Mikä on Google Tag Manager, ja miten se toimii?

GTM on ilmainen työkalu, joka mahdollistaa markkinointitagien asennuksen, säilyttämisen ja hallinnoinnin ilman verkkosivuston lähdekoodin muokkaamista

Markkinointitagit ovat pieniä koodinpätkiä, joita käytetään verkkosivuston käyttäjien toiminnan seuraamiseen sekä datan keräämiseen.

Google Tagin, joka on tunnetuin esimerkki markkinointitageista- eli tunnisteista, kohdalla tämä tapahtuu kuitenkin ilman manuaalista kajoamista verkkosivuston koodiin.

Tästä käy kiittäminen Google Tag Manageria. Se nimittäin toimii ikään kuin välikätenä verkkosivustosi ja Googlen tarjoamien työkalujen välillä.

Google Analyticsin ja muiden Googlen työkalujen asentaminen verkkosivustolle toki muokkaa sivuston koodia. Mutta toisin kuin muiden verkkosivustolla tehtävien koodimuutosten kohdalla, sinun on lähes mahdotonta rikkoa verkkosivustoasi GTM:n tageilla.

Tämä perustuu puhtaasti siihen, että niin Googlen työkalujen asentaminen kuin myös sekä itse hallinta että käyttöönotto tapahtuvat suoraan Google Tag Managerin kautta.

Ja mikä parasta, Google Tag Manager lisää verkkosivustollesi koodinpätkiä ja markkinointitageja vain ja ainoastaan, kun se on pakollista.

Google Tag Manageria siis käytetään Google Analyticsin ja muiden Googlen työkalujen asentamiseen verkkosivustosi käyttöön. Muita yleisiä esimerkkejä ovat Google Ads -konversioskriptit, metapikselit ja uudelleenmarkkinointitagit- eli tunnisteet.

Tulen tässä tekstissä perehtymään syvällisesti siihen, miksi Google Tag Manager on niin hyödyllinen työkalu ja millaisiin tilanteisiin se sopii.

Lisäksi avustan teitä tämän työkalun käyttöönotossa antamalla teille lyhyet ja ytimekkäät käytännön ohjeet.

SISÄLLYSLUETTELO:

  • Kenelle GTM sopii?
  • Erilaiset termit tutuiksi
  • 9 syytä, miksi Google Tag Manager kannattaa ottaa käyttöön
  • Näin Google Tag Manager käyttöönotto tapahtuu

Kenelle GTM sopii?

Käytännössä ottaen Google Tag Managerin voidaan todeta soveltuvan kenelle tahansa henkilölle tai yritykselle, joka omistaa verkkosivuston ja tavoittelee sillä tuloja tai haluaa seurata tiettyjä käyttäjien toimintoja.

GTM:ää käyttääksesi sinun ei tarvitse olla teknisesti supertaitava. Tämä tarkoittaa sitä, että käytännössä ottaen kuka tahansa voi käyttää kyseistä työkalua, resursseista riippumatta.

GTM on erinomainen työkalu verkkosivuston seurantakoodien eli tagien lisäämiseen, hallintaan ja muokkaamiseen. Lisäksi se toimii erinomaisesti muun muassa Google Analytics– ja Google Ads -työkalujen kanssa.

Parasta GTM:ssä on se, että se säästää sekä aikaa että rahaa, sillä erilaisia tageja voidaan käyttää koskematta itsessään verkkosivuston lähdekoodiin. Tätä kautta se säästää sinut suurella todennäköisyydellä verkkosivuston rikkoontumiselta.

Se on kuitenkin todettava, että kyseessä on monimutkainen työkalu, joka vaatii paljon opettelua. Ja kaikkein kriittisintä on sen asentaminen käyttökuntoon oikealla tavalla.

Jo tässä vaiheessa haluankin todeta, että mikäli Google Tag Managerin käyttöönotto tuntuu ylitsepääsemättömältä haasteelta tai sinulla ei yksinkertaisesti ole aikaa sen asentamiseen, voit ulkoistaa tämän minulle.

Mutta, kun alkukangerteluista on päästy toden teolla matkaan, sinua tulee kaduttamaan, ettet ole ottanut GTM:ää käyttöön jo aiemmin.

