riippuu.

Orgaanisen näkyvyyden paranemiseen vaikuttaa mm. työpanos, kilpailutilanne, Googlen indeksoinnin tila jne. Yleisesti ottaen optimoinnin tuloksia alkaa näkymään vasta kuukausien kuluttua.

Jonkin tietyn työkalun käyttäminen ei vielä takaa tuloksia. Tulokset riippuvat hankitun tiedon tulkinnasta sekä konkreettisista toimenpiteistä.

Oikeat työkalut voivat toki helpottaa työtä;

  • Screaming Frog SEO Spider,
  • KeywordTool.io,
  • Yoast SEO,
  • Ahrefs.com, sekä
  • Wincher.com.

Mitä Google-optimoinnilla tarkoitetaan?

Minun mielestäni on hakukoneoptimointi prosessi, jossa tietoisesti tehdään sivustosta ystävällisempi hakukoneita ja kävijöitä varten. Ihmiset etsivät tietoa ja ratkaisuja ongelmiinsa netistä tietyillä avainsanoilla (hakulausekkeilla), ja hakukoneet haluavat näyttää parhaiten näihin kysymyksiin / tarpeisiin / ongelmiin vastaavia sivustoja käyttäjilleen (jotta ihmiset jatkaisivat hakukoneen käyttöä).

On tärkeää että sivusto palvelee ensisijaisesti käyttäjiä, eli ihmisiä. Sivuston tulee vastata heidän kysymyksiin ja tarjota tietoa aiheista jotka kiinnostavat heitä. Sisällön tulee olee sellaisessa muodossa että sen löytäminen ja sisäistäminen on helppoa ja nopeaa. Tämä tarkoittaa että myös sivuston ulkoasuun ja käytettävyyteen tulee panostaa.

Google Search Quality Raters

Tiesitkö että Google käyttää myös ihmisiä (ns. Search Quality Raters) sivustojen arviointiin?

Toisaalta, sivuston tulee myös palvella hakukoneita. Tämä tarkoittaa että sivustosta tulee tehdä sellainen, että hakukoneiden on helppo crawlata (lukea) ja indeksoida (sisällyttää hakemistoonsa) se. Hakukoneiden täytyy ymmärtää mitä aiheita sivusto käsittää ja kuka (tai mikä taho) on sisällön takana (onko se luotettava tai suosittu tietolähde).

Tästä löytyy lisää tietoa mm. Googlen omista ohjeista.

Google Analytics kuvankaappaus

SEO on pitkä ja kivinen tie, joka tuottaa tulosta vasta pitkässä juoksussa.

Miten tehdään optimointia käytännössä?

Käytännössä tämä voi tarkoittaa muun muassa:

  • sisällön tuottamista (tekstit, blogit, artikkelit, videot, kuvat…),
  • sivuston koodin korjaamista,
  • uudelleenohjausten tekemistä / poistamista,
  • tiettyjen sivujen tai kansioiden piilottamista hakukoneilta,
  • ulkoasun uudelleensuunnittelua,
  • kuvatiedostojen kokojen pienennystä,
  • sivuston siirtoa tehokkaammalle palvelimelle,
  • Meta-otsikoiden ja -kuvausten muokkaamista,
  • artikkelien julkaisua muiden yritysten blogeissa,
  • Google My Business -palvelun käyttöönottoa,
  • SSL-sertifikaatin hankintaa,
  • … ja satoja muita erilaisia toimenpiteitä!

Koska jokainen sivusto on erilainen, ja yrityksillä on erilaiset tavoitteet, ei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä hakukoneoptimointia. Sen takia on erittäin tärkeää tutustua tarkkaan sekä sivustoon että asiakkaan liiketoimintaan, jotta voi tunnistaa ongelmat ja kehityskohdat, jotka tulisi korjata.

Yoast SEO

Sisällön optimointi oikeilla avainsanoilla on yksi tärkeä osa-alue optimoinnissa. Tässä näet kuinka sen voi tehdä WordPressissä, käyttämällä Yoast SEO -työkalua.

