Kasvuhakkerointi eli Growth Hacking

Kasvata käyttäjäkuntaa ja liikevaihto nopeasti

Kasvuhakkerointi

Kasvuhakkeroinnin tavoitteena on lyhyesti ja ytimekkäästi kasvattaa tuotteen, palvelun tai esimerkiksi verkkosivuston käyttäjäkuntaa ja liikevaihtoa nopeasti, minimaalisin kustannuksin.

Kasvuhakkerointi yhdistää elementtejä markkinoinnista, tuotekehittelystä ja datan analysoinnista; tavoitteena on luoda, testata ja toteuttaa nopean kasvupotentiaalin omaavia strategioita – nykyaikaisia menetelmiä hyödyntäen.

Syy sille, miksi juuri startup-yritykset olivat kasvuhakkeroinnin osalta etulinjassa, johtui niiden vähäisistä resursseista. Näin ollen kustannustehokkaita ja nopeita ratkaisuja täytyi etsiä ikään kuin pakon sanelemana niin sanotusti laatikon ulkopuolelta.

Nykypäivänä kaikenkokoiset- ja ikäiset yritykset ovat kuitenkin omaksuneet kasvuhakkeroinnin osaksi markkinointistrategiaansa, sillä yhtälailla myös heille kustannustehokas toiminta on merkittävä asia.

Eikä kyse ole pelkästään viivan alle jäävästä tuloksesta, vaan poikkeavat tavat erottavat myös joukosta eli brändin tunnettuus saattaa parhaimmillaan kasvaa räjähdysmäisesti; toki sekin sitten näkyy taloudellisessa tuloksessa, totta kai.

Tulen tässä blogitekstissä perehtymään kasvuhakkerointiin syvällisemmin ja tarjoamaan vinkkejä

Näin kasvuhakkerointi ja perinteinen markkinointi eroavat toisistaan

Kasvuhakkerointi saattaa tämän tekstin edetessä kuulostaa tietyiltä osin perinteiseltä markkinoinnilta. Tästä syystä haluan jo tässä vaiheessa erotella ne keskenään toisistaan.

Tämä erottelu voidaan tehdä varsin yksinkertaisella tavalla.

Perinteisen markkinoinnin tavoitteena on yleisesti ottaen vedota laajoihin yleisömassoihin. Tällöin osa tästä massasta konkretisoituu asiakkaiksi, mutta moni on täysin väärää kohderyhmää.

Kasvuhakkerointi sen sijaan keskittyy tehokkaaseen kasvuun. Kasvuhakkeroinnin kohdalla markkinointi kohdennetaan pienemmälle ryhmälle, joka on kuitenkin osuvampi kuin iso massa. Tällöin markkinointikuluissa säästetään melkoisesti, ja samaan aikaan tulokset saattavat hyvinkin olla jopa selvästi parempia.

Perinteisessä markkinoinnissa käytetään toki digitaalisia mainosmahdollisuuksia, mutta esimerkiksi perinteinen media on edelleen voimakkaasti läsnä.

Kasvuhakkeroinnissa suuntana on sen sijaan selkeästi internetin ihmeellinen maailma, jolloin markkinoinnista saadaan dataa aivan eri tavalla ja markkinointia kyetään optimoida oikeaan suuntaan lähestulkoon reaaliaikaisesti.

Mitä kasvuhakkeri tekee?

Kasvuhakkeri on markkinoija, mutta hyvin luova sellainen, joka kykenee auttamaan yrityksiä hankkimaan uusia asiakkaita ja pitämään vanhoista kiinni varsin kustannustehokkaasti.

Kasvuhakkereita kutsutaan ajoittain myös kasvumarkkinoijiksi, mutta he eivät ole pelkästään markkinoijia.

Kuka tahansa yrityksen työntekijä, joka liittyy tavalla tai toisella tuotteeseen tai palveluun, voi olla kasvumarkkinoija, mutta kasvuhakkeri ei ole osa mitään tiimiä.

Kasvuhakkerit ovat hyvin orientoituneita ja heitä ajaa niin data, uteliaisuus kuin myös analyyttisyys, minkä lisäksi he ovat usein hyvällä tavalla pakkomielteisiä.

