Hubspot

Markkinoinnin tuoton mittaaminen: tehokkaat strategiat ja integraatiot

HubSpot

Mitä tarkoittaa markkinoinnin tuoton mittaaminen? Kaikessa yksinkertaisuudessaan markkinoinnin tuotto kertoo, miten esimerkiksi markkinointikamppanja on toiminut eli mitä se on tuottanut.

Tällä saralla HubSpot on lähestulkoon työkalu vailla vertaa. Se voidaan integroida lukuisille eri alustoille ja se antaa äärimmäisen paljon arvokasta dataa asiakkaista ja heidän toiminnastaan HubSpotia käyttäville yrityksille.

Näin ollen myös markkinointia voidaan kohdentaa huomattavasti aiempaa paremmin, jolloin myös tulokset ovat totta kai parempia.

Kyse on myös työnkulun kontrolloinnista, resurssien paremmasta kohdentamisesta ja ennen kaikkea markkinoinnin automaatiosta, minkä osalta isoa roolia näyttelevät nykyisin myös HubSpotin tekoälyominaisuudet.

Tulen käymään tässä tekstissä läpi, millä kaikin tavoin HubSpotia voidaan hyödyntää ja avaan esimerkkitapausten kautta, miten positiivisesti se on vaikuttanut lukuisten yritysten liiketoimintaan.

HubSpotin integraatio verkkosivuille

Mikäli olet päätynyt siihen lopputulokseen, että HubSpot on oikea ratkaisu liiketoimintasi kasvattamiseen ja yrityksesi toimii isosti verkossa, tällöin edessä on HubSpotin integraatio verkkosivuille.

Mutta, miten tämä sitten tapahtuu? Kyseessä on kohtalaisen yksinkertainen homma, mikäli integraatioiden hoitaminen ja verkkosivustosi kanssa toimiminen ovat joissain määrin tuttu juttu sinulle. Mikäli näin ei ole, kannattaa asia jättää ammattilaisen käsiin.

Aivan ensimmäisenä sinun tulee yhdistää domainisi eli verkkosivustosi osoite HubSpotin kanssa. Tämä tapahtuu HubSpotissa, tilisi asetusten kautta. Tämän jälkeen sinun tulee valita raksi ruutuun -periaatteella sisältötyyppi tai sisältötyypit, joita aiot “hostata”. Seuraavana valitaan root domain eli päätoimialue, mikä on sama kuin verkkosivustosi osoite. Loppuun vahvistetaan muut URL-osoitteet, kuten alasivut, valitaan pääkieli ja päivitetään DNS-nimijärjestelmä.

Mikäli edellä mainitut askeleet kuulostavat tutuilta jutuilta, tällöin kykenet mitä todennäköisimmin hoitamaan homman puhtaasti näillä ohjeilla. Jos kuitenkin nämä askeleet kuulostavat lähinnä heprealta, tällöin kannattaa turvautua ammattilaisen apuun.

Mutta, miksi sitten HubSpotin integraatio verkkosivustollesi on positiivinen juttu eli mitä se konkreettisesti tarkoittaa?

Tämän integraation ansiosta kykenet seuraamaan potentiaalisten asiakkaiden eli liidien käyttäytymistä verkkosivustollasi. Tämä tapahtuu keräämällä erilaisia tietoja eli dataa verkkosivustosi käyttäjiin liittyen, kuten sivuvierailuja ja lomakkeiden täyttöjä.

Näin ollen pystyt esimerkiksi iskemään liidit eri kategorioihin sillä perusteella, miten todennäköisesti ne konkretisoituvat myynniksi.

Liikenteen lähteiden mittaaminen

Datan kerääminen on tärkeää, sillä se auttaa jokaista yritystä ymmärtämään jo olemassaolevien että potentiaalisten asiakkaiden käytöstä verkkosivustollasi. Yhtälailla tärkeää on kuitenkin ymmärtää, mitä reittejä pitkin verkkosivustosi käyttäjät ovat päätyneet sivustollesi.

Tuleeko liikennettä esimerkiksi sosiaalisen median, Googlen orgaanisten hakutulosten tai maksetun mainonnan kautta? Toiko jokin sosiaalisen median postaus erityisen hyvin liikennettä, kenties vieläpä jonkin tietyn somekanavan kautta?