Tavoiteena on myynnin kasvattaminen

Tavoitteena hakukoneoptimoinnissa on kasvattaa yrityksen tulosta. Tämä ei tapahdu suoraan, vaan tarkoituksena on saada sivusto näkymään korkeammalla orgaanisissa hakutuloksissa (oikeilla avainsanoilla), jotta sivustolle saadaan lisää potentiaalisia asiakkaita.

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä ja jatkuvaa työtä, jossa työn tulokset näkyvät vasta kuukausien päästä. Se on hidasta, mutta oikein tehtynä tuottoisaa työtä.

Hitaus johtuu mm. seuraavista syistä:

  • tulee kerätä dataa tehdyistä muutoksista ja niiden vaikutuksista,
  • hakukoneet eivät huomioi sivustoon tehtyjä muutoksia heti, ja
  • osa sivustoon tehtävistä muutoksista voivat viedä paljon aikaa.

Kukaan ei pysty takaamaan sinulle tuloksia, ei ainakaan pitkässä juoksussa. Hakukoneoptimointia tekevillä tahoilla ei ole valtaa hakukoneista; Google päättää itse missä järjestyksessä hakutulokset näkyvät – kukaan ei voi taata että sivustosi nousisi esim. hakutulosten ensimmäiselle sivulle X-kuukauden kuluttua.

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

Kuten varmasti tiedät omasta kokemuksesta, monet aloittavat tuotteen, palvelun tai tiedon etsimisen hakukoneesta. Hakukoneoptimointi auttaa sinua näkymään potentiaalisille asiakkaille silloin kun he tietoisesti etsivät tuotteitasi tai palveluitasi netistä.

Mitä heikompi löydettävyys sivustolla on Googlessa, sitä vähemmän se saa näkyvyyttä ja klikkauksia (eli vierailijoita hakukoneista). Ensimmäiset 3 sijaa saavat leijonanosan klikkauksista, ja klikkausprosentti tippuu eksponentiaalisesti jokaisella huonommalla sijalla.

Hakukoneoptimointi vaikuttaa ainoastaan ns. orgaanisiin (maksuttomiin) hakutuloksiin, eli on kyse “ilmaisesta näkyvyydestä”. Maksat vain siitä että joku tekee optimointia puolestasi tai vaihtoehtoisesti omasta ajastasi jonka käytät optimointiin. Orgaaniseen löydettävyyteen ei voi suoraan vaikuttaa rahalla.

Miten minä teen hakukoneoptimointia?

Optimointityö kattaa lukuisia eri toimenpiteitä sivustolla ja myös sen ulkopuolella. Tässä osiossa kerron tarkemmin miten minä lähestyn hakukoneoptimointia.

Periaatteet

  • Optimoinnin tavoitteena on aina myynnin tai tulosten kasvattaminen
  • Sivusto ja sen sisältö suunnitellaan aina käyttäjiä (eli ihmisiä) varten
  • Yhtä oikeaa vastausta ei ole (täytyy testata ja todeta mikä toimii missäkin tapauksessa)
  • Muutokset sivustoon tehdään vaiheittain (et tiedä mikä muutos aiheutti mitäkin jos muutat 100 eri asiaa kerralla)
  • If it ain’t broke, don’t fix it – ei muuteta sivuja joilla on jo hyvä näkyvyys Googlessa
  • Myös käytettävyydellä ja ulkoasulla on merkitys (suuremmasta kävijämäärästä ei ole hyötyä jos ei kukaan osta mitään)

Jos haluat tehdä optimointia itse, suosittelen että tutustut Googlen hakukoneoptimoinnin aloitusoppaaseen.

Asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen

Aivan ensimmäiseksi haluan ymmärtää asiakkaan liiketoiminnan ja tavoitteet; mitä myydään, missä ja kenelle? Liiketoiminnan ymmärtäminen auttaa tekemään oikeita päätöksiä mm. avainsanojen suhteen sekä eri toimenpiteiden priorisoinnissa.

