Google Analyticsin hyödyntäminen remarketingissa

Tiesitkö että voit hyödyntää Analytics yleisöjä myös Google Adsissä?

Remarketing -mainoksesi pyörivät Googlen display -verkostossa ja saavat siellä kymmeniä tai satoja tuhansia näyttökertoja…

Eikö olisikin hienoa jos voisit varmistaa että mainoksesi näkyvät vain oikealle kohderyhmälle, joka todennäköisimmin ostaa tuotteesi, etkä maksaisi turhaan siitä että väärät henkilöt klikkailevat mainoksiasi?

Voidaan olettaa että jokaisella verkkosivustolla on kävijöitä jotka eivät kuulu yrityksen varsinaiseen kohderyhmään — heille on turha tehdä uudelleenmarkkinointia koska he eivät ole kiinnostuneita! Kohdentamalla uudelleenmarkkinointisi tarkkojen yleisön avulla voit olla varma että budjettisi kuluu oikeiden henkilöiden tavoittamiseen.

Yhdistämällä Google Ads -tilisi Analyticsiin voit rakentaa tarkempia remarketing-listoja (yleisöja), joiden avulla voit kohdistaa mainoksesi juuri heille jotka luultavasti ovat eniten kiinnostuneita palveluistasi. Mikä parasta, voit segmentoida kävijät eri ryhmiin ja näyttää heille eri mainoksia heidän käyttäytymisen perusteella.

Hienoa, mutta kuinka tämä onnistuu?

Käytäthän Universal Analyticsiä?

Ensimmäinen asia joka sinun täytyy tehdä on varmistaa että sivustollasi on käytössä Universal Analytics. Tämän voit tehdä tarkistamalla sivuston lähdekoodin ja hakemalla sanaa: analytics.js. Jos löydät sanan, sinulla on käytössä Universal Analytics. Mikäli olet epävarma tai kaipaat apua sivustosi päivittämiseen Universal Analyticsiin, ole hyvä ja katso Googlen ohjeet täältä.

Yhdistä Ads ja Analytics -tilisi

Kuinka yhdistää Google Analytics ja Google Ads? Helppoa, tarvitset vain Admin-oikeudet Google Analytics tiliin!

1. Kirjaudu Google Adsiin ja varmista että tililläsi on Auto-tagging päällä. Klikkaa pientä ratas -ikonia oikeasta yläreunasta ja valitse ”Account settings” ja tarkista ”Tracking” -kohdasta että Auto-tagging kohdassa lukee ”Yes”. Tämä varmistaa että tieto siirtyy Adsistä Analyticsiin.

2. Mene Google Analyticsiin ja klikkaa ylänavigaatiosta Admin. Property -kolumnin alta löydät PRODUCT LINKING ja sen alta Google Ads Linking, klikkaa sitä. Mikäli sinulla on tarvittavat oikeudet molempiin tileihin, voit yhdistää tilit seuraamalla Googlen ohjeita. Tämä ei vaadi sinulta muuta kuin että valitset oikean tilin ja hyväksyt yhdistämisen.

Kytke Display verkoston mainostaja ominaisuudet päälle

Jotta voit tehdä remarketing listoja Google Analyticsissä, pitää sinun kytkeä ns. mainostajan ominaisuudet päälle. Tämän voit tehdä Google Analyticsin Admin -osiossa Property Settings -valikosta (kts. kuva alla).

Mainostajan ominaisuudet Google Analytics

Luo ensimmäinen remarketing yleisö Google Analyticsiin

Nyt Analytics-tilisi on valmis remarketingiä varten! Löydät Remarketing osuuden Property Settings:n alta ja klikkaa itsesi sieltä Audiences näkymään.

Kuten näet, Google on ystävällisesti luonut sinulle jo ensimmäisen yleisön: kaikki verkkosivuston vierailijat.

Luodaksesi uuden yleisön klikkaa punaista painiketta ”+UUSI YLEISÖ”. Klikkaa itsesi sen jälkeen kohtaan ”Määritä yleisö” ja sitten ”Luo uusi”.

Nyt alkaa mielenkiintoinen osuus…. minkälaisia yleisöjä sinun kannattaa luoda?

 

Uuden yleisön luominen Google Analytics

 

5 tehokasta remarketing yleisöä, jota voit kokeilla heti

Yleisöjen luominen riippuu tietenkin siitä mitä sinä myyt sivustollasi ja minkälaiset tavoitteet sinulla on, mutta tässä on kuitenkin 5 esimerkki-yleisöä. Toivon että pääset alkuun näillä ja että nämä herättävät sinussa ideoita uusia, paremmin sinun liiketoimintaasi sopivia, yleisöjä varten.

1. Sisällytä vain kävijät jotka ovat viettäneet sivustollasi yli 30 sekuntia

30 sekuntia on pitkä aika internetissä, suurin osa kävijöistä päättää jo 8 sekunnissa kiinnostaako sisältösi heitä vai ei. Näin ollen, sinun ei kannata näyttää mainoksiasi turhaan heille jotka viettävät alle 30 sek sivustolla. Luo yleisö seuraavalla tavalla:

  • klikkaa uusi yleisö
  • valitse popup ikkunasta ”Käyttäytyminen”
  • istunnun kesto käyttäjää kohti on yhtä kuin tai suurempi kuin  00:00:30

Tallenna uusi yleisö ja ota se käyttöön Ads:ssä.

