Verkkosivustolla voi olla käyttäjiä ympäri maailmaa, mutta kaikkialla ei ole samaa määrää servereitä käytössä, mikä vaikuttaa sivuston nopeuteen. Kirjainyhdistelmä CDN on kriittinen asia, mitä tulee verkkosivuston nopeuden parantamiseen.
Nykypäivänä, yhä enenevissä määrin, kun kilpailu vain voimistuu joka alalla ja käytännössä ottaen kaikki yritykset ovat läsnä verkossa, verkkosivuston nopeus on äärimmäisen kriittinen asia.
Verkkosivuston nopeus vaikuttaa niin käyttäjäkokemukseen, sijoituksiin hakukonetuloksissa ja muun muassa näiden elementtien kautta suoraan yrityksen liikevaihtoon.
Mitä nopeampi verkkosivusto, sitä tyytyväisempiä käyttäjät sekä samalla tavalla myös hakukoneet ovat, koska hakukoneet pyrkivät palvelemaan käyttäjiään niin hyvin kuin mahdollista; hidas verkkosivusto ei siis palvele ketään.
Saavuttaakseen optimaalisen suorituskyvyn, yhä useammat yritykset kääntyvät verkkosivuston nopeuden osalta CDN:ien puoleen. Tämä kirjainyhdistelmä tulee englanninkielisistä sanoista ”Content Delivery Network”, joka tarkoittaa suomeksi sisällönjakeluverkkoa.
Käytännön osalta tämä tarkoittaa sitä, että verkkosivustolla olevaa sisältö ei ole vain yhdellä serverillä, vaan kyse on lukuisten servereiden verkostosta, jolle sisältö on jaettu; tämän ansiosta sisältö voidaan toimittaa käyttäjien silmien eteen nopeammin.
Mutta, mistä sitten CDN:ssä todella on kyse ja miksi sen rooli verkkosivuston nopeuden osalta on niin merkittävä? Muun muassa näihin asioihin tulen perehtymään tässä tekstissä.
Miten CDN toimii?
CDN esiteltiin ensimmäisen kerran 1990-luvun loppupuolella ja sitä pidettiin välittömästi mullistavana keksintönä verkkosivustojen sisältöjen tarjoamisen osalta mahdollisimman nopeasti.
Kun puhutaan verkkosivustojen latausajoista, mitä enemmän ja laajemmin globaalisti servereitä verkkosivustolla on käytössään, sitä nopeammin sivuston käyttäjät pääsevät haluamaansa sisältöön kiinni.
Otetaanpa heti tähän alkuun esimerkki.
Kun käytössä on useita servereitä, eri puolella maailmaa, tarkoittaa se yksinkertaisesti nopeaa verkkosivustoa jokaiselle käyttäjälle. Mikäli nimittäin olet esimerkiksi Suomessa, mutta serveri sijaitsee Yhdysvalloissa, tällöin verkkosivusto toimii sinulle hitaammin kuin yhdysvaltalaiselle käyttäjälle.
Serverin lokaatiolla on siis merkittävä vaikutus verkkosivuston nopeuteen ja sitä kautta käyttäjäkokemukseen. Tämä perustuu niin sanottuihin vastausaikoihin eli yksinkertaisesti serverin ollessa maantieteellisesti kauempana myös vastausajat ovat pidempiä.
Tässä kohtaa CDN astuu kuvaan, nopeuttaen verkkosivustoasi pienentämällä etäisyyttä käyttäjien ja servereiden välillä. Kun siis käyttäjä saapuu verkkosivustollesi, CDN vastaanottaa käyttäjän niin sanotun pyynnön ja toimittaa sen lähimmälle mahdolliselle serverille.
Kyse on myös servereiden määrästä
CDN ei perustu kuitenkaan vain siihen, että servereitä on paljon ja sitä kautta niitä löytyy laaja-alaisesti ympäri maailman. Kyse on nimittäin myös niiden määrästä.
Servereiden määrä näkyy muun muassa siinä, kun verkkosivustolle tulee niin sanottu ruuhkahuippu eli sivustolle saapuu samaan aikaan paljon käyttäjiä. Tällöin käyttäjiltä tulevat pyynnöt jaetaan näille servereille, jolloin ne eivät ylikuormitu ja siten verkkosivuston nopeus pysyy optimaalisena.