Avainsanatutkimus

Aloitan SEO-projektin ns. avainsanatutkimuksella. Tämän tavoitteena on kartoittaa oleellisia avainsanoja joilla asiakkaan tuotteita ja palveluita etsitään. Tutkimuksessa hyödynnän sekä asiakkaalta saatua tietoa (mm. tuotteista, palveluista ja kohderyhmistä) että tiettyjä työkaluja verkossa (esim. Google Keyword Planner, Ahrefs.com, KeywordTool.io).

Dokumentoin avainsanoista niiden keskimääräiset hakumäärät kuukaudessa kohdemarkkinoilla (esim. Suomi tai Ruotsi) ja niiden kilpailutilanteen. Ryhmittelen avainsanat aina aiheittain, jotta niiden käsittely olisi mahdollisimman helppoa ja nopeaa. Kun tiedämme avainsanojen hakutilastot ja kilpailutilanteen, voimme tehdä päätöksen siitä että mitkä sanat olisivat potentiaalisia juuri tälle asiakkaalle.

Yleisesti ottaen on helpompaa saada tuloksia aikaiseksi panostamalla avainsanoihin joilla on alhaisemmat hakumäärät ja sen myötä myös vähemmän kilpailua. Vertaa esim. “miesten kengät” (yleinen sana, paljon hakuja, kova kilpailu) ja “miesten punaiset juoksukengät” (tarkka hakulauseke, vähemmän hakuja, kilpailu ei ole yhtä kovaa).

Keywordtool.io

Keywordtool.io työkalulla on helppo löytää relevantteja avainsanoja. Työkalusta näkee myös sanojen hakumäärät per kuukausi.

SEO Audit

Audit on eräänlainen katsaus siihen että mitä kaikkea sivusto on “syönyt”, eli tutkin tarkkaan mitä kaikkea sivustolta löytyy ja kirjaan ylös kaikki ongelmat, kehityskohdat ja haasteet. Hyödynnän usein työkalua nimeltä Screaming Frog SEO Spider (hakee automaattisesti kaikki yksittäiset sivut ja niiden tiedot laskentataulukkoon), mutta mielestäni on myös tärkeää käydä läpi ja tutustua sivustoon kuten tavalliset kävijät – eli klikkailemalla ympäriinsä.

Usein, varsinkin suuremmilla sivustoilla, ongelma on että sivustolla on paljon ylimääräistä, turhaa sisältöä jolla ei ole mitään arvoa kävijöille tai hakukoneille. Törmään monesti sivustoihin jotka ovat vahingossa jättäneet testiversiot sivustosta näkyviin hakukoneille, tai WordPress-sivustoihin joilla jokainen palveluun ladattu kuva löytyy omana sivunaan.

Teknisten ongelmien lisäksi auditeissa huomaan myös usein että asiakkaan sivustolta ei löydy lainkaan (tai hyvin vähän) sisältöä niistä aiheista (avainsanoista) jotka tunnistettiin avainsanatutkimuksessa. Eli sisältöä ei ole suunniteltu tai tuotettu oikeiden tarpeiden mukaan.

Katsauksen tavoitteena on siis tutkia ja dokumentoida mitä kaikkea sivustolta löytyy. Auditin yhteydessä kirjaan kaikki ongelmat sekä kehityskohdat joko tehtävälistaan tai erilliseen kehityssuunnitelmaan.

Screaming Frog SEO Spider

Screaming Frog on SEO-työkalu, jolla voi nopeasti katsoa mitä kaikkea joku sivusto on “syönyt”.

Tekninen SEO

Teknisen SEO:n alle luettelen kaikki sivuston tekniikkaan (koodiin, palvelimeen, robots.txt -tiedostoon, uudelleenohjauksiin yms.) liittyvät asiat. Yleisiä ongelmia / haasteita teknisen SEO:n kannalta ovat mm.