Nämä edellä esitetyt kysymykset tarvitsevat vastauksia voidaksesi kehittää esimerkiksi verkkokauppasi liiketoimintaa entisestään ja oikeaan suuntaan. Vastaukset antavat sinulle myös vahvat viitteet siitä, millaiset markkinointikampanjat toimivat ja mitkä sosiaalisen median kanavat ovat tärkein alusta juuri sinun verkkokauppasi näkökulmasta.

Tästä syystä liikenteen lähteiden mittaaminen on niin tärkeää, sillä se auttaa ymmärtämään sekä asiakkaitasi että omaa verkkosivustoasi huomattavasti paremmin. Ja samalla tietenkin taloudellisilla luvuilla on mahdollisuus osoittaa oikeaan suuntaan, parhaimmillaan jopa todella isosti.

HubSpot tarjoaa sinulle kaiken edellä mainitun palvelusta löytyvän liikenteen analysointityökalun ansiosta, automatisoidusti. Ja, jos sitten sinun tulee lisätä tietoja myös manuaalisesti – esimerkiksi sellaisia kontakteja, jotka ovat tulleet verkon ulkopuolella – myös tämä onnistuu.

Ja totta kai kaikki tiedot esitetään sinulle visuaalisesti helposti ymmärrettävissä olevalla tavalla.

HubSpot ei ole tokikaan ainoa liikenteen lähteet yhteen niputtava työkalu, vaan tähän löytyy myös muita vaihtoehtoja. Tällaisia ovat muun muassa Google Analytics, Ahrefs, Semrush, Google Search Console ja Adobe Analytics.

Integraatio mainonnan alustoihin

Kun HubSpot halutaan integroida sellaisiin mainonnan alustoihin, kuten Google Ads ja Facebook Ads, tällöin kuvaan astuu palvelu nimeltä Zapier. Zapier on automatisoituun työnkulkuun liittyvä ohjelma, joka tarjoaa yli 7 000 integraatiomahdollisuutta erilaisiin sovelluksiin ja verkkopalveluihin.

Mutta, miten sitten integraatio Google Adsiin ja Facebook Adsiin tapahtuu Zapierin kautta? Voit hengähtää välittömästi syvään varsin rauhallisesti, sillä mitään koodaamistaitoja integrointi ei vaadi.

Lähdetään liikenteeseen Google Adsista.

Ensimmäisenä sinun tulee valita niin sanottu triggeri eli Zap, joka tarkoittaa tiettyä automaation käynnistävää toimintaa. Triggeri voi olla esimerkiksi uusi kampanja. Tämän jälkeen asetetaan aktio eli mitä tapahtuu sen jälkeen, kun automaatio triggeröityy. Tämä aktio voisi olla HubSpotissa esimerkiksi kontaktin lisääminen listaan.

Ja siinäpä se sitten olikin eli Google Ads on integroitu HubSpotiin.

Entäs sitten Facebook Ads? Toimintaperiaate on täysin sama kuin Google Adsin kohdalla eli voit seurata samoja askelmerkkejä, jotka piirtelin yläpuolella.

Itsessään toteutuneiden kauppojen arvot tuodaan esimerkiksi Google Adsiin linkittämällä se ensiksi yhteen HubSpotin kanssa, ja sen jälkeen tuomalla ja viemällä dataa niiden välillä.

Mikäli haluat ottaa mahdolliset Google Adsin ulkopuolella tapahtuneet offline-konversiot huomioon, ja miksipä et haluaisi, voit lukea sen toteuttamisesta lisää täältä.

Markkinoinnin tuoton mittaaminen

Sijoitetun pääoman tuottoprosentti eli ROI (Return on Investment) saattaa kuulostaa ensialkuun melkoiselta nimihirviöltä, mikäli se ei ole sinulle terminä tuttu.

Kyse on kuitenkin äärimmäisen tärkeästä mittarista. ROI mittaa sitä, miten paljon esimerkiksi markkinointikampanja on tuottanut suhteessa kampanjan kustannuksiin. Näin ollen se on tärkein luku kertomaan puhtaasti taloudellisessa mielessä, miten hyvin kampanja toimi tai ei toiminut.

ROI auttaa myös optimoimaan esimerkiksi parhaillaan käynnissä olevia markkinointikampanjoita.

Otetaan esimerkki: sijoitetusta pääomasta 60 prosenttia on käytetty verkossa tapahtuvaan markkinointiin ja 40 prosenttia offline-markkinointiin. Online-mainosten kohdalla tuottoprosentti on kuitenkin 75 prosenttia ja offline-konversioiden osuus on vain 25 prosenttia. Tällöin mainoskampanjaa kannattaa optimoida tuottoprosenttien mukaisesti.

