Auttaa sinua rankkautumaan korkealle Googlessa

Ahrefs

Sijoittuminen korkealle Googlen hakutuloksissa on äärimmäisen tärkeä asia yritykselle kuin yritykselle. Mikäli yritykselläsi on esimerkiksi näyttävät verkkosivut, mutta hakukoneoptimointi on tehty puolivillaisesti tai se on jäänyt tekemättä kokonaan, tällöin yrityksesi verkkosivut jäävät hyödyntämättä käytännössä ottaen täysin.

Sellaiset asiat kuin kilpailija-analyysi, avainsanatutkimus ja SEO audit on siis syytä tehdä oman ja kilpailevien sivustojen osalta. Jos nämä jätetään tekemättä, rankkautuminen korkealle hakutuloksissa on todella vaikeaa – ihan jo siksikin, koska tiedossa ei ole, mitä kilpailijat tekevät ja missä yrityksesi voi olla niitä parempi.

Kun puhutaan hakukoneoptimoinnista, tällöin kyse on niin sanotusta ulkoisesta ja sisäisestä optimoinnista. Ahrefs on arvokas työkalu, tai paremminkin sanottuna työkalupakki, joka auttaa sinua merkittävästi näissä molemmissa ja siten taistelussa korkeista sijoituksista Googlen hakukonerankingeissa. Kyseessä ei ole mikään kaikkein halvin SEO-työkalu, mutta opittuasi käyttämään Ahrefsia huomaat varsin nopeasti, miksi se on jokaisen maksamasi sentin arvoinen.

Mikä ihmeen Ahrefs?

Kun Ahrefs alkoi käymään internetiä läpi vuonna 2010, kyseessä oli puhtaasti backlink-analysointityökalu. Vuosien saatossa yhtiön toiminta on kuitenkin monipuolistunut hurjasti. Nykyisin kyseessä onkin yhden SEO-työkalun sijaan laajempi työkalukokonaisuus, joka auttaa sinua tunnistamaan niin oman kuin myös kilpailijoiden verkkosivustojen heikkoudet ja vahvuudet.

Ymmärtääkseen verkkosivustoja ja jakaakseen tätä ymmärrystään palvelua käyttäville asiakkailleen, Ahrefs tarvitsee valtavan määrän tietoa. Mutta, miten Ahrefs sitten pääsee käsiksi kaikkeen siihen tietoon, jonka se tarvitsee analysoidakseen jokaisen mahdollisen verkkosivuston, joka internetistä löytyy? Aivan, kuten esimerkiksi Google, myös Ahrefs kerää hakurobottiensa avulla täysin taukoamatta ja kellon ympäri tietoa verkkosivuista:

  • Ahrefs löytää 24 tunnin välein 30 miljoonaa uutta sivua
  • Ahrefs päivittää 24 tunnin välein tärkeät luvut 420 miljoonan sivun osalta
  • Kaiken kaikkiaan Ahrefsin sisältöindeksistä löytyy 10 miljardia sivua

Kuten edellä olevat numerot osoittavat, Ahrefs kerää valtavan määrän dataa. Sitä kautta yhtiö kykenee ylläpitämään esimerkiksi hakusanaindeksiä, josta löytyy yli 19,2 miljardia hakusanaa. Hakusanaindeksinsä kautta yhtiö tietää, miten verkkosivut rankkautuvat erilaisten hakusanojen osalta. Tämän lisäksi se kykenee muun muassa seuraamaan, miten julki olevat verkkosivustot lähettävät linkkejä keskenään.

Miksi verkkosivujesi hakukoneoptimointi ja Ahrefs linkittyvät niin vahvasti toisiinsa?

Kilpailijoiden toiminnan tunteminen ja ymmärtäminen on äärimmäisen tärkeää rakentaessasi menestyvää yritystä. Entisaikoina sitä saattoi vain seurata ihmetellen vierestä ja yrittää spekuloida, miksi kilpaileva yritys menestyy paremmin kuin oma yritys, mutta nykypäivänä asiat ovat monilta osin toisin.