  • turhat uudelleenohjaukset,
  • latausaika kärsii suurten kuva-, CSS- tai JS-tiedostojen takia,
  • virheet (tai vahingot) robots.txt -tiedostossa,
  • canonical-tagien väärinkäyttö,
  • sivusto näkyy useissa eri osoitteissa (esim. www.esimerkki.fi ja esimerkki.fi),
  • noindex-tagi väärällä sivulla,
  • osa sivuista näkyy / hakee sisältöä ei-suojatulla yhteydellä,
  • sivut palauttavat väärän HTTP-statuskoodin,
  • sitemap.xml sisältää turhia sivuja (esim. noindex-sivuja tai 404-virheitä),
  • sivuston sisäiset hakutulokset löytyvät Googlesta…

On-page SEO eli sivuston sisäinen hakukoneoptimointi

Hakukoneet ovat kehittyneet valtavasti viimeisten vuosien aikana, ja nykyään ne osaavat tulkita hyvin myös kuvia, videoita ja ääntä. Tekstisisältö on kuitenkin edelleen erittäin tärkeää hakukonenäkyvyyden kannalta. Niin sanotun On-Page -optimoinnin voisi kiteyttää siihen että sivustolta täytyy löytyä oikeita avainsanoja oikeista kohdista.

Yleisiä ongelmia sisällön optimointiin liittyen:

  • avainsanoja toistetaan liikaa ja niitä on ängetty jokaiseen elementtiin,
  • monilla sivuilla puhutaan samoista aiheista (samoilla avainsanoilla),
  • sisältöä ei ole suunniteltu avainsanatutkimuksen perusteella,
  • sivustolla on panostettu ainoastaan kovan kilpailun sanoihin (eikä ole nähty tuloksia),
  • tekstisisältö ei ole uniikkia – se on kopioitua muualta,
  • sisäiset linkitykset ovat tehty väärin (esim. uudelleenohjausten kautta),
  • tärkeimpiä avainsanoja ei löydy oikeista elementeistä (Meta title URL, H1 jne.),
  • hakukoneet ovat indeksoineet myös sivustolta löytyviä muita turhia tiedostoja (kuten PDF, Word, Excel jne.).

Linkkien hankinta/rakentaminen

Google käyttää toisilta sivustoilta tulevia linkkejä (ns. ulkopuolisia linkkejä) signaaleina, jotka kertovat sivuston arvosta ja suosiosta.

Toiselle sivustolle osoittavan linkin lisääminen omalle sivustolleni vaatii tietoisen toimenpiteen minulta, ja lisäksi minun täytyy myös luottaa että kävijät tykkäävät sivustosta jolle linkkaan (miksi muuten minä haluaisin johdattaa heidät sinne linkillä?).

Hyvien sivustojen ja sisältöjen tulisi siis luonnollisesti kerätä linkkejä eri puolilta nettiä, ja tämä taas auttaa Googlea arvioimaan että mitkä sivut ovat luotettavia/arvokkaita ja mitkä eivät.

Muutamia, mielestäni tärkeitä huomioita linkkien rakentamisesta:

  • linkkien ostaminen ei ole laissa kiellettyä, mutta se on vastoin Googlen suosituksia, ja siitä voi saada rangaistuksen,
  • mielummin pieni määrä linkkejä laadukkailta sivustoilta kuin paljon linkkejä ei laadukkailta sivustoilta,
  • linkkien hankkiminen on vaikeaa – mutta se on yksi tehokkaimmista keinoista parantaa sijoituksia hakukoneissa,
  • paras tapa hankkia laadukkaita linkkejä on verkostoitua oman alansa sivustojen kanssa ja luoda hyvät suhteet niihin.

Tavoitteena tulisi aina olla saada oikeita (luonnollisia) linkkejä suosituilta, yrityksesi alaan (tai sivustosi aiheeseen) liittyviltä sivustoilta.

Ahrefs SEO-työkalu

Ahrefs.com on näppärä SEO-työkalu jolla voi analysoida sekä omia että kilpailijoiden linkkejä.

Ulkoasu ja käytettävyys

Mielestäni optimoinnissa ei ole koskeen kyse ainoastaan tekniikasta, sisällöstä ja linkeistä, vaan on kyse kokonaisuudesta: mitä hyötyä kasvaneesta liikenteestä on jos ei kukaan osta mitään sivuston kautta (sen takia etteivät luota sinuun tai etteivät koskaan löydä lomakettasi)? Sivuston ulkoasun ja käytettävyyden tulee olla kunnossa.

