Linkkien rakentaminen

On erittäin tärkeä osa hakukoneoptimointia

Linkkien rakentaminen

Mitä linkkien rakentaminen tarkoittaa?

Linkkien rakentaminen viittaa prosessiin, jossa hankitaan toiselta sivustolta sinun sivustollesi johtavia linkkejä. Virallisesti tällaisia linkkejä kutsutaan termeillä, kuten hyperlinkit ja backlinks, mutta nykyisin niistä puhutaan usein myös yksinkertaisesti linkkeinä.

Näiden linkkien tarkoitus on käyttäjän näkökulmasta helpottaa navigointia internetissä eli eri verkkosivustoilla ja niiden välillä. Hakukoneet käyttävät linkkejä puolestaan verkkosivustojen “kahlaamiseen” ja tästä kahlauksesta vastaavat hakukoneiden botit. Näiden bottien tehtävänä on muun muassa tarkastella niin verkkosivustojen sisäisiä linkkejä kuin myös verkkosivustolta toiselle johtavia linkkejä eli backlinkkejä.

Linkkien rakennus tavoittelee korkean authorityn eli luotettavuuden hankkimista Googlen ja muiden hakukoneiden silmissä. Mitä luotettavampana hakukoneet näkevät verkkosivustosi, sitä enemmän ansaitset muun muassa ilmaista näkyvyyttä eli sivustosi rankataan korkeammalle hakutuloksissa ja sen myötä myös orgaaninen liikenne kasvaa. Toki pelkkä linkkien rakentaminen ei yksinään riitä, vaan hakukoneoptimointiin liittyy myös lukuisia muita tärkeitä asioita, jotka tulee ottaa isosti huomioon (kuten esim. sivuston latausnopeus).

Mitä ulkopuoliset linkit tarkoittavat konkreettisesti hakukoneille?

Kun hakukoneet ovat käyneet verkkosivuston läpi, ne pystyvät ottamaan lainauksia verkkosivun sisällöstä ja lisätä sen indekseihinsä. Tällä tavoin hakukoneet ymmärtävät, onko verkkosivusto laadukas ja ansaitseeko se rankkautua korkealle hakutuloksissa tietyillä avainsanoilla. Hakukoneet eivät kuitenkaan rakenna rankingeja pelkän sisällön perusteella, vaan ne ottavat myös ulkopuoliset linkit huomioon. Tarkalleen ottaen ne tarkastelevat sekä ulkopuolisten linkkien määrää että ennen kaikkea niiden laatua.

Linkit ovat hakukoneille ikään kuin toisten verkkosivustojen antamia ääniä. Sivusto X saattaa esimerkiksi lisätä blogitekstiinsä linkin, joka johtaa Sivusto Z:lle. Kun linkkaava sivusto, tässä tapauksessa Sivusto X, on laadukas eli luotettava verkkosivusto, tällöin Google ja muut hakukoneet näkevät, että Sivusto Z on saanut niin sanotun luottamusäänen Sivusto X:ltä. Nämä äänet auttavat Googlea ymmärtämään, mitkä verkkosivustot ansaitsevat oman aihealueensa sisällä korkean sijoituksen hakukonetuloksissa.

Miksi ulkopuolisten linkkien hankkiminen on tärkeää?

Google on suoraan paljastanut, että ulkopuoliset linkit ja linkit ylipäätään ovat yksi kolmesta tärkeimmästä hakukonerankingeihin vaikuttavista tekijöistä. Mikäli siis haluat verkkosivustosi rankkautuvan korkealle hakutuloksissa, tämän saavuttaminen ilman laadukkaita backlinkkejä on melko haastavaa.

Miten linkkejä voi hankkia?

Nykypäivänä hakukoneet ovat äärimmäisen viisaita. Tämä tarkoittaa sitä, että entisaikojen tapa hankkia valtava määrä ulkopuolisia linkkejä, ja spämmätä sivusto täyteen niitä, ei enää toimi; itse asiassa se johtaa täysin päinvastaiseen lopputulokseen, sillä Googlen kaltaiset hakukoneet ymmärtävät, milloin on kyse spämmäyksestä.

Linkkien rakentaminen tuleekin perustaa sivuston kuin sivuston toiminnassa aina määrän sijaan laatuun. Mutta, miten näitä laadukkaita linkkejä sitten oikein voidaan hankkia? Tähän suosittelen ennen kaikkea kolmea eri tapaa, joista jokainen perustuu omaan toimintaasi. Käyn nämä kaikki kolme tapaa läpi seuraavassa.

