Miten tekoäly mullistaa digitaalisen markkinoinnin tulevaisuuden?

Tekoäly mullistaa kovaa vauhtia digitaalisen markkinoinnin maisemaa. Siitä on tullut niin sanottu salainen työkalu, joka tuottaa menestyksekkäitä markkinointistrategioita ja automatisoi useita digitaaliseen markkinointiin liittyviä tehtäviä.

Tekoälyn käyttöönotto tarjoaa tavan tehokkaampaan, tarkempaan ja älykkäämpään markkinointiin, tarjoten muun muassa tärkeitä oivalluksia asiakaskäyttäytymiseen- ja mieltymyksiin liittyen; samalla se takaa asiakkaille yksilöidyt kokemukset.

Mutta, mikä tekoälyn rooli sitten tarkalleen ottaen on digitaalisessa markkinoinnissa?

Se käyttää erilaisia työkaluja muun muassa markkinointistrategioiden luomiseen, suunnitteluun ja toteutukseen. Sen päätavoitteena on parantaa markkinointiratkaisujen suorituskykyä kokonaisuudessaan, lisätä tehokkuutta ja samalla säästää kuluissa.

Monet digitaalisen markkinoinnin ammattilaiset käyttävät tekoälyä data-analyysien ja markkinatutkimusten tekoon, sekä sisällön luontiin, ”buustatakseen” asiakasuskollisuutta, liiketoiminnan menestystä ja saavuttaakseen korkeampia konversioita.

Tekoäly on mullistamassa myös markkinoinnin ja mainoskampanjoiden hallinnan, mahdollistamalla tarkasti kohdennetut ja personoidut mainokset, sekä samaan aikaan automatisoimalla tiettyjä digitaaliseen markkinointiin liittyviä tehtäviä.

Kiitos esimerkiksi tekoälyn tuottamien ennakoivien analyysien, digitaalisen markkinoinnin parissa työskentelevät henkilöt voivat muun muassa tehdä arvokkaita, dataan perustuvia havaintoja, analysoimalla historiallista dataa ja ennustamalla asiakaskäyttäytymistä.

Olen tässä johdannossa käynyt tiivistetysti läpi joitain asioita, joita tekoäly mahdollistaa digitaalisen markkinoinnin saralla. Seuraavassa keskityn syvällisemmin sen tarjoamiin mahdollisuuksiin, jotka korostavat entisestään sen tärkeyttä nykypäivän markkinoinnissa.

Personointi ja kohdennus

Kuten todettua, tekoäly on ottanut melkoisen jalansijan digitaalisen markkinoinnin pelikentässä, mullistaen sen, miten brändit optimoivat markkinointikampanjoitaan ja ovat yhteydessä asiakkaisiin.

Tekoälyn mukaantulon myötä digitaalisesta markkinoinnista on mahdollista tehdä voimakkaammin dataan perustuvaa, tarjoten asiakkaille personoitua ja kohdennettua sisältöä, mikä parantaa sekä käyttäjäkokemusta että kasvattaa sijoitetun pääoman tuottoprosenttia (ROI).

Personoinnista ja kohdennuksesta eli yksilöllisten mainosten ja mainossisältöjen tarjoamisesta eri kohderyhmille on siis tullut tehokkaampaa, kiitos tekoälyn tarjoaman mahdollisuuden analysoida asiakasdataa syvällisemmin ja nopeammin.

Mutta, miten tarkalleen ottaen?