Erilaiset termit tutuiksi

Ennen kuin perehdymme Google Tag Managerin hyötyihin ja itsessään siihen, miten se otetaan käyttöön, on syytä tutustua termeihin, joihin työkalua käyttäessä ja tätä tekstiä lukiessa tulet törmäämään.

Ilman näiden termien oppimista Google Tag Managerista ei päästä ottamaan todellakaan maksimeja irti työkaluna, joten suosittelen lukemaan seuraavat kohdat todella tarkasti.

Tagit

Tagit ovat koodinpätkiä. Niiden tehtävänä on kerätä dataa ja sen jälkeen välittää se eteenpäin haluttuun järjestelmään. Tällainen järjestelmä voi olla esimerkiksi Google Analytics tai Google Ads.

Tageja voi tulla myös niin sanotuilta kolmansilta osapuolilta eli esimerkiksi joku yhteistyökumppanisi voi haluta oman taginsa verkkosivustollesi seuratakseen tiettyjä tapahtumia.

Myös näiden niin sanottujen kolmansien osapuolten tagien lisääminen onnistuu Google Tag Managerissa.

Triggerit

Google Tag Managerissa tagin käynnistyminen edellyttää tietyn triggerin aktivoitumista.

Triggerit aktivoituvat tietyistä ennakkoon määritellyistä tapahtumista, joita voivat olla esimerkiksi lomakkeen lähetys tai tietyn elementin klikkaus.

Triggereiden tehtävänä on siis ohjata tagin käynnistymistä, sekä myös estää niiden käynnistymistä. Trigger on siis ikään kuin auton starttinappula, joka saa moottorin käynnistymään ja sammumaan.

Muuttujat

Google Tag Managerin muuttujat ovat koodiin sisältyviä symboleita, joita voidaan käyttää kuvaamaan muuttuvaa arvoa.

Näitä symboleita voidaan käyttää niin triggereissä kuin myös tageissa.

Triggereissä niitä käytetään määrittelemään tietyn tagin aktivoinnin hoitavat suodattimet. Tageissa niitä käytetään puolestaan dynaamisten arvojen noutamiseen sekä esimerkiksi välittämään ne konversioseuranta-tagiin.

Datakerros

Datakerros (Data Layer) tarkoittaa JavaScript-objektia. Verkkosivustoltasi kerätty tieto voidaan välittää sen avulla TM-säilöön, josta kerron enemmän alapuolella.

Näitä datakerroksen keräämiä tietoja voidaan hyödyntää tagien määrittämisessä muuttujien automaattiseen täyttämiseen ja triggereiden aktivointiin.

Datakerroksen kohdalla on tärkeintä pohtia millaista tietoa sen halutaan käsittelevän.

Esimerkkejä käsiteltävästä tiedosta ovat muun muassa tuotedata (esimerkiksi tuotteen nimi), markkinointikampanjan tuoman liikenteen lähde ja tulotapa, tapahtumadata (esimerkiksi ostoskorin arvo) ja asiakastiedot (esimerkiksi uusi tai palaava asiakas).

TM-säilö

Kun puhutaan TM-säilöstä (container), tällöin puhutaan paikasta, josta löytyvät kaikki verkkosivustolle – tai mobiilisovellukseen – asennetut tagit, triggerit, muuttujat ja erilaiset niihin liittyvät määritykset.

Tag Manager -säilö voi korvata kaikki manuaalisesti koodatut tagit. Tällaisia tageja voivat olla niin Google Ads- ja Google Analytics -tagit, sekä myös kolmansien osapuolten seurantakoodit.

9 syytä, miksi Google Tag Manager kannattaa ottaa käyttöön

Olet suurella todennäköisyydellä päätynyt lukemaan tätä artikkelia kuultuasi Google Tag Managerista ja googlattuasi mistä oikein on kyse.

Kyseessä on todella hyödyllinen työkalu verkkosivustojen omistajille.

Toki sen käyttöönotto ja käyttäminen vaatii sekä teknistä osaamista että itsessään työkalun käyttöön liittyvää opiskelua, kuten aiemmin todettua. Mutta, kun opinnot on suoritettu, tulet huomaamaan miten hyödyllinen työkalu on kyseessä.

Mutta, miksi kyseessä sitten on niin hyödyllinen työkalu – siis sen ilmiselvän tosiasian lisäksi, että se on ilmainen?