Linkkien omatoiminen lisääminen

Linkkien lisääminen omatoimisesti tarkoittaa sitä, että verkkosivuston omistajana käyt itse, tai vaihtoehtoisesti hakukoneoptimoinnista vastaava henkilö käy lisäämässä sivustosi linkkejä toisille sivustoille, jotka eivät ole sinun omistuksessa.

Linkkien omatoimisen lisäämisen mahdollistavia vahvasti sisältöpitoisia sivustoja ei juurikaan ole, sillä myös heille linkkien rakentaminen oikealla tavalla on ensiarvoisen tärkeä asia. Mutta, millaiset verkkosivustot sitten oikein mahdollistavat tällaisen linkkien manuaalisen lisäämisen?

  • Sosiaalisen median alustat: luo oma sivu/profiili, jossa on sivustosi linkki
  • Blogien kommenttikentät: etsi aktiivisesti blogeja, jotka ovat relevantteja tarjoamasi sisällön osalta
  • Keskustelufoorumit ja yhteisöt: voit käydä postaamassa kommentteja, jotka sisältävät linkin sivustollesi, samalla tavalla kuin blogien kommenttikenttiin
  • Yritysluettelot- ja hakemistot
  • Työpaikkailmoitukset

Tässä on kuitenkin tärkeää muistaa, että spämmäämään ei kannata missään nimessä ryhtyä. Koska linkkien rakennus manuaalisesti niitä lisäämällä on äärimmäisen helppoa, ja myös kilpailijasi voivat tehdä yhtä helposti niin, hakukoneet eivät näe näitä linkkejä kovinkaan arvokkaina – ne voivat suhtautua niiden liialliseen määrään jopa negatiivisesti.

Vaikka manuaalisesti tapahtuva linkkien rakentaminen ei tuo sivustollesi juurikaan kilpailuetua muihin vastaaviin sivustoihin nähden, väliin tätä menetelmää ei kannata kuitenkaan jättää. Tällaiset linkit voivat nimittäin olla hyödyllisiä sinulle SEO:n ulkopuolelta eli ne voivat kasvattaa esimerkiksi brändin tunnettuutta ja tuoda sivustollesi suoraan asiakkaita ja käyttäjiä.

Linkkien pyytäminen

Suomalaiset ovat huonoja pyytämään, mutta mikäli haluat verkkosivustosi menestyvän hakukoneissa, tällöin linkkien pyytäminen on erinomainen strategia linkkien rakentamiseen ja eräänlainen elinehto. Eli kyllä, tämän strategian osalta sinun tai työntekijäsi tulee lähestyä toista verkkosivustoa ja pyytää heitä linkkaamaan sivustollesi.

Saadaksesi toisen verkkosivuston omistajan lahjoittamaan sinulle backlinkin, sinun on perusteltava tämä niin houkuttelevalla tavalla, ettei heille jää muuta vaihtoehtoa kuin lahjoittaa sivustollesi linkki. Muiden sivustojen omistajat eivät nimittäin välitä sinun sivustosta, ellet sitten satu olemaan esimerkiksi julkisuuden henkilö. Sinun on siis tarjottava heille jotain sellaista, josta he eivät voi kieltäytyä, ja nyt ei ole kyse todellakaan rahasta.

Mutta mitä sellaista voit tarjota toiselle sivustolle, että he tarjoavat sinulle arvokkaan backlinkin?

  • Tarjoudu kirjoittamaan heidän sivustolleen vieraskirjoitus, jolloin he saavat laadukasta sisältöä sivustolleen
  • Mikäli he ovat linkanneet sisällöstään kilpailijan sivustolle, tarjoa heille vielä parempi linkki omalta sivustoltasi kilpailijan linkin tilalle
  • Tarjoa heille sivustosi kautta lisää tietoa jostain aiheesta, jonka he ovat aiemmin maininneet omassa sisällössään lyhyesti
  • Mainitse heidät oman verkkosivustosi sisällössä positiivisessa valossa
  • Kirjoita heille positiivista palautetta (testimonial) heidän tarjoamastaan tuotteesta tai palvelusta
  • Tarjoa heille linkkiä sinun sivustolta heidän sivustolleen, mikäli he ovat valmiita tekemään saman toiseen suuntaan; upottakaa linkit järkevästi sisältöön esimerkiksi footerin sijaan
  • Tarjoa heidän sisällössään olevan rikkinäisen linkin tilalle oma relevantti linkkisi
  • Mikäli he käyttävät ottamaasi valokuvaa, joka on vapaassa käytössä, pyydä heiltä linkkiä vastineeksi
  • Mikäli he mainitsevat brändisi sivustollaan, pyydä heitä lisäämään siihen linkki
  • Tarjoa esimerkiksi uutismedialle skuuppi tai asiantuntijakommentti ja vaadi backlinkkiä

Karu totuus on se, että linkkien hankkiminen pyytämällä on äärimmäisen haastavaa ja monikaan lähestymäsi sivuston omistaja ei tule sinulle sellaista antamaan. Jokainen hankittu linkki on kuitenkin kaiken sen vaivan arvoinen ja maksaa itsensä takaisin paremman hakukonenäkyvyyden muodossa.