Eikä siinä vielä kaikki, vaan CDN:t varastoivat servereilleen staattista sisältöä, kuten kuvia ja skriptejä, jolloin sisältö voidaan välittää yhtäaikaisille käyttäjille nopeammin suoraan välimuistista paikallisten palvelimien kautta, alkuperäisen palvelimen sijaan. Kyse ei ole kuitenkaan vain staattisesta sisällöstä, vaan CDN:t käyttävät erilaisia tekniikoita kaikenlaisten sisältöjen tarjoamiseen mahdollisimman nopeasti; CDN tallentaa verkkosivustosta esiladatun version, joka sitten välitetään käyttäjille.
Määrän vaikutus korostuu myös silloin, kun serveri menee alas. Mikäli servereitä olisi käytössä vain yksi, tällöin koko verkkosivusto lakkaisi toimimasta serverin mennessä alas. Mutta, kun servereitä on paljon, tällöin yhden yksittäisen serverin alasmeno ei juurikaan vaikuta verkkosivuston toimivuuteen.
CDN:t lisäävät myös verkkosivustojen turvallisuutta, sillä ne käyttävät usein DDoS-suojausta ja toimittavat sisällön turvallisesti. Tämä ennaltaehkäisee mahdollisia hyökkäyksiä ja siten verkkosivuston hidastumista.
CDN:n vaikutus verkkosivuston nopeuteen
Tiesitkö, että valtaosa käyttäjistä poistuu verkkosivustolta, mikäli sivun latautuminen kestää pidempään kuin kuusi sekuntia? Tai, että moni käyttäjä poistuu takavasemmalle jo paljon tätä nopeammin?
Olemme tulleet internetin ja verkkosivustojen latausnopeuksissa vauhdilla eteenpäin, mikä on samalla lisännyt merkittävästi painetta verkkosivustojen suorituskykyä kohtaan – kuten edellä mainitusta kävi ilmi.
Oli sitten verkkosivustosi muilta osin, miten laadukas tahansa, jos se on hidas, tällöin käyttäjä poistuu nopeasti ja vain erittäin harvoissa tapauksissa palaa antamaan uuden mahdollisuuden. Tämä vaikuttaa negatiivisesti myös hakukonenäkyvyyteen, jolloin sinun on entistä vaikeampi saada vierailijoita verkkosivustollesi.
Mutta, miksi sitten verkkosivustosta tulee niin paljon nopeampi CDN:n ansiosta?
Pahimmillaan yksi valokuva saattaa vaatia saman verran kaistanleveyttä kuin esimerkiksi usean sivun mittainen teksti. Ja mitä suurempia käyttämäsi kuvat ovat tiedostokooltaan, sitä enemmän ne vaativat kaistaa.
Ja tietenkin videot ovat täysin oma lukunsa, sillä ne saattavat olla kooltaan jopa 30-40-kertaisia valokuviin verrattuna – jos ne ovat ladattuina suoraan esimerkiksi WordPress-sivustollesi.
Mutta, miten paljon sitten CDN voi nopeuttaa verkkosivustoa?
Tähän on mahdotonta antaa mitään aukotonta yhtä ja oikeaa vastausta, sillä kaikki riippuu siitä, mitkä olivat verkkosivuston lähtökohdat ennen CDN:n käyttöönottoa. Mutta jo olemassa olevien verkkosivustojen osalta käyttäjät ovat puhuneet useiden kymmenien prosenttien vaikutuksesta nopeuteen, mikä on järisyttävän merkittävä asia käyttäjien ja hakukoneiden näkökulmasta.
CDN ja kuormituksen hallinta
Mainitsin aiemmin, että CDN parantaa myös verkkosivustosi turvallisuutta, käyttäen DDoS-suojausta. Käytännön osalta se ehkäisee palvelunestohyökkäyksiä (DoS-hyökkäys) eli tilanteita, joissa hyökkääjät pyrkivät estämään verkkosivuston käytön.
Mutta, miten sitten CDN toimii ehkäisevänä tekijänä palvelunestohyökkäyksille?