Nykypäivänä samalla sektorilla operoivien yritysten välinen kilpailu tapahtuu ensinnäkin isosti internetin ihmeellisessä maailmassa, ja merkittäviltä osin hakukonejätti Googlessa. Ja toisekseen pelin henki on tämä: mitä korkeammalle yrityksesi sijoittuu niillä yrityksesi toiminnalle kaikkein kriittisimmillä hakusanoilla, joita siis potentiaaliset asiakkaat käyttävät Googlessa löytääkseen haluamansa tuotteen tai palvelun, sitä merkittävämpää on yrityksesi saama näkyvyys ja sitä kautta usein myös taloudellinen tulos.

Googlen hakutuloksissa kärkisijoille pääseminen on kuitenkin todella haastava ja moniulotteinen tehtävä. Korkealle rankkautuminen vaatii ennen kaikkea aikaa, kärsivällisyyttä, ymmärrystä ja usein myös laadukkaimpia tarjolla olevia SEO-työkaluja. Tässä kohtaa kuvaan astuu Ahrefs, joka on ehdottomasti yksi markkinoiden parhaista SEO-työkaluista. Kyseessä on työkalukokonaisuus, joka kykenee kertomaan sinulle muun muassa tarjolla olevista backlink-mahdollisuuksista ja kilpailijoiden käyttämistä hakusanoista. Ahrefsilla voidaan tehdä siis esimerkiksi avainsanatutkimus – Googlen ohella myös Amazonin ja YouTuben osalta.

Kyseessä on toisin sanoen perinpohjainen kilpailija-analyysi, joka antaa sinulle äärimmäisen arvokasta tietoa kilpailijoista.

Eikä kyse ole pelkästään kilpailijoiden toiminnan ymmärtämisestä, vaan Ahrefsia käytetään yhtälailla myös oman verkkosivuston ymmärtämiseen ja sitä kautta potentiaalisten kehityskohteiden löytämiseen. Se kertoo sinulle muun muassa, mikä on verkkosivustosi domain rating / domain authority eli hieman yksinkertaistettuna sen, miten luotettavana Google näkee sivustosi ja tietenkin myös kilpailijasi.

Lisäksi Ahrefsin työkaluja hyödyntämällä pääset käsiksi myös siihen, oletko tehnyt oikeanlaisia sisältöratkaisuja ja miten oma sivustosi toimii eri näkövinkkeleistä tarkasteltuna. Voit esimerkiksi Ahrefsia hyödyntämällä analysoida millaisella sisällöllä kilpailijasi ovat keränneet eniten backlinkkejä, käydä tämän jälkeen läpi julkaisemaasi sisältöä, tehden siihen tarvittaessa muutoksia, ja tehdä paremmin harkittuja ratkaisuja sisällön osalta myös tulevaisuudessa.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan Ahrefs auttaa sinua ymmärtämään, miten hakukoneoptimointi voidaan suorittaa niin sisäisesti (on-page SEO) kuin myös ulkoisesti (off-page SEO) paremmin ja missä olet kilpailijoitasi edellä ja perässä. Tästä nimenomaisesta syystä niin moni verkkosivuston omistaja on päätynyt hankkimaan Ahrefsin käyttöönsä – oli sitten kyse pienestä yksityisyrittäjästä tai vaikkapa hakukoneoptimointiin erikoistuneesta markkinointitoimistosta.

Ahrefs
Ahrefsia voi käyttää mm. avainsanatutkimukseen.

Mitä Ahrefs maksaa?

Kuten totesin jo tämän tekstin alkupuolella, Ahrefs on sijoitus, johon kannattaa käyttää rahaa, mikäli taloudellinen tilanteesi tarjoaa mahdollisuuden siihen. Ja ylipäätään jokaisen verkkosivustollaan myyntiä tavalla tai toisella tavoittelevan yrityksen tulisi ehdottomasti hankkia Ahrefs, tai vaihtoehtoisesti jonkin kilpailijan tarjoama SEO-työkalu, sillä se maksaa oikein käytettynä enemmän kuin itsensä takaisin.

Eikä Ahrefsin hankinta pankkitiliäsi missään nimellä nolliin vedä, mutta maksaa siitä joka tapauksessa täytyy. Mutta missä Ahrefs sitten liikkuu hintojen osalta eli millaisiin summiin sen hankintaa suunnittelevan tulee varautua? Kuten niin monen muunkin vastaavanlaisen palvelun kohdalla, tarjolla on erilaisia pakettiratkaisuja erilaisiin tarpeisiin ja tilanteisiin:

  • Lite: 89 euroa per kuukausi
  • Standard: 179 euroa per kuukausi
  • Advanced: 369 euroa per kuukausi
  • Enterprise: 899 euroa per kuukausi

Edellä mainittujen pakettien osalta jaottelu käyttötarpeista voidaan tehdä karkeasti näin: Lite on tarkoitettu pienten bisnesten pyörittäjille ja harrastelijoille. Standard soveltuu erinomaisesti SEO:n parissa freelancerina tai konsulttina toimiville markkinoinnin ammattilaisille. Advanced istuu puolestaan keskikokoisen yrityksen sisäiselle markkinointitiimille ja Enterprise selkeästi suurikokoisille yrityksille ja agentuureille.

