Sisältömarkkinointi

Ja strategiat B2B-yrityksille

B2B-sisältömarkkinointi tarkoittaa sisällön luomista ja jakamista eteenpäin. Tavoitteena on muiden yritysten huomion saavuttaminen ja lopulta niiden konvertoiminen uskollisiksi asiakkaiksi.

B2B-sisältömarkkinointi kuuluu niin sanottuun houkuttelumarkkinointi-kategoriaan (inbound marketing). Sen tavoitteena on luoda liidejä luonnollisesti ja ansaita kohdeyleisön huomio tarjoamalla aidosti arvoa heille.

B2B-sisältömarkkinoinnin keskiössä ovat muun muassa blogitekstit, niin sanotut white paper -julkaisut, jotka ohjaavat potentiaalisia asiakkaita esimerkiksi ostamaan tuotteen, tapaustutkimukset (case studies), videot, webinaarit ja podcastit.

Laadukkaat B2B-sisällöt puhuttelevat kohdeyritysten tarpeita ja tavoitteita, osoittaen tarjoamasi tuotteen tai palvelun vastaavan niihin ja ratkaisevan heidän kohtaamansa ongelman; tässä tuleekin se merkittävin ero B2C-sisältömarkkinointiin eli kuluttajille kohdistettaviin sisältöihin, sillä ne puolestaan keskittyvät ratkaisemaan kuluttajien kohtaamia ongelmia tarjottavan tuotteen tai palvelun kautta.

Kaikki yritykset ja yrittäjät voivat hyötyä sisältömarkkinoinnin strategioista, oli sitten kyseessä iso tunnettu yritys tai esimerkiksi yksinyrittäjä.

Sisältömarkkinoinnilla on merkittävä rooli myös jo olemassa olevien asiakassuhteiden ylläpidossa. Kun kumppaniyrityksille tarjotaan arvokasta sisältöä säännöllisesti, ja asialla ovat asiantuntijat eli joko sinä itse yrittäjänä tai yrityksesi työntekijät, yrityksestäsi tulee korvaamaton heille.

Mutta oli sitten kyse uusien B2B-asiakkaiden hankinnasta tai olemassa olevien asiakkuuksien ylläpidosta, sisältömarkkinointi on uniikki markkinointikeino ennen kaikkea yhdellä tavalla: siinä, missä muut markkinointitavat ovat lyhytikäisiä, sisällön elinkaari on useimmiten huomattavasti pidempi eli se tuottaa asiakkaita pitkällä aikavälillä.

Yleisön ymmärtäminen ja asiakassegmentointi

Kaikilla yrityksillä on omat haasteensa ja ongelmansa, mihin pääsääntöisesti haetaan kuumeisesti ratkaisua. Monissa tapauksissa ratkaisu ongelmaan ei löydy kuitenkaan sisäisesti, vaan siihen tarvitaan ulkopuolista apua.

Jokaiselle B2B-sisältömarkkinointia harjoittavalle yritykselle onkin äärimmäisen tärkeää ymmärtää kohdeyleisön eli potentiaalisen yritysasiakkaiden tarpeita ja ongelmia, tarjoten niihin vastauksen.

Oman yleisön ymmärtäminen on siis kaiken keskiössä ja se määrittää isoilta osin sisältöstrategian.

Asiakassegmentointi, jolla tarkoitetaan erilaisten asiakkaiden jakamista keskenään erilaisiin ryhmiin erilaisten tietojen ja datan perusteella, kuuluu ehdottomasti myös B2B-yritysten kohdalla tärkeimpiin markkinointistrategiaa rakentaviin seikkoihin. Kun asiakassegmentit on rakennettu, voidaan kullekin segmentille tarjota sisältöä heidän tarpeidensa mukaan; toiselle segmentille toimivat paremmin toisenlaiset sisällöt, sisältömuodot, markkinointikanavat ja ajankohdat kuin toisille.

B2B-asiakassegmentoinnin tavoitteena on siis tavoittaa eri segmentit juuri niille oikeilla tavoilla ja oikeina aikoina, jolloin myöskään markkinointibudjetista ei valu rahaa hukkaan.