Palvelunestohyökkäys toteutetaan yleisimmin niin, että verkkosivustolle ajetaan yhtäaikaisesti niin paljon liikennettä, että se estää sivuston normaalin toiminnan. Hyökkäys voi kohdistua itsessään sivustoon, palvelimeen tai verkkoon.
Kansankielisesti palvelunestohyökkäystä voitaisiin verrata pahaan liikenneruuhkaan, jossa autot vain seisovat paikallaan odottaen pääsyä eteenpäin.
CDN:ää voidaan käyttää DDoS-suojaukseen, sillä ne on suunniteltu suojaamaan verkkosivustoja haitalliselta liikenteeltä tallentamalla välimuistiin staattista sisältöä ja havaitsemalla haitalliset pyynnöt. Ne tarjoavat filttereitä, joilla kyetään blokkaamaan tietynlaiset pyynnöt, jolloin sivustolle pääsee vain niin sanottu aito liikenne.
Jotkut CDN-palveluntarjoajat tarjoavat ylimääräisiä ominaisuuksia turvallisuustarkoituksiin, kuten kuormituksen tasapainotuksen ja nopeuden rajoittamisen.
Luonnollisesti kuormituksen tasapainotus on tärkeässä roolissa myös silloin, kun kova liikenne verkkosivustolla on aitoa, eikä kyse ole palvelunestohyökkäyksestä. Tällaisiin tilanteisiin voidaan törmätä, kun esimerkiksi markkinointikampanja toimii erinomaisesti tai julkaistu sisältö kehittyy viraaliksi ja lähtee leviämään muun muassa sosiaalisessa mediassa.
Tausta-ajatus kuormituksen tasapainotuksessa on jakaa verkkosivustolle tuleva liikenne tasaisesti useille eri servereille. Näin ollen se vaikuttaa suoraan verkkosivuston nopeuteen ja siten käyttäjien tyytyväisyyteen.
Yhteensopivuus ja SEO
Maailmasta löytyy, jos jonkinlaisia työkaluja hakukoneoptimoinnin osalta.
Osa näistä työkaluista, kuten esimerkiksi monien käyttämä Yoast, auttavat ymmärtämään verkkosivustosi sisältöä paremmin hakukoneoptimoinnin näkökulmasta; tällöin puhutaan sisältöön liittyvästä SEO:sta, kuten esimerkiksi tiettyjen avainsanojen käytöstä ja niin edelleen.
Ja sitten on olemassa muun muassa kuvakokoja pienentäviä työkaluja, joita monet käyttävät esimerkiksi WordPress-sivustoilla. Näiden kohdalla puhutaan teknisestä SEO:sta eli hakukoneoptimoinnin teknisestä puolesta.
CDN on yksi parhaista ja tehokkaimmista teknisistä SEO-työkaluista. Kun sisältö on jaettu useille eri servereille useissa maantieteellisissä sijainneissa, tällöin verkkosivusto toimii nopeammin. Tämä vaikuttaa siihen, miten käyttäjät ja hakukoneet mieltävät sivustosi toiminnan: käyttäjät ovat tyytyväisiä ja hakukoneiden niin sanotut crawlerit kykenevät käymään sivustoasi helposti läpi, mahdollistaen esimerkiksi uuden sisällön nopean indeksoinnin.
Mutta, miksi sitten verkkosivuston nopeus on hakukoneille niin tärkeää? Koska nopea verkkosivusto tarkoittaa lähtökohtaisesti tyytyväisempää käyttäjää kuin hidas sivusto. Toisin sanoen, hakukoneet pitävät nopeita verkkosivustoja laadukkaina.
Samaan aikaan on kuitenkin tärkeää ymmärtää, ettei CDN yksinään ole missään nimessä mikään oikotie onneen hakukoneoptimoinnin saralla, vaan hakukoneoptimointiin liittyy myös lukuisia muita tekijöitä, jotka vaikuttavat sijoituksiin hakukoneiden hakutuloksissa.
Hakukoneoptimointi ja CDN pitävät sisällään paljon yhtäläisyyksiä keskenään:
- Molemmissa tavoitteena on verkkosivuston toimivuuden kehittäminen: SEO itsessään keskittyy parantamaan sijoituksia hakutuloksissa – CDN puolestaan nopeuttamaan verkkosivustoa ja parantamaan sen saatavuutta.