Onko Ahrefs halpa vai kallis kilpailijoihin verrattuna?

Kun hakukoneoptimointi halutaan hoitaa viimeisen päälle, tällöin tarvitaan työkaluja. Avainsanatutkimus, kilpailija-analyysi, backlink-mahdollisuudet, URL rating, domain rating / domain authority, SEO audit – muun muassa nämä ovat kaikki asioita, joissa Ahrefs kykenee auttamaan sinua.

Tarjolla on toki myös kilpailevia työkaluja, ja niiden joukkoon kuuluvat muun muassa SEMrush, Ubersuggest ja Moz Pro. Mutta minkä hintaisia nämä työkalut sitten ovat verrattuna Ahrefsiin?

Jos lähdetään liikenteeseen edullisimmasta tarjolla olevasta paketista kunkin edellä mainitun toimijan osalta, SEMrush (119,95 $ / kk) on itse asiassa Ahrefsia kalliimpi vaihtoehto, kuten on myös Moz Pro (99 $ / kk). Ubersuggest (29 € / kk) on sen sijaan selkeästi näitä muita edullisempi vaihtoehto, joskin sen tarjoamat ominaisuudet ovat myös rajallisemmat.

Henkilökohtaisesti suosittelen valitsemaan näistä edellä mainituista vaihtoehdoista Ahrefsin, sillä sen hinta-laatusuhde on yksinkertaisesti kohdallaan.

Ahrefsin termistön ymmärtäminen

Tässä kilpailussa paremmista hakukonerankingeista ei kannata jättää kiveäkään kääntämättä, mikäli mielit esimerkiksi markkinajohtajan asemaan; niin merkittävästä jutusta hakukoneoptimoinnin kohdalla puhutaan. Käyttöön siis kannattaa ottaa kaikki mahdolliset työkalut, tai ainakin niistä parhaimmat, kuten Ahrefs.

Alkuun Ahrefsin käyttö saattaa tuntua hieman haastavalta, mutta kaikki se vaiva on sen arvoista.

Haluan kuitenkin auttaa jokaista pääsemään alkuun yhdellä kriittisellä tavalla eli ymmärtämään Ahrefsin käyttämää termistöä; jos nimittäin jossain, niin tässä asiassa yhtiö ei ole onnistunut aivan optimaalisesti ja etenkin aloitteleville käyttäjille lukuisat eri termit saattavat kuulostaa lähinnä heprealta.

Tässä siis tärkeimmät Ahrefsin käyttämät termit suomeksi avattuina:

