WordPress-sivuston hakukoneoptimointi opas

WordPress-sivuston hakukoneoptimointi opas

Tämä artikkeli käsittelee kuinka sinä, devaajana, voit tehdä kehittämästi WordPress-sivustosta hakukoneystävällisen. Oletan että artikkelin lukijana olet kehittänyt tai aiot kehittää omia WP-teemoja asiakkaillesi. Pääasiana on kuitenkin että tiedät mistä on kyse kun puhutaan WP-teeman rakentamisesta tai muokkaamisesta (joko from scracth tai käyttämällä child-teemaa).

Tavoitteenani on antaa sinulle parempi käsitys siitä kuinka sinä voit rakentaa hakukoneystävällisen WordPress-sivuston asiakkaallesi. Rakentamalla hakukoneystävällisen sivuston voit tarjota asiakkaillesi lisäarvoa, josta sinä voit laskuttaa enemmän!

Devaaja, lue tämä ja tee asiakkaallesi palvelus: tee hänen sivustostaan hakukoneystävällinen.

WordPress hakukoneoptimoinnin näkökulmasta

Huolimatta WordPressin (WP) suuresta suosiosta, se ei kuitenkaan hakukoneoptimoinnin näkökulmasta ole täydellinen ilman pieniä korjauksia.

Suurin ongelma WordPressissä hakukoneoptimoinnin kannalta on tuplasisältö (duplicate content), eli identtinen tai lähes identtinen sisältö joka toistuu usemmalla sivulla tai se että yksittäisillä sivuilla ei ole tarpeeksi uniikkia tekstisisältöä.

Miksi tuplasisältö on ongelma hakukoneiden kannalta?

Hakukoneet eivät tykkää tuplasisällöstä koska:

  • Hakukoneet eivät tiedä kumman version sisällöstä niiden tulisi indeksoida,
  • Hakukoneet eivät tiedä kummalle versiolle niiden tulisi antaa ulkopuolisten linkkien tuoma vaikutus,
  • Hakukoneet eivät tiedä kumpaa versiota niiden tulisi näyttää hakutuloksissa.

Tuplasisältö tekee sisällön ymmärtämisestä ja organisoinnista vaikeampaa hakukoneille, mikä vaikuttaa negatiivisesti sivuston hakukonenäkyvyyteen.

Ongelma WordPressissä on se että, järjestelmä luo kaiken tuplasisällön automaattisesti ja tämä ylimääräinen sisältö tulee indeksoitumaan hakukoneisiin automaattisesti – ellet estä sitä tapahtumasta!

Tuplasisältö vääristää yleiskuvaa sivuston sisällöstä. Eli mitä enemmän turhia sivuja sivustolle eksyy, sitä vähemmän huomiota tärkeimmät sivut saavat hakukoneiden silmissä.

Miten tuplasisältöä syntyy WordPressissä?

Tässä lyhyehkö checklista, joka kannattaa käydä läpi kun rakennat WordPress-sivustoa. Seuraamalla näitä ohjeita varmistat että rakennat asiakkaallesi (tai itsellesi) sivuston, jonka hakukonenäkyvyys ei tule kärsimään tuplasisällön tai muiden yleisten hakukoneoptimointi -virheiden takia.

Tägit (tags)

Yksittäisille artikkeleille voidaan asettaa yksi tai useampi tägi joka kuvailee artikkelia ja ryhmittelee samaan aihepiiriä käsittelevät artikkelit samaan ryhmään.

Tsekkaa nämä asiat ennen sivuston julkaisua:

  • vastaako tägit asiakkaan liiketoiminnan kannalta tärkeitä avainsanoja?
  • luoko jokainen tägi uuden version artikkelista uudelle URL-osoitteelle?

Kuten varmaan tiedät, tägit luovat URL-struktuurin joka on seuraavanlainen: example.com/tag/ joka listaa kaikki sillä tägillä merkityt artikkelit. Tämä luo listauksen jossa jo julkaistuista artikkelista —> tuplasisältöä. Tämän lisäksi, jos artikkelille annetaan kaksi eri tägiä, tulee sama artikkeli kahden eri tägin listaukseen —> tuplasisältöä.

Miten korjaat tämän ongelman?

Estä tägi-listausten indeksoituminen robots.txt -tiedostolla. Estääksesi kaikki /tag/ -sivut voit lisätä tiedostoon seuraavan:

User-agent: *
Disallow: /tag/

Kategoriasivut (categories)

Kategorioihin pätee hyvin samanlaiset säännöt kuin tägeihin. Tarkista siis vastaako kategorioiden nimet asiakkaallesi tärkeitä avainsanoja (tee avainsanatutkimus) ja mieti miten estät että sama artikkeli esiintyy useammassa kategorialistauksessa. Tehdäksesi jokaisesta kategorialistauksesta uniikin, voit lisätä jokaiselle kategoriasivulle oman kuvauksen, jonka tulisi olla noin 200-300 sanaa ja kuivalla mahdollisimman tarkkaan kategoriaa.

