Yoast SEO

Erinomainen työkalu, kunhan sen osaa hyödyntää oikein

Yoast SEO

Kun puhutaan verkkosivustoille tarjolla olevista tuhansista erilaisista työkaluista, osa niistä on ilmaisia ja osa maksullisia; toki olemassa on myös lisäosia, joista löytyy niin ilmainen kuin myös maksullinen versio, kuten Yoast SEO.

Moni olettaa virheellisesti, että pelkkä Yoastin asentaminen esimerkiksi WordPress-sivustolle tarkoittaa sitä, että hakukoneoptimointi on nyt hoidettu ja että se tuo automaattisesti mukanaan paremman Google-rankingin. Tämä on kuitenkin harhakuvitelmaa, sillä Yoastia täytyy aidosti osata käyttää oikein, että siitä on myös hyötyä. Sinällään kyseessä on varsin yksinkertainen työkalu, mitä tulee sen käytettävyyteen, mutta myös sen opetteluun menee hetken aikaa – aivan, kuten minkä tahansa uuden asian.

Tulen tässä blogitekstissä ensinnäkin esittelemään Yoastin työkaluna, nostamaan esille sen hyvät ja huonot puolet, vertailemaan ilmaista ja maksullista versiota keskenään ja nostamaan esille myös kilpailevia lisäosia. Ennen kaikkea jaan kuitenkin vinkkejä siihen, miten Yoastista saadaan niin sanotut maksimitehot irti eli miten sitä tulee käyttää.

Mikä Yoast SEO on?

Kuten saatoit jo edellä olevasta tekstistä huomata, Yoast SEO ei ole ainoastaan WordPress-sivustoille saatavilla oleva lisäosa. Moni olettaa sen käytön edellyttävän WordPress-sivustoa, mutta todellisuudessa sitä voidaan käyttää myös muilla sisällönhallintaohjelmistoilla varustetuilla verkkosivuilla.

Mutta mikä Yoast SEO tarkalleen sitten on?

Kyseessä on siis hakukoneoptimointiin tarkoitettu lisäosa tai työkalu, joka auttaa sinua saamaan parempia tuloksia Googlen kaltaisissa hakukoneissa eli toisin sanoen rankkautumaan korkeammalle. Esimerkiksi blogipostausta kirjoittaessasi se antaa sinulle vinkkejä, miten voit saada tekstisi Googlen näkökulmasta paremmaksi.

Blogipostausten ja muiden kirjoitusten kohdalla sinun tulee kuitenkin ensiksi määrittää haluamasi pääavainsana ja vasta siinä vaiheessa Yoastista on apua. Sen jälkeen se auttaa sinua muun muassa SEO-otsikon, metakuvauksen, URLin eli postauksen linkin, tekstin rakenteen sekä kuvatekstien kanssa. Ja kaiken lisäksi se päivittää livenä, siis ennen julkaisua eli kirjoitushetkellä, ehdottamiaan korjauksia ja SEO:n näkökulmasta antamaansa arvostelua sitä mukaa, kun teet muutoksia.

Miljoonia ja taas miljoonia käyttäjiä omaavan Yoastin kohdalla hakukoneoptimointi ei tarkoita suinkaan kuitenkaan vain artikkelien kirjoittamiseen tarkoitettua työkalua eli sisällön optimointia, vaan se voidaan valjastaa monenlaiseen käyttöön. Sillä voidaan luoda esimerkiksi XML-sivustokarttoja (sitemap) ja sosiaalisessa mediassa julkaistavia postauksia, minkä lisäksi se antaa muun muassa tietoa verkkosivuillasi olevista ongelmista sekä myös korjausehdotuksia niiden ratkaisemiseen; kyseessä on siis äärimmäisen monipuolinen lisäosa, joka on kaikkein yleisimmillään WordPress-sivustojen kohdalla.

Eikä siinä vielä kaikki: mikäli sinulla on Woocommerce-sivusto eli toisin sanoen verkkosivuiltasi löytyy nettikauppa, Yoast tarjoaa täyden SEO-tukensa myös nettikaupan pyörittämiseen.

Yoast SEO ei unohda lukijaa

Kun puhutaan hakukoneoptimoinnista, monissa tapauksissa ongelmana on se, että verkkosivuston sisältöä aletaan muovaamaan nimenomaan hakukoneiden näkökulmasta optimaaliseksi; tätä näkee esimerkiksi joidenkin SEO-lisäosien kohdalla. Ongelmana tällaisessa lähestymistavassa on kuitenkin se, että lukija unohtuu helposti, kun tavoitteena on miellyttää yksinomaan Googlea.