B2B-asiakassegmentointi eroaa erityisesti kolmella tavalla B2C-asiakassegmentoinnista, jota siis tehdään yrityksissä, joiden asiakkaat ovat kuluttajia:

  1. Asiointi useiden päätöksentekijöiden kanssa: Yksityishenkilöiden asiakassegmentointi eli B2C-segmentointi on lähtökohtaisesti huomattavasti helpompaa kuin B2B-segmentointi. Tämä johtuu puhtaasti siitä, että B2B-toiminnassa yritykset asioivat useiden päätöksentekijöiden kanssa ja heistä jokaisella voi olla omat haasteensa, joita he pyrkivät ratkaisemaan.
  1. Usean askeleen ostoprosessi: Kun puhutaan kuluttajista, ostoprosessi etenee pääosin samaa tuttua kaavaa pitkin. Ensiksi potentiaalinen asiakas tulee tietoiseksi yrityksestäsi, vertaa tarjontaasi kilpailijoihin, tekee ostopäätöksen ja toivon mukaan pysyy uskollisena asiakkaana. B2B-toiminnassa hankinta on puolestaan ensiksi saatava myytyä sisäisesti, minkä jälkeen siihen käytettävä budjetti vaatii usein sisäisen hyväksynnän. Lisäksi päätöksenteko saattaa olla suoraviivaisen sijaan edestakaista eli asiaa pallotellaan pidempään. Näin ollen B2B-asiakassegmentointi ei ole yhtä suoraviivaista.
  1. Pidempi ostosykli: Kuten edellä mainittua, B2B-toiminnassa päätöksentekoon liittyy usein useampi henkilö. Tämän, ja kakkoskohdassa mainittujen seikkojen myötä, ostosykli on pidempi kuin B2C-toiminnassa; asiakkuuden syntyminen voi viedä jopa kuukausia. Tämä voi olla kuitenkin myös positiivinen asia, sillä se on omiaan syventämään suhdetta uuden asiakasyrityksen kanssa heti ensimmäisillä askeleilla. Tämä perustuu ennen kaikkea siihen, että opit uudesta kumppanistasi koko ajan enemmän, mikä auttaa myös asiakassegmentoinnissa.

Sisällön suunnittelu: Arvopohjainen lähestymistapa

Niin pitkään kuin allekirjoittanut muistaa, myyjiä on aina ohjeistettu myymään tuotteen arvoa – ei sen hintaa.

Sisältömarkkinointi on yhtälailla myyntiä kuten esimerkiksi kasvotusten tapahtuvat myyntitapahtumat ja arvopohjaisuus pätee myös tässä. Potentiaaliset asiakkaat on toisin sanoen saatava ymmärtämään, millaista lisäarvoa ja ongelmanratkaisua tarjoamasi tuote tai palvelu tarjoaa nimenomaan heidän tarpeisiin.

Kun potentiaalisen yritysasiakkaan tarpeet ja mahdolliset kipukohdat tunnetaan syvällisesti, tällöin heille voidaan tarjota juuri oikeanlaista sisältöä.

Otetaanpa esimerkki.

Yritys X peräänkuuluttaa eettisyyttä, mutta joutuu tilaamaan tiettyä ainesosaa valmistamaansa tuotteeseen ulkomailta. Se johtaa melkoiseen pullonkaulaan, sillä toimitukset ovat hitaita ja kalliita, eikä laatukaan ole aina toivotulla tasolla. Lisäksi ympäristö kärsii pitkistä kuljetusreiteistä. Sinun yrityksesi on löytänyt kustannustehokkaan tavan tarjota tätä kyseistä ainesosaa ja valmistaa sitä nimenomaan Suomessa. Tällöin toimitukset ovat nopeita, kustannustasoltaan alhaisia ja pitkät toimitukset eivät ole vaikuttamassa laatuun. Lisäksi ainesosaa valmistetaan kotimaassa.

Näin ollen yrityksesi tarjoaa Yritys X:lle arvoa.

