Google Search Console

Paras ilmainen SEO-työkalu, ja paljon muuta!

Google on jo pitkään tarjonnut Search Console -työkalun (GSC), joka tunnettiin aiemmin nimellä Webmaster Tools eli verkkovastaavan työkalut. Kyseessä on täysin ilmainen työkalu, joka tarjoaa käyttäjilleen roppakaupalla informaatiota sekä sivuston suorituskyvystä, turvallisuusongelmista, virheistä että myös paljon muusta.

Google Search Console on myös hyvin tehokas työkalu hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Se auttaa sinua kasvattamaan myös sivustosi liikennettä eli kävijämääriä ja parhaimmillaan se kykenee haastamaan maksulliset Premium-tason työkalut.

Tässä blogitekstissä aion kertoa teille, miksi jokaisen verkkosivuston omistajan kannattaa ottaa GSC ehdottomasti käyttöön. Tulen myös jakamaan ohjeita sen käyttöönoton suhteen, käymään yksityiskohtaisemmin sen tärkeimpiä ominaisuuksia läpi sekä avaamaan sen tarjoamia merkittävimpiä hyötyjä.

Mihin kaikkeen GSC:tä käytetään?

Kun puhutaan parhaista ja monipuolisimmista ilmaisista SEO-työkaluista, vuodesta 2001 aina vuoteen 2015 saakka nimellä Webmaster Tools tunnettu Google Search Console kuuluu ehdottomasti niiden joukkoon. Jos siis olet yrittäjä tai sinulla on ylipäätään verkkosivusto, jonka haluat menestyvän hyvin Googlessa ja samalla myös muissa hakukoneissa, GSC kannattaa ottaa ehdottomasti käyttöön.

Toisin kuin Google Analytics, joka antaa sinulle arvokasta tietoa kaikkialta tulevasta liikenteestä, Google Search Console antaa tietoa Google-hakujen kautta tulevasta liikenteestä. Tätä työkalua voidaan käyttää hyväksi tekemällä sen tarjoaman datan perusteella muutoksia suoraan verkkosivustollesi, mutta samalla se tarjoaa muun muassa mahdollisuuden sivustojen ja sivujen lisäämiseen tai poistamiseen Googlen indeksistä. Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta GSC voi auttaa sinua löytämään uusia mahdollisuuksia sijoittua korkealle Googlen hakutuloksissa, buustaamaan nykyistä suoritustasoa ja oppimaan, miten käyttäjät saapuvat sivustollesi Googlen kautta.

Kaikki edellä mainittu tarkoittaa sitä, että jokaiselle yrittäjälle, joka esimerkiksi nojaa verkkosivustonsa käyttäjäystävällisyyteen tai pyrkii hankkimaan myyntituloja verkkosivujensa kautta orgaanisesti, Google Search Console on elintärkeä työkalu; GSC saattaa hyvinkin olla se paras ilmainen SEO-työkalu. Seuraavassa kappaleessa tulen keskittymään siihen, millaista dataa GSC tarjoaa. Sen myötä tulet ymmärtämään paljon paremmin mihin kaikkeen tätä erinomaista työkalua voidaan konkreettisesti käyttää.

Minkälaista dataa Google Search Console tarjoaa?

Mainitsin aiemmin tässä tekstissä, että Google Search Console auttaa sinua havaitsemaan muun muassa ongelmat verkkosivustosi suorituskyvyssä ja esimerkiksi tekniset ongelmat. Kyseessä ei ole kuitenkaan missään nimessä vain ongelmatilanteisiin käytettävä työkalu, vaan se auttaa sinua ylipäätään ymmärtämään sivustoasi paremmin, ennen kaikkea Googlen näkövinkkelistä katsottuna, tehden sen äärimmäisen monipuolisesti.

Seuraavassa tulen käymään läpi isoilta osin, mitä kaikkea dataa GSC käyttäjilleen tarjoilee.

Näyttökerrat eli impressiot

Kun haluat tietää, miten monta kertaa verkkosivujesi kaikki sivut on yhteensä nähty Googlen hakutuloksissa, näyttökerrat eli impressiot kertovat tämän sinulle. Voit tarkastella dataa näyttökertojen osalta muun muassa hakukyselyiden, yksittäisten sivujesi, maantieteellisen sijainnin, laitteiden ja päivämäärien perusteella – eri aikaväleiltä.