Yoast SEO on muun muassa siitä erinomainen työkalu, että se ottaa hakukoneiden ohella lukijan huomioon. Tämä on ensiarvoisen tärkeä asia luonnollisesti siinä mielessä, ettei tekstistä tule liian teknistä, tylsää tai vaikealukuista, koska se voisi johtaa asiakkaiden menettämiseen. Mutta tärkeää se on nykypäivänä myös Googlen näkökulmasta, sillä tämä hakukonejätti on vienyt koko ajan toimintaansa lähemmäksi ja lähemmäksi lukijaa. Toisin sanoen, Google arvostaa samoja asioita kuin lukijat.

Yoast opettaa sinulle hakukoneoptimoinnin saloja ja saattaa tehdä sinusta myös paremman kirjoittajan

Mikäli olet kuullut sanan hakukoneoptimointi, mutta se on sinulle konkretian osalta tuntematon asia, vuonna 2010 julkaistu Yoast SEO on oikein käytettynä myös erinomainen opettaja. Tätä työkalua käyttäessäsi tulet nimittäin oppimaan paljon siitä, miten verkkosivuiltasi löytyvä sisältö optimoidaan hakukoneiden näkökulmasta toimivaksi. Ja mikä parasta, tämä kaikki tapahtuu täysin huomaamatta, sillä sinun tulee ainoastaan seurata Yoastin tarjoamia ohjeita.

Kuten jo aiemmin totesin, Yoast ottaa erinomaisesti lukijan huomioon keskittymällä algoritminsa myötä myös itse tekstisisältöjen rakenteisiin. Itse olen luonut paljon tekstisisältöjä, mutta voin täysin avoimesti sanoa, että Yoastin myötä minusta on kehittynyt entistä parempi kirjoittaja. Yoast nimittäin kertoo minulle, mikäli olen käyttänyt liikaa konjuktioita, passiivimuotoa tai jos lauseeni ja/tai kappaleet ovat liian pitkiä.

Tekninen SEO on niin ikään Yoastin ytimessä

Olen keskittynyt edellä pääasiassa siihen, miten Yoastia voidaan hyödyntää hakukoneoptimoinnissa tekstisisältöihin eli artikkeleihin ja kategoriasivuihin. Yoast on kuitenkin paljon muuta ja siitä on iso apu myös teknisessä SEO:ssa.

Mitä tekninen SEO tarkoittaa? Sillä viitataan ennen kaikkea sivuston suorituskykyyn, sekä hakukoneiden kykyyn crawlata ja indeksoida sivusto. Seuraavassa tulenkin esittelemään konkreettisten esimerkkien kautta, millä kaikilla tavoin Yoast auttaa sinua tällä saralla.

Kanoniset URL-tägit ja uudelleenohjaukset

Mikäli poistat kokonaan esimerkiksi vanhentunutta tietoa sisältäviä sivuja ja artikkeleita verkkosivustoltasi, tai muutat URL-osoitteita, tästä saattaa tulla ongelmia Googlen suuntaan. Yoast SEO tarjoaa uudelleenohjaustyökalun, joka auttaa sinua välttämään tällaisiin ongelmatilanteisiin päätymisen ja/tai tarjoaa niihin ratkaisun.

Toinen osa liittyy niin sanottuihin kanonisiin URLeihin.

Verkkosivustollasi saattaa olla, mikäli sivuiltasi löytyy vaikkapa verkkokauppa, useita sivuja, joiden sisältö on lähes identtistä keskenään; esimerkiksi osa tuotteistasi saattaa löytyä verkkosivustollasi useamman kuin vain yhden URLin takaa. Etteivät hakukoneet mene tämän myötä sekaisin ja näytä vääriä sivuja, sinulla on mahdollisuus kertoa hakukoneille eli antaa niille ohje siitä, mikä näistä URL-osoitteista on se niin sanottu pääsivu kyseisen tuotteen osalta. Tällaisissa tilanteissa vastaan tulee sanapari “kanoninen URL”.