Yrityksesi julkaisee aiheesta white paperin, koska se on todettu kyseisessä asiakassegmentissä toimivimmaksi ratkaisuksi. Se kertoo tarjoamastasi tuotteesta ja miten se ratkaisee muun muassa toimitusten nopeuteen, ympäristöystävällisyyteen ja laatuun liittyvät ongelmat. Pääjakelukanavaksi tälle sisällölle valikoituu erityisesti LinkedIn, koska tässä asiakassegmentissä päätöksentekijät käyttävät kyseistä alustaa paljon.

Kuten jo tämän tekstin alkupuolella totesin, blogitekstit, white paper -julkaisut, tapaustutkimukset, videot, webinaarit ja podcastit ovat sisältöjä, joita sisältömarkkinoinnissa käytetään. Riippuen siitä, millaiselle kohdeyleisölle sisältöä tarjotaan, sisältömuodot vaihtelevat.

Arvopohjainen lähestymistapa voidaan jakaa kolmeen eri strategiseen tapaan lähestyä kohdeyleisöä:

  1. Tuotekeskeinen arvopohjainen lähestymistapa: Tässä tavassa myydään tuotteen tarjoamia hyötyjä pelkkien ominaisuuksien sijaan. Keskustelu ohjataan siitä, millainen tuote on kyseessä siihen, mitä se tarjoaa asiakkaalle. Tämä lähestymistapa vaatii syvällisen ymmärryksen tuotteen potentiaalisesta vaikutuksesta nimenomaisen yrityksen kohtaamiin haasteisiin.
  1. Asiakaskeskeinen arvopohjainen lähestymistapa: Tässä lähestymistavassa otetaan vielä askel pidemmälle potentiaalisen yritysasiakkaan maailmaan, tarjoten ratkaisu heidän prosesseihin, mikä johtaa taloudellisiin säästöihin, kuin tuotekeskeisessä lähestymistavassa. Myyvä yritys asettaa itsensä ikään kuin partneriksi potentiaaliselle yritysasiakkaalle; tällöin ei myydä vain tuotetta, vaan myös yritystäsi. Tämä lähestymistapa voi vaatia muun muassa potentiaalisen asiakasyrityksen työn vaiheisiin tutustumista.
  1. Suorituskykykeskeinen arvopohjainen lähestymistapa: Näistä kolmesta lähestymistavasta tämä on kenties se kunnianhimoisin, sillä potentiaaliselle asiakasyritykselle luvataan tiettyjä asioita ja otetaan vastuuta arvon luomisessa. Kyse on siis sitoutumisesta toimittaa mitattavia tuloksia, esimerkkinä voi toimia tuottoprosentin kasvu, mikä voi olla hyvinkin merkittävä erottava tekijä kilpailijoihin verrattuna. Tällöin luotto on isosti itse tuotteessa tai palvelussa ja sen laadussa. Tällaisen vakuuden antaminen edellyttää hyvin syvää alan ja tarpeiden tuntemusta, sillä useissa tapauksissa tarjoamaasi tuotetta tai palvelua voidaan esimerkiksi joutua kustomoimaan.

Sisällön jakelukanavat ja niiden valinta

B2B-sisältömarkkinoinnin keskiössä ovat luonnollisesti jakelukanavat eli missä sisällöt julkaistaan.

Toisin kuin kuluttaja-asiakkaille julkaistavan sisällön kohdalla, Facebookin, Instagramin, muiden suosittujen somekanavien ja hakukoneiden sijaan hieman perinteisemmät ja virallisemmat kanavat ovat usein se toimivin ratkaisu.

Tokikaan asia ei ole niin yksioikoinen kuin edellä olevasta kappaleesta voi päätellä, mutta pääsääntöisesti tämä on asian laita.

No, mitä sitten nämä niin sanotut perinteisemmät ja virallisemmat jakelukanavat oikein sitten ovat? LinkedIn, sähköpostimarkkinointi sekä verkkoseminaarit eli webinaarit.