  1. Ennakoiva asiakaskäyttäytyminen ja data-analytiikka: Tekoäly analysoi kerätyn asiakasdatan välittömästi ja tarkasti, verrattuna manuaaliseen analysointiin. Tekoälyn kyky filtteröidä ja analysoida massiivisia datamääriä reaaliaikaisesti tekee siitä todellisen pelinmuuttajan markkinointikampanjoiden osalta. Kun tarjolla on yksityiskohtaista, arvokasta ja välitöntä tietoa, yrityksillä on mahdollisuus luoda strategioita, jotka resonoivat parhaiten kohdeyleisön kanssa ja vastaavat markkinoilla tapahtuviin muutoksiin, esimerkiksi trendien osalta; tekoälyn ennakoiva analytiikka kykenee paitsi ennustamaan tulevaisuuden trendejä, myös ennakoimaan asiakkaiden muuttuvia tarpeita.
  2. Personointi ja parempi asiakassitoutuminen: Tekoäly tekee personoinnista mahdollista laajassa mittakaavassa ja nopeasti, koska se tarjoaa räätälöityjä suosituksia analysoimalla asiakasdataa ja siten parantaen asiakastyytyväisyyttä. Tekoälyn ajama sisältö, joka resonoi yksilöiden henkilökohtaisten mieltymysten kanssa, rakentaa vahvan ja merkittävän asiakassuhteen.
  3. Reaaliaikaiset kampanjamuutokset: Tekoäly takaa sekä reaaliaikaiset että informaation perustuvat päätökset yrityksille, mikä puolestaan mahdollistaa kampanjamuutokset perustuen suorituskykyyn ja muuttuviin olosuhteisiin. Näin ollen yritykset voivat muuttaa esimerkiksi markkinointikampanjaan varattua budjettia ja optimoida valittua strategiaa. Sitä kautta asiakkaiden sitoutuminen ja konversioprosentti paranevat, ja riski ei-optimoiduista kampanjoista on huomattavasti pienempi.

Chatbotit ja asiakaspalvelu

Tekoälyn käyttö asiakaspalvelussa hyödyntää älykästä teknologiaa nopean, personoidun ja vaivattoman asiakaspalvelukokemuksen takaamiseen. Kun toteutus hoidetaan mallikkaasti, tekoäly kykenee varsin aidosti mukailemaan ihmisen ja asiakkaan välistä yhteyttä.

Kun siis asiakaspalvelussa otetaan käyttöön esimerkiksi chatbot, sen ei tarvitse tarkoittaa jäykkää ja kylmältä tuntuvaa asiakaspalvelukokemusta. Itse asiassa tilanne on päinvastainen. Zendeskin asiakaspalvelutrendeihin liittyvä tutkimus paljasti, että monet asiakkaat kokevat chatbotien tarjoavan lämpöisen ja turvallisen asiakaspalvelukokemuksen, joka sitouttaa heitä brändiin.

Yritykset hyötyvät muun muassa seuraavin tavoin tekoälyn käytöstä asiakaspalvelussa:

  • Kulut vähenevät: Tekoäly voi madaltaa yrityksen asiakaspalvelukustannuksia automatisoimalla rutiininomaisia tehtäviä. Näin ollen asiakaspalvelutiimit kykenevät ratkaisemaan mahdollisia ongelmia pienemmillä resursseilla. Samalla tämä tarkoittaa resurssien tehokkaampaa käyttöä merkittävimmissä tehtävissä.
  • Tyytyväisemmät asiakkaat: Nopea ja mukava asiakaspalvelu on kriittisessä asemassa pitkissä asiakassuhteissa. Tekoälyyn perustuvat asiakaspalvelijat ja chatbotit tarjoavat apua kellon ympäri, lyhentäen odotusaikoja ja siten lisäten asiakastyytyväisyyttä.
  • Ihmisasiakaspalvelijoiden tehokkuus kasvaa: Kun tekoäly hoitaa esimerkiksi ikävimmät asiakaspalvelutehtävät, varsinaisten asiakaspalvelijoiden työmäärä kevenee. Chatbotien ja tekoälyyn perustuvien asiakaspalvelijoiden säästämä aika voidaankin käyttää ihmisasiakaspalvelijoiden osalta tärkeämpiin tehtäviin, mikä tekee myös heidän työstään mielekkäämpää.
  • Työtehtävien optimointi: Tekoäly kykenee ehdottomaan, millaiset kyselyt asiakkailta on parasta automatisoida, jolloin myös asiakaspalvelutiimin tehtävät suoraviivaistuvat.
  • Personoidut asiakaspalvelukokemukset: Tekoäly voi jakaa asiakkaisiin liittyvää tietoa ihmisasiakaspalvelijoille ja täten tarjota heille mahdollisuuden tarjota asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin perustuvaa asiakaspalvelua.
  • Ruuhkautuminen saadaan kuriin: Monesti asiakaspalvelijoilla ei riitä kädet jokaisen asiakkaan palvelemiseen, koska ruuhka on melkoinen. Tekoälyyn perustuvat asiakaspalvelijat kykenevät auttamaan asiakkaita kanavasta riippumatta, ja siten pienentämään ruuhkia.