Luonnollisesti homma toimii siten, että mitä korkeammalla jokin sivuistasi on Googlen hakutuloksissa, sitä enemmän on myös näyttökertoja. Tämä johtuu puhtaasti siitä, että harva Googlen käyttäjä jatkaa hakutuloksissa ensimmäistä hakutulossivua pidemmälle etsiessään tietoa, tuotetta tai palvelua.

CTR (Click through rate) eli klikkausprosentti

Miten moni käyttäjistä, jotka ovat nähneet verkkosivusi Googlessa, ovat myös klikanneet verkkosivusi auki? Sen kertoo CTR eli klikkausprosentti. Sinun ei tarvitse alkaa arvailla vastausta tähän kysymykseen, sillä Google Search Console antaa sinulle vastauksen. Täten se auttaa sinua esimerkiksi ymmärtämään, minkälainen sisältö saa googlaajat avaamaan sivusi. Lisäksi, jos olet tehnyt jotain muutoksia sivustollesi hakukoneoptimoinnin merkeissä, tätä kautta näet, miten nämä muutokset ovat toimineet.

Klikkausprosentti lasketaan jakamalla klikkaukset impressioilla eli näyttökerroilla.

Sitemap XML

Käydään nyt ensiksi läpi mitä sitemap eli sivustokartta tarkoittaa. Kyseessä on yksinkertainen tapa näyttää kaikki verkkosivuillasi olevat sivut eli URLit Googlelle. Sitemap XML tarkoittaa puolestaan tietyssä muodossa olevaa sivustokarttaa, joka kertoo Googlelle ja muille hakukoneille, mitkä verkkosivustollasi olevat URLit ovat indeksoitavissa; kaikkia URLeja, kun ei tarvitse toimittaa indeksoitavaksi, eikä edes kannata.

Voit tarkastaa, onko sinulla sivustokarttaa, kirjoittamalla selaimesi osoiteriville http://sinundomain.com/sitemap.xml. Mikäli sinulla ei vielä ole sivustokarttaa, voit käyttää sen tekemiseen muun muassa sellaista työkalua kuin XML Sitemaps ja ladata sen Search Consolessa sivustokartat-kohtaan. WordPress-sivuston kohdalla toimii puolestaan erinomaisesti esimerkiksi Yoast SEO -lisäosa.

Sivustokarttoja voi olla myös useampia eli omansa vaikkapa sivuille, artikkeleille ja kategorioille. Search Consolessa pystyt myös tarkastamaan, lukeeko Google sivustoasi haluamallasi tavalla.

Indeksoinnin tila ja indeksointivirheet

Mikäli olet esimerkiksi juuri laittanut verkkosivuston pystyyn yrityksellesi, yksi ensimmäisistä asioista on saada Google indeksoimaan sivustosi eli tarjoamaan se Googlen käyttäjille hakutuloksissa. Se, miten nopeasti indeksointi tapahtuu, riippuu muun muassa verkkosivustosi koosta, mutta yleisesti ottaen alkuvaiheessa olevien verkkosivujen kohdalla puhutaan noin viikosta. Search Consolen kautta pääset näkemään, mikä on idenksoinnin tämänhetkinen tila eli pysyt kartalla siitä, miten lähellä verkkosivujesi indeksointi on.

Kun olet ottanut Google Search Consolen käyttöön verkkosivustollesi ja tehnyt indeksoinnin, saatat saada jossain vaiheessa esimerkiksi sähköpostiisi ilmoituksen indeksointivirheestä. Google toisin sanoen kertoo sinulle, että jollain sivuista ja/tai artikkeleista on ongelma, joka tulee korjata. Samalla saat tiedon siitä, miten paljon kyseinen virhe vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen ja millaisesta virheestä on kyse. Ja sitten, kun virhe on korjattu, sinun tulee ainoastaan vahvistaa korjaus, Google tarkastaa kyseisen URL-osoitteen uudelleen ja ilmoittaa, onko ongelma poistunut.

Ylipäätään Search Console tarjoaa sinulle käyttöliittymässään kaiken mahdollisen tiedon indeksointien tilasta.

Mobile Usability eli mobiilikäytettävyys

Kuten olen useammassa eri blogitekstissäni sanonut, isompi osa internetin käyttäjistä käyttää nykyisin surffaamiseen puhelinta kuin tietokonetta. Tämä tarkoittaa sitä, että mobiiliversio verkkosivustostasi on tärkeämpi kuin desktop-versio, ja tästä syystä monet yritykset menevätkin verkkosivuja suunnitellessaan mobiilipuoli edellä.