Luodessasi kategorioita sivustolle, kannattaa myös poistaa /category/ artikkeleiden URL-osoitteista (example.com/category/bebop), jotta voi sisällyttää osoitteissa ainoastaan tärkeimmät avainsanat. Tämä onnistuu mm. SEO Yoast pluginillä.

Poista /category/ URL osoitteista SEO Yoast Pluginillä

Artikkelit (posts)

Artikkelit ovat usein blogikirjoituksia WordPress -sivustolla, mutta niitä käytetään myös muihin tarkoituksiin. Mikäli tavoitteesi on luoda sisältöä, jonka ei ole tarkoitus saada omaa URL-osoitettaan (esim. asiakasreferenssi tai vastaava), on tärkeää että asetat näille artikkeleille noindex, nofollow robots meta tagin sivun <head></head> osaan.

<meta name=”robots” content=”noindex,follow”>

Tämä on tärkeää siksi etteivät artikkelit turhaan indeksoidu hakukoneisiin ja luo turhia sivuja, jotka vievät fokusta pois sivuston pääsisällöltä.

Sivulistaukset (pagination)

Sivulistaukset, eli sivu jolla käyttäjä voi liikkua seuraava sivu, edellinen sivu jne. luo suuren määrän tuplasisältöä. Kaikilla näillä sivuilla on hyvin samanlaista sisältöä: useimmiten niillä listataan esim. uutisartikkeleita ja lähes identtinen sisältö toistuu sivulta 1 sivulle n.

Tämän ongelman voit onneksi korjata helposti aikaisemmin mainitsemallani Yoast SEO pluginillä, josta löytyy asetus “noindex subpages”.

Kirjoittaja -sivut (author archives)

WordPress luo automaattisesti author archives sivun, joka listaa kaikki yhden käyttäjän julkaisemat artikkelit. Tämä taas luo uuden listauksen jossa jo julkaistut artikkelit esiintyvät.

Tämänkin ongelman voi helposti korjata asettamalla noindex, nofollow -tagin kaikille author -sivuille.

URL-osoitteet (permalinks)

Oletuksena WordPress käyttää ns. rumia URL-osoitteita, eli esim. example.com/?123. Tämä on huonoin tapa esittää URL-osoitteet, sillä osoite ei kerro käyttäjälle eikä hakukoneille mitään itse sivusta.

Onneksi tähän on olemassa helppo korjaus: sinun ei tarvitse kuin muuttaa URL-osoitteiden muoto WordPress -sivuston asetuksista (kohdasta permalinks). Käytä mieluiten example.com/artikkelin-nimi tai example.com/kategoria/artikkelin-nimi.

Kun sivut ja artikkelit seuraavat fiksua URL-struktuuria, asiakkaasi pystyy itse päättämään mitä avainsanoja hän käyttää osoitteissa ja kuinka hän haluaa järjestellä sivut ja artikkelit.

<title></title> ja meta description

Sivun otsikko ja meta description näkyy hakutuloksissa ja siellä ne toimivat houkuttimena jotta ihmiset klikkaisivat itsenä asiakkaasi sivuille. Otsikko -elementti on myös tärkeässä osassa kun hakukoneet käyvät sivustoa läpi ja yrittävät päätellä mistä aiheesta sivusto kertoo. Tämän takia on tärkeää että ensinnäkin asetat sivustolle fiksut oletukset sekä <title></title>:een että meta descriptioniin. Toiseksi, sinun tulee antaa asiakkaallesi mahdollisuus muokata näitä molempia. Tämäkin onnistuu Yoast SEO pluginillä.

Yhteenveto

Kehittäessäsi WordPress-sivuston, alusta luo suuren määrän ylimääräistä sisältöä, josta syntyy ongelma hakukoneiden kannalta. Niin sanottu tuplasisältö (identtinen tai lähes identtinen sisältö) aiheuttaa ongelmia hakukoneille sisällön ymmärtämisessä ja organisoinnissa. Suurimmat ongelmat voit korjata estämällä turhien sivujen indeksoitumisen käyttämällä robots.txt tiedostoa ja asettamalla sivuille turhille sivuille noindex -tagin.

Yoast SEO plugin helpottaa näitä toimenpiteitä huomattavasti ja samalla se mahdollistaa että loppukäyttäjä (asiakkaasi) pystyy jälkikäteen muokkaamaan asetuksia ilman että hänen täytyy koskea lähdekoodiin.

Keksitkö lisää korjattavia ongelmia hakukoneystävällisyyden kannalta tai jäikö sinulle kysyttävää? Jätä kommentti alle, niin vastaan mahdollisimman pian!


Sampsa Vainio

29-vuotias yrittäjä, freelanceri & digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Blogissani pyrin jakamaan parhaat vinkkini internetmarkkinoinnin parantamiseen ja tuottavuuden maksimointiin.

comments powered by Disqus