Mutta, kuten todettua, asia ei ole suinkaan täysin yksioikoinen. Tästä syystä jokaisen yrityksen onkin tunnettava kohdeyleisönsä ja perehdyttävä siihen, missä potentiaalisten yritysasiakkaiden edustajat viettävät eniten aikaa. Ei siis kannata missään nimessä hylätä Facebookin, Instagramin ja TikTokin kaltaisia kanavia, sillä ne ovat monissa tilanteissa tehokkaimpia kanavia niin sanottuun tarinankerrontaan.

Seuraavassa kuitenkin perehdyn näihin aiemmin mainitsemaani kolmeen kanavaan.

LinkedIn

LinkedIn on noussut asemaan johtavana B2B-markkinointikanavana ja syystä: se on ammattilaisille suunnattu verkostoitumisalusta, jossa päättäjät, asiantuntijat ja potentiaaliset asiakkaat viettävät aikaansa.

LinkedIn on myös eräänlainen keskus sisällön jakamiselle. Se on ideaali paikka jakaa blogikirjoituksia, tapaustutkimuksia, e-kirjoja ja artikkeleita. Ja, mikä parasta – voit jakaa sisällöt nimenomaan bisneksesi näkökulmasta tärkeille henkilöille.

Sellaiset ominaisuudet, kuten LinkedIn-artikkelit sekä yrityksen omat sivut tuovat yhteen samanhenkiset ammattilaiset. Lisäksi voit liittyä alaasi liittyviin ryhmiin ja osallistua siellä keskusteluihin, laajentaen samalla kontaktiverkostoasi.

Eikä unohtaa sovi myöskään LinkedInin hyvinkin voimakkaasti targetoitavissa olevia mainoksia. Ja tässä kohtaa auttavat jo aiemmin mainitsemani asiakassegmentit eli voit kohdistaa juuri oikeanlaisia mainoksia kullekin segmentille.

Sähköpostimarkkinointi

Vanha perinteinen sähköpostimarkkinointi ei ole pitkästä historiastaan huolimatta mikään muinaisjäänne: päinvastoin, se on edelleen yksi tehokkaimmista markkinointikanavista ja sijoitetun pääoman tuottoprosentti (ROI) on sähköpostimarkkinoinnissa todella korkea.

Kyseessä on siis luotettava ja toimiva kanava B2B-sisältömarkkinointiin. Ja sille on syynsä, sillä se mahdollistaa kommunikoinnin kohdeyleisön kanssa personoidulla tavalla, mikä auttaa esimerkiksi olemassa olevien asiakkuuksien ylläpidossa.

Sähköpostisegmentointi on strategiana hyvinkin fiksu ja toimiva ratkaisu. Voit nimittäin luoda sähköpostilistoja, perustuen kunkin segmentin tarpeisiin tai esimerkiksi siihen, missä vaiheessa he ovat ostoprosessia. Heille voidaan tarjota muun muassa tuotepäivityksiä, jakaa arvokasta sisältöä ja esimerkiksi white paper -julkaisuja.

Sähköpostimarkkinoinnin erinomaisiin puoliin lukeutuu myös se, että se on automoitavissa, mikä puolestaan säästää ajallisia resursseja ja siten työtunteja. Samalla se takaa, että valitussa strategiassa pysytään kiinni.

Verkkoseminaarit

Verkkoseminaarit ovat virtuaalisia tapahtumia, jotka tarjoavat erinomaisen tavan rakentaa yhteys kohdeyleisöön. Ne mahdollistavat arvokkaan sisällön jakamisen potentiaalisten asiakkaiden kanssa ympäri maailman, ilman matkustelua.

Webinaarit ovat siis loistava tapa tutustua uusiin potentiaalisiin yritysasiakkaisiin, sekä ylläpitää suhteita nykyisiin asiakkaisiin. Esimerkiksi live-webinaarit tarjoavat mahdollisuuden kertoa, mitä tarjoamasi tuote tai palvelu tekee ja vastata mahdollisiin kysymyksiin.

Kyse on siis ikään kuin keskustelusta, mutta samanaikaisesti jopa kymmenien tai satojen henkilöiden kanssa.