1. Seurantakoodien nopea käyttöönotto

Erilaisten seurantakoodien, kuten markkinointitagien käyttöönotto on ollut pitkään varsin työläs ja hidas tehtävä.

Näin on ollut etenkin tilanteissa, joissa joko yrittäjä, markkinointivastaava tai kuka tahansa muu on päättänyt, että nyt tarvitaan uusi alusta seuraamaan verkkosivuston käyttäjien käyttäytymistä.

Ensiksi tämä edellä mainittu henkilö on saanut seurantakoodin, joka sitten on toimitettu ohjelmistokehittäjälle. Kehittäjällä on puolestaan usein useita työtehtäviä pinossa pöydällä, joten hänellä on mennyt viikko tai pari asian hoitamiseen. Ja, mikäli sitten seurannan kautta on haluttu saada yksityiskohtaisempia tietoja myöhemmässä vaiheessa, käytännössä ottaen nämä edellä mainitut vaiheet on aina täytynyt käydä uudelleen läpi.

Google Tag Managerin ansiosta ohjelmistokehittäjää eli devaajaa ei kuitenkaan välttämättä tarvita laisinkaan – ja, jos tarvitaan, niin vain harvoissa tapauksissa. Näin on, koska näitä seurantakoodeja eli tageja pystytään hallinnoimaan suoraan GTM:n kautta, eikä verkkosivuston koodiin tarvitse koskea manuaalisesti käytännössä ottaen koskaan.

Näin ollen uudet tagit pystytään lisäämään silmänräpäyksessä ja se on loistava uutinen jokaiselle, sillä esimerkiksi uudet Google Ads -kampanjat pystytään testaamaan välittömästi ja ottamaan käyttöön heti, kun tagien toimivuudesta on varmuus.

2. Kaikki tagit yhdessä ja samassa paikassa

Usein kuulee puhuttavan “vanhoista hyvistä päivistä”. Joissain asioissa kyseinen termi saattaa pitääkin paikkansa, mutta seurantakoodien kohdalla näin ei ole millään muotoa.

Niinä vanhoina hyvinä päivinä nimittäin jokainen seurantakoodi eli tagi jouduttiin istuttaa suoraan sivuston lähdekoodiin.

Eikä siinä vielä kaikki, vaan ne pienen pienet JavaScript-koodin palaset täytyi levittää lähdekoodissa lukuisiin eri tiedostoihin. Ja, jos sitten niihin täytyi tehdä muutoksia, ohjelmistökehittäjien oli etsittävä kaikki mahdolliset kyseisen koodin sisältäneet tiedostot päivittääkseen ne.

Google Tag Managerin ansiosta tämä kaikki on nykypäivänä kuitenkin paljon helpompaa. On nimittäin niin, että jokaista käytössä olevaa tagia kontrolloidaan yhdestä ja samasta paikkaa eli GTM:stä.

3. Testausmahdollisuudet

Testausmahdollisuudet, vianetsintä sekä tageissa olevien mahdollisten virheiden korjaaminen on yksinkertaista Google Tag Managerista löytyvän Esikatselu ja debuggaus -tilan ansiosta.

Tämä kyseinen tila ensinnäkin näyttää missä kaikkialla sivustolla käytetään tiettyä tagia. Ja toisekseen, se pitää sisällään informaation siitä, mitkä triggerit ottavat tagin käyttöön ja mitä dataa seurantakoodin sisällä säilötään.

Mutta, miksi tämä on sitten niin tärkeää?

Ennen kaikkea siksi, että kyseinen tila mahdollistaa tagin toimivuuden testaamisen ennen kuin se julkaistaan jo julki olevalla verkkosivustolla.

4. Yksinkertainen tapahtumien seuraaminen

Yksittäisten tapahtumien, kuten klikkausten, lomakkeiden täytön ja niin edelleen seuraaminen vaatii kustomoidun JavaScript-koodin, joka tulee lisätä verkkosivustolle.

Google Tag Manager tekee tästä prosessista kuitenkin huomattavasti vaivattomampaa: siihen nimittäin kuuluu automaattinen tapahtumien seuraaminen.