Kun pyydät linkkiä, muista aina pyytää DoFollow-linkkiä.

Linkkien ansaitseminen

Linkkien ansaitseminen tarkoittaa juuri sitä, miltä se kuulostaakin: sinun ei siis tarvitse lähestyä ketään tai iskeä linkkejä minnekään, vaan jokin toinen sivusto tekee näin täysin omasta halustaan. Toisin sanoen, toinen sivusto voi esimerkiksi kirjoittaa jostain sivustosi toimintaan liittyvästä aiheesta, ja mikäli he kokevat sivustosi laadukkaana lähteenä, lainaten sitä, ansaitset backlinkin.

Halutessasi voit tällaisessa tilanteessa lähteä varmistamaan, että kyseessä on nimenomaan DoFollow-linkki, eikä NoFollow.

Linkkien ansaitseminen tapahtuu aina laadukkaan, houkuttelevan ja mahdollisuuksien mukaan myös uniikin sisällön kautta. Parhaimmillaan voit päätyä esimerkiksi useamman median tai blogin vakiolähteeksi, jolloin saat muilta sivustoilta jatkuvasti hyperlinkkejä. Muista kuitenkin, että pelkkä laadukas sisältö ei riitä, mikäli muiden sivustojen ja/tai medioiden omistajat eivät tiedä sivustostasi eli tunnettuus on tärkeä seikka.

SEO
Linkit ovat tärkeässä osassa hakukoneoptimoinnissa.

Miten hyvät linkit tunnistaa?

Backlinkit ovat ikään kuin ketjuja, jotka yhdistävät internetistä löytyvät verkkosivut toisiinsa. Kun puhutaan linkkien rakennuksesta, on olemassa hyviä ja huonoja linkkejä. Hyvät linkit voidaan mieltää ikään kuin vahvoiksi ja luotettaviksi ketjun osiksi – huonot linkit taas ruosteisiksi ja aivan liian vähälle huomiolle jääneiksi, mitkä eivät tee tehtäväänsä.

Mutta mitä sitten ovat hyvät ja huonot linkit, ja miten ne erottaa toisistaan?

Kun puhutaan hyvistä ja huonoista linkeistä, tällöin kuvaan astuvat sellaiset englanninkieliset termit kuin Domain Rating, URL Rating ja Domain Authority. Ne kertovat linkittävän verkkosivuston tai yksittäisen sivun laadusta ja luotettavuudesta. Kukaan ei tiedä perinpohjaisesti, miten Google ja muut hakukoneet jaottelevat linkit hyviin ja huonoihin. Onneksi olemassa on työkaluja, kuten Google Search Console, Ahrefs Website Authority Checker ja Ahrefs Free Backlink Checker, jotka ovat ilmaisia työkaluja ja kertovat meille suoraan, miten luotettava linkkaava sivu tai sivusto on. Ahrefs auttaa sinua myös avainsanatutkimuksen tekemisessä.

Linkittävän sivuston ja sivun luotettavuus

Kuten aiemmin mainitsin, Google näkee linkit ikään kuin luottamusääninä verkkosivustoa kohtaan, jolloin sivusto myös ansaitsee rankkautua korkealle. Mutta ovatko esimerkiksi Yleisradion ja ystäväsi blogin antamat linkit ääninä keskenään samanveroisia?

Google on aina kiistänyt linkkejä arvottavan järjestelmän olemassaolon omassa toiminnassaan, mutta sekä minä että myös monet muut SEO-ammattilaiset olemme eri mieltä; linkittävän sivuston luotettavuus (Domain Rating), kun on yksinkertaisesti aivan liian tärkeä määrittävä tekijä sivuutettavaksi.

Äärimmäisen tärkeä aspekti, Domain Ratingin rinnalla, on URL Rating ja tätä myöskään Google ei kiistä. Kun saat esimerkiksi backlinkin Yleisradion artikkelista, jota kukaan ei juurikaan lue, tai vaihtoehtoisesti valtavan suosion keränneestä paljastavasta uutisesta, tällä on merkittävä ero. On nimittäin niin, että tuo suosiota herättänyt uutinen lähtee usein lainattavaksi muille sivustoille, jolloin saamasi backlink ikään kuin jatkaa matkaansa eteenpäin, kasvattaen arvoaan. Tylsän ja/tai vähälle huomiolle jääneen artikkelin kohdalla myös muut mediat ja sivustot jättävät sen huomioimatta.