Eikä siinä vielä kaikki: kun tallennat järjestämäsi webinaarin, voit laittaa sen jakoon esimerkiksi sähköpostitse, sosiaalisen median kanavissa ja myös hakukoneissa. Näin ollen se tuo jatkuvasti lisäarvoa yrityksellesi ja uusia potentiaalisia asiakkaita. Samalla se on myös nykyisten asiakkaiden katsottavissa, mikäli he eivät ehtineet mukaan livetapahtumaan, mikä parantaa yrityksesi arvoa heidän silmissä.

SEO ja näkyvyyden parantaminen B2B-markkinoinnissa

Hakukoneoptimointi on digitaalinen markkinointistrategia, jonka tavoitteena on rankkautua mahdollisimman korkealle hakukoneissa, totta kai yrityksellesi relevanteilla avainsanoilla.

Toisin kuin SEO:ssa B2C-yritystoiminnassa, B2B-SEO pyrkii tavoittelemaan hakukoneissa hyvin spesifiä kohderyhmää eli potentiaalisten yritysasiakkaiden päätöksentekijöitä.

Itse asiassa B2C- ja B2B-hakukoneoptimointi eroavat monella tapaa toisistaan:

B2B-hakukoneoptimoinnissa tavoitellaan alhaisen volyymin avainsanoja, julkaistaan sisältöä muiden yritysten päätöksentekijöille, klikkaushinnat (CPC) ovat korkeampia ja itsessään sisältö on hyvin strategisesti suunniteltua. B2C-hakukoneoptimointi on sen sijaan täysi vastakohta edellä mainituille asioille.

B2B-SEO-strategia tukee sisältömarkkinointia myös pitkäjänteisesti.

Otetaan esimerkiksi erittäin arvostettu SEO-työkalu, Ahrefs.

Se kasvatti jatkuvan vuosilaskutuksen eli asiakkailta odotettavissa olevan liikevaihdon 55 miljoonaan Yhdysvaltain dollariin isoilta osin sisältömarkkinoinnin kautta. Ahrefs houkutteli orgaanista liikennettä julkaisemalla arvokkaita ikivihreitä oppaita, ja saavutti siten asiantuntijan statuksen hakukoneoptimoinnin parissa.

Sitoutumisen lisääminen ja liidien hankinta

Yrityksesi saattaa hyvinkin hyötyä B2B-sisältömarkkintointistrategiasta, jossa tuotetaan tarkasti rajattua sisältöä potentiaalisille yritysasiakkaille sen sijaan, että sisältöä rakennettaisiin koko alalle.

Otetaan esimerkki: kirjanpito-ohjelmia myyvä B2B-yritys julkaisee blogitekstin, jossa käsitellään pienten yritysten tekemiä yleisiä kirjanpitovirheitä. Tällöin sisältö on kohdistettu pienille yrityksille, eli ei kaikenkokoisille yrityksille.

Sisältömarkkinointistrategian tavoitteena onkin tuottaa liidejä identifioimalla kohdeyleisö ja heidän kipupisteensä.

Moni on varmasti kuullut englanninkielisen sanaparin ”lead nurturing”, mikä tarkoittaa vapaasti suomennettuna liidien hoivaamista. Vaan, millaista sisältöä nimenomaan heille voidaan luoda, kun tavoitteena on ohjata heitä myyntiputkessa eteenpäin?

Annan seuraavassa seitsemän esimerkkiä B2B-sisältökampanjoista, jotka ohjaavat liidejä eteenpäin.

