Avainsanatutkimus: näin teet sen oikein

Avainsanatutkimus: näin teet sen oikein

Avainsanatutkimus on hakukoneoptimoinnin kulmakivi

Avainsanatutkimus on hakukoneoptimoinnin kulmakivi. Ilman huolellisesti tehtyä avainsanatutkimusta on vaikeaa ellei jopa mahdotonta onnistua hakukoneoptimoinnissa. Avainsanat määrittävät tavoitteesi hakukoneoptimoinnissa ja ne auttavat myös seuraamaan tuottaako optimointi tulosta. Avainsanat kertovat sinulle myös mitä markkinoilla tapahtuu: mitä tuotteita asiakkaasi etsivät, minkälaisia ongelmia heillä on ja mikä heitä kiinnostaa juuri nyt. Oikeilla avainsanoilla saat lisää liikennettä sivustollesi ja sen lisäksi pysyt aina ajantasalla siitä mitä markkinoillasi tapahtuu.

Avainsanatutkimuksen rooli Google AdWordsissä

Avainsanatutkimus on tärkeässä roolissa myös Google AdWords mainonnassa; haluathan että mainoksesi näkyvät juuri niillä avainsanoilla joilla potentiaaliset asiakkaasi hakevat tuotteitasi ja palveluitasi? Ethän sinä myöskään halua maksaa itseäsi kipeäksi mainostamalla ainoastaan niillä avainsanoilla joilla kaikki muutkin mainostavat? Mitä paremmin osaat löytää, lajitella ja käyttää oikeita avainsanoja Google AdWordsissä, sitä tuottavampaa mainonta tulee olemaan.

Mitkä sanat ovat hyviä avainsanoja?

Hyvät avainsanat ovat avainsanoja joilla tehdään keskimäärin tarpeeksi hakuja per kuukausi, Suomen mittakaavassa ainakin muutama sata hakua per kuukausi. Eihän ykkösenä rankkaamisesta ole hyötyä ellei kukaan muu kuin sinä käytä kyseistä avainsanaa. Hyvät avainsanat ovat myös sanoja ja hakulausekkeita joita henkilöt jotka ovat ostovaiheessa käyttävät. Avainsanat joita ostovaiheessa olevat henkilöt käyttävät tuovat sivustollesi liikennettä joka hyvin suurella todennäköisyydellä konvertoituu maksaviksi asiakkaiksi.

Kuinka löytää hyviä avaisanoja/miten avainsanatutkimus tehdään?

1. Aseta itsesi asiakkaidesi kenkiin. Ensimmäiset avainsana-ideat löydät ihan vaan asettamalla itsesi asiakkaides kenkiin: millä avainsanaoilla ja hakulausekkeila sinä lähtisit etsimään myymiäsi tuotteita ja palveluita?

2. Katso millä avainsanoilla kävijät ovat löytäneet sivustosi tähän mennessä. Google Analytics -palvelusta ja Google Webmaster Tools:sta voit nähdä osan niistä avainsanoista joilla kävijät ovat tähän asti löytäneet sivustollesi sekä avainsanat joilla sivustosi on näkynyt (eli saanut impressionin) hakutuloksissa. Tästä näet heti että vastaako edellisessä pointissa keksimäsi avainsanat ollenkaan niitä avainsanoja joilla kävijät ovat löytäneet sivustollesi.

3. Tutki mitä avainsanoja kilpailijasi käyttävät. Tutki kilpailijoidesi verkkosivuja ja kirjaa ylös mitä avainsanoja he käyttävät sisällössään ja mille avainsanoille he ovat tehneet laskeutumissivuja. Voit myös tehdä hakuja Googlessa ja katsoa millä avainsanoilla heidän mainoksensa näkyvät.

4. Tutki Wikipediaa, foorumeita ja muita kanavia mitä asiakkaasi käyttävät. Mene Wikipediaan ja lue artikkeli aiheesta joka koskee tuotteitasi tai palveluitasi ja kirjaa ylös mitä avainsanoja artikelissa käytetään jotka voisivat olla olennaisia sinun asiakkaillesi. Tutki myös foorumeita ja muita kanavia (esim. SoMe) joissa asiakkaasi keskustelevat. Mitä sanoja ja lauseita he käyttävät kun he puhuvat tuotteistasi ja palveluistasi?

5. Käytä Übersuggestia tai muita työkaluja avuksesi. Übersuggest on avainsanatyökalu joka antaa sinulle ideoita uusia avainsanoja varten. Työkalua varten tarvitset ainoastaan yhden sanan jonka syötät työkaluun jonka jälkeen se antaa (usein satoja) eri variaatiota syöttämästäsi sanasta. Übersuggestiä käyttäessä kannattaa muistaa että avainsanoilla ei ole mitään takuita – ei siis ole varmaa että avainsanoilla tehdään tarpeeksi hakuja per kuukausi jotta niitä pystyisi käyttämään esim. Google AdWordsissä. Google Keyword Planneriä voi myös käyttää avainsanojen löytämiseen mutta työkalua käyttäessä kannattaa laittaa lähteeksi (eli sivu jolta etsitään uusia ideoita) vaikkapa kilpailijan sivusto eikä se oma sivusto – näin työkalu saattaa jopa löytää avain uusia avainsanoja eikä vain anna ne kaikki päivänselvät sanat.

Katso myös Keywordtool.io.

6. Dokumentoi avainsanat ja tutki mitkä ovat kannattavimmat sanat. Kun olet dokumentoinut kaikki eri kanavia käyttämällä löytämäsi avainsanat tulee sinun selvittää mitkä ovat ne oleellisimmat juuri sinulle. Tässä on siis kyse fokuksesta. Selvitä ne avainsanat joilla tehdään tarpeeksi hakuja ja joilla ei ole liikaa kilpailua. Mikäli avainsanalla on paljon kilpailua tulee orgaanisen rankinging nostaminen vaatimaan paljon aikaa ja vaivaa ja Google AdWordsin puolella kilpailu tarkottaa korkeampaa klikkihintaa. Tämän voi helpoiten tehdä Google Keyword Plannerin avulla; syötä siis löytämäsi avainsanat työkaluun niin se kertoo kuinka paljon kilpailua avainsanoilla on ja kuinka paljon niillä tehdään hakuja keskimäärin.

Kuinka avainsanojen rankingia seurataan?

Markkinoilta löytyy kymmeniä työkaluja avainsanojen seurantaan. Tällä hetkellä omasta mielestäni paras työkalu on ehdottomasti Gserp.com. Työkalulla voi täysin ilmaiseksi seurata avainsanojen rankingia. Syötät vain domainin sekä ne avainsanat joita haluat seurata sillä domainilla. Gserp näyttää nykyisen rankinging sekä kehityksen per viikko ja per kuukausi. Tämän lisäksi työkalu näyttää tyylikkään graafin josta on helppo seurata kehitystä vaikkapa viimeisen vuoden ajalta.

Mikä on avainsanatutkimuksen lopputulos?

Valmis lista (yleensä Excel) johon on kerätty noin 25-50 tärkeintä avainsanaa joilla sinun kannattaa optimoida verkkosivustosi sekä kuinka paljon kilpailua avainsanoilla on ja kuinka monta hakua niillä tehdään keskimäärin kuukaudessa sinun markkinoillasi.


Sampsa Vainio

29-vuotias yrittäjä, freelanceri & digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Blogissani pyrin jakamaan parhaat vinkkini internetmarkkinoinnin parantamiseen ja tuottavuuden maksimointiin.

comments powered by Disqus