Ennakoiva analytiikka

Yksi niistä ominaisuuksista, joilla tekoäly on ottanut niin merkittävän aseman digitaalisessa markkinoinnissa, on ennakoiva analytiikka.

Se tarjoaa yrittäjille ja yritysten markkinointitiimeille arvokasta tietoa ja ennusteita asiakaskäyttäytymisestä. Tämä tapahtuu analysoimalla historiallista dataa ja toistuvia kaavoja, joiden avulla yritykset kykenevät tunnistamaan trendejä, ennakoimaan asiakkaiden tarpeita ja tehdä dataan perustuvia päätöksiä.

Edellä mainitun ansiosta yrityksillä on kaikki työkalut luoda targetoituja ja personoituja markkinointikampanjoita, jotka osuvat asian ytimeen kohdeyleisön kohdalla.

Kun sitten mennään niin sanotusta pintaraapaisusta vielä syvemmälle, mitä tulee ennakoivan analytiikan tarjoamiin mahdollisuuksiin, yritykset voivat sen ansiosta löytää tehokkaimmat markkinointikanavat-, viestit- ja tarjoukset eri asiakassegmenteille.

Edellä mainitun kautta yritykset saavat ymmärryksen siitä, millaiset digitaaliset markkinointikampanjat tuottavat suurella todennäköisyydellä parhaat tulokset, jolloin esimerkiksi markkinointibudjetin allokointi on helpompaa ja se johtaa parempaan sijoitetun pääoman tuottoprosenttiin.

Sisällöntuotanto ja automaatio

Sisällöntuotanto on aikaa vievää ja vaatii paljon töitä. Myös tässä suhteessa tekoäly kykenee auttamaan.

Se kykenee luomaan korkealaatuisia artikkeleita, blogipostauksia ja esimerkiksi runoja, joskin hakukoneet havaitsevat melko tehokkaasti tekoälyn kirjoittaman sisällön ja sen seurauksena teksti saattaa jäädä hakukoneiden valokeilan ulkopuolelle. Sitä voidaan kuitenkin hyödyntää myös tällaisessa sisällöntuotannossa, joskin ihmisen manuaalinen ote on edelleen tarpeen.

Sen sijaan esimerkiksi sisällön päivittämisessä ja ideoinnissa tekoäly on huomattava apu.

Tekoälyn rooli sisällössä nousee arvoon arvaamattomaan, mitä tulee oikeanlaisen sisällön tarjoamiseen tietylle kohdeyleisölle. Se kykenee tarjoamaan osuvia suosituksia esimerkiksi uutisten, videoiden ja tuotesuositusten osalta. Ja sitten on tietenkin tekoälyn tarjoama asiakaspalvelu eli millaista sisältöä se kykenee tarjoamaan asiakaspalvelutehtävissä asiakkaille.

Tekoäly pääsee sisällön osalta oikeuksiinsa tekstisisällön ohella multimediasisällön saralla. Se on ottanut merkittäviä askeleita multimediasisällössä eli esimerkiksi kuvien, videoiden ja editoinnin parissa. Tekoälyyn perustuvat työkalut kykenevät esimerkiksi kuvat ja videot upeiksi visuaalisiksi luomuksiksi, käyttämällä erilaisia filttereitä.

