Mikä oli viimeisin verkkokauppa, jossa vierailit? Puuttuiko kyseisestä verkkokaupasta jotain oleellisia toimintoja tai vaikuttivatko ne vanhentuneilta? Oliko esimerkiksi hakutoiminnoista hyötyä, vai koitko niiden kaipaavan kehitystä? Sujuiko itse ostoprosessi jouhevasti?
Nämä edellä mainitut kysymykset toimivat alkuna tälle tekstille, koska verkkokauppa-alustan valinta vaikuttaa lukuisiin erilaisiin asioihin asiakaskokemuksen näkökulmasta.
Esimerkiksi jokin toinen alusta voi tarjota huomattavasti jouhevamman ostoprosessin kuin toinen, mikä saattaa vaikuttaa suoranaisesti siihen, että potentiaalinen asiakas valitseekin ostospaikakseen kilpailijan verkkokaupan.
Kun yritys lähtee mukaan verkkokauppabisnekseen, jatkuvat muutokset ovat taattuja.
Edellä mainittu johtuu ihan vain jo puhtaasti siitä, että teknologia kehittyy jatkuvasti. Mutta kyse on myös paljon muusta, kuten esimerkiksi kilpailijan päätöksestä lisätä verkkokauppaansa uusia ominaisuuksia, jotka myös sinun verkkokauppasi on tarjottava.
Tai vaihtoehtoisesti omasta teknologisesta rajoittuneisuudesta, mikäli vastaat verkkokaupan toimivuudesta ilman ammattilaisen apua.
Pahimmassa tapauksessa verkkokauppa-alusta kuitenkin estää näiden ominaisuuksien lisäämisen, jolloin ollaan pulassa. Ja siksi se on niin kriittinen asia jokaisen verkkokauppabisnekseen lähtevän yrityksen ja yrittäjän kohdalla.
WooCommerce ja Shopify lukeutuvat maailman suosituimpien verkkokauppa-alustojen joukkoon. Siinä, missä WooCommerce on WordPress-pohjainen vaihtoehto, Shopify on niin sanottu All-in-One-alusta.
Tulenkin tässä tekstissä keskittymään näiden kahden verkkokauppa-alustan vertailuun, useista eri näkökulmista tarkasteltuna, ja siten auttamaan sinua oikean valinnan tekemisessä, mikäli mietit näiden kahden alustan välillä.
WooCommerce: WordPress-pohjainen ratkaisu
WooCommerce on avoimen lähdekoodin joustava verkkokauppa-alusta, joka on rakennettu WordPress-pohjaisia sivustoja varten. Tavallisesti sitä käytetään verkkokauppojen luontiin WordPress-sivustoilla.
Kyseessä on käyttäjäystävällinen ratkaisu, jonka avulla kuka tahansa voi muuttaa tavallisen verkkosivuston täysin toimivaksi verkkokaupaksi; WooCommerce tarjoaa kaikki verkkokaupalle tärkeät ominaisuudet.
WooCommerce tekee myös verkkokaupan hallinnasta helppoa – tuotteiden esillepanosta ja tilausten hallinnasta aina useiden maksutapojen hyväksymiseen. WooCommercen käyttöliittymä on käyttäjäystävällinen myös sellaisille WordPress-sivustojen omistajille, joilla ei ole juurikaan kokemusta verkkokaupoista tai laajaa teknistä osaamista. Käyttäjän ei siis tarvitse olla koodari tai IT-alan ekspertti päästäkseen alkuun, ja juuri tästä syystä moni yritys päätyy valitsemaan WooCommercen.
Ja mikä parasta, WooCommercen käyttö on täysin ilmaista. WordPress-käyttäjät voivat helposti ladata WooCommerce-lisäosan sivustolleen WordPressin virallisesta lisäosahakemistosta.
WooCommerce on käytössä yli 6,6 miljoonassa livenä olevassa verkkokaupassa, ja sitä käytetään kaikenlaisilla aloilla tuotteiden myyntiin.
Jotkut vanhemmat WooCommercen käyttäjät voivat muistaa verkkokauppa-alustan myös nimellä WooThemes. Tuo oli vuonna 2011 perustetun verkkokauppa-alustan ensimmäinen nimi, ja se muuttui, kun vuonna 2015 WordPressin omistava Automattic osti alustan.
Tuon edellä mainitun kaupan toteutumisen jälkeen WooCommercen käyttö lähti räjähdysmäiseen kasvuun, ja tätä verkkokauppa-alustaa kehitetään jatkuvasti entistä paremmaksi.
