Screaming Frog SEO Spider

Näyttää verkkosivustosi Googlen lasien läpi

Screaming Frog SEO Spider

Vaikka olisit rakentanut verkkosivustosi täysin omatoimisesti, sitä ei välttämättä ymmärrä itsekään, mitkä asiat sivustolla vaikuttavat positiivisesti tai negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen. Tätä varten on onneksi olemassa työkaluja, kuten Screaming Frog SEO Spider. Se kykenee paljastamaan sinulle verkkosivujesi osalta esimerkiksi ne ongelmat, joista Google hakukonenäkyvyyden muodossa sivustoasi rankaisee.

Screaming Frog SEO Spider on omalla sektorillaan arvostetuin ohjelmisto, ja itse asiassa tämä lienee kaikkein kuvaavinta sen suosiolle: myös Google käyttää sitä. Googlen ohella sen tarjoamat hyödyt ovat ottaneet käyttöönsä myös sellaiset yritykset kuin Amazon, Apple ja Disney, joten ohjelmiston luotettavuutta sinun ei tarvitse missään nimessä kyseenalaistaa – kuten ei myöskään sen toimivuutta.

Tässä blogitekstissä perehdyn tarkemmin tähän erinomaiseen ohjelmistoon, käyn muun muassa läpi, mitä se tekee, millaisia tietoja se konkreettisesti sivustostasi tarjoaa, ja vertailen ilmaisversiota ja maksullista versiota keskenään.

Mikä Screaming Frog SEO Spider on?

Lyhyesti ja ytimekkäästi todettuna Screaming Frog SEO Spider on nopea ja edistyksellinen työkalu, jonka keskiössä on hakukoneoptimointi. Itsessään tämä työkalu tarjoaa siis mahdollisuuden tehdä sivuston auditointi, jonka myötä mahdollistuvat muun muassa sisällön analysointi ja optimointi. Saat exportattua eli ladattua kaikki tämän työkalun keräämät tiedot halutessasi suoraan tietokoneelle ja siten tarkastella kaikkein tärkeimpiä SEO-elementtejä. Se toimii toisin sanoen ikään kuin SEO-asiantuntijana, joka kertoo sinulle, mitkä ovat verkkosivustosi osalta ongelmakohtia, kuten myös missä olet onnistunut.

Verkkosivuston auditointi on mahdollista myös omatoimisesti, mutta mikäli päätyisit tähän ratkaisuun, vaatisi se valtavasti sekä aikaa että työvoimaa – etenkin, mikäli kyseessä ei ole mikään yksinkertainen käyntikorttisivu. Eikä siinä vielä kaikki: kovistakin panostuksista huolimatta virheiden todennäköisyys olisi korkea. Screaming Frog SEO Spiderin ansiosta sinun ei tarvitse käydä jokaisesta verkkosivustoltasi löytyvää sivua tai artikkelia erikseen läpi, vaan tämä työkalu hoitaa näiltä osin kaiken puolestasi – oli sitten kyse millaisesta ja minkä kokoisesta verkkosivustosta tahansa.

Kun Screaming Frog SEO Spider on hoitanut oman osuutensa, tämän jälkeen sinulla on mahdollisuus tutkia ja analysoida dataa, jonka sivustosi crawlaus sinulle tuottaa, ja sen jälkeen tehdä tarvittavat muutokset. Mikäli ongelmana on, että tämä crawlauksesta saatava data muistuttaa sinulle lähinnä vierasta kieltä, jota et aidosti ymmärrä, tällöin kannattaa turvautua ammattilaisen ammattitaitoon.

Mikäli siis koet avun tarpeelliseksi, olen enemmän kuin mielelläni auttamassa sinua tulosten analysoinnissa, tarvittavissa toimenpiteissä sekä verkkosivujesi saattamisessa hakukoneiden suosioon.

Mitä kaikkea Screaming Frog SEO Spiderilla pystyy tekemään?

