Google Analytics 4 tulee pakolliseksi kesällä 2023 - oletko valmis?

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä ottaen verkkosivuston omistajalle?

Google Analytics 4

Oletko sattumoisin kuullut, että kävijätietojen keräämiseen verkkosivustollasi käytettävä Google Universal Analytics (UA) jää historiaan 1. heinäkuuta 2023 ja tilalle tulee jo nyt monien käyttöön ottama Google Analytics 4 (GA4)? Kenties olet huomannut dataa tutkiessasi tästä kertovan bannerin UA-alustalla?

Tulen käymään tässä postauksessa hyvin yksityiskohtaisesti läpi kaikkein merkittävimmät muutokset, jotka Google Analytics 4 mukanaan tuo ja mitä tämä tarkoittaa verkkosivuston omistajalle. Lisäksi paneudun myös siihen, miksi sinun kannattaa ottaa GA4 käyttöön jo nyt, eikä turhaan odotella väistämätöntä kesään saakka.

Universal Analytics vs Google Analytics 4

Google Analytics on ollut verkkosivustojen omistajien käytettävissä marraskuusta 2005 lähtien. Kyseessä on siis hyvin tuttu työkalu monille meistä ja erittäin monipuolinen sellainen: GA on auttanut jo vuosikausien ajan meitä ymmärtämään asiakkaitamme ja/tai sivustojemme käyttäjiä paremmin, unohtamatta itse verkkosivuston toimivuutta käyttäjän näkökulmasta.

Kaikenlainen uusi ja tuntematon aiheuttaa ihmisissä usein epävarmuutta.

Nyt tapahtuvaa muutosta ei kannata kuitenkaan missään nimessä pelästyä, sillä kyse on pelkästään positiivisesta muutoksesta ihan jokaisen verkkosivuston omistajan näkökulmasta. Esimerkiksi kävijätietojen seuraaminen monipuolistuu, data on huomattavasti aiempaa laajemmin kustomoitavissa ja me ymmärrämme jatkossa entistä paremmin niin asiakkaitamme kuin myös ylipäätään verkkosivustojemme toimivuutta. Samaan aikaan huomio on ollut isosti myös käyttäjien yksityisyyden kunnioittamisessa, joten myöskään tästä puolesta sinun ei tarvitse kantaa huolta.

Kaikkein suurimmat muutokset tapahtuvat kuitenkin siinä, että GA4 yhdistää verkkosivuston ja mahdollisen sovelluksen datan sekä siirtyy niin sanotusta istuntoperusteisesta mallista tapahtumapohjaiseen malliin.

Universal Analytics vs Google Analytics 4 -vertailussa on siis heittämällä selvä voittaja, mutta mikä sitten oikein muuttuu tämän työkalun käyttäjän näkökulmasta?

Koska UA:n vaihtumisessa GA4:ään ei ole kyse mistään päivityksestä, vaan täysin uudesta lähestymistavasta datan keräämiseen, suodattamiseen ja säilömiseen, muun muassa tekoälyä hyödyntäen, aion kertoa teille tarkemmin, millaisesta muutoksesta oikein on kyse.

Teen tämän ennen kaikkea jatkamalla Universal Analytics vs Google Analytics 4 -asetelman parissa.

Käyttäjien yksityisyys paranee

Kuten jokainen varmasti hyvin tietää, nykypäivänä käyttäjien yksityisyys on äärimmäisen tärkeä asia, johon jokaisen verkkosivuston omistajan tulee suhtautua oikeanlaisella vakavuudella. GA4 tarjoaa käyttäjien yksityisyyden osalta enemmän työkaluja, vaikuttamatta kuitenkaan negatiivisesti saatavan datan määrään. Tarjolla olevien työkalujen kautta pystyt esimerkiksi rajoittamaan tietyistä maista tulevien käyttäjien datankeruuta.