  1. Koulutukselliset kampanjat: Tämän tyyppiset kampanjat toimivat parhaiten liideille, jotka eivät ole vielä valmiita ostamaan, sillä sisältö keskittyy heidän informoimiseen.
  1. Tapahtumaan kutsuvat kampanjat: Kyseessä on myyntiputken alkupäähän perustuva kampanjatyyppi, jossa potentiaalinen yritysasiakas kutsutaan esimerkiksi webinaariin. Tavoitteena on esimerkiksi saada prospekti rekisteröitymään ja keskittyä myös rekisteröitymisen jälkeiseen aikaan.
  1. Tuote- ja palvelukeskeiset kampanjat: Tällaisissa kampanjoissa keskittyminen on sisällön osalta tuotteen/palvelun ominaisuuksissa. Tällaisia kampanjoita kannattaa käyttää tilanteissa, joissa prospekti on osoittanut olevansa kiinnostunut kuulemaan lisää.
  1. Uudelleenaktivoimiskampanjat: Kun prospekti on poistunut myyntiputkesta kesken kaiken, on tärkeää muistuttaa heitä yrityksestäsi. Uudelleenaktivoimiskampanjoissa voidaan jakaa mielenkiintoista ja herättävää sisältöä tällaisille prospekteille, esimerkiksi sähköpostiviestin muodossa.
  1. Auktoriteettikampanjat: Ennen kuin prospekti on valmis sijoittamaan tarjoamaasi tuotteeseen tai palveluun, he tarvitsevat usein lopullisen varmuuden sijoituksen järkevyydestä. Esimerkki tällaisesta kampanjasta on sähköpostiviesti, joka pitää sisällään otteita esimerkiksi lehdistötiedotteista, arvostetuista toimialaraporteista ja suoria linkkejä suosituimpiin sisältöihisi.
  1. Promootiopohjaiset kampanjat: Kun potentiaalinen asiakassuhde on askelta vaille valmis, promootiokampanjat antavat viimeisen sysäyksen ostopäätöksessä. Tällöin sisältö voi keskittyä esimerkiksi erikoistarjoukseen.
  1. Tervetulokampanjat: Kyse on sähköpostitse lähetettävistä tervetuliaisviesteistä eli kun asiakas on esimerkiksi ottanut palvelun käyttöösi, pidät huolta uudesta asiakassuhteesta auttamalla heitä alkuun. Pidä huoli, että sähköpostiviestissä tarjoamasi sisältö on informatiivista, selkeää ja toimintaan ohjaavaa.

CTA-painikkeet ovat keskeinen asia jokaisen kampanjan kohdalla. Niiden tulee houkutella potentiaalinen yritysasiakas tekemään toivottu toimi eli klikkaamaan, jolloin he siirtyvät myyntiputkessa eteenpäin.

CTA-painikkeiden kohdalla kannattaa tehdä A/B-testausta niin niiden sijoittelun kuin itsessään niissä olevan sisällön eli sanojen osalta.

Mittaaminen ja optimointi

Sisältömarkkinointiratkaisujen seuraaminen, mittaaminen ja optimointi on avain tiellä menestykseen; kerätty data nimittäin auttaa tekemään informoituja päätöksiä ja tarvittavia muutoksia B2B-sisältömarkkinastrategiaan.

Onneksi tehtyjen sisältömarkkinointiratkaisujen mittaamiseen on olemassa useita erilaisia työkaluja. Yksi oiva esimerkki on ilmainen ja myös varsin helppokäyttöinen Google Analytics, joka tarjoaa arvokasta dataa verkkosivustosi liikenteeseen ja käyttäjien käyttäytymiseen liittyen.

Muita päteviä työkaluja tähän käyttötarkoitukseen ovat muun muassa HubSpot, SEMRush ja Hotjar.

Seuraavassa kerron esimerkkejä suorituskykymittareista (KPI), jotka kertovat tehtyjen ratkaisujen toimivuudesta?