  • Ahrefs Rank on ranking valitun sivuston backlink-profiilista, vertailussa kaikkiin maailman verkkosivustoihin. Mitä alhaisempi numero, sitä parempi backlink-profiili.
  • Also Rank For tarkoittaa listaa muista avainsanoista, joilla hakutuloksissa Top 10:ssä olevat sivustot rankkautuvat. Esimerkiksi sivustot, jotka rankkautuvat korkealle avainsanalla “sisältömarkkinointi” voivat rankkautua korkealle myös hakutermillä “mitä sisältömarkkinointi tarkoittaa”.
  • Anchors tarkoittaa erittelyä sivuston backlink-profiilissa yleisimmin käytetyistä ankkuriteksteistä.
  • URL Rating (UR) kertoo verkkosivustolle olevan yksittäisen linkin eli URLin luotettavuudesta. UR perustuu sivustolle osoittavien linkkien laatuun ja määrään.
  • Domain Rating (DR) tarkoittaa muuten samaa kuin URL Rating, mutta koko verkkosivuston osalta eli kaikkien sivustolla olevien URLien osalta.
  • Keyword Difficulty paljastaa, miten helppoa/vaikeaa kyseisellä avainsanalla on rankkautua Googlen hakutulosten ensimmäiselle sivulle.
  • Keyword Search Volume kertoo, miten monta kertaa kyseistä avainsanaa käyttämällä keskiarvollisesti haetaan tietoa kuukausittaisella tasolla (valitussa maassa).
  • Organic Traffic arvioi, miten paljon valittu sivusto saa kuukausittaisella tasolla orgaanista liikennettä eli liikennettä, josta ei ole maksettu.
  • Parent Topic on laajempi aihealue, jonka alle avainsana kuuluu. Esimerkiksi “linkkirakennus” olisi aihealueen “SEO” alla.
  • Referring Domains kertoo, miten moni verkkosivusto linkkaa valitulle sivustolle. Mitä enemmän linkkaavia verkkosivustoja on, sitä korkeampi on yleisesti ottaen myös sijoitus hakutuloksissa; toki linkkien laadulla (UR & DR) on merkitystä.
  • Traffic Potential on arvio siitä potentiaalisesta kävijämäärästä, jonka sivusto saisi, mikäli se rankkautuisi hakutuloksissa piikkipaikalle kyseisellä avainsanalla.
  • Traffic Value kertoo arvion siitä, mitä yritys joutuisi maksaa kävijäliikenteestä, jonka verkkosivusto saa valitulla avainsanalla ilmaiseksi eli orgaanisesti.

Ahrefs pähkinänkuoressa

Jo reippaasti yli kymmenen vuoden ajan markkinoilla ollut Ahrefs on suosittu SEO-työkalu niin erikokoisten yritysten kuin myös markkinoinnin ammattilaisten keskuudessa. Tälle on olemassa syynsä, sillä oikein yhtiön tarjoaman datan hyödyntämällä yritys kuin yritys voi vaikuttaa merkittävästi näkyvyyteensä muun muassa Googlen hakutuloksissa, joka taas on omiaan heijastumaan kohentuvana taloustilanteen muodossa.

Hieman yksinkertaistettuna voidaankin sanoa, että mikäli haluat näkyä kärkipaikoilla Googlessa, tarvitset siihen Ahrefsia; muutoin hakukoneoptimointi on melkoisen haastavaa, koska et välttämättä ymmärrä yrityksesi verkkosivustosi toimivuudesta, ennen kaikkea suhteessa kilpailijoihin, likimainkaan riittävästi.

Mutta miksi sitten Ahrefs on niin tärkeä työkalu hakukoneoptimoinnin osalta?

Lyhyesti ja ytimekkäästi todettuna, Ahrefs tarjoaa käyttäjälleen kolme asiaa:

  1. Se auttaa sinua löytämään potentiaaliset SEO-ongelmat ja parantamaan sijoitustasi yrityksellesi tärkeillä avainsanoilla muun muassa Googlen hakutuloksissa.
  2. Ahrefs pystyy seuraamaan ja analysoimaan, mistä verkkosivustosi saa liikennettä sekä tarjoamaan potentiaalisia kasvumahdollisuuksia.
  3. Se mahdollistaa kilpailijoiden tutkimisen ja analysoinnin, sekä auttaa hahmottamaan kilpailijoiden tekemät strategiset ratkaisut, minkä ansiosta kykenet rakentamaan esimerkiksi toimivamman markkinointistrategian yrityksellesi.

Hyvä laskeutumissivu – 20 vinkkiä joiden avulla onnistut

Laskeutumissivu on yksittäinen alasivu jolle voit ohjata kävijät esim. mainoksista.

Verkkosivujen uudistus

Ennemmin tai myöhemmin verkkosivu-uudistus tulee ajankohtaiseksi.

Inbound markkinointi

Inbound-markkinointi on tapa houkutella uskollisia asiakkaita mukautumalla yrityksesi kohdeyleisön tarpeisiin.

Performance Max

Performance Maxin myötä Google-mainonta on aiempaa vaivattomampaa: yksi mainoskampanja riittää.

Google Ads -laatupisteet

Kasvattamalla Google Ads -laatupisteitäsi, mainoksesi näkyvät sekä useammin että korkeammalla, ja samalla klikkaushinta on matalampi

Verkkosivujen nopeuttaminen

Latausnopeuden parantaminen on tärkeää niin SEO:n, konversion ja käyttökokemuksen kannalta.

Sampsa Vainio on digitaalisen markkinoinnin konsultti

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 35-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 9 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 14.6.2023.