Ennen kaikkea GA4 huomioi vallitsevat GDPR-asetukset, suojaten nimenomaan Euroopan Unioniin kuuluvissa maissa asuvia käyttäjiä. Siinä, missä Universal Analytics ei esimerkiksi suodata käyttäjien IP-osoitteita ennen datan prosessointia, Google Analytics 4 tekee tämän. Edellä mainitun lisäksi kaikki EU-maissa asuvista käyttäjistä kerätty data myös säilötään EU:n alueella.

Koneoppiminen ja tekoäly ennakoivat tulevaa

Sinällään koneoppiminen ja tekoäly ovat olleet aina osa Googlen eri työkalujen toimintaa. Google Analytics 4 pyrkii kuitenkin tarjoamaan edeltäjäänsä paremmin ennakoivia analyyseja, tarjoten siten relevantimpaa tietoa sivuston käyttäjistä. GA4 auttaa esimerkiksi määrittämään datasta löytyviä merkittäviä trendejä, mikä taas auttaa sivuston omistajaa tekemään oikeita ratkaisuja.

GA4:n hyödyntämä tekoäly voi auttaa sinua ennakoimaan muun muassa eri käyttäjäryhmistä saatavaa liikevaihtoa, poistuvien asiakkaiden määrää ja ylipäätään käyttäjien käyttäytymistä.

Parempi integrointi Google Adsin suuntaan

Google Analytics 4 ja Google Ads on integroitu toimimaan yhdessä. Tämä on loistava asia CPC-mainoskampanjoiden (cost-per-click) osalta, sillä kyseinen yhtälö mahdollistaa arvokkaan tiedon saamisen kampanjasi toimivuuden näkökulmasta; yksinkertaisesti säästät tällä tavalla rahaa mainosbudjetistasi.

Kun olet linkittänyt Google Ads -tilisi yhteen GA4:n kanssa, voit seurata mistä maasta saavuttamasi yleisö tulee, sekä mitä laitteita ja mitä alustoja se käyttää. Pystyt myös rakentamaan kustomoituja yleisöjä nähdäksesi, mitkä asiat kasvattivat konversiota.

Kustomoidut raportit

Universal Analytics mahdollisti niin sanottujen kustomoitujen työpöytien käyttämisen. Näillä työpöydillä oli widgettejä, jotka tarjosivat yleiskatsauksen sinulle relevanttien lukujen osalta.

Google Analytics 4 vie tämän asteen verran pidemmälle, sillä pääset halutessasi käsiksi syvällisempiin analyyseihin, joista käytetään englanninkielistä termiä “exploration”. Tätä kautta pääset luomaan esimerkiksi visuaalisia kustomoituja raportteja ja tällä tavoin järjestämällä kerätyn datan se auttaa sinua ymmärtämään sitä paremmin. Nämä raportit on puolestaan helppo jakaa esimerkiksi työkavereidesi kanssa.

Eri käyttäjien identifiointi

Vaikka käyttäjien yksityisyys on GA4:ssä parempaa kuin sen edeltäjässä, samaan aikaan sinun on mahdollista saada entistä yksityiskohtaisempaa tietoa sivustosi käyttäjistä. GA4 nimittäin mahdollistaa esimerkiksi yksittäisen käyttäjän personoidun identifioinnin (ID).

Kun käyttäjä identifioidaan, tällöin käyttäjälle tulee myös oma käyttäjänumeronsa. Sen avulla pystyt seuraamaan, miten käyttäjä toimii verkkosivustollasi tai sovelluksessasi eri laitteilla ja alustoilla. Google Analytics tunnistaa jokaisen ID:n omanaan ja luo käyttäjän toimintaan perustuen yksilöllisen asiakaspolun. Tällainen ominaisuus on erinomainen erityisesti markkinoinnin näkökulmasta.

Miksi Google Analytics 4 kannattaa ottaa käyttöön jo nyt?