Google Search Console tarjoaa mahdollisuuden tutkia sivustosi mobiilikäytettävyyttä, joka tunnetaan englanninkielisellä termillä mobile usability. Tämän ansiosta pääset varmistamaan, että mobiilisivusi toimivat Googlen arvioimien parhaiden SEO-menetelmien mukaisesti. Esimerkkejä ongelmista, joita mobile usability -välilehti paljastaa, ovat esimerkiksi liian pieni tekstikoko tai erilaisten klikattavien elementtien liiallinen läheisyys. Mikäli kaikki on kuitenkin kunnossa, tällöin edessäsi komeilee pelkkää vihreää valoa.

Avainsanojen sijoitukset

Miten verkkosivustosi sijoittuu tietyillä avainsanoilla, jotka ovat tärkeitä yrityksellesi? Google Search Console paljastaa sinulle avainsanojen sijoitukset eli voit esimerkiksi tarkastella verkkosivustollasi jonkun tietyn sivun kohdalla, mitkä ovat tiettyjen orgaanisten avainsanojen rankingit.

Orgaaniset avainsanat tarkoittavat avainsanoja, joilla pyritään saamaan orgaanista eli ilmaista liikennettä verkkosivuillesi; niiden vastakohta ovat maksulliset avainsanat, jolloin liikenne ostetaan esim. Google Adsin kautta.

Core Web Vitals eli sivuston suorituskyky

Kun puhutaan tärkeimmistä hakukonerankingeihin vaikuttavista tekijöistä, Core Web Vitals on asia, johon tulee kiinnittää huomiota. Se nimittäin kertoo sinulle, miten hyvin tai huonosti verkkosivustosi toimii käyttäjän ja siten myös Googlen näkökulmasta. Samalla näet, mitkä elementit esimerkiksi hidastavat sivustoasi, mikäli tilanne on tämä ja myös muut mahdolliset ongelmat.

Edellä mainitun lisäksi saat ylipäätään yleiskuvan sivustosi käytettävyydestä, kuten myös sivustosi vakaudesta.

Links Report ja ulkopuoliset linkit

Ulkopuoliset linkit näyttelevät suurta roolia verkkosivustosi rankkautumisessa Googlen hakutuloksissa. Ylipäätään niiden määrä ja ennen kaikkea laatu kertovat, miten muiden verkkosivujen omistajat näkevät verkkosivustosi niin teknisiltä kuin sisällöllisiltä ominaisuuksiltaan. Mikäli sivustosi ansaitsee sen, tulet saamaan sivustosi ulkopuolisia linkkejä eli backlinkkejä muiden verkkosivustojen omistajilta.

GSC:stä löytyy kohta Links Report. Se kertoo sinulle ulkopuolisten linkkien osalta muun muassa seuraavat asiat:

  • Mikä verkkosivuillasi olevista sivuista on saanut eniten ulkopuolisia linkkejä
  • Mitkä verkkosivustot ovat lisänneet eniten sinun sivustollesi johtavia ulkopuolisia linkkejä
  • Millainen ankkuriteksti linkittää eniten verkkosivustollesi
  • Mitkä verkkosivustot ovat antaneet sinulle backlinkin jollekin tietylle sivulle verkkosivustollasi
  • Backlinkit joltain nimenomaiselta verkkosivustolta tietylle sivulle sinun sivustollasi

GSC ei kuitenkaan tarjoa yhtä paljon tietoa ulkopuolisista linkeistä kuin esim. Ahrefs (maksullinen työkalu).

Rich Snippets eli rikastetut hakutulokset

Mitä rich snippets eli rikastetut hakutulokset oikein tarkoittavat? Kun esimerkiksi googlaat mitä tahansa sanaa, saat eteesi hakutulokset. Osassa näistä hakutuloksissa näkyy vain otsikko, lyhyt kuvaus, URL-osoite ja pieni kuva – laitteesta hieman riippuen – kun taas toisissa voi näkyä huomattavasti laajemmin tietoa kyseisen sivun/artikkelin sisällöstä. Jälkimmäisenä mainitun kohdalla puhutaan rikastetuista hakutuloksista eli Google antaa hakukoneoptimoinnin näkökulmasta laadukkaasti toteutetulle verkkosivustolle ja sisällölle näkyvyyttä enemmän kuin muille.