Shopify: Helppo All-in-One-alusta
Shopify tunnetaan helppona All-in-One-verkkokauppa-alustana, joka mahdollistaa verkkokaupan luomisen ja hallinnan käytännössä ottaen kenelle tahansa, ilman sen suurempaa päänvaivaa.
Shopifyn kautta erilaisten verkkokauppaominaisuuksien käyttö niin itse verkkokaupan rakentamisen, verkkokaupan hallinnan kuin myös verkkokaupan kasvattamisen osalta on varsin vaivatonta.
Shopify on SaaS-myyntialusta (software-as-a-service), mikä tarkoittaa vapaasti suomennettuna myyntiin tarkoitettua ohjelmistopalvelua. Se sisältää kaikki tarpeelliset työkalut sisäänrakennetusti, mitkä mahdollistavat verkkokauppasi kasvun ja menestyksen kilpaillulla verkkokauppa-alalla.
Kyseessä ei ole mikään tuore tuttavuus, sillä Shopify lanseerattiin markkinoille jo vuonna 2006. Sen suosio perustuu paitsi luotettavuuteen ja pitkään ikään, myös sen tarjoamiin tuhansiin erilaisiin ominaisuuksiin ja käyttäjäystävällisyyteen.
Se sopii myös kaikenlaisiin käyttötarkoituksiin, olit sitten pieni yksinyrittäjä tai jo mainetta niittänyt jättimäinen yritys, sillä se tarjoaa kaikki tarvittavat ratkaisut yhdessä ja samassa paikassa. Se on kattava paketti erilaisia liiketoiminnan hallintatyökaluja, mukaan lukien kaupan ja varaston hallinta, useita maksutapoja, toimituksellisia ratkaisuja, asiakaspalvelu, markkinointia ja raportointiominaisuuksia.
Vuonna 2024 Shopify on maailman suosituin tuotteiden myymisen ja maksujen digitaalisen ja fyysisen hyväksymisen mahdollistava verkkokauppa-alusta.
Kustannukset: WooCommercen kustannusrakenne ja Shopifyn kiinteät maksut
Luonnollisesti jokaisella verkkokauppaa perustavalla on mietittävänään taloudellinen tilanne ja budjetti. Se vaikuttaa monien muiden asioiden tavoin verkkokauppa-alustan valintaan.
Seuraavassa käyn läpi tarkemmin sekä WooCommercen että Shopifyn kustannusrakennetta, ja millaisia summia niiden käyttäminen vaatii. Toki jo tässä kohtaa on tärkeää tarkentaa, että Shopify on lähtökohtaisesti ilmainen vaihtoehto, mutta samaan aikaan siihenkin voi liittyä kuluja.
WooCommerce – Hinta
Kuten todettua, WooCommerce on täysin ilmainen verkkokauppa-alusta – käyttäjän niin halutessaan. Asia ei ole kuitenkaan aivan näin yksioikoinen, sillä kustannuksia saattaa hyvinkin ilmetä verkkokaupan tarpeiden kasvaessa.
Mutta lähdetään ensiksi liikenteeseen niin sanotuista peruskustannuksista, jotka eivät kuulu WooCommercen tarjoamaan pakettiin.
Ensinnäkin, WooCommercen verkkokauppa-alustakseen tulee hankkia omatoimisesti domain eli URL-osoite verkkokaupalle. Tähän päälle tarvitaan kuukausihintainen hosting-palvelu, erilaisista teemoista voi joutua maksamaan ja lisäksi myös ylimääräiset, mahdollisesti tarvittavat lisäosat voivat kasvattaa kustannuksia.
Kyse ei siis ole missään nimessä siitä, että WooCommerce pyrkisi jotenkin huijaamaan markkinoidessaan itseään ilmaisena verkkokauppa-alustana, koska sitä se todella on. Mutta tietyt peruskustannukset siihen liittyvät, kuten mihin tahansa verkkokauppaan, ja lisäominaisuudet voivat vaatia muiden yhtiöiden rakentamia maksullisia lisäosia.
No, minkä suuruisista kuluista WooCommercen kohdalla sitten oikein puhutaan?