Se on tässä vaiheessa selvää, että Google Universal Analytics lakkaa keräämästä tietoa 1. heinäkuuta alkaen. Tällöin jokaisen Analytics-käyttäjän on siis viimeistään vaihdettava Google Analytics 4:ään. Mutta miksi GA4 kannattaa ottaa käyttöön jo nyt?

Kuten edellä todettua, Google Analytics 4 on yksinkertaisesti monipuolisempi kuin edeltäjänsä, Universal Analytics. Se tarjoaa paljon enemmän arvokasta tietoa datan muodossa, ja mitä nopeammin pääset tuota data hyödyntämään, sitä nopeammin sinulla on mahdollisuus saavuttaa aiempaa parempia tuloksia.

Lisäksi pääset kaikessa rauhassa tutustumaan tähän uuteen versioon, kun vanha UA vielä raksuttaa taustalla.

Kyse ei ole kuitenkaan pelkästä parempien tuloksien saavuttamisesta tai rauhallisesta tutustumisesta käyttöalustaan, vaan mahdollisimman nopealle päivittämiselle GA4:ään on olemassa yksi syy ylitse muiden. Kun vaihdat uuteen GA4:ään, vanha UA:n data ei siirry mukana uuteen käyttöalustaan. Mitä aikaisemmassa vaiheessa siirryt siis käyttämään uutta versiota, sitä nopeammin sinulta löytyy myös vertailtavaa dataa puhtaasti Analytics-alustalla.

Vinkki: muista ottaa historiallinen Universal Analyticin keräämä data talteen, sillä se häviää viimeistään alkuvuodesta 2024 kuin tuhkana tuuleen.

Miten Google Analytics 4 käyttöönotto tapahtuu?

Google Analytics 4 käyttöönotto riippuu kaikessa yksinkertaisuudessaan siitä, oletko uusi käyttäjä vai vanha käyttäjä, joka on vaihtamassa tähän täysin uuteen Google Analytics -versioon?

Edellä mainitusta syystä tulen esittelemään teille kaksi tapaa GA4:n asentamiseen ja käyttöönottoon.

Uusi käyttäjä: asenna Google Analytics 4 näin

Jos olet esimerkiksi rakentanut uuden verkkosivuston tai sovelluksen ja julkaissut sen, tällöin kannattaa ottaa Google Analytics 4 käyttöön. Tällä tavoin pystyt seuraamaan käyttäjiesi toimintaa ja tekemään sitä kautta tarvittavia muutoksia palveluusi.

Näin Google Analytics 4 käyttöönotto tapahtuu uusien käyttäjien osalta:

  1. Kirjoita verkkoselaimesi osoiteriville https://analytics.google.com/. Koska olet uusi käyttäjä, ensimmäisellä kerralla sinun tulee kirjautua sähköpostiisi.
  2. Klikkaa eteesi avautuvalla sivustolla “Aloita mittaus” -painiketta.
  3. Täytä tilitiedot: laita tilin nimeksi esimerkiksi yrityksesi nimi. Jätä “Tilin datan jakamisasetukset” -kohdassa kaikki aktiiviseksi ja paina “Seuraava” -painiketta.
  4. “Verkko-omaisuuden tiedot” kohdassa syötä “Omaisuuden nimi” -kenttään verkkosivustosi osoite. Valitse tämän jälkeen oikea aikavyöhyke sekä valuutta ja paina “Seuraava” -painiketta.
  5. Täytä halutessasi yrityksen tiedot (suosittelen ehdottomasti) ja paina “Luo”.
  6. Valitse vasemmalta alhaalta “Järjestelmänvalvoja”, sen jälkeen “Datastriimit” ja luo uusi “Verkko”-datastriimi. Paina “Sivusto” -painiketta.
  7. Täytä kohdat “Verkkosivuston URL-osoite” sekä “Striimin nimi”.
  8. Halutessasi voit klikata kohdan “Tehostettu mittaus” aktiiviseksi.
  9. Jos klikkasit tehostetun mittauksen aktiiviseksi, avaa siihen liittyvät asetukset mutterikuvaketta painamalla. Oletusasetuksena kaikki tapahtumat ovat aktiivisena, mutta valitse vain sinulle tarpeelliset.
  10. Paina “Luo striimi” -painiketta.

