A/B-testaus - myyvämmät verkkosivut testaamalla

Testaa kuinka erilaiset muutokset sivustoosi vaikuttavat myyntiin.

AB-testaus on prosessi jossa testataan kuinka erilaiset muutokset vaikuttavat sivuston konversioon.

Mitä A/B-testaus on?

A/B-testaus on prosessi jota käytetään selvittämään kuinka erilaiset muutokset verkkosivuun vaikuttavat sivun konversioasteeseen, eli siihen kuinka usein sivun tavoite (esim. tuotteen myyminen) toteutuu. Testaamalla opitaan mitkä elementit sivulla parantavat sivun konversioastetta ja mitkä huonontavat sitä. Tiedolla voidaan tehdä tärkeitä päätöksiä verkkosivujen suunnittelusta.

Miten A/B-testaus suoritetaan?

Testauksessa ohjataan verkkosivuston liikenne tasan kahden eri version välillä: alkuperäinen sivu (A) sekä sivu jolle on tehty jokin muutos (B) ja tämän jälkeen mitataan kuinka usein sivun tavoite toteutuu tietyn ajanjakson aikana kummallakin sivulla. Koska sivuun (B) on tehty vain yksi muutos, voimme luotettavasti nähdä mikä muutos vaikutti konversioasteen nousuun tai laskuun.

"

Duracell-pupu ei ole mitään Sampsaan verrattuna! Meidän piti miettiä www.lyyti.fi sivustomme alusta saakka uusiksi ja rakentaa siitä sokkeloisen tekstihirviön sijaan tyylikäs ja ennenkaikkea kaupallisesti tehokas sivusto. Kävijöitä oli, mutta kukaan ei löytänyt liidilomakettamme. Onneksi törmäsimme Sampsaan.

Petri Hollmén - Lyyti Oy

Petri Hollmén - Lyyti Oy

Miksi sivustosi tarvitsee testausta?

Jos et tee testausta, on muutosten tekeminen vähän kuin ohjaisit laivaa silmät kiinni. Tiedät että jotain tapahtuu, mutta et tiedä mihin suuntaan olet menossa.

Muutatko sivua parempaan vai huonompaan suuntaan?

Olet varmaan monesti miettinyt kuinka sinä voisit parantaa jotain tiettyä sivua sivustollasi jotta sivun kautta tulisi enemmän kauppaa. Olet jopa saattanut tehdä jonkin muutoksen sivuun. Jos et vertaa uutta versiota sivusta vanhaan sivuun samaan aikaan et voi päätellä kumpi sivu oikeasti toimii parhaiten.

A/B-testaus kertoo sinulle totuuden mittaamalla oikeiden kävijöiden käytöstä

Toisin kuten käyttäjätestauksessa, A/B-testauksessa mitataan oikeiden käyttäjien käyttäytymistä oikeissa olosuhteissa eikä esim. fokusryhmän käyttäytymistä käytettävyyslaboratoriossa. A/B-testauksesta saat luotettavia tuloksia jotka perustuvat oikeiden käyttäjien käytökseen sivuillasi ja voit perustella päätöksesi tuloksiin.

Klikkauskartat näyttävät kävijöiden liikkeet

Useimmat työkalut jotka ovat suunniteltuja A/B-testaukseen näyttävät myös lämpö- sekä klikkauskarttoja kävijöiden liikkeistä verkkosivuillasi ja niiden avulla voit päätellä mitkä elementit kiinnostavat kävijöitäsi ja mitä linkkejä kävijät oikeasti klikkaavat surffaillessaan verkkosivuillasi.

Testaaminen on nopeaa, edullista ja tehokasta

Sinulla on jo verkkosivu, A/B-testausta varten tarvitset vain toisen version samasta sivusta, johon olet tehnyt pienen muutoksen (esim. vaihtanut otsikkoa). Testaaminen onnistuu nopeasti helppokäyttöisten työkalujen avulla ja yhden testin suorittamiseen menee noin viikko (riippuen kävijämäärästä).

Mitä sinun kannattaa testata?

Tässä muutama idea A/B-testausta varten.

Arvolupausta ja tärkeimpiä otsikoita

Arvolupauksen tulisi kertoa kävijöille miksi heidän tulisi ostaa tuotteet ja palvelut juuri sinulta eikä kilpailijoiltasi. Arvolupaus kannattaa usein tuoda esille jo otsikoissa ja näitä muuttamalla voit löytää juuri sen oikean arvolupauksen joka saa mahdollisimman paljon kauppaa aikaiseksi.

Painikkeiden tekstejä, värejä ja sijainteja

Sivullasi voi olla useita painikkeita ja ne voivat olla esim. linkkejä, lomakkeiden painikkeita tai videon play-painike. Testaa tärkeiden painikkeiden taustavärien ja tekstien muokkaamista. Testaa myös painikkeiden sijoitusta sivulla.

Tuotekuvia

Verkkosivuilla jotka esittelevät tuotetta (esim. tuotesivut verkkokaupassa) on usein kuva itse tuotteesta. Testaa kuinka erilaiset kvuat vaikuttavat sivun tavoitteen toteutumiseen.

Lomakkeen kenttien määrää

Onko sinulla tarjoupyyntö- tai tilauslomake sivullasi? Vähennä pakollisten kenttien määrää ja pyydä vain välttämättömät tiedot. Testaa näitä vastakkain ja huomaa valtava ero!

Verkkosivun leipätekstiä

Suurin osa verkkosivujen kävijöistä ei koskaan lue sivun leipätekstiä kokonaan alusta loppuun. Testaa sivua jolla tuot leipätekstin tärkeimmät osat esille esim. eri fontilla, eri värillä tai painota tekstissäsi enemmän hyötyjä kuin ominaisuuksia.

Tyhjätilan määrää sivulla

On tärkeää että sivusi tärkeimmät elementit erottuvat hyvin taustasta sekä muista elementeistä, joten voit myös testata tyhjätilan määrän kasvattamista tärkeiden elementtien ympärillä. Anna painikkeille ja lomakkeile enemmän tilaa jotta kävijät huomaavat ne.

Älä missaa tilaisuuttasi - pyydä tarjous nyt

Valitsen asiakkaani tarkkaan ja otan vastaan vain rajoitetun määrän uusia toimeksiantoja joka kuukausi. Sinun kannattaa heti kysyä pystynkö auttamaan teitä - lupaan vastata jokaiseen tarjouspyyntöön.

Luen sähköpostia 3 krt päivässä ja pyrin aina vastaamaan 24 tunnin kuluessa.