Lupasin aiemmin, että tulen käymään tässä blogitekstissä läpi mitä kaikkea Screaming Frog SEO Spider pystyy tehdä ja millaisia tietoja se sivustostasi antaa. Haluan jo tässä vaiheessa sanoa, että tämän työkalun antamaa arvokasta tietoa on tarjolla paljon, minkä lisäksi työkalu kykenee suorittamaan myös tiettyjä toimintoja puolestasi.

Aionkin hypätä heti näiden asioiden kimppuun eli seuraavassa tulen esittelemään teille, mihin kaikkeen tämä erinomainen ohjelmisto pystyy. Keskityn ennen kaikkea yleisellä tasolla niihin tärkeimpiin asioihin, joissa Screaming Frog SEO Spider sinua auttaa.

Rikkinäiset linkit

Rikkinäiset linkit eivät ole hyvä asia, kun tavoitteena on hoitaa hakukoneoptimointi maaliin kunnialla ja niittää mainetta ja kunniaa hakukonenäkyvyyden muodossa. Tällä työkalulla pystyt kertaheitolla käymään läpi koko verkkosivustosi eli se toisin sanoen etsii kaikki sivustoltasi löytyvät rikkinäiset linkit. Tämän jälkeen saat käsiisi exportattavan tiedoston, josta nämä linkit löytyvät, ja voit korjata ne tai toimittaa listan ammattilaisen käsiin.

Uudelleenohjaus

Oletko esimerkiksi poistanut jonkun vanhentuneen blogikirjoituksen tai sivun, mutta olet unohtanut tehdä uudelleenohjauksen? Ensinnäkin sivustosi käyttäjä törmää tällaisten virheiden kohdalla error-sivuun, joka ei luonnollisestikaan ole hyvä asia. Tämän lisäksi saatat menettää sijoituksia hakukoneissa mikäli paljon ulkopuolisia linkkejä kerännyt sivu katoaakin yhtäkkiä (ilman että teet sille 301-uudelleenohjausta). Screaming Frog SEO Spider auttaa sinua ratkaisemaan myös nämä ongelmat, tarjoamalla sinulle kaiken tarvittavan tiedon.

Sivun otsikko ja metakuvaus

Kun verkkosivustosi crawlaus on tehty eli Screaming Frog SEO Spider on käynyt läpi koko sivustosi, tarjoaa se sinulle mahdollisuuden analysoida kaikkien sivujen otsikot ja metakuvaukset. Näin ollen pääset korjaamaan esimerkiksi liian pitkät, virheelliset ja/tai duplikaatit otsikot ja metakuvaukset, sekä lisäämään ne, mikäli niistä jokin syystä tai toisesta puuttuu kokonaan.

Duplikaatti eli kaksoiskappale

Duplikaatti tarkoittaa kaksoiskappaletta eli esimerkiksi kahta samasta aiheesta julkaistua kopiota tai lähestulkoon kopiota toisistaan. Duplikaatin sisällön myötä hakukoneoptimointi sakkaa, sillä Google ja muut hakukoneet eivät katso tätä todellakaan hyvällä. Screaming Frog SEO Spider näyttää sinulle helposti verkkosivustoltasi löytyvän duplikaatin sisällön, otsikot, URL:t ja metakuvaukset, jotka pahimmassa tapauksessa saattavat olla kopioituja joltain kilpailevalta sivustolta, mikäli olet esimerkiksi tilannut sisällön ulkoistetusti epäluotettavalta tai liian halvalta taholta.

Integrointi

Kuten aiemmin sanoin, tämä laadukas ja arvostettu työkalu mahdollistaa raporttien ohella myös tiettyjen toimien suorittamisen. Tässä tapauksessa puhun integroinnista esimerkiksi Ahrefsin, Google Analyticsin, Search Consolen ja PageSpeed Insightsin kanssa. Tämä puolestaan johtaa entistä yksityiskohtaisemman datan saantiin ja parempaan ymmärrykseen verkkosivustosi toiminnasta – ennen kaikkea hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.