Tällainen on tehokas kasvuhakkeri:

  • Keskittyy yksinomaan strategiaan, jonka tavoitteena on yrityksen kasvattaminen.
  • Olettaa, priorisoi ja testaa erilaisia innovatiivisia kasvustrategioita.
  • Analysoi ja testaa mikä toimii ja mikä ei.

Tehokas kasvuhakkeri osaa priorisoida asiat kasvupotentiaalin mukaan. He myös löytävät oikeat kanavat asiakkaidenhankintaan, mittaavat menestystä ja skaalaavat kasvua.

9 tapaa vauhdittaa yrityksen kasvua markkinointiin liittyvän kasvuhakkeroinnin kautta

Tähän loppuun haluan tuoda edellä olevan teorian ympärille konkretiaa, joka auttaa ymmärtämään paremmin, mitä kasvuhakkerointi tarkoittaa ja miksi se johtaa usein perinteistä markkinointia parempiin tuloksiin.

1. Hyödynnä influencerit ja asiantuntijat

Influencerit omaavat mukavasti seuraajia sosiaalisessa mediassa ja siten pelkkä yksi postaus heiltä voi vauhdittaa yrityksesi kasvua melkoisesti.

Nämä influencerit voivat olla esimerkiksi bloggaajia, kirjailijoita, podcast-houstaajia tai yleisesti ottaen asiantuntijoita yrityksesi alalta. Kun et jahtaa kaikkein tunnetuimpia influencereita, tällöin budjetti ei karkaa käsistä, mikäli taloudelliset resurssit ovat rajalliset.

Influencereita voi lähestyä tarjoutumalla esittelemään tuotettasi tai palveluasi, ja tarjota heille mahdollisuuden testata sitä ilmaiseksi rehellistä palautetta ja arvostelua vastaan.

2. Laita puskaradio laulamaan

Kun joku aito henkilö suosittelee esimerkiksi perheenjäsenilleen ja ystävilleen tuotettasi tai palveluasi, sen kerrotaan tuottavan jopa viisinkertaisesti paremman lopputuloksen kuin perinteinen markkinointi.

Pyydä siis jo olemassaolevia asiakkaitasi suosittelemaan tuotettasi/palveluasi, ja tarjoa heille vastineena esimerkiksi alennuskuponki tai muita etuja.

Esimerkiksi PayPal hankki 7-10 prosenttia uusista asiakkaistaan tarjoamalla käyttäjilleen kymmenen dollarin arvoisen suosittelijapalkkion.

3. Tarjoa arvokasta sisältöä

Arvokas sisältö tarkoittaa jotain sellaista, joka opettaa sekä asiakkaillesi että potentiaalisille asiakkaille lisää tuotteistasi/palvelustasi. Se voi olla esimerkiksi blogikirjoitus, podcast tai videojulkaisu somessa.

Esimerkiksi blogikirjoituksella on potentiaali tuoda yrityksellesi ilmaista orgaanista liikennettä hakukoneista. Videojulkaisu toimii puolestaan lähtökohtaisesti paremmin sosiaalisessa mediassa.

4. Kirjoita vieraskirjoituksia

Lähestulkoon alaan kuin alaan liittyen löytyy nykyisin bloggaajia, joilla useimmissa tapauksissa on oma verkkosivustonsa. Tarjoudu kirjoittamaan tällaiseen paikkaan, jota potentiaaliset asiakkaasi lukevat, vieraskirjoitus.

Vieraskirjoituksen tarkoituksena on hankkia paitsi backlinkkejä, joista hakukoneet ovat mielissään, myös saada lukijat klikkaamaan niitä ja vierailemaan sivustollasi/palvelussasi.

Pyydä alustan omistajalta lupa vahvaan CTA-painikkeeseen, joka aidosti ohjaa liikennettä haluamaasi paikkaan.

5. Järjestä kilpailuja ja tee erikoistarjouksia

Kilpailut ja erikoistarjoukset kasvattavat potentiaalisen kohdeyleisön kiinnostusta, ja samalla he oppivat lisää brändistäsi.

Voit pyytää kohderyhmääsi kuuluvia henkilöitä jakamaan esimerkiksi tiettyä sisältöäsi sosiaalisessa mediassa, sillä tällöin brändisi leviää parhaimmillaan somessa kulovalkean lailla.

Tärkeää on, että järjestämäsi kilpailut ja tekemäsi tarjoukset ovat riittävän houkuttelevia, jolloin ne näkevät henkilöt aidosti sitoutuvat niiden jakamiseen; mikä tahansa ämpäri ei välttämättä toimi.