2. Sulje pois henkilöt jotka ovat jo tilanneet palveluitasi

Mikäli palvelusi on semmoinen, jonka asiakkaasi ostavat vain kerran esim. SaaS-palvelu, kannattaa sinun luoda lista heistä jotka jo käyttävät palveluasi, jotta voit estää mainostesi näkymisen heille jotka jo ovat asiakkaitasi tai ainakin näyttää heille eri mainoksia kuin heille jotka eivät ole asiakkaitasi.

Tämän listan voit luoda seuraavalla tavalla:

  • valitse popup ikkunasta ”Ehdot”
  • aseta ”Tavoitteen toteutumiset” on yhtä kuin tai suurempi kuin 1

Huomioithan että sinulla täytyy olla tavoitteet (Goals) asennettuna oman sivustosi mukaan jotta tämä toimii oikein.

3. Näytä mainoksia ihanne-kohderyhmällesi

Mikäli tiedät että ihanne-asiakkaasi on 35-vuotias nainen joka on kiinostunut matkailusta ja shoppailusta – tee yleisö pelkästään tälle segmentille ja näytä mainoksiasi aggressiivisesti heille.

Luo lista kohderyhmätietojen mukaan:

  • klikkaa ”kohderyhmät”
  • valitse kaikki kohderyhmäsi ominaisuudet
  • huomioithan ettet tee listasta liian tarkkaa sillä Google vaatii että listalla on vähintään 100 aktiivistä kävijää, jotta voit näyttää mainoksia heille

4. Houkuttele ostoskorin hylänneet takaisin ostoksille

Ah, jokaisen verkkokauppiaan suurin ongelma: kuinka saada ostoskorin hylänneet kävijät takaisin tekemään tilauksen? Jotkin tutkimukset väittävät että jopa 70% heistä jotka lisäävät tuotteen ostoskoriin jättävät ostoprosessin kesken (lähde).

Tämän listan voit luoda kahden ehdon avulla:

  • aseta ”Tuotteen lisäykset ostoskoriin” on yhtä kuin tai suurempi kuin 1
  • aseta ”Tapahtumat” istuntoa kohti on yhtä kuin 0

Muista tarjota tälle segmentille jokin hyvä syy tulla takaisin sivustollesi tekemään tilauksen loppuun, esim. ilmainen toimitus tai 5% alennus tilauksesta.

5. Mainosta tuotteita tai tuoteryhmiä joista kävijä on ollut kiinnostunut

Analyticsistä on helppo nähdä mitkä verkkokauppasi tuotteista tai tuoteryhmistä saavat eniten kävijöitä (Käyttäytyminen > Sisältö > Kaikki sivut), eli sinun on helppo nähdä mitä tuotteita ihmiset käyvät katselemassa sivustollasi. Jotta saat heidät takaisin sivustollesi tekemään ostoksia, tulee sinun näyttää mahdollisimman tarkasti kohdennettuja mainoksia heille, eli mielellään mainos joka esittelee juuri sitä tuotetta jota he katsoivat kaupassasi viimeksi.

Tuote- tai tuotekohtaisia yleisöjä voit tehdä seuraavilla säännöillä:

  • klikkaa ”Ehdot”
  • valitse ”Sivu”
  • aseta ”sisältää” ja lisää kenttään tuotteen URL-osoite

Voit käyttää URL-osoitteena yhden tietyn tuotteen osoitetta, esim. /kategoria-xyz/tuote-numero-1 tai yhden tai useamman tuotekategorian URL-osoitteita, esim. /kategoria-xyz/.

Yhteenveto

Hyödyntämällä Google Analytics:ssä luotuja yleisöjä Google Adsissä saat tarkennettua remarketing-mainoksesi oikealle kohderyhmälle ja teet mainonnastasi tehokkaampaa.

Varmista ensin että sinulla on admin-oikeudet molempiin tileihin ja että sivustollasi on käytössä Universal Analtycs, ilman näitä et pysty luomaan yleisöjä verkkosivustosi kävijätietojen mukaan.

Tiedät itse minkälaiset yleisöt voisivat toimia parhaiten sinun tapauksessasi, mutta voit yhtä tai useampaa mainitsemistasi esimerkeistä alkuun.

Konversioaste – näin mittaat sen nettisivuillasi

Konversioaste on sivuston tavoitteen toteuttaneiden kävijöiden suhde kokonaiskävijämäärään.

Google Shopping -mainonta

Google Shopping -mainonnalla tarkoitetaan niin sanottuja kuvallisia tuotemainoksia hakutuloksissa.

Google Ads -mainonnan sanasto

Kyseinen mainosalusta, ja ylipäätään mainoksien menestyksen arviointi, edellyttävät kuitenkin lukuisten erilaisten termien hahmottamista.

Core Web Vitals

Säännöllisten Core Web Vitals -testien tulee kuulua jokaisen verkkosivuston omistajan työkalupakkiin.

Lisää liidejä kotisivuilta

Muutamia ideoita ja työkaluja, joilla voit kerätä lisää liidejä kotisivujesi kautta.

Verkkosivuston rakenne

Verkkosivuston rakenne saattaa herkästi jäädä liian vähälle huomiolle hakukoneoptimointia tehtäessä. Tämä on iso virhe, sillä verkkosivuston rakenteen merkitystä ei sovi vähätellä.

Sampsa Vainio on digitaalisen markkinoinnin konsultti

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 35-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 9 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 25.6.2023.