Seuraavaksi sinun tulee päättää, miten paljon haluat saada dataa. Mikäli haluat kaiken mahdollisen GA4:n tarjoaman datan, kannattaa sinun asentaa itse seuranta sivustollesi Google Tag Managerin (https://tagmanager.google.com/) kautta. Toinen vaihtoehto on lisätä tagisi suoraan sisällönhallintaohjelmistoon, kuten WordPressiin, jolloin saat käyttöösi Google Analyticsin niin sanotut perusominaisuudet.

Vanha käyttäjä: päivitä Google Analytics näin

Mikäli olet käyttänyt jo aiemmin Google Analyticsia, GA-tilisi pysyy muuttumattomana. Jos olet ottamassa GA4:n käyttöön ennen kuin Universal Analytics poistuu käytöstä, kuten edellä suosittelin, tällöin UA-omaisuuden rinnalle luodaan GA4-omaisuus.

Näin Google Analytics 4 käyttöönotto tapahtuu vanhojen käyttäjien osalta:

  1. Kirjaudu Google Analyticsiin osoitteessa https://analytics.google.com/.
  2. Klikkaa vasemmasta alalaidasta “Järjestelmänvalvoja” ja pääset käsiksi nykyisen GA-omaisuutesi asetuksiin.
  3. Valitse “Päivitä GA4:ään”.
  4. Eteesi aukeaa ikkuna, jossa sinun tulee painaa kohdan “Minun on luotava uusi Google Analytics 4 -omaisuus” alaosasta löytyvää “Aloita käyttö” -painiketta, ja lopuksi vielä “Luo omaisuus” -painiketta.
  5. Voit sulkea raksista eteesi aukeavan “Ota Google-tagi käyttöön” -ikkunan.
  6. Valitse jälleen vasemmalta alhaalta “Järjestelmänvalvoja”, sen jälkeen “Datastriimit” ja klikkaa jo luotua datastriimiä varmistaaksesi URL-osoitteen olevan oikea.
  7. Halutessasi voit klikata kohdan “Tehostettu mittaus” aktiiviseksi.
  8. Jos klikkasit tehostetun mittauksen aktiiviseksi, avaa siihen liittyvät asetukset mutterikuvaketta painamalla. Oletusasetuksena kaikki tapahtumat ovat aktiivisena, mutta valitse vain sinulle tarpeelliset.
  9. Paina lopuksi Tallenna-painiketta.

Huomaathan, että seurannan aktivoiminen edellyttää myös vanhoilta käyttäjiltä GA4-seurannan asentamista – aivan, kuten täysin uusilta käyttäjiltä! Tämä tapahtuu joko Google Tag Managerin (https://tagmanager.google.com/) kautta tai suoraan sisällönhallintajärjestelmästä.

Vinkit uuden Google Analyticsin käyttämiseen

Kuten olen aiemmin jo maininnut, Google Analytics 4 on yksinkertaisesti monipuolisempi työkalu kuin edeltäjänsä. Mutta miten sitä sitten oikein oppii käyttämään?

Tulen seuraavassa jakamaan teille vinkkejä GA4:n käyttämiseen, mitkä auttavat jokaista hyödyntämään tämän uuden version mukanaan tuomat hyödyt maksimaalisesti.

Testaa uusi hakukenttä

Google Analytics 4 tarjoaa kertakaikkisen erinomaisen hakuominaisuuden ja suosittelen ehdottomasti testaamaan sen. Voit kirjoittaa hakukenttään esimerkiksi “miten uusien käyttäjien määrä on kehittynyt tässä kuussa” ja saat välittömän vastauksen. Kokeile kirjoittaa hakukenttään muutamia vastaavanlaisia kyselyitä nähdäksesi, mitä kaikkea tietoa voit löytää sitä kautta.

