Konversio optimointi tuo sinulle lisää asiakkaita

Paranna konversiota ja kasvata sivustosi kautta tulevaa myyntiä.

Konversio optimointi auttaa kasvattamaan myyntiä sivustosi kautta.

Konversio optimointi – miksi sinä tarvitset sitä?

Parantamalla konversiota voit nopeasti kasvattaa sivustosi kautta tulevaa myyntiä ilman että panostat liikennemäärän kasvattamiseen.

1. Lisää liidejä – lisää asiakkaita – lisää myyntiä

Verkkosivujen tavoite on yleensä hankkia yritykselle uusia asiakkaita. Tavoitteena konversio-optimoinnissa on parantaa konversio-astetta, eli suhdetta jolla kävijöistä tulee asiakkaita. Yleensä markkinoinnissa pyritään kasvattamaan yleisöä, konversio-optimoinnissa pyritään saamaan enemmän samasta määrästä. Sivuston konversioaste lasketaan jakamalla sivuston kokonaiskävijämäärä toteutuneilla tavoitteilla (esim. tilausten määrä) tietyn ajanjakson aikana.

2. Saat varmaa tietoa siitä mikä toimii (ja mikä ei toimi)

Konversio optimointi on testaamista ja mittaamista. Kun testaamme kuinka erilaiset muutokset vaikuttavat sivustosi konversioasteeseen opimme mitkä asiat toimivat (eli parantavat konversioastetta) ja mitkä asiat eivät toimi (huonontavat konversioastetta). Saat tärkeää tietoa jonka perusteella voit tehdä päätöksiä verkkosivujesi kehitykseen liittyen.

3. Konversio optimointi kehittää käytettävyyttä

Onko käivjöiden helppoa löytää tarvitsemiaan tietoja verkkosivuilta? Toimiiko sivustosi mobiilissa? Tietääkö kävijät minkä takia sivustosi tulisi kiinnostaa heitä? Huono käytettävyys ärsyttää kävijöitä ja se tulee laskemaan sivustosi konversioastetta. Analysoimalla kävijöiden liikkeitä sivustolla voin tunnistaa pullonkaulat ja parantaa käytettävyyttä – ja näin myös parantaa konversioastettasi.

4. Unohda mielipiteet – optimointi kertoo totuuden

Kaikilla on mielipide siitä miten verkkosivustoasi voisi parantaa, mutta kenenkään mielipide ei ole oikein. Konversio optimointi, tarkka mittaaminen ja raportointi kertoo totuuden siitä millä konversio-astetta voi nostaa. Älä enää käytä tuntikausia palavereihin, tee testi ja näe totuus! Konversio-optimoinnissa näytetään sivustoasi oikeille kävijöille oikeissa olosuhteissa joten tulokset ovat luotettavia.

A/B-testaus – myyvämmät verkkosivut testaamalla

Tekemällä A/B-testausta opit miten erilaiset muutokset vaikuttavat sivustosi konversioon.

Näin parannat verkkosivujasi A/B-testauksella

Lopeta arvailu, aloita mittaaminen, testaaminen ja sivuston jatkuva parannus.

Laskeutumissivut tehostavat kampanjoitasi

Hyvä laskeutumissivu kuuluu SEO- ja AdWords-kampanjoihin sekä konversio-optimointiin.

Miten minä teen konversio optimointia

Lyhyesti sanottuna, konversio optimointi tarkoittaa minulle analytiikan tutkimista, pullonkaulojen löytämistä ja mahdollisten ratkaisujen (hypoteesien) testaamista. Myös raportointi ja tulosten dokumentointi on tärkeää.

1. Tavoitteiden asettaminen ja mittaristo kuntoon

Ensimmäiseksi tulee asettaa tavoitteet – minkä tapahtuman konversiota lähdetään parantamaan? Täytyy päättää mitä mitataan ja miten, esim. tuotteiden tilaukset verkkokaupasta, uudet rekisteröinnit SaaS-palveluun tai tarjouspyyntölomakkeen lähetykset. Sen jälkeen tulee varmistaa että analytiikasta ja raportoinnista varmasti löytyy luotettavat tilastot valitusta tavoitteesta.

Garbage in, garbage out – jos analytiikkasi on päin peetä, ei voida vetää yhtäkään johtopäätöstä konversio-asteesta tai konversioiden määrästä. On hyvä tietää että on olemassa sekä mikro- että makrokonversioita. Jos otetaan esimerkkinä verkkokauppa ja tuotteen tilaaminen voi makrokonversio olla hyväksytty tilaus ja mikrokonversio tuotteen lisääminen ostoskoriin.

2. Pullonkaulojen tunnistaminen

Kun tavoite on päätetty, siirryn tutkimaan analytiikkaa tarkemmin löytääkseni suurimmat pullonkaulat. Missä kohtaa kävijät jättävät ostoprosessin kesken? Mikä estää kävijöitä täyttämästä tarjouspyyntölomakkeesi? Miksi kukaan ei tilaa tuotteita?