Ulkoasun täytyy olla moderni ja kohdeyleisölle sopiva. Sen täytyy myös herättää luottamusta ja antaa oikeanlainen ensivaikutelma. Tärkeintä ulkoasussa on se että se kertoo heti mistä on kyse ja kenelle sivusto on tarkoitettu. Kun panostat yrityksesi brändiin ja ulkoasuun (verkkosivuilla):

  • annat hyvän ensivaikutelman potentiaalisille asiakkaille,
  • viestit selkeästi kenelle tuotteesi ja palvelusi ovat tarkoitettuja,
  • saat todennäköisemmin konversioita sivustosi kautta,
  • yrityksesi jää paremmin asiakkaiden muistiin,
  • arvostus yritystäsi kohtaan kasvaa kohderyhmän silmissä.

Käytettävyyteen panostaminen edesauttaa myös hakukoneoptimointia; esim. sisällön jäsentäminen loogisesti ja latausnopeuden parantaminen palvelevat niin käyttäjiä kuin hakukoneita.

En haluaisi suositella Sampsaa kenellekään, sillä toivomuksenani olisi että Sampsa tekisi pelkästään meidän projekteja. Tämä referenssin vaikutukset ovat todennäköisesti päinvastaiset.

Mitä Sampsan työskentelyyn tulee, Sampsa on luonut meille epäreilua kilpailuetua digitaalisen markkinoinnin tehokkailla ja mitattavilla toimenpiteillä. Parasta Sampsan osaamisaluetta on konversio-optimointi ja hakukonemarkkinointi.

Jokainen Sampsaan sijoitettu tunti tuotaa itsensä moninkertaisesti takaisin. Olemme tehneet yhteistyötä monta vuotta ja olemme äärimmäisen tyytyväisiä.

Joel Ojala ReceiptHero Oy

Joel Ojala, ReceiptHero Oy

Huomasimme muutama vuosi sitten että sijoituksissamme Googlen hakutuloksissa oli negatiivinen trendi, ja tarvitsimme henkilön joka pystyy tekemään pitkäjänteisesti töitä sijoitusten nostamiseksi.

Sampsan avulla saimme trendin käännettyä ja orgaanisen myynnin nostettua uusille sfääreille. Segmenttimme on yksi Ruotsin Google hakutulosten eniten kilpailluista, eli Sampsa todella tietää mitä hän tekee.

Ville Kymäläinen, C Finance Oy

Ville Kymäläinen, C Finance Oy

Miksi ostaa SEO-optimointia minulta?

En koskaan lupaa asiakkailleni että “X kuukauden kuluttua olette varmasti TOP 3 sijalla avainsanalla XYZ!”, enkä myöskään anna minkäänlaisia takuita työstäni. Tämä olisi valehtelua, koska enhän minä oikeasti päätä missä järjestyksessä Google luettelee sivut hakutuloksissa.

Olen kokenut hakukoneoptimoija, ja lupaan asiakkailleni että työstän heidän sivustoaan kuin se olisi omani. Teen aina parhaani sen eteen että orgaaninen näkyvyys Googlessa paranisi. En koskaan hyödynnä kiellettyjä tekniikoita tai tee toimenpiteitä, joita Google ei suosittele.

Joitakin onnistumisia hakukoneoptimoinnin saralla:

  • saanut oman sivustoni TOP-10 hakutuloksiin Suomessa sanalla “hakukoneoptimointi”,
  • hankkinut jatkuvan asiakasvirran oman sivustoni orgaanisen liikenteen kautta,
  • minua on haastateltu mm. YLE Areenan Tiedeykkönen -ohjelmassa,
  • myynyt pelkkään orgaaniseen liikenteeseen nojaavan sivuston 5-numeroisella summalla,
  • tehnyt tulosta usealle asiakkaalle kovan kilpailun aloilla (kulutusluotot, taloushallinto jne.).

Jos pohdit pystyisinkö auttamaan myös sinua, laita viestiä ja sivustosi osoite, niin kerron ilmaiseksi miten sen löydettävyyttä voisi parantaa.

Nämä artikkelit saattavat kiinnostaa sinua myös:

Sampsa Vainio farkkutakissa

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 31-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 5 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 9000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: marraskuu 6, 2019.