- Sekä SEO:n että CDN:n keskiössä on käyttäjäkokemuksen parantaminen: käyttäjille halutaan tarjota relevanttia sisältöä ja tekemään se siten, että se on saatavilla nopeasti ja luotettavasti.
- Molempien keskiössä on data: sekä SEO että CDN ovat suorassa yhteydessä käyttäjiin liittyvään dataan, ja niiden ratkaisut perustuvat tähän kerättyyn analytiikkaan.
Vaikka esimerkiksi Suomessa on meneillään 3G-verkkojen lakkautus, monet mobiilikäyttäjät käyttävät niitä edelleen eri puolilla maailmaa. Tämä tarkoittaa sitä, ettei kaikkien käytettävien nopeus liiku todellakaan pilvissä, jolloin verkkosivuston nopeudella on vieläkin suurempi merkitys. Eikä kyse ole pelkästään siitä, onko kyseessä 3G-, 4G- vai 5G-verkko, sillä jokainen niistä voi toimia hitaasti – esimerkiksi maantieteellisestä sijainnista johtuen.
Laadukas CDN auttaa pudottamaan latausaikoja myös mobiilikäyttäjille – itse asiassa kaikille käyttäjille laitteesta riippumatta – ja tämä on yhä tärkeämmässä roolissa, kun verkkoliikenteestä valtaosa tulee nimenomaan mobiililaitteilta. CDN nimittäin kykenee optimoimaan sisällön mobiililaitteille, taaten tällöin verkkosivuston laadukkaan toimivuuden nimenomaan älypuhelimilla ja tableteilla.
Johtopäätös
Vuonna 2025 verkossa tapahtuva kilpailu on hurjaa. Ne verkkosivustot, jotka kykenevät tarjoamaan niin käyttäjilleen kuin myös sitä kautta hakukoneille parhaan mahdollisen kokemuksen ovat todella vahvoilla.
Kyse on pitkälti siitä, että yhä enenevissä määrin aika on hyvin rajallinen resurssi. Näin ollen esimerkiksi kuuden sekunnin latausaika verkkosivuston aukeamista odotellessa on järisyttävä punainen lippu, kun kilpailijalla latausaika on esimerkiksi kaksi sekuntia.
Mikäli yrityksesi liiketoiminta on vahvasti linkityksissä verkkosivustoon, tällöin verkkosivuston nopeus saattaa hyvinkin olla niin sanottu make it or break it -asia eli joko se on menestyksen tae tai este potentiaalisen menestyksen tiellä.
Samaan aikaan on tärkeää ymmärtää, etteivät kaikki CDN-palveluntarjoajat ole keskenään samalla tasolla. Kun siis CDN-palveluntarjoajaa valitaan, luonnollisesti budjetti on määrittävänä tekijänä, mutta sen ei saa antaa liiaksi kiilata laadun tielle, koska se saattaa olla väärin mahdollinen paikka yrittää säästää rahaa.
Mutta, miten sitten löytää ja valita oikea CDN-palvelu juuri sinun tarpeisiin?
Käyttäjäkokemukset ovat yksi oiva tapa löytää oikea CDN-palvelu. Tavoitteena on löytää vankka ja moderni CDN-palvelu, jonka historiaan perustuva luotettavuus puhuu puolestaan ja samaan aikaan visio tulevaisuudesta on selvä.
Seuraavat asiat on äärimmäisen tärkeää huomioida CDN-palveluita arvioitaessa:
- Suorituskyky: Kun puhutaan suorituskyvystä, se mitä CDN-palveluntarjoajan datakeskuksista löytyy on äärimmäisen tärkeää.
- Hintataso: Hintavertailua tehdessä on tärkeää tietää, mitä pakettiin kuuluu ja ei kuulu.
- Turvallisuus: Vaikka toisin voisi kuvitella, CDN:ien valmius taistella kyberhyökkäyksiä vastaan ei ole kaikkien CDN-palveluiden kohdalla automaatio.
- Tulevaisuuden turvaaminen: Kaikki CDN-palvelut eivät ole valmistautuneet samalla tavalla tulevaisuuden uhkiin ja haasteisiin.