ROI:n seuranta ja kampanjoiden optimointi tapahtuu kätevästi yhdessä ja samassa paikkassa eli HubSpotissa. HubSpot seuraa ja kerää kaikkea kampanjoihin liittyvää arvokasta dataa Marketing Analytics -työkalun kautta eli näin analytiikka otetaan haltuun. Dataan perustuen tarjolla on erilaisia raportteja, myös edistyneitä sellaisia.

Erillisen kampanjatyökalun avulla pystyt luomaan ja sitouttamaan yleisösi brändiisi kohdistettujen kampanjoiden avulla, puhuen yhdellä voimakkaalla äänellä. Voit myös vauhdittaa asiakkaasi matkaa ja vähentää niin sanottua kitkaa matkalla toivottuihin tavoitteisiin. Myös kampanjaseuranta on hyvin yksityiskohtaista eli pysyt kärryillä mahdollisista pullonkauloista, siten pääset optimoimaan kampanjaa ja pystyt mittaamaan koko ajan markkinoinnin tuottoa.

Käytännön esimerkkejä ja parhaita käytäntöjä

Lukuisat yritykset ovat huomanneet kaikki ominaisuudet maksimoituaan, millainen voimavara HubSpot voi parhaimmillaan olla. Tämä ei ole mitenkään alakohtaista, vaan esimerkkejä löytyy pilvin pimein useilta eri aloilta.

Seuraavassa tulenkin käymään kolmen esimerkin kautta läpi, miten yritykset ovat laittaneet homman toimimaan HubSpotin ansiosta, ja saavuttaneet merkittäviä tuloksia sekä kasvua.

Esimerkki 1: Vivendex

Kiinteistönvälitysalalla toimiva espanjalainen Vivendex haki pitkään automatisoitua ratkaisua markkinointiinsa. Lopulta sellainen löytyi HubSpotista ja loppu on historiaa. Yhtiö kykeni viisinkertaistamaan vierailumäärät verkkosivustolleen vain vuodessa. Kaiken kaikkiaan yhtiö on 83-kertaistanut liidiensä määrän vain kahdessa ja puolessa vuodessa.

Mutta, mikä oli HubSpotin rooli tässä menestystarinassa?

Hyödyntämällä HubSpotin monipuolista raportointityökalua ymmärtääkseen sivustonsa vierailijoita paremmin; he monitoroivat ennen kaikkea yhteyttä ottavien henkilöiden toimintaa sivustollaan ja seurasivat tarkkaan jokaista heidän tekemää aktiota.

Täten he ymmärsivät, mitkä blogikirjoitukset, CTA-painikkeet ja sähköpostimarkkinointikampanjat toimivat. He myös kykenivät hahmottamaan potentiaalisimmat liidit, kiitos personalisoidun raporttityökalun.

Esimerkki 2: Jeeves

Jeeves on pankki- ja rahoitusalalla operoiva yhtiö. Heidän tavoitteenaan oli ymmärtää paremmin asiakaspolkua, tehostaa toimintaansa ja kohdistaa resurssit paremmin. Näin ollen yhtiö päätti turvautua HubSpotin apuun ja tämä on johtanut edellä mainittujen tavoitteiden saavuttamiseen.

Jeeves on käyttänyt monipuolisesti niin HubSpotin markkinointi- (Marketing hub) kuin myös myyntityökaluja (Sales hub). Markkinoinnin saralla käyttöön otettiin sellaiset työkalut kuin Marketing Automation, Contact Management ja Email Marketing.

Marketing Automation -työkalun ansiosta he ovat kyenneet luomaan parempia liidejä ja kasvattamaan ROI:ta. Contact Management -työkalu on puolestaan auttanut heitä keräämään arvokasta dataa liideistä ja olemassaolevista asiakkaista. Email Marketing -työkalulla he ovat puolestaan kasvattaneet klikkausprosenttia (CTR) 15 prosentilla ja sähköpostiviestien avausprosenttia 40 prosentilla.

Esimerkki 3: PrestaShop

Ohjelmisto- ja teknologia-alan yritys, PrestaShop, on verkkokauppa-alusta. Sen myyntitiimi otti HubSpotin käyttöön vuonna 2018 ja vuotta myöhemmin sen käyttö laajennettiin koko yrityksen kattavaksi.