Linkittävän sivuston relevanttius

Sanotaan, että julkaiset reseptin jostain mielestäsi huippumaukkaasta ruoasta. Olisiko sinulle tällaisessa tilanteessa tärkeämpää, että reseptin ja sen myötä linkin sivustollesi jakaa huippukokki Hans Välimäen ruoanlaittoon perustuva verkkosivusto vai TV- ja radiopersoona Jaajo Linnonmaan henkilökohtainen kotisivu?

Vaikka Jaajo Linnonmaalla saattaa olla lähtökohtaisesti enemmän seuraajia kuin Hans Välimäellä, hän ei ole yksi Suomen parhaista kokeista. Toisin sanoen, Jaajo voi käytännössä ottaen jakaa aivan mitä tahansa ruokailuun liittyvää, mikä ei todellisuudessa ole välttämättä suositeltava asia, kun taas Hans tietää, mistä hän puhuu.

Siinä, missä linkki voi Jaajon seuraajakunnalla tuoda sivustollesi korkeamman kävijämääräpiikin, pitkässä juoksussa Hansin sivulta tuleva linkki on arvokkaampi; edellä mainitulla eli linkittävän sivuston relevanttiudella on nimittäin merkitystä Googlen näkökulmasta. Toisin sanoen, relevantit linkit eli ne, jotka liittyvät samaan aihealueeseen kuin sinun sisältösi, ovat pitkässä juoksussa tärkeämpiä, koska ne parantavat sijoitustasi hakukonerankingeissa. Samalla myös orgaaninen liikenne paranee niin ikään pitkässä juoksussa.

Mutta, miksi sitten Google näkee asian näin? Koska backlinkin tullessa luotettavalta sivulta, omalta alaltasi, Google kokee tarjoamasi sisällön olevan todella arvokasta.

Linkin sijainti linkittävällä sivulla

Onko saamasi backlink upotettu sisällön keskelle, vai kenties sivun footeriin eli aivan sivun alhaalta löytyvään erilliseen osioon? On käynyt ilmi, että linkin sijainnilla on merkitystä. Mikäli linkki on osa sisältöä, tällöin se on arvokas linkki. Jos se taas on upotettu esimerkiksi footeriin, ei sen antama ääni ole yhtä merkityksellinen.

Edellä mainitusta syystä esimerkiksi mahdollinen linkin vaihto jonkin toisen sivuston kanssa ei ole kovinkaan järkevää, mikäli linkit upotetaan sivun alaosaan ja/tai vasemmalle tai oikealle puolen sivua (tietokoneversiota sivusta kuvaillen) – itsessään sisällön sijaan. Sidebarissa tai footerissa olevat linkit eivät nimittäin ole yhtä merkityksellisiä käyttäjien näkökulmasta, jolloin myöskään Google ei näe niitä kovinkaan merkityksellisinä.

Ankkuriteksti ja ympäröivät sanat

Ankkuriteksti viittaa siihen sanaan tai niihin sanoihin, jotka fyysisesti johtavat toiselta sivulta sinun verkkosivustollesi; toisin sanoen, ankkuritekstissä on kyse siitä mihin sanoihin klikattava linkki on istutettu. Useimmissa tapauksissa ankkuriteksti siis kertoo lyhyesti ja ytimekkäästi – maksimissaan muutamilla sanoilla – mistä linkitettävässä sivustossa tai sivussa on kyse.

Edellä mainittuun perustuen, ei ole tippaakaan yllättävää, että Google käyttää tätä tietoa ymmärtämään paremmin mistä linkitettävässä sivussa on kyse ja millä avainsanoilla se ansaitsee rankkautua korkealle. Ei etenkään, kun Google ottaa huomioon myös laajemmin esimerkiksi samassa kappaleessa ankkuritekstin kanssa olevan sisällön.

Sinun ei kannata kuitenkaan lähteä lähestymään linkkaavaa sivustoa ja vaatia heitä muuttamaan ankkuritekstiä, johon linkkisi on istutettu. Miksi ei? Koska Google saattaa havaita tällaisen ankkuritekstien kontrolloinnin, etenkin jos sitä tehdään systemaattisesti, ja siten rankaista sivustoasi hakutuloksissa.