Kun otat tietyt triggerit käyttöön Google Tag Managerissa, ne alkavat välittömästi ja automaattisesti seuraamaan tiettyjä käyttjien toimintoja verkkosivulla. Niin sanotut perustapahtumat, joita GTM:ssä on oletuksena tarjolla, ovat muun muassa klikkaukset, linkkien klikkaukset ja sivustolla vietetty aika – näin muutamina esimerkkeinä.

Mikäli kuitenkin haluat käyttää niin sanottuja kustomoituja tapahtumia, tällöin pienelle manuaaliselle työlle on tarvetta, mutta sekin on varsin yksinkertaista entistaikoihin verrattuna.

Eikä siinä vielä kaikki: koska GTM-käyttäjien määrä kasvaa jatkuvasti, ja monet haluavat ottaa kaiken työkalusta irti, automaattisten seurantafunktioiden määrä vain kasvaa koko ajan.

Edellä mainittu on tärkeää siksi, että seurantafunktioiden kasvava määrä tarjoaa sinulle entistä enemmän arvokasta tietoa verkkosivustosi käyttäjien toiminnasta. Tätä lisätietoa pystytään puolestaan hyödyntämään esimerkiksi juuri sinun bisneksellesi tärkeiden päämäärien asettamiseen Google Analytics- ja Google Ads -työkaluissa.

5. Valmiit tagimallit

GTM:stä löytyy useita sisäänrakennettuja tagimalleja, joita esimerkiksi Google Analytics ja Google Ads -konversioseuranta voivat hyödyntää.

Tämä tarkoittaa sitä, ettei tagien kustomointi vaadi minkäänlaista koodaamista tai tietoa koodaamisesta, eikä avuksi tarvitse hakea esimerkiksi devaajaa.

Malleja on tarjolla varsin reippaanlaisesti, minkä lisäksi myös kustomoitujen mallien tekeminen on mahdollista. Ja näitä kustomoituja malleja GTM-yhteisö pystyy sitten niitä rakennettuaan jakamaan eteenpäin muille “jäsenille”.

6. Mikään ei pääse katoamaan

Virheet ovat inhimillisiä ja niitä tapahtuu meistä jokaiselle.

Virheitä voi tapahtua esimerkiksi tilanteissa, jossa TM-säilöön tehdään muutoksia ja ne julkaistaan vahingossa ennenaikaisesti.

Ei kuitenkaan hätää, sillä Google Tag Manager pitää tallessa aiemmat versiot säilöstä.

Jos siis vahingossa “livetit” jotain, joka ei ollut vielä valmis, pääset parilla napinpainalluksella käsiksi aiempiin versioihin ja sitä kautta peruuttamaan muutokset.

Näin ollen siis mikään ei pääse katoamaan, koska tehdyt muutokset ovat peruttavissa aiemman version palauttamalla.

7. Turvallisuus

Google Tag Manager takaa aina turvallisuuden, mitä tulee erilaisten tagien käyttöön.

Se nimittäin skannaa automaattisesti läpi jokaisen GTM-tilille lisätyn kustomoidun HTML-tagin ja pysäyttää niiden käytön, jos ne linkittyvät tunnetun haittaohjelman sisältävään IP- tai URL-osoitteeseen.

Turvallisuutta lisää myös se, että mikäli olet antanut jonkinasteiset käyttöoikeudet toiselle henkilölle GTM-tilillesi, oikeudet ovat peruttavissa koska tahansa.

Verkkosivustojen datakerrosten kautta pystytään puolestaan mahdollistaa ja rajoittaa millaisia tageja ja muuttujia muut verkkosivuston käyttäjät pystyvät käyttämään.

8. Käyttöoikeuksien jakaminen ja hallinta sekä työtilat

Google Tag Manager mahdollistaa pääsyn antamisen useille käyttäjille mitä tulee samaan tiliin.

Näitä jaettavia käyttöoikeuksia voidaan kuitenkin rajoittaa. Yhdelle voidaan myöntää katseluoikeus, toiselle muokkausoikeus, kolmannelle julkaisuoikeus ja neljännelle vaikka kaikki nämä oikeudet – tilanteesta ja henkilöstä riippuen.

Tämä on erinomainen toiminto esimerkiksi yrityksille, joissa on eri tason henkilöitä, tai jos jotain tarvitsee jakaa asiakkaiden kanssa.