Sisäinen linkitys ja ankkuriteksti

Hyväkin sisältö saattaa mennä hukkaan, mikäli sisällön optimointi sakkaa sisäisen linkityksen osalta – sillä, kun on suuri vaikutus SEO-puoleen. Sisäiset linkit ja ankkuritekstit (tekstin kohta, johon linkki on upotettu) ovat osa sivustosi teknistä arkkitehtuuria. Screaming Frog SEO Spider tarjoaa sinulle dataa näiltä osin visuaalisessa muodossa, mikä puolestaan auttaa sinua ymmärtämään, miten nämä asiat sivustollasi pelittävät.

Screaming Frog SEO Spider mahdollistaa

Ajastettu sivuston auditointi

Hakukoneoptimointi eli SEO on asia, joka elää enemmän tai vähemmän koko ajan, mitä tulee verkkosivustoille asetettuihin vaatimuksiin. Tästä syystä SEO audit eli sivuston auditointi tulee suorittaa tasaisin väliajoin, jotta myös sisältö on optimoitu vastaamaan sen hetkisiä standardeja. Työkalu mahdollistaa sivuston auditoinnin ajastetusti eli sinun ei tarvitse muistaa tehdä sitä omatoimisesti. Eikä siinä vielä kaikki, vaan nämä auditoinnin tulokset saa automaattisesti exportattua haluamaasi sijaintiin – vaikkapa suoraan Google Sheetsiin.

Crawlausten vertaaminen

Kuten edellä todettua, sivuston crawlaus eli auditointi kannattaa ehdottomasti tehdä säännöllisin väliajoin. Lähes yhtä tärkeää on verrata tuoreimman crawlauksen tuloksia aiempiin, löytääkseen potentiaalisia mahdollisuuksia hakukoneoptimoinnin osalta ja ylipäätään pysyäkseen kärryillä siitä, mikä on muuttunut.

Latausaika & tiedostojen koko

Googlelle, ja muille hakukoneille, yksi tärkeimmistä yksityiskohdista on verkkosivuston latausaika. Mikäli esimerkiksi jokin sivu sisältää paljon tiedostoja, jotka saattavat olla kaiken lisäksi suurikokoisia, tällöin se vaikuttaa automaattisesti SEO-tuloksiin ja hakukonenäkyvyyteen. Screaming Frog SEO Spider kertoo sinulle kunkin sivustoltasi löytyvän URLin koon, kuvien koot ja miten nopeasti sivustosi vastaa pyyntöihin; näin ollen pystyt vaikuttamaan eri sivujesi kokoon, ja siten tekemään tarvittavia muutoksia niille kaikkein raskaimmille sivuille verkkosivustollasi.

Indeksointi

Onko jonkin verkkosivujesi URLin indeksointi mahdollista vai ei? Mikäli ei ole, tällöin se ei myöskään näy hakukonetuloksissa. Screaming Frog SEO Spider kertoo sinulle, onko URLin indeksointi toteutunut vai ei ja paljastaa samalla, miksi sivua ei ole indeksoitu tilanteen ollessa tämä.

Screaming Frog SEO Spider: ilmaisversio vs maksullinen versio

Screaming Frog SEO Spider on siitä erinomainen työkalu, että tarjolla on myös ilmaisversio. Ilmaisversio on ihan pätevä peli, mutta luonnollisesti paljon yksityiskohtaisemmat tiedot verkkosivustostasi ja sen toiminnasta saadaan maksullista versiota käytettäessä; maksullinen versio on kuin ilmaisversio melkoisella steroidiannoksella varustettuna.

Mutta mitä kaikkea maksullinen versio sitten tarjoaa ilmaisversioon verrattuna? Muun muassa seuraavat asiat:

  • Rajattoman määrän URLien crawlauksia – ilmaisversiossa rajoitettu 500 URLiin
  • Ajastusmahdollisuuden
  • Crawlausten konfiguroinnin
  • Tallennukset crawlauksista
  • JavaScriptien renderöinnin
  • Vertailun aiempien crawlausten tuloksiin
  • Duplikaatin ja lähes duplikaatin sisällön havainnoinnin
  • Kustomoidut robots.txt-tiedostot
  • AMP-crawlauksen ja vahvistamisen
  • Strukturoidun datan ja sen vahvistamisen
  • Oikeinkirjoituksen ja kieliopin tarkastamisen (toistaiseksi 25 kielelle)
  • Kustomoidun lähdekoodin etsinnän
  • Google Analytics-, Search Console– ja PadeSpeed Insights -integroinnin
  • Teknisen tuen

Onko sivuston auditointi kallista Screaming Frog SEO Spider -työkalulla?