Kaikkien edellä mainitsemieni ominaisuuksien ansiosta tekoäly mahdollistaa niin itse liiketoiminnan kuin myös markkinointitoimien skaalautuvuuden, koska se kykenee hoitamaan niin monet tehtävät, jotka ovat olleet ennen yksinomaan ihmisten vastuulla.

Hakukoneoptimointi ja tekoäly

Googlen kaltaiset hakukoneet nojaavat yhä enenevässä määrin tekoälyn algoritmeihin, tarjotakseen tarkempia ja relevantimpia hakutuloksia käyttäjilleen.

Nämä algoritmit kykenevät analysoimaan valtavat määrät dataa, havaitsemaan kaavoja ja tekemään älykkäitä päätöksiä hakutulosten laadun kehittämisen osalta. Tämän seurauksena hakukoneoptimointistrategioita on muovattava tekoälyn määrittämään suuntaan.

Tekoälyn ohjaama luonnollisen kielen käsittely (NLP) on mullistanut sen, miten hakukoneet ymmärtävät käyttäjien hakuja ja tarkoitusperiä niiden taustalla. NLP nimittäin mahdollistaa sen, että hakukoneet kykenevät ymmärtämään hakujen tarkoitusperät ja kontekstit, johtaen tarkempiin ja personoidumpiin hakutuloksiin.

Edellä mainitun seurauksena SEO-ammattilaisten onkin keskityttävä tarjoamaan sisältöä, joka kulkee käsi kädessä käyttäjän hakuaikeiden kanssa, tarjoten lisäarvoa kohdeyleisölle.

Tekoälyn merkitystä itsessään hakukoneille ei tule kuitenkaan sekoittaa hakukoneoptimoidun sisällön luomisen kanssa, ainakaan mustavalkoisen sataprosenttisesti.

Ihmisen luoma sisältö on edelleen useissa tapauksissa laadultaan, syvyydeltään, luovuudeltaan ja oikeellisuudeltaan tekoälyn tuottaman sisällön edellä. Ja, koska hakukoneet priorisoivat nimenomaan laadukasta, autenttista luotettavaa sisältöä, mikä on arvokasta käyttäjille, ihmisiä tarvitaan edelleen tällä saralla.

Ei siis kannata ajatella, että koska hakukoneet luottavat isosti tekoälyn algoritmeihin, tällöin tekoälyn tuottama sisältö istuisi jotenkin paremmin näihin algoritmeihin.

Äänihakujen merkitystä ei tule sivuuttaa

Ihmisten kanssakäynti hakukoneiden kanssa on muuttunut perustavanlaatuisesti viime vuosina. Perinteinen tapa hakea informaatiota kirjoittamalla hakusanat on korvautumassa yhä enenevässä määrin äänihauilla.

Äänihakujen tekeminen on yksinkertaisesti helpompaa, ainakin hieman yksinkertaisempien hakujen kohdalla kuin kirjoittaminen, ja sen mahdollistavat Sirin ja Alexan kaltaiset virtuaaliavustajat.

Myös äänihakujen suosionkasvun takana on tekoäly, koska se on taannut äänihauissa sen, että virtuaaliavustajat ymmärtävät yhä paremmin puhetta, äänenpainoja ja saavat kiinni kontekstista, tarjoten laadukkaita vastauksia.

Äänihakujen suosionkasvulla onkin merkittävä rooli myös digitaalisen markkinoinnin saralla, ja ennen kaikkea hakukoneoptimoinnissa, sillä ääni-SEO eli sisällön optimointi äänihauille on tärkeää.

Tärkeää on huomioida myös kuvantunnistuksen merkitys nyt ja tulevaisuudessa, mitä tulee hakukoneoptimointiin ja visuaalisen sisällön indeksointiin. Tekoälyn ansiosta hakukoneet kykenevät ymmärtämään visuaalista sisältöä paremmin, kuten esimerkiksi objekteja, tekstiä ja kuvien kontekstia. Sen seurauksena kuvahakuun perustuvat hakutulokset ovat tarkempia ja vastaavat paremmin hakijan aikeisiin.