Lisäksi GTM:stä löytyy myös työtiloja, joita voidaan käyttää tagimuutosten ryhmittelyyn ja hallinnointiin.

Työtilan avulla voidaan luoda muutosjoukko säilöille, ja tiimin jäsenet voivat työskennellä tehtyjen muutosten parissa erillisissä työtiloissa, kehittäen tagimäärityksiä omatoimisesti.

Jokaiselle säilölle luodaan erikseen oletustyötila.

9. Verkkosivustosi nopeutuu

Silloin, kun käytössä on monia markkinointialustoja, myös erilaisia tageja on äärimmäisen paljon.

Edellä mainittu johtaa siihen, että itsessään verkkosivuston lähdekoodi kirjaimellisesti täyttyy päällekkäin toimivista tageista ja skripteistä. Sen myötä verkkosivuston latausnopeus hidastuu ja sen seurauksena sijoitukset Googlen hakutulossivuilla saattavat hyvinkin lähteä laskuun.

Google Tag Manager asentaa verkkosivustolle kuitenkin vain yhden tagin, jolloin kaikenlainen kuormitus minimoidaan. Ja mikä parasta, tuossa yhdessä tagissa voivat olla muun muassa seuraavat tagit:

  • Google Analytics 4 -tagi
  • Google Ads -tagi
  • Adwords-uudelleenmarkkinointikoodi
  • Adwordsin konversioseuranta -koodi
  • Facebook-pikseli
  • Kustomoidut HTML-koodit
  • Evästeisiin, GDPR:ään ja yksityisyysasetuksiin liittyvät skriptit

Näin Google Tag Manager käyttöönotto tapahtuu

Tähän loppuun haluan käydä vielä läpi lyhyesti ja ytimekkäästi miten Google Tag Managerin käyttöönotto tapahtuu.

Mikäli tarvitset apua seuraavissa vaiheissa, itsessään GTM:n määrittämisessä, tagien kanssa tai missä tahansa muussa asiassa, älä epäröi ottaa yhteyttä minuun.

Toimi näin:

  1. Kirjaudu Google-tilillesi ja mene Google Tag Manageriin.
  1. Luo Tag Manager -tili.
  1. Lisää TM-säilön nimi.
  1. Valitse alusta, jolla tageja tullaan käyttämään, ja luo säilö.
  1. Hyväksy Googlen käyttöehdot.
  1. Kopioi ponnahdusikkunaan tulevat koodinpätkät GTM:n asentamista varten ja lisää ne sivustosi lähdekoodiin; koodeista ensimmäinen lisätään lähdekoodissa <head> yläpuolelle, niin ylös kuin mahdollista – jälkimmäinen <body> perään.

Kuutosvaiheen jälkeen sinun ei tarvitse enää koskea lähdekoodiin.

Muista kuitenkin, että virheet lähdekoodissa voivat kaataa koko sivuston, joten huolehdi siitä, että asiansa osaava henkilö hoitaa kyseisen vaiheen.

Hyvä laskeutumissivu – 20 vinkkiä joiden avulla onnistut

Laskeutumissivu on yksittäinen alasivu jolle voit ohjata kävijät esim. mainoksista.

Suosituimmat verkkokauppa-alustat

Verkkokauppa-alustaratkaisun ei tule toimia esteenä yrityksesi potentiaaliselle kasvulle.

Verkkosivuston rakenne

Verkkosivuston rakenne saattaa herkästi jäädä liian vähälle huomiolle hakukoneoptimointia tehtäessä. Tämä on iso virhe, sillä verkkosivuston rakenteen merkitystä ei sovi vähätellä.

Google Demand Gen

Discovery-kampanjat siirtyivät historiaan ja korvaajaksi tuli Google Demand Gen.

Google Ads -hintatarjousstrategiat

Tutustu Google Ads -hintatarjousstrategioihin. Opi valitsemaan oikea strategia kampanjasi tavoitteiden saavuttamiseksi ja tehosta tuloksia.

Google Analyticsin remarketing

Yhdistämällä Google Ads -tilisi Analyticsiin voit rakentaa tarkempia remarketing-listoja (yleisöja).

Sampsa Vainio on digitaalisen markkinoinnin konsultti

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 35-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 9 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 26.10.2019.