Suurin ohjaava voima HubSpotin suuntaan oli valtaisa määrä dataa, joka heillä oli käsiteltävänään. Ja, koska PrestaShopilla esimerkiksi markkinointitoimisto voi olla samaan aikaan sekä yhteistyökumppani että asiakas, yksi tärkeimmistä seikoista oli mahdollisuus jakaa heidät CRM-alustalla kahteen eri kategoriaan; tämän HubSpot mahdollisti.

Yhtälailla tärkeää oli totta kai liidien käsittely ja seuranta. PrestaShop halusi tietää tarkkaan, millaista reittiä pitkin ihmiset ja yritykset päätyivät heidän asiakkaikseen. Lisäksi tärkeä yksityiskohta oli tarjota tuotejohtajille mahdollisuus nähdä, mitä työkaluja heidän asiakkaansa käyttivät ja ohjastaa heidät käyttämään PrestaShopin uusia ominaisuuksia.

Yritys onkin kasvanut melkoisesti, kiitos isosti HubSpotin käyttöönoton. Työntekijöiden määrä kasvoi esimerkiksi tammikuun 2021 ja saman vuoden heinäkuun välisenä aikana 88:lla. Yhtiön liikevaihto kasvoi puolestaan vuodesta 2019 vuoteen 2020 peräti 35 prosentilla.

Yhteenveto: HubSpot kannattaa ottaa kokeiluun

Mikäli liiketoimintasi on vielä verrattain pientä, tällöin HubSpotin ilmaisversio saattaa olla sinulle se oikea valinta maksullisen version sijaan; maksullista versiota, kun ei varsinaisesti ole suunniteltu taloudellisesta näkökulmasta aivan niille pienimmille yrityksille.

Mikäli kuitenkin yrityksesi on valmis HubSpotin maksullista versiota varten, tällöin sen hankintaa kannattaa pohtia tosissaan.

Kuten esimerkiksi edellä olevista esimerkkitapauksista kävi ilmi, sen vaikutukset ovat olleet monien yritysten toimintaan kertakaikkisen fantastisia. Markkinoinnin automaatio on nimittäin asia, jonka merkitystä ei voi todellakaan väheksyä, ja esimerkiksi HubSpotin kohdalla tekoälyominaisuudet tekevät siitä entistä laaja-alaisempaa.

HubSpotin avulla markkinoinnistasi tuleekin huomattavasti tehokkaampaa, kiitos muun muassa palvelun monipuolisten työkalujen ja mahtavien integraatiomahdollisuuksien. Sellaiset asiat kuin markkinoinnin tuotto, klikkausprosentit ja ROI tulevat kasvamaan – jopa merkittävästi. Tämä perustuu ennen kaikkea siihen, että liidien seuranta ja liikenteen lähteet tulevat aukeamaan sinulle huomattavasti laaja-alaisemmin ja vaivattomammin.

Lisäksi sinulle tulee jäämään enemmän aikaa kaikkeen muuhun, ja resursseja ei mene hukkaan. Samaan aikaan yritys voi kasvaa ja liiketoiminta kehittyä entisestään.

Google Shopping -mainonta

Google Shopping -mainonnalla tarkoitetaan niin sanottuja kuvallisia tuotemainoksia hakutuloksissa.

Konversioaste – näin mittaat sen nettisivuillasi

Konversioaste on sivuston tavoitteen toteuttaneiden kävijöiden suhde kokonaiskävijämäärään.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi

Verkkokaupan hakukoneoptimointi voi siivittää yrityksesi parhaimmillaan menestykseen, kun taas sen puute voi tuhota hyvänkin bisneksen.

Hyvä laskeutumissivu – 20 vinkkiä joiden avulla onnistut

Laskeutumissivu on yksittäinen alasivu jolle voit ohjata kävijät esim. mainoksista.

Kotisivut yritykselle

Kotisivujen tarkoitus on tuottaa myyntiä, suurin osa sivustoista kuitenkin epäonnistuu tässä.

Tuottavuuden parantaminen – 3 todistetusti toimivaa tapaa

Miten saada enemmän aikaan vähemmässä ajassa? Lue tästä vinkkini työajan tehostamiseen.

Sampsa Vainio on digitaalisen markkinoinnin konsultti

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 35-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 9 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 27.12.2022.