DoFollow vs NoFollow

Mikäli sinulla on esimerkiksi WordPress-sivusto, lisäät editorissa linkin tekstisisältöön ja menet tarkempiin linkin asetuksiin, huomaat siellä kaksi vaihtoehtoa: Add rel=”nofollow”, Add rel=“sponsored”.

Lähtökohtaisesti WordPress-sivustoilla linkit ovat DoFollow-linkkejä, mikä tarkoittaa sitä, että annat äänesi kyseiselle sivustolle. Mikäli kuitenkin vaihdat linkin NoFollow-linkiksi, tällöin et anna ääntäsi sivustolle, vaikka käytätkin sitä lähteenä ja linkkaat sivustolle; NoFollow-linkki käskee Googlea ohittamaan kyseisen linkin.

Add rel=”sponsored” astuu kuvaan puolestaan silloin, jos esimerkiksi myyt omalle verkkosivustollesi vieraskirjoituksen, raha vaihtaa omistajaa ja vieraskirjoituksessa on linkki, joka ohjaa ostajan sivustolle. Google saattaa huomioida kyseisen linkin, mutta se ei vaikuta rankingeihin, sillä kyseessä ei ole ansaittu linkki.

Linkkien ostaminen saattaa olla vaarallista, mikäli et tiedä mitä olet tekemässä

Hyperlinkeistä on tehty myös bisnestä, tarkoittaen sitä, että sellaisia voidaan ostaa ja myydä – kuten ehkä edellä jo kävi ilmi.

Kyseessä saattaa olla kuitenkin vaarallinen tie, mikäli et tiedä mitä olet tekemässä – itse asiassa kahdella tapaa. Ensinnäkin, hukkaat mitä todennäköisimmin vain rahaa ostaessasi vääränlaisia linkkejä, koska et ymmärrä riittävästi niiden päälle. Ja toisekseen, kun et tiedä mitä teet, Google todennäköisesti huomaa linkkien ostamisen ja siten rankaisee sivustoa, jolloin koko homma kääntyy itseäsi vastaan.

SEO-ammattilaiset osaavat hoitaa homman ja useimmissa tapauksissa Google ei havaitse tätä. Muista kuitenkin, että linkkien ostaminen on aina riski, vaikka sitä todella moni tekeekin kilpailuetua saavuttaakseen.

Fiksu vaihtoehto on turvautua ammattilaisen tukeen linkkien hankinnassa

Linkkien rakentaminen ei ole todellakaan helppoa puuhaa. Koska samaan aikaan kyse on kuitenkin äärimmäisen ratkaisevasta tekijästä, mitä tulee sivustosi näkyvyyteen hakukoneissa ja sitä kautta myös esimerkiksi taloudelliseen menestykseen, et voi jättää linkkien rakennusta hoitamatta tai puolitiehen.

Mikäli sinulla ei ole aikaa, resursseja tai et yksinkertaisesti ymmärrä hakukoneoptimoinnista ja linkkien rakentamisesta riittävästi, tällöin kannattaa turvautua ammattilaisen tukeen.

Autan sinua mielelläni linkkien rakennuksessa, kuten myös muissa hakukoneoptimointiin ja verkkosivustoosi liittyvissä asioissa. Auttamisella linkkien osalta viittaan siihen, että opetan sinulle vielä tätä opasta yksityiskohtaisemmin keinot, joilla voit hankkia backlinkkejä.

Ulkoista siis rohkeasti linkkien rakentaminen minulle, niin pääsemme viemään yhdessä sivustollesi sen ansaitsemalle paikalle hakukonetuloksissa ja sitä kautta kasvattamaan brändiäsi.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi

Verkkokaupan hakukoneoptimointi voi siivittää yrityksesi parhaimmillaan menestykseen, kun taas sen puute voi tuhota hyvänkin bisneksen.

Offline-konversioseuranta Google Adsissä

Offline-konversiot paljastavat suoraan, miten Google Ads -mainokset vaikuttavat konkreettisesti myyntiin.

Hyvä laskeutumissivu – 20 vinkkiä joiden avulla onnistut

Laskeutumissivu on yksittäinen alasivu jolle voit ohjata kävijät esim. mainoksista.

Uudelleenmarkkinointi

Uudelleenmarkkinointi on tapa muistuttaa asiakkaita yrityksesi olemassaolosta.

Kotisivut yritykselle

Kotisivujen tarkoitus on tuottaa myyntiä, suurin osa sivustoista kuitenkin epäonnistuu tässä.

Verkkosivujen uudistus

Ennemmin tai myöhemmin verkkosivu-uudistus tulee ajankohtaiseksi.

Sampsa Vainio on digitaalisen markkinoinnin konsultti

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 35-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 9 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 11.3.2023.