Sisäiset linkit ja sivuston rakenne

Mikäli haluat sivustosi ja sieltä löytyvien sivujen ja artikkelien rankkautuvan korkealle Googlen hakutuloksissa, tällöin sisäisillä linkeillä eli sivuston rakenteella on valtaisa vaikutus.

Sisäisillä linkeillä viitataan linkkeihin, jotka johtavat verkkosivustosi kävijän vaivattomasti paikasta A paikkaan B. Toisin sanoen, sisäisten linkkien tehtävänä on tehdä navigoinnista sivustollasi vaivatonta sekä houkutella kävijä oikealle reitille ja tekemään nimenomaan oikeita ratkaisuja yrityksesi liiketoiminnan näkökulmasta. Mitä selkeämmin sisäinen linkitys on rakennettu, sitä korkeammalle Googlen sivustosi arvostaa.

Yoast SEO auttaa sinua tässä sisäisessä linkityksessä tarjoamillaan työkaluilla. Se nimittäin kertoo, miten monta sisäistä ja ulkoista linkkiä sivulta/artikkelista löytyy ja lisäksi se antaa sinulle ehdotuksia sisäisten linkkien käytöstä.

Screaming Frog SEO Spider on toinen työkalu johon kannattaa tutustua jos sisäisten linkitysten tutkiminen on työlistalla.

Yoast SEO Premium on kuin lisäisi bensaa roihuaviin liekkeihin

Oletko sinä esimerkiksi tilanteessa, jossa kilpailu alallasi on äärimmäisen kovaa ja jokainen kivi on käännettävä menestyäkseen?

Tai kenties vain haluat pitää huolen siitä, että sinulla on käytössäsi kaikki mahdollinen saavuttaaksesi loistavia tuloksia niin lukijan kuin myös hakukoneiden silmissä?

Niin tai näin, ja oli tilanne mikä tahansa, sinun kannattaa ehdottomasti ottaa Yoast SEO Premium vakavaan harkintaan.

Miten Premium eroaa ilmaisversiosta?

Yoastin ilmaisversio on lukuisiin muihin erilaisten lisäosien ilmaisversioihin verrattuna äärimmäisen monipuolinen työkalu, jolla pääsee hakukoneoptimoinnissa hyvin pitkälle. Samaan aikaan on kuitenkin selvää, että Yoast SEO Premium nostaa kierrokset vieläkin korkeammalle, sillä onhan kyseessä maksullinen versio, jonka täytyykin tarjota ilmaisversiota enemmän.

Premium-versio tarjoaa ilmaisversioon verrattuna muun muassa seuraavat ominaisuudet:

  • Voit asettaa esimerkiksi blogikirjoitukseen yhden pääavainsanan sijaan useita avainsanoja
  • Helppo muuttaa asetuksia esimerkiksi URLien osalta, kun niihin tarvitsee tehdä muutoksia
  • Vanhat ja poistetut linkit eli URLit uudelleenohjautuvat automaattisesti
  • Yoast Premium ilmoittaa niin sanotusta orvoksi jääneestä sisällöstä (orphaned content) eli esimerkiksi blogiteksteistä, joihin ei ole lainkaan sisäisiä linkkejä
  • Saat monipuolisesti ehdotuksia sisäisen linkityksen osalta
  • Premiumilla pääset katsomaan esikatselut sosiaalisen median postausten osalta, varmistuen siitä, että somesisältö on juuri haluamasi näköistä
  • Pääset tarkastelemaan Googlessa näkyvien postaustesi snippettejä
  • Automaattisesti strukturoidun datan ansiosta suurempi todennäköisyys saada Googlen hakutuloksissa näkymään otsikon, kuvauksen ja linkin ohella myös itse tekstisisältöä (rich-tulokset)
  • Kyky vahvistaa Google Webmaster Tools, Bing Webmaster Tools ja Yahoo Site Explorer
  • Integrointimahdollisuus muiden arvokkaiden lisäosien/työkalujen kanssa, kuten Elementorin
  • Saat ympäri vuorokauden ja seitsemänä päivänä viikossa palvelevan Premium-tason tuen vuodeksi käyttöösi

Oikeastaan asian voisi tiivistää näin: mikäli hakukoneoptimointi on sinulle uusi juttu, tällöin ilmaisversio on hyvä aloituspiste. Mutta, kun haluat lyödä seuraavan vaihteen silmään ja saavuttaa entistä parempia tuloksia Googlen hakutuloksissa, tällöin on aika siirtyä Premiumiin.