Kun opit käyttämään GA4:ää, hakukentästä tulee sinun paras ystävä.

Tutustu uuteen käyttöalustaan

Kun tutustut ensimmäistä kertaa GA4:n käyttöalustaan, näyttää se tutun näköiseltä, ellet sitten ole täysin uusi Google Analytics -käyttäjä. Käyttöalustaa konkreettisesti käyttäessäsi huomaat kuitenkin välittömästi, että raportit eivät ole siellä, missä ne olivat Universal Analyticsissa.

Tutustu siis huolellisesti uuteen käyttöalustaan ja katso, mitkä raportit ja mitkä ominaisuudet löytyvät mistäkin paikasta.

Tutki millaisia raportteja on tarjolla ja kustomoi yleisnäkymä

Erilaisia raportteja pääset tutkimaan vasemmasta laidasta löytyvistä kuvakkeista toiseksi ylintä painaen. Tämä kuvake vie sinut raportit-työpöydälle ja näet yleisnäkymän erilaisista raporteista esiin tulevasta alasvetovalikosta; huomaat myös tässä vaiheessa varmasti sen, että useimmat UA:ssa käyttämäsi raportit löytyvät pitkälti samoista paikoista.

Jälleen yksi syy sille, miksi Universal Analytics vs Google Analytics 4 -asetelma kääntyy jälkimmäisenä mainitun eduksi on se, että voit kustomoida tämän raporttityöpöydäyn yleisnäkymän haluamasilaiseksi.

Luo uusi tapahtuma

Kuten aiemmin totesin, merkittävin muutos tässä UA:n vaihtumisessa GA4:ään on se, että datankeruu siirtyy istuntoperusteisesta mallista tapahtumapohjaiseen malliin. Toisin sanoen, käyttäjien toiminnan seuraaminen perustuu nimenomaan tapahtumiin. Kokeile siis luoda uusi tapahtuma, kuten ostotapahtuma, lomakkeen lähetys tai painikkeen klikkaus, ja tutustu tähän ominaisuuteen enemmän kuin huolellisesti.

Tutustu ehdotettuihin yleisöihin

Google Analytics 4 on yksinkertaisesti älykkäämpi kuin Universal Analytics. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että GA4 ehdottaa sinulle uusia yleisöjä eli uusia kohderyhmiä. Jos esimerkiksi haluat viedä yrityksesi uudelle markkina-alueelle, tästä tiedosta saattaa olla valtava apu.

Ehdotetut yleisöt perustuvat antamiisi tietoihin. Kun luot GA4-omaisuuden, samassa yhteydessä kerrot tietoja yrityksestäsi, kuten yrityksesi toimialan. Google käyttää antamiasi tietoja mahdollisesti yrityksellesi toimien uusien kohdeyleisöjen määrittämiseen.

Verkkosivujen uudistus

Ennemmin tai myöhemmin verkkosivu-uudistus tulee ajankohtaiseksi.

Verkkokaupan markkinointi

Verkkokaupan markkinointi on merkitykseltään äärimmäisen tärkeää, oli sitten kyseessä jo pidempään olemassaollut verkkokauppa tai täysin uusi verkkokauppa.

Konversioaste – näin mittaat sen nettisivuillasi

Konversioaste on sivuston tavoitteen toteuttaneiden kävijöiden suhde kokonaiskävijämäärään.

Google Analyticsin remarketing

Yhdistämällä Google Ads -tilisi Analyticsiin voit rakentaa tarkempia remarketing-listoja (yleisöja).

Inbound markkinointi

Inbound-markkinointi on tapa houkutella uskollisia asiakkaita mukautumalla yrityksesi kohdeyleisön tarpeisiin.

WordPress-sivuston hakukoneoptimointi opas

Näin teet WordPress -sivustosta hakukoneystävällisen.

Sampsa Vainio on digitaalisen markkinoinnin konsultti

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 35-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 9 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 14.6.2023.