Visual Website Optimizer

Ehkä paras työkalu A/B-testaukseen?

Visual Website Optimizer – työkalu A/B-testaukseen

Visual Website Optimizer (VWO) on yksi suosituimpia työkaluja A/B-testaukseen, tuhannet yritykset käyttävät palvelua nettisivujen testaukseen ja optimointiin.

A/B-testaus työkaluna VWO on monipuolinen, voit luoda useita eri tyyppisiä testejä tai käyttää työkalua myös nettisivujen personointiin:

  • A/B-testing,
  • Multivariate testing
  • Split URL testing,
  • Klikkauskartat (heatmaps),
  • Personalization (sivujen räätälöinti käyttäjän mukaan),
  • Konversio-seuranta, ja
  • Palautekyselyt

Parasta työkalussa on kuitenkin intuitiivinen käyttöliittymä jonka ansiosta kuka tahansa pystyy tekemään A/B-testausta verkkosivuillaan.

Sinun ei tarvitse kuin asentaa yksi koodinpätkä sivustollesi ja sen jälkeen työkalu on käyttövalmis!

Kun käynnistät uudet testin, työkalu kysyy mitä sivua haluat testata, syötä sivun URL-osoite niin pääset muokkaamaan sitä drag and drop -editorissa. Editorissa voit klikata mitä tahansa elementtiä sivulla ja sen jälkeen tehdä siihen muutoksia (myös HTML ja CSS muutosten tekeminen on mahdollista koodin kautta).

Kun olet tehnyt muutoksen, sinun täytyy määrittää konversiot, eli tavoitteet joiden toteutumista haluat mitata. Tähän sopii esim. vierailu jollakin tietyllä sivulla, lomakkeen lähetys, tuotteen tilaaminen tai ihan vain linkin tai painikkeen klikkaaminen.

VWO hoitaa liikenteen jakamisen A ja B versioiden välille automaattisesti ja työkalu alkaa heti keräämään dataa kun olet julkaissut testisi.

Voit seurata testin kulkua reaaliaikaisesti käyttöliittymän kautta, josta näet kuinka monta kävijää kullakin versiolla on käynyt, kuinka monta konversiota on tullut ja voit katsoa klikkauskartat kävijöiden liikkeistä. Visual Website Optimizer ilmoittaa sinulle automaattisesti kun testisi on saavuttanut tilastollisesti luotettavan tuloksen.

Google Analytics integraatio on yksi VWO:n monista eduista. Yhdellä klikkauksella voit yhdistää palvelun Google Analytics tiliisi ja näin näet myös suorat myyntiluvut testeistä (mikäli sinulla on ecommerce tracking käytössä).

VWO:sta maksetaan testattavien kävijöiden perusteella (kuukausittainen lisenssi). Esimerkki hinnasta: koko sivustollasi käy kuukaudessa 15000 kävijää, mutta teet testejä vain etusivulla jossa käy 7500 kävijää/kk —> VWO:ssa sinä tarvitset vähintään 7500 kävijää per kk. Tässä tapauksessa sinun pitäisi hankkia lisenssi joka oikeuttaa 10 000 testattavaan kävijään per kuukausi, tämä maksaa $49/kuukausi.

Myyntisuppilo

Luodaksesi tehokkaan myyntisuppilon, sinun on ensiksi tunnettava omat tuotteesi ja/tai palvelusi läpikotaisin. Samat sanat pätevät myös potentiaalisiin asiakkaisiin.

Linkkien rakentaminen

Linkkien rakentaminen lukeutuu Googlen mittarilla kolmen tärkeimmän hakutuloksiin vaikuttavan SEO-tekijän joukkoon.

Google Analyticsin remarketing

Yhdistämällä Google Ads -tilisi Analyticsiin voit rakentaa tarkempia remarketing-listoja (yleisöja).

Konversioaste – näin mittaat sen nettisivuillasi

Konversioaste on sivuston tavoitteen toteuttaneiden kävijöiden suhde kokonaiskävijämäärään.

Google Ads -mainonnan sanasto

Kyseinen mainosalusta, ja ylipäätään mainoksien menestyksen arviointi, edellyttävät kuitenkin lukuisten erilaisten termien hahmottamista.

Verkkokaupan markkinointi

Verkkokaupan markkinointi on merkitykseltään äärimmäisen tärkeää, oli sitten kyseessä jo pidempään olemassaollut verkkokauppa tai täysin uusi verkkokauppa.

Sampsa Vainio on digitaalisen markkinoinnin konsultti

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 35-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 9 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 14.11.2023.