Myönnetään nyt heti alkuun yksi tosiasia: hankkiaksesi Screaming Frog SEO Spider -työkalun, on sinun valmistauduttava raottamaan kukkarronnyörejä sen verran, että jostakusta se saattaa tuntua epämukavalta. Toisaalta, hintatasossa ei puhuta missään nimessä juuri kenellekään mitenkään tähtitieteellisistä summista – etenkin, kun jokaisen on syytä tiedostaa, miten tärkeää sivuston auditointi on.

Mutta mitä tuo maksullinen versio sitten oikein maksaa?

Kyseessä on vuosihinnoitteluun perustuva malli ja vuodessa käyttäjän tulee maksaa tästä työkalusta 239 euroa. Se saattaa siis tuntua hieman suolaiselta hinnalta, mutta toisaalta samaan aikaan sen tuottamilla tuloksilla on enemmän kuin aito mahdollisuus vaivuttaa tuo hinta nopeasti unholaan. Kun nimittäin hakukoneoptimointi hoidetaan laadukkaasti, ja sehän tämän työkalun ytimessä on, tällöin tulokset ovat sen mukaisia – myös taloudellisesti.

Ja sitten sitä voi aina miettiä hintaa myös päiväkohtaisesti eli 239 euroahan tarkoittaa sitä, että päiväkohtainen hinta on reippaasti alle euron – tarkalleen ottaen 65 senttiä. Kun siis miettii, mihin kaikkeen muuhun sitä rahojaan käyttää, äkkiäkös tuollaisen 65 senttiä säästää vaikka säästöpossuun päivässä.

Yhteenveto

Omaan henkilökohtaisesti pitkän linjan kokemuksen verkkosivustojen rakentamisesta ja kehittämisestä. Hakukoneoptimointi on näissä hommissa kaiken keskiössä – nykypäivänä yhä enenevissä määrin – ja hakukoneoptimointiin tarvitaan työkaluja.

Screaming Frog SEO Spider on yksi työkaluista, joita minä sekä asiakkaani käyttävät laaja-alaisesti. Omien kokemusteni valossa pystynkin toteamaan, että kyseessä on yksi tärkeimmistä työkaluista oman verkkosivuston toiminnan ja toimivuuden analysoinnin, kuin myös onnistumisten ja ongelmakohtien ymmärtämisen osalta.

Se täytyy myös todeta, että vaikka kyseessä ei olekaan se kaikkein edullisin työkalu, maksaa se itsensä hyvin nopeasti takaisin. Näin on etenkin, kun sen tarjoamiin raportteihin reagoi ammattilainen, joka ymmärtää tuloksia ja niiden kohentamiseen tarvittavia muutoksia.

Hyvä laskeutumissivu – 20 vinkkiä joiden avulla onnistut

Laskeutumissivu on yksittäinen alasivu jolle voit ohjata kävijät esim. mainoksista.

Inbound markkinointi

Inbound-markkinointi on tapa houkutella uskollisia asiakkaita mukautumalla yrityksesi kohdeyleisön tarpeisiin.

Verkkosivujen nopeuttaminen

Latausnopeuden parantaminen on tärkeää niin SEO:n, konversion ja käyttökokemuksen kannalta.

Avainsanatutkimus

Oikeiden avainsanojen löytäminen on kaiken perusta hakukoneoptimoinnissa ja Google Adsissä.

Arvolupaus

Arvolupaus on yksi tärkeimmistä yrityksen toimintaa ohjaavista elementeistä.

Verkkokaupan markkinointi

Verkkokaupan markkinointi on merkitykseltään äärimmäisen tärkeää, oli sitten kyseessä jo pidempään olemassaollut verkkokauppa tai täysin uusi verkkokauppa.

Sampsa Vainio on digitaalisen markkinoinnin konsultti

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 35-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 9 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 14.11.2023.