Eettiset haasteet ja tekoälyn käyttö

Tekoäly on mullistanut digitaalisen markkinoinnin kentän ja tulee tekemään niin myös jatkossa. Se on mahdollistanut yrityksille entistä tehokkaammin toteutettavat targetoidut ja personoidut mainoskampanjat, joita tarjotaan eri kohdeyleisöille. Mutta samalla sen käyttö digitaalisessa markkinoinnissa on nostanut esille kysymyksiä etiikasta ja yksityisyydensuojasta.

Nämä huolenaiheet perustuvat isoilta osin siihen, että tekoälyn ajama digitaalinen markkinointi nojaa voimakkaasti henkilökohtaisen datan keräämiseen ja analysointiin. Tämä on nostattanut kysymyksiä niin sanotusta valvontayhteiskunnasta.

Oikeanlaisen tasapainon löytäminen onkin ensiarvoisen tärkeää ja jokainen yritys voi toimia tasapainon löytääkseen muun muassa seuraavasti:

  • Kerätty data on todella vahvan suojauksen ja turvallisuustoimenpiteiden takana eli ulkopuolisten on todella vaikeaa päästä siihen käsiksi.
  • Tiedot salataan sellaisessa muodossa, jota ei voi lukea ilman oikeaa avainta tai salasanaa.
  • Kerätystä datasta löytyy aina varmuuskopiot.
  • Turvallisuustoimia- ja protokollia testataan ja niiden toimivuutta arvioidaan säännöllisesti.

Dataa voidaan siis kerätä, mutta sen käyttämiseen markkinointitarkoituksissa ja turvallisuuden välillä on oltava oikeanlainen balanssi.

Yhteenveto

Mitä tulee digitaaliseen markkinointiin, tekoälyn tarjoamiin mahdollisuuksiin kannattaa tarttua kaksin käsin kiinni.

Mikäli nimittäin sinä ja yrityksesi ette ole osa tätä tekoälyn käynnistämää evoluutiota, tällöin vaarana on, että kilpailijat ajavat ohi. Kun nimittäin asialla on tekoälyn tärkeyden ymmärtäneet markkinoinnin ammattilaiset, jotka ottavat kaiken hyödyn irti tekoälyn tarjoamista mahdollisuuksista, tulokset voivat olla uskomattomalla tasolla.

Se ei kuitenkaan riitä, että olet ajan tasalla vain nyt, vaan yritysten ja markkinointitiimien on elettävä ajan hermolla koko ajan.

Tulevaisuus on nyt ja huomenna.

Google Demand Gen

Discovery-kampanjat siirtyivät historiaan ja korvaajaksi tuli Google Demand Gen.

Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi ei välttämättä ole se kaikkein tuorein ja trendikkäin tapa hoitaa asiakassuhteita, mutta se on pitänyt pintansa jo vuosikymmenten ajan tehokkuutensa ansiosta.

Google Ads -mainonnan sanasto

Kyseinen mainosalusta, ja ylipäätään mainoksien menestyksen arviointi, edellyttävät kuitenkin lukuisten erilaisten termien hahmottamista.

Hyvä laskeutumissivu – 20 vinkkiä joiden avulla onnistut

Laskeutumissivu on yksittäinen alasivu jolle voit ohjata kävijät esim. mainoksista.

Google Analyticsin remarketing

Yhdistämällä Google Ads -tilisi Analyticsiin voit rakentaa tarkempia remarketing-listoja (yleisöja).

Inbound markkinointi

Inbound-markkinointi on tapa houkutella uskollisia asiakkaita mukautumalla yrityksesi kohdeyleisön tarpeisiin.

Sampsa Vainio on digitaalisen markkinoinnin konsultti

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 35-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 9 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 11.2.2024.