Visual Website Optimizer

Visual Website Optimizer – työkalu A/B-testaukseen

Visual Website Optimizer (VWO) on yksi suosituimpia työkaluja A/B-testaukseen, yli 3000 yritystä käyttää palvelua nettisivujensa optimointiin.

A/B-testaus työkaluna VWO on monipuolinen, voit luoda useita eri tyyppisiä testejä tai käyttää työkalua myös nettisivujen personointiin:

  • A/B-testing,
  • Multivariate testing
  • Split URL testing,
  • Klikkauskartat (heatmaps),
  • Personalization (sivujen räätälöinti käyttäjän mukaan),
  • Konversio-seuranta, ja
  • Palautekyselyt

Parasta työkalussa on kuitenkin intuitiivinen käyttöliittymä jonka ansiosta kuka tahansa pystyy tekemään A/B-testausta verkkosivuillaan.

A/B-testausta VIsual Website Optimizerilla

Sinun ei tarvitse kuin asentaa yksi koodinpätkä sivustollesi ja sen jälkeen työkalu on käyttövalmis!

Kun käynnistät uudet testin, työkalu kysyy mitä sivua haluat testata, syötä sivun URL-osoite niin pääset muokkaamaam sitä drag and drop -editorissa. Editorissa voit klikata mitä tahansa elementtiä sivulla ja sen jälkeen tehdä siihen muutoksia (myös HTML ja CSS muutosten tekeminen on mahdollista koodin kautta).

Kun olet tehnyt muutoksen, sinun täytyy määrittää konversiot, eli tavoitteet joiden toteutumista haluat mitata. Tähän sopii esim. vierailu jollakin tietyllä sivulla, lomakkeen lähetys, tuotteen tilaaminen tai ihan vain linkin tai painikkeen klikkaaminen.

VWO hoitaa liikenteen jakamisen A ja B versioiden välille automaattisesti ja työkalu alkaa heti keräämään dataa kun olet julkaissut testisi.

Voit seurata testin kulkua reaaliaikaisesti käyttöliittymän kautta, josta näet kuinka monta kävijää kullakin versiolla on käynyt, kuinka monta konversiota on tullut ja voit katsoa klikkikartat kävijöiden liikkeistä. Visual Website Optimizer ilmoittaa sinulle autommaatisesti kun testisi on saavuttanut tilastollisesti luotettavan tuloksen.

Visual Website Optimizerin käyttöliittymä A/B-testauksessa

Google Analytics integraatio on yksi VWO:n monista eduista. Yhdellä klikkausella voit yhdistää palvelun Google Analytics tiliisi ja näin näet myös suorat myyntiluvut testeistäsi (mikäli sinulla on ecommerce tracking käytössä).

VWO:sta maksetaan testattavien kävijöiden perusteella (kuukausittainen lisenssi). Esimerkki hinnasta: koko sivustollasi käy kuukaudessa 15000 kävijää, mutta teet testejä vain etusivulla jossa käy 7500 kävijää/kk —> VWO:ssa sinä tarvitset vähintään 7500 kävijää per kk. Tässä tapauksessa sinun pitäisi hankkia lisenssi joka oikeuttaa 10 000 testattavaan kävijään per kuukausi, tämä maksaa $49/kuukausi.


Sampsa Vainio

29-vuotias yrittäjä, freelanceri & digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Blogissani pyrin jakamaan parhaat vinkkini internetmarkkinoinnin parantamiseen ja tuottavuuden maksimointiin.

comments powered by Disqus