6. Tee sähköpostimarkkinointia

Sähköpostiviestein tapahtuva markkinointi on hyvin perinteinen markkinointiväline, ja edelleen todella toimiva sellainen. Sähköpostimarkkinointiviesteihin kannattaa kuitenkin panostaa: personoitu viesti toimii jopa 50-prosenttisesti parempi kuin geneerinen viesti.

Lähetä sähköpostiviesteissä targetoituja tervetulokampanjoita, vinkkejä ja tarjouksia – asioita, joita edellä olevassa kohdassa mainitsimme. Muista sisällyttää viestiin myös linkit sosiaalisen median tileihisi.

7. Hyödynnä asiakkaiden tekemää sisältöä

Tuotteesi/palvelusi käyttävien henkilöiden rehelliset mielipiteet, kuten arvostelut, suositukset ja jaot sosiaalisessa mediassa lisäävät paitsi luottamusta brändiäsi kohtaan, myös levittävät brändisi viestiä tehokkaasti.

Lisää arvosteluita esimerkiksi verkkosivustollesi. Ja niitä sosiaalisessa mediassa. Tee käyttäjien jakamista kuvista ja videoista somepostauksia ja mainoksia. Ja pyydä tätä nimenomaan brändisi intohimoisimmilta faneilta.

Esimerkiksi BMW tarjosi mahdollisuuden koeajaa heidän urheiluautojaan faneilleen, jotka sitoutuivat jakamaan kuvia testiajosta.

8. Ota käyttöön A/B-testaus

Kun luot mainoksen, tee siitä useampi erilainen versio eli tee A/B-testausta. Seuraa eri mainosversioiden menestystä ja tällä tavoin löydät parhaiten toimivan mainoksen; mainosten optimointi on tärkeässä roolissa kasvuhakkeroinnissa.

Tämän jälkeen voit keskeyttää muut mainokset ja satsata nimenomaan siihen yhteen toimivaan mainokseen.

9. Ota FOMO tavoitteeksi

Eksklusiivinen ennakkopääsy esimerkiksi palvelusi pariin, salaiset myyntikampanjat ja muiden vastaavien VIP-kokemuksien tarjoaminen kehittää herkästi muissa FOMO:n.

FOMO tulee englanninkielisistä sanoista “Fear of missing out” eli vapaasti suomennettuna “pelko jäädä paitsi” jostain kiehtovasta.

FOMO voidaan luoda onnistuneesti esimerkiksi tarjoamalla ennakkokatsauksia, ylimääräisiä ominaisuuksia palvelun osalta ja alennuksia valikoiduille ryhmille. Kun näitä sitten hypetetään somessa, ulkopuolelle jääville voi syntyä FOMO.

Esimerkiksi Tesla tarjosi autojaan alkuun vain tunnetuille influencereille, mikä loi melkoisen hypen tavallisille ihmisille, jotka sitten lähtivät sankoin joukoin ostamaan Tesloja, kun ne tulivat tarjolle kaikille.

Välimuistin (cache) optimointi

Lue, mitä välimuisti on ja miten sen optimointi parantaa verkkosivustosi nopeutta, käyttäjäkokemusta ja hakukonesijoituksia tehokkaasti.

Suosituimmat verkkokauppa-alustat

Verkkokauppa-alustaratkaisun ei tule toimia esteenä yrityksesi potentiaaliselle kasvulle.

Google Ads -laatupisteet

Kasvattamalla Google Ads -laatupisteitäsi, mainoksesi näkyvät sekä useammin että korkeammalla, ja samalla klikkaushinta on matalampi

Core Web Vitals

Säännöllisten Core Web Vitals -testien tulee kuulua jokaisen verkkosivuston omistajan työkalupakkiin.

Asiakassegmentointi

Opi asiakassegmentoinnin merkitys, miten se tehdään oikein ja miten se tehostaa markkinointia. Lue kattava opas ja löydä oikeat kohderyhmät!

Google Shopping -mainonta

Google Shopping -mainonnalla tarkoitetaan niin sanottuja kuvallisia tuotemainoksia hakutuloksissa.

Sampsa Vainio on digitaalisen markkinoinnin konsultti

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 35-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 9 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 25.6.2023.