Domain-nimen hankinta ja rekisteröinti, joka tulee uusia vuosittain, maksavat korkeintaan joitain kymppejä. Sen sijaan hosting-alustan hinta riippuu paitsi palveluntarjoajasta, mutta ennen kaikkea yrityksesi tarpeista. Esimerkiksi kasvava liikenne kasvattaa usein myös hosting-palvelun hintaa. Hosting-palveluiden hinnat liikkuvat vuositasolla muutamista kympeistä useisiin tuhansiin euroihin.
VINKKI: Joidenkin hosting-alustojen mukana voi saada domain-nimen ilmaiseksi ensimmäiseksi vuodeksi, joten tähän kannattaa kiinnittää huomiota.
Ja sitten ovat vielä ne ylimääräiset lisäosat, joita voidaan tarvita, kun verkkokauppaa pyöritetään WooCommercen kautta. Iso osa näistä lisäosista on ilmaisia, mutta jotkut niistä ovat maksullisia. Näiden maksullisten lisäosien hinnat vaihtelevat muutamista kympeistä muutamiin satasiin vuodessa.
Loppuun tulee mainita vielä transaktiomaksut eli paljonko jokaisesta myydystä tuotteesta veloitetaan.
Transaktiomaksujen suuruus riippuu siitä, minkä palveluntarjoajan valitset, mutta esimerkiksi WooCommercen omassa WooPayments-lisäosassa transaktiomaksun suuruus alkaa 2,90 prosentista, minkä päälle tulee Yhdysvaltain dollareissa 30 sentin veloitus.
Shopify – Hinta
Shopify toimii täysin toisella tavalla kuin WooCommerce, sillä kaikki perustuu Shopifyn tarjoamiin paketteihin.
Luonnollisesti jokaisen yrityksen tarpeet määrittävät, millaisen paketin kukin tarvitsee.
Edullisin Basic-vaihtoehto on hinnaltaan 27 euroa per kuukausi ja se on tarkoitettu lähinnä yksinyrittäjille. Niin sanottu keskitason paketti, joka kulkee nimellä Shopify, on suunnattu pienen tiimin yrityksille ja sen hinta on 79 euroa kuukaudessa. Hintavin paketti liikkuu puolestaan nimellä Advanced, se tulee ajankohtaiseksi yrityksen kasvaessa toden teolla ja se on hinnaltaan 289 euroa kuukaudessa.
Transaktioiden osalta hintataso riippuu käytössä olevasta paketista. Basic-paketissa hinta on sama kuin WooPaymentsin kohdalla eli 2,90 prosenttia ja Yhdysvaltain dollareissa 30 senttiä päälle. Mutta, jos verkkokauppias päättää käyttää Shopify Paymentsia, erillistä transaktioveloitusta ei ole eli tällöin edellä mainittu 2,90 prosenttia jää pois ja verkkokauppias maksaa vain maksutavan tarjoajan mukaisen prosenttiosuuden.
Shopifyssa joutuu maksaa myös maksullisista mallipohjista ja erilaisista applikaatioista, mutta positiivista on se, että hosting-palvelu kuuluu jokaisen paketin kuukausihintaan.
Shopifysta ei siis ole mahdollista saada ilmaista verkkokauppa-alustaa, toisin kuin WooCommercesta ja suurella todennäköisyydellä se on WooCommerce kalliimpi vaihtoehto. Mutta se nauttii valtaisaa suosiotaan laatunsa ansiosta, mitä tukevat lukuisat alustan käyttäjien jättämät arvostelut.
Ja se tulee vielä todeta, että Shopifyn kohdalla pärjää myös peruspaketilla kohtalaisen pitkälle – ilman ylimääräisiä lisäosia ja mallipohjia – joten tässä muodossa se ei ole kovinkaan hintava.
Mobiiliystävällisyys ja skaalautuvuus: Miten alustat toimivat mobiilissa, ja kasvaville yrityksille?
Tänä päivänä verkkokaupan mobiiliystävällisyys on kaikki kaikessa, sillä valtaosa internetin käyttäjistä on nykyisin matkassa mobiililaitteilla.
Sekä Shopify että WooCommerce ovat molemmat mobiililaitteille optimoituja verkkokauppa-alustoja ja ne tekevät shoppailun asiakkaille helpoksi mobiililaitteilla.
Shopify tarjoaa mobiiliresponsiivisen designin, joka skaalautuu automaattisesti verkkokaupan käyttäjän näytölle. Lisäksi pakettiin kuuluu mobiiliapplikaatio, josta verkkokaupan omistaja voi hallita verkkokauppaansa.