Mitä Premium-versio maksaa ja mihin sen hinta asettuu vertailussa kilpailijoihin?

Yoast SEO -lisäosasta on tarjolla yksi maksullinen versio eli toisin kuin monien muiden työkalujen kohdalla, hintoja on olemassa vain yksi. Tämä on erinomainen asia, etenkin, kun hinta on yhden vuoden osalta ainoastaan 99 euroa. Koska kyseessä on äärimmäisen arvokas työkalu, siis sillä saatavien tulosten osalta – totta kai oikein käytettynä ja hyödynnettynä – 0,27 euron päiväkohtainen hinta on melko vaatimaton summa maksettavaksi.

Mutta, miten sitten Yoastin Premium-versio asettuu vertailussa sen kilpailijoihin eli muihin vastaaviin työkaluihin?

Tämän edellä esittämäni kysymyksen kautta päästään siihen, miksi yhden hinnan tarjoaminen on Yoastille ehdoton vahvuus. Otetaanpa esimerkiksi kolme merkittävää kilpailijaa eli Rank Math, All in One SEO ja SEOPress.

Rank Mathin edullisin versio 59 Yhdysvaltain dollaria vuodessa eli se on edullisempi kuin Yoast. Tarjolla on kuitenkin kolme vaihtoehtoa, joista seuraava maksaa vuodessa 199 dollaria ja kallein 499 dollaria. All in One SEO tarjoaa puolestaan neljä vaihtoehtoa, joista edullisin on 49,60 dollaria ja kallein 224,70 dollaria. SEOPressin kohdalla hintavaihtoehtoja on kolme eli 49 dollaria, 99 dollaria ja 128 dollaria.

Suosittelen myös tutustumaan Ahrefs SEO-työkaluun.

Yoast SEO tarjoaa sinulle siis kaikki mahdolliset herkut ja ominaisuutensa yhdellä kiinteällä vuosihinnalla, kun taas sen merkittävimpien kilpailijoiden osalta tilanne on täysin toinen.

Tärkein ohje: muista, että hakukoneoptimointi lähtee sinusta itsestäsi!

Niin erinomainen työkalu kuin Yoast SEO onkin, hakukoneoptimointia se ei missään nimessä hoida sinun puolestasi.

Kyllä, Yoast on lisäosa, joka tarjoaa sinulle äärimmäisen arvokkaita ohjeita siitä, miten verkkosivustoasi ja siellä julkaistavia sisältöjä optimoidaan Google- ja lukijaystävällisempään suuntaan. Mutta samaan aikaan tosiasia on se, että esimerkiksi yrityksellesi ja sivustollesi tärkeimmät avainsanat sinun tulee määrittää itse; toisin sanoen, Yoast ei ohjeista sinua avainsanojen määrittämisessä, vaan valitsemiesi avainsanojen käytössä mahdollisimman optimaalisella tavalla.

Tärkein ohje, jonka voin antaa, onkin tämä: ennen kuin voit hyödyntää Yoastia optimaalisesti, sinun tulee tehdä avainsanatutkimus, analysoida kilpailijoitasi ja tehdä kaikki vaadittavat valmistelut.

Vasta sen jälkeen kuvaan astuu Yoast SEO.

Arvolupaus

Arvolupaus on yksi tärkeimmistä yrityksen toimintaa ohjaavista elementeistä.

Google Ads -hintatarjousstrategiat

Tutustu Google Ads -hintatarjousstrategioihin. Opi valitsemaan oikea strategia kampanjasi tavoitteiden saavuttamiseksi ja tehosta tuloksia.

Suosituimmat verkkokauppa-alustat

Verkkokauppa-alustaratkaisun ei tule toimia esteenä yrityksesi potentiaaliselle kasvulle.

Kotisivut yritykselle

Kotisivujen tarkoitus on tuottaa myyntiä, suurin osa sivustoista kuitenkin epäonnistuu tässä.

Google Ads -laatupisteet

Kasvattamalla Google Ads -laatupisteitäsi, mainoksesi näkyvät sekä useammin että korkeammalla, ja samalla klikkaushinta on matalampi

Uudelleenmarkkinointi

Uudelleenmarkkinointi on tapa muistuttaa asiakkaita yrityksesi olemassaolosta.

Sampsa Vainio on digitaalisen markkinoinnin konsultti

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 35-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 9 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 25.6.2023.