Näihin kysymyksiin löytyy yleensä vastaus – tai ainakin hyvä arvaus – Google Analyticsistä, Hotjarista, palautekyselyistä, asiakaspalvelun työntekijöiltä, haastatteluista yms.

3. Hypoteesin luominen

Kun tiedetään missä kohtaa käyttäjät jättävät prosessin kesken, voidaan luoda hypoteesejä joiden tarkoitus on poistaa kaikki esteet kävijöiden ja tavoitteen toteutumisen välistä.

Hypoteesi voi olla esim. uskon että suurempi osa kävijöitä lisää tuotteen ostoskoriin jos teemme tuotesivusta luotettavamman näköisen lisäämällä siihen tuotearvosteluja muilta asiakkailta. Hypoteesejä voi olla useita, mutta on tärkeää että ne perustuvat analytiikkaan – jonkin täytyy viestiä sinulle että luotettavuus on ongelma (tässä tapauksessa).

4. A/B-testaus

Kun hypoteesi(t) on luotu, siirrytään A/B-testaamiseen. Luodaan uusi versio sivusta jossa hypoteesin ehdottama muutos on tehty ja ohjataan puolet liikenteestä vanhalle sivulle ja toinen puolisko uudelle sivulle. Testauksen voi suorittaa mm. Visual Website Optimizerilla tai Optimizelylla.

Yleensä testit pyörivät vähintään viikon (joskus jopa kuukauden) ajan kunnes voittaja löytyy. Mitä enemmän liikennettä sivustollasi on ja mitä enemmän konversioita tapahtuu, sitä nopeammin testin suorittaminen sujuu.

5. Raportointi ja iterointi

Kun testi on saavuttanut 95 % varmuuden (eli on vain 5 % todennäköisyys että toinen sivu oli voittava versio sattuman takia) voidaan testi laittaa pauselle ja siirrytään tulosten analysointiin. On tärkeää yrittää ymmärtää miksi toinen sivu oli parempi ja täytyy muistaa dokumentoida testissä tehdyt muutokset ja vaikutukset johonkin (jotta ne muistetaan myöhemmin).

Jos uusi versio sivusta oli voittava, se laitetaan tuotantoon ja sen jälkeen jatketaan testaamista taas uudella versiolla. Ei kannata luovuttaa vaikkei uusi sivu voittaisikaan – täytyy luoda parempi hypoteesi ja käynnistää uusi testi!

"

Meidän piti miettiä sivustomme alusta saakka uusiksi ja rakentaa siitä sokkeloisen tekstihirviön sijaan tyylikäs ja kaupallisesti tehokas sivusto. Kävijöitä oli, mutta kukaan ei löytänyt lomakettamme. Onneksi törmäsimme Sampsaan.

Petri Hollmén - Lyyti Oy

Petri Hollmén - Lyyti Oy

Vinkkejä sinulle, joka haluat tehdä sen itse

Alla voit lukea muutamia ajatuksia ja vinkkejä konversio-optimointiin.

Sinun täytyy tiedostaa asiakkaittesi ongelmat Asiakkaiden tarpeet ja mahdolliset ongelmat täytyy tiedostaa kun suunnittelee myyviä verkkosivuja. Kun tiedät mitä ongelmia heillä on, on sinun helpompaa tarjota heille ratkaisua.

Kerro mitä hyötyä tuotteesi ominaisuuksista on. Älä pelkästään listaa kaikkia tuotteesi ominaisuuksia verkkosivuillesi vaan kerro mitä hyötyä niistä on tuotteesi käyttäjille ja mihin käyttötarkoitukseen ne sopivat.

Arvolupauksesi täytyy olla selkeä. Tuotteesi tai palvelusi arvolupaus täytyy olla selkeä jotta asiakkaasi ymmärtävät mitä hyötyä siitä on heille. Sinun täytyy myös osata selittää se selkokielellä jotta kaikki ymmärtävät.

Jokaisen muuutoksen tulee perustua hypoteesin. Testaus on kivaa ja keksitkin varmaan monta erilaista muutosta jota haluaisit testata mutta muista että jokaisella muutoksella ja testillä tulee olla hypoteesi joka perustuu analytiikaan verkkosivuiltasi.

Älä missaa tilaisuuttasi - pyydä tarjous nyt

Valitsen asiakkaani tarkkaan ja otan vastaan vain rajoitetun määrän uusia toimeksiantoja joka kuukausi. Sinun kannattaa heti kysyä pystynkö auttamaan teitä - lupaan vastata jokaiseen tarjouspyyntöön.

Luen sähköpostia 3 krt päivässä ja pyrin aina vastaamaan 24 tunnin kuluessa.