Samat sanat pätevät WooCommerceen, joka siis on WordPressin lisäosa. Tarjolla on läjäpäin mobiiliystävällisiä teemoja, joista valita, ja aivan kuten Shopifyn kohdalla, myös WooCommercea voidaan hallita erillisen applikaation kautta missä tahansa.
Verkkokaupan kohdalla skaalautuvuus on tärkeä osa verkkokauppabisneksen kasvumahdollisuuksia. Mikäli verkkokauppa-alusta ei kykene käsittelemään kasvavaa liikennettä, liiketoiminta kärsii siitä merkittävästi.
WooCommercen kohdalla skaalautuvuus riippuu siitä, minkä hosting-palveluntarjoajan päätät ottaa käyttöön. Mitä parempi hosting-palvelu verkkokaupassa on, sitä skaalautuvampi myös itse verkkokauppa on.
Samaan aikaan on kuitenkin syytä muistaa, että hosting-palvelu vaikuttaa myös kuluihin. Pienemmälle verkkokaupalle tämä tuskin on ongelma, mutta liiketoiminnan laajentuessa kulut saattavat kasvaa merkittävästi.
Shopify sen sijaan huolehtii puolestasi lähes poikkeuksetta täysin teknisestä puolesta, mukaan lukien verkkokaupan isännöimisestä (hosting), mikä helpottaa erityisesti kasvavien ja suurempien verkkokauppojen toimintaa.
Lisäksi Shopifyn skaalautumismahdollisuudet ovat erinomaiset, sillä kauppias voi vaihtaa aina parempaan pakettiin. Toki tämä tarkoittaa myös kattavia kuluja – aivan, kuten WooCommercen kohdalla.
WooCommercen SEO-integraatiot ja Shopifyn markkinointityökalut
Kun puhutaan hakukoneoptimoinnista eli SEO:sta, sekä WooCommerce että Shopify ovat isoilta osin samalla viivalla perusasioiden saralla.
Mutta, kun sitten puhutaan hieman edistyneemmästä SEO-optimoinnista, tällöin WooCommerce pyyhkii Shopifylla lattiaa. Shopify on verkkokauppa-alustana latausajoiltaan nopea, se tarjoaa SSL-sertifikaatit ja mobiiliystävälliset teemat, sekä automatisoidut XML-sivukartat, metaotsikot ja metakuvaukset.
Lyhyesti yhteenvedettynä, Shopify tarjoaa hakukoneoptimoinnin saralla kaikki perusasiat ja tarjolla on myös hakukoneoptimoinnin tehostamiseen tarkoitettuja lisäosia.
Mutta WooCommercelle se ei pärjää hakukoneoptimoinnin saralla.
Kun verrataan esimerkiksi Shopifyn tarjoamia lisäosia WordPress-sivustoilla hyvin suosittuun Yoastiin, joka on SEO-lisäosa, ero on melkoinen. Toki maksimitehojen irroittaminen WooCommercen tarjoamista SEO-lisäosista edellyttää usein ammattilaisen apua tai melkoista opiskelua, mutta kun asialla on henkilö, joka tietää mitä hän tekee, tällöin WooCommerce on ehdottomasti edellä.
Eikä kyse ole suinkaan pelkästään lisäosista, vaan myös yleisesti kustomointimahdollisuuksista. Toki silloin, kun WooCommerce on verkkokauppa-alustana ja hakukoneoptimointi halutaan virittää huippuunsa, tarvitaan teknisen puolen vuoksi asialle henkilö, joka ymmärtää myös koodaamisesta.
Mutta taas vastapainona Shopify painaa WooCommercen mattoon markkinointiominaisuuksillaan. Shopify tarjoaa muun muassa todella laaja-alaisen määrän erilaisia markkinoinnin automaatiotyökaluja, mikä säästää äärimmäisen paljon aikaa.
Toki myös WooCommerce-verkkokauppa-alustana mahdollistaa markkinoinnin automaation erilaisten lisäosien kautta, mutta nimenomaan vakiona Shopify on tässä merkittävästi edellä – kuten ylipäätään kokonaisvaltaisesti markkinoinnin saralla; WooCommercessa, kun ei ole mitään markkinointiin liittyvää oletuksena.
Vertailu: Kumpi on sinulle sopivampi ratkaisu?
Kun puhutaan WooCommercen ja Shopifyn merkittävimmästä erosta, Shopify on ”kaikki yhdessä ja samassa paikassa” -tyylinen ratkaisu, kun taas WooCommerce on WordPressin lisäosa.