  • Bränditietoisuuden lisääminen: Tähän tarvitaan sisältöä, joka kertoo yrityksesi arvoista, tehtävästä ja mistä yrityksessäsi on kyse. Bränditietoisuuden seuraaminen on haastavaa, mutta sitä voidaan tehdä esimerkiksi somessa tapahtuneiden jakojen ja kyselyjen muodossa.
  • Verkkosivuston liikenteen kasvattaminen: On tärkeää luoda sisältöä, joka herättää potentiaalisessa yritysasiakkaassa kiinnostuksen tutustua yritykseesi paremmin. Tätä voidaan mitata helposti Google Analyticsin kautta.
  • Liidien luonti: Kyseessä on eittämättä se tärkein mitattava asia, koska liidit johtavat myyntiin. Esimerkiksi e-kirjat ja white paper -julkaisut ovat erittäin toimivia ratkaisuja sisällöllisesti ja sisällön toimivuutta voidaan mitata seuraamalla liidien määrää kunkin julkaisun osalta ja seuraamalla esimerkiksi laskeutumissivulle päätyvien kävijöiden määrää (konversioprosentti).
  • Liidien hoivaaminen: Uusia asioita opettavan sisällön tarjoaminen on avainasemassa – etenkin, kun puhutaan potentiaalisista ja jo olemassa olevista yritysasiakkaista. Mittarina voi toimia esimerkiksi palaavien kävijöiden määrä verkkosivustollesi sekä puhtaasti liikevaihdon muutokset.
  • Asiantuntevuuden lisääminen: Kilpailijoista erottautuminen tapahtuu asiantuntevan sisällön eli esimerkiksi julkaistavien artikkeleiden kautta. Menestystä voidaan mitata esimerkiksi kyseisellä sivulla käyneiden käyttäjien määrässä, kuten myös kysymällä palautetta luotettavimmilta asiakkailta.
  • Sähköpostiviestin avausprosentti: Esimerkiksi uutta informatiivista sisältöä, linkkien kera, tarjoavat sähköpostikirjeet ovat toimiva ratkaisu (muista houkuttelevan, mutta ei harhaanjohtavan otsikon tärkeys). Seuranta on hyvinkin itsestäänselvää eli mittarina toimii sähköpostiviestien avausprosentti.

Yhteenveto: Pitkäjänteinen sisältömarkkinointi menestyksen tukena

Kuten varmasti yläpuolella olevasta tekstistä on käynyt ilmi, sisältömarkkinoinnin strategiat näyttelevät hyvinkin merkittävää roolia B2B-yritysten tiellä.

Se ei kuitenkaan riitä, että strategia valitaan ja siinä pysyttäydytään kiinni, vaan avainasemassa on jatkuva seuranta ja sitä kautta vaadittavat toimenpiteet eli optimointi; tällä tavoin toimimalla sisältömarkkinointi on pitkäjänteistä ja toimii jatkuvana menestyksen tukena.

Ja nyt, kun tuli mainittua nimenomaan sisältömarkkinoinnin pitkäjänteisyys, niin onhan laadukas sisältö jo itsessään tärkeää siksi, että se tuottaa parhaimmillaan tulosta sekä lyhyellä että pitkällä aikajänteellä.

Sisältö on nimittäin arvokasta niin pitkään, kunnes se vanhenee – siis laadukkaasti ja oikealle kohderyhmälle toimitettuna.

Sisältömarkkinoinnilla on valtava vaikutus muun muassa bränditietoisuuden ja asiantuntijuuden lisäämisessä, sekä liikevaihdon kasvattamisessa – näin muutamia asioita mainitakseni.

Ennen kaikkea B2B-sisältömarkkinoinnin tavoitteena on viime kädessä luoda liidejä ja sen jälkeen muuttaa nämä liidit prospekteista konkreettisiksi asiakkaiksi.

Verkkokaupan perustaminen

Oikeilla työkaluilla verkkokauppatoiminnan aloittaminen on jopa kohtalaisen helppoa ja vaivatonta.

Google Ads -mainonnan sanasto

Kyseinen mainosalusta, ja ylipäätään mainoksien menestyksen arviointi, edellyttävät kuitenkin lukuisten erilaisten termien hahmottamista.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi

Verkkokaupan hakukoneoptimointi voi siivittää yrityksesi parhaimmillaan menestykseen, kun taas sen puute voi tuhota hyvänkin bisneksen.

Google Ads -hintatarjousstrategiat

Tutustu Google Ads -hintatarjousstrategioihin. Opi valitsemaan oikea strategia kampanjasi tavoitteiden saavuttamiseksi ja tehosta tuloksia.

Markkinointisuunnitelma pienyritykselle

Huolellisesti laadittu markkinointisuunnitelma on äärimmäisen arvokas asia pienyritykselle.

Linkkien rakentaminen

Linkkien rakentaminen lukeutuu Googlen mittarilla kolmen tärkeimmän hakutuloksiin vaikuttavan SEO-tekijän joukkoon.

Sampsa Vainio on digitaalisen markkinoinnin konsultti

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 35-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 9 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 3.7.2023.