Mikrodata on tärkein elementti, joka mahdollistaa verkkosivustosi osalta rikastetut hakutulokset. Mikrodatalla viitataan niin sanottuun jäsenneltyyn tietoon eli esimerkiksi ranskalaisin viivoin tai numeroin jäsenneltyyn sisältöön vaikkapa sivustollasi julkaistussa artikkelissa, jolloin Googlen on helppo poimia sisältöä tekstistä rikastettuihin hakutuloksiin. Google jopa ohjeistaa verkkosivustojen omistajia datamallien (schema) käytössä. Kaikki tämä data on löydettävissä Schema.org-sivustolta.

Google Search Console tarjoaa sinulle (hakutulokset > haun ulkoasu) esimerkiksi parannusehdotuksia, jotka voivat johtaa siihen, että sivustosi saa näkyvyyttä Googlessa rikastettujen hakutulosten muodossa. Voit testata, tukeeko sivusi rich-tuloksia, tämän linkin kautta.

Muut Search Consolen ominaisuudet

  • AMP-työkalut- ja raportit
  • Verkko-osoitteen muutostyökalu
  • HTTPS-raportti
  • Manuaalisten toimenpiteiden raportti
  • Omaisuus- ja käyttäjäasetukset
  • Poistot-työkalu
  • SafeSearch-ilmoitustyökalu
  • Tietoturvaongelmaraportti
  • URL-tarkastus
  • Videohakemistoraportti

Ohjeet: näin Google Search Console otetaan käyttöön

Koska Google Search Console on niin kriittinen työkalu bisneksen kuin bisneksen ja jokaisen verkkosivuston omistajan osalta, haluan tähän loppuun koostaa ohjeistuksen siitä, miten GSC otetaan käyttöön.

  1. Kirjaudu sisään Google-tilillesi tunnuksilla, joita käytät Google Analyticsissa. Mene osoitteeseen https://search.google.com/search-console/about ja paina Aloita nyt -painiketta.
  1. Valitse kahdesta eteesi tulevasta vaihtoehdosta URL-etuliite.
  1. Vahvista, että omistat kyseisen verkko-osoitteen. Tämä vaihe tapahtuu automaattisesti, kunhan sinulla on Google Analytics ja käytät Search Consolen kohdalla samaa sähköpostiosoitetta.
  1. Jos sinulla on olemassa Sitemap XML -tiedosto eli sivustokartta (tarkista http://sinundomain.com/sitemap.xml), lähetä se Googlelle hyväksyttäväksi Sivustokartat-välilehden alta ja liittämällä sivustokartan URL edessäsi olevaan Lisää uusi sivustokartta -kenttään. Jos sinulla ei ole vielä sivustokarttaa, voit käyttää sen luomiseen XML Sitemaps -työkalua ja WordPress-sivuston kohdalla muun muassa Google XML Sitemaps -lisäosaa.

Kun olet suorittanut edellä olevat vaiheet, olet valmis käyttämään Google Search Consolea ja ottamaan siitä kaiken ilon irti, optimoidessasi verkkosivustostasi mahdollisimman käyttäjäystävällistä ja Googlen rakastamaa.

Muista ottaa oma aikasi tutustuaksesi sen tarjoamiin erilaisiin ominaisuuksiin ja mahdollisuuksiin; onneksi Search Consolen käyttöliittymä on sen verran selkeä ja yksinkertainen, että opit käyttämään sitä todella nopeasti.

Google Display-mainonta

Google Display -mainonta tavoittaa 90 prosenttia kaikista internetin käyttäjistä ympäri maailman.

Google Shopping -mainonta

Google Shopping -mainonnalla tarkoitetaan niin sanottuja kuvallisia tuotemainoksia hakutuloksissa.

Hyvä laskeutumissivu – 20 vinkkiä joiden avulla onnistut

Laskeutumissivu on yksittäinen alasivu jolle voit ohjata kävijät esim. mainoksista.

Google Ads -mainonnan sanasto

Kyseinen mainosalusta, ja ylipäätään mainoksien menestyksen arviointi, edellyttävät kuitenkin lukuisten erilaisten termien hahmottamista.

Verkkosivujen uudistus

Ennemmin tai myöhemmin verkkosivu-uudistus tulee ajankohtaiseksi.

Verkkosivuston rakenne

Verkkosivuston rakenne saattaa herkästi jäädä liian vähälle huomiolle hakukoneoptimointia tehtäessä. Tämä on iso virhe, sillä verkkosivuston rakenteen merkitystä ei sovi vähätellä.

Sampsa Vainio on digitaalisen markkinoinnin konsultti

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 35-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 9 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 25.6.2023.