Tämä tarkoittaa sitä, että Shopify ei ole riippuvainen mistään muusta tahosta, kun taas WooCommerce vaatii ensinnäkin WordPress-pohjaisen verkkosivuston ja erillisen hosting-palvelun.
Shopifylla pääsee siis nopeasti alkuun, yhdestä ja samasta paikasta, joskin se näkyy myös kustannuksissa. Voit siis perustaa verkkokaupan nopeasti, tarjoten myös huippunopeat toimitukset asiakkaillesi.
WooCommerce on puolestaan täysin ilmainen lisäosa, joka tuo verkkokaupan itse ”houstaamallesi” verkkosivustolle. Se tarjoaa paljon vapauksia Shopifyhin verrattuna, mitä tulee käytettävyyteen ja ulkoasuun. Samaan aikaan WooCommercen maksimointi vaatii teknistä osaamista ja hosting-palvelun lisäksi sinun tulee huolehtia myös verkkokaupan turvallisuudesta itse.
Jos siis haet mahdollisimman yksinkertaista ratkaisua, tällöin Shopify on oikea valinta. Mutta WooCommerce tarjoaa mahdollisuuden tehdä verkkokaupasta välittömästi monipuolisemman, joskin se voi vaatia ulkopuolista apua.
Yhteenveto: Molempien alustojen plussat ja miinukset, sekä suositukset liiketoimintasi tarpeisiin
Vaikka WooCommerce ja Shopify tarjoavat erinomaiset lähtökohdat avata oma verkkokauppa, niissä on myös paljon eroavaisuuksia.
Ja, kuten tulette huomaamaan seuraavista listauksista, jossa käyn läpi sekä plussat että miinukset näiden molempien verkkokauppa-alustan osalta, ne soveltuvat pidemmälle verkkokauppatoimintaa vietäessä hyvin erilaisiin tarpeisiin.
Voidaankin sanoa, että pienemmän verkkokaupan kohdalla molemmat vaihtoehdot sopivat erinomaisesti liiketoimintaan kuin liiketoimintaan. Jos kuitenkin alkuun haluaa päästä mahdollisimman yksinkertaisella tavalla, tällöin Shopify vie lähtökohtaisesti voiton – joskin se saattaa tulla kalliimmaksi.
Kun puhutaan skaalautuvuudesta eli tilanteesta, jossa verkkokaupan liiketoiminta kasvaa, Shopifyn kokonaisvaltainen paketti erottuu joukosta. Mutta, mikäli WooCommerce-verkkokauppaan hankkii laadukkaan hosting-palvelun, tällöin skaalautuvuusongelmaa tuskin tulee.
Siinä, missä Shopify on lähtökohtaisesti yksinkertaisempi ja tarjoaa myös mahtavat markkinointimahdollisuudet, WooCommerce pesee kilpailijansa puolestaan mennen tullen esimerkiksi kustomointi- ja hakukoneoptimointimahdollisuuksien osalta. Hakukoneissa orgaanisen liikenteen osalta joukosta erottautuminen on siis todennäköisempää WooCommercen kuin Shopifyn kautta.
Mutta nyt niiden plussien ja miinusten pariin.
WooCommerce – Plussat ja miinukset
+ Lähtökohtaisesti kustannustehokas ratkaisu
+ Lähes rajattomat kustomointimahdollisuudet
+ Kohtalaisen yksinkertainen päästä liikenteeseen
+ Erittäin SEO-ystävällinen
+ Itsessään täysin ilmainen
+ Sisällönhallintamahdollisuudet
– Hosting-palvelu ja turvallisuusasiat hoidettava omatoimisesti
– Rajoitetut ydintoiminnat vaativat premium-lisäosia (markkinointi, isot tilaukset ja inventaarion hallinta)
– Vaatii paljon ajallisia resursseja
– Ei vastaa itsessään skaalautumismahdollisuuksista
Shopify – Plussat ja miinukset
+ Helppo päästä alkuun ja käyttää
+ Käyttäjäystävällinen käyttöliittymä
+ Skaalautumismahdollisuudet helposti ja vaivattomasti
+ Erinomaiset markkinointityökalut
+ Yksityisyys ja turvallisuus
+ Yhdistettävyys muiden alustojen kanssa
– Hintataso
– Sisällönhallinta hyvin rajallista ja rajalliset kustomointimahdollisuudet
– Riippuvuus kolmansien osapuolten applikaatioista ja lisäosista