Google Shopping -mainonta

On helppoa ja elintärkeää verkkokaupoille

Google Shopping -mainonta

Google Shopping – mistä on oikein kyse?

Monella tulee ensimmäisenä mieleen, Googlen nimen kuullessaan, googlaaminen eli tiedon etsiminen netistä kyseisen hakukoneen kautta. Ja tämä on ymmärrettävää, sillä ennen asiat olivat toisin ja Google oli nimenomaan enemmän tai vähemmän pelkkä hakukone.

Nykypäivänä kyse on kuitenkin aivan jostain muusta kuin “vain pelkästä hakukoneesta”, josta haetaan inspiraatiota kokkaamiseen tai luetaan vaikkapa Suomen historiasta. Kyseessä on omanlaisensa ekosysteemi, joka tarjoaa kaikkine ulottuvuuksineen monenlaisia mahdollisuuksia esimerkiksi mainostajille ja markkinoijille.

Ja nimenomaan tästä puolesta olen tänään teille puhumassa, tai paremminkin sanottuna kirjoittamassa.

Google Shopping kuluttajille

Kuluttajien eli toisin sanoen puhtaasti Googlen käyttäjien näkövinkkelistä katsottuna kyse on Googlen erityislaatuisesta osa-alueesta, joka mahdollistaa tuotteiden ja palveluiden löytämisen ja ostamisen niin paikallisilta kuin myös netissä toimivilta verkkokauppiailta.

Ja selvästikin “googlaajat” elävät ajanhermolla, sillä tähän mahdollisuuteen on tartuttu niissä määrin kiinni, että siitä on tullut äärimmäisen suosittu tapa tehdä palvelu- ja tuotehankintoja. Toisin sanoen, tuotemainokset, kuten myös orgaaninen näkyvyys Google Shopping -alustalla, todella tuottaa tulosta mainostajille.

Google Shopping mainostajille

Tuotemainokset eli Google Shopping on osa edellä mainitsemaani Googlen ekosysteemiä. Mainostajien ja markkinoijien näkökulmasta tämä Googlen ekosysteemin osa-alue voitaisiin tiivistää seuraavasti: se tarjoaa ennen kaikkea omilla verkkosivuillaan verkkokauppaa pitäville yrittäjille mahdollisuuden kasvattaa bränditietoutta, esitellä omia tuotteita ja mikä tärkeintä – tehdä myyntiä ja hankkia uusia asiakkaita.

Google Shopping on myös erinomainen tapa kasvattaa luottamusta potentiaalisiin asiakkaisiin. On nimittäin niin, että Googlen tuotemainosalustalle ei pääse mikä tahansa brändi tai tuote, vaan siihen vaaditaan tämän hakukonejätin hyväksyntä.

Ei siis ole ihme, että yhä enenevissä määrin muun muassa Shopify-, Woocommerce- ja Magento-kauppiaat pyrkivät pääsemään osaksi tätä palasta Googlen ekosysteemissä.

Miten Google Shopping toimii?

Kävin edellä läpi Google Shoppingin mainostajien ja kuluttajien näkökulmasta – nyt menen hieman pintaa syvemmälle eli tartun puhtaasti bisnespuoleen.

Google Shopping käyttää toimiakseen kahta alustaa. Nämä ovat Google Ads ja Google Merchant Center. Edellä mainituista alustoista jälkimmäinen eli Google Merchant Center on paikka, jossa verkkosivujesi tuotesyöte pitää majaansa. Merchant Centerin kautta voit, esimerkiksi myyntiä kasvattaaksesi, muokata tarjouksiasi ja optimoida tuoteluotteloasi, napaten isomman palan tarjolla olevasta kakusta. Google Ads on puolestaan työkalu, jossa hallitset mainoskampanjoitasi.

Kyseessä on markkinoijille ilmainen alusta eli mikä tahansa yritys voi hakea itselleen oikeutta Google Merchant Center -tiliin. Yrityksen on siis mahdollista saada sen kautta orgaanista näkyvyyttä tuotteilleen ja toinen tapa on tietysti maksullinen näkyvyys Google Ads -verkoston kautta. Ja aivan, kuten perinteisempien Googlen mainosmuotojen kohdalla, mainostaja maksaa näkyvyydestä vain silloin, kun käyttäjä klikkaa mainosta.

Google Merchant Center
Tuotesyötteitä ja asetuksia hallinnoidaan Google Merchant Centerissä.

Yhdeksän arvokasta vinkkiä: näin otat kaiken irti Google Shopping -mainonnasta

Työni ja yritystoimintani puolesta kaikki mahdolliset Googlen tarjoamat erilaiset mainostustavat ovat minulle enemmän kuin tuttuja, eikä Google Shopping ole missään nimessä poikkeus. Seuraavassa aionkin jakaa teistä jokaiselle yhdeksän vinkkiä, joilla pääsette enemmän kuin vauhtiin, kun kyseessä ovat nimenomaan Googlen tuotemainokset.

1. Optimoi tuotesyöte

Ensimmäinen askel menestyvien Shopping-mainosten kohdalla on optimoida tuotesyöte, sillä tämä on se asia, josta Google kerää datan käytettäviin mainoksiin.

Mutta miksi sitten tuotesyötteen optimointi on niin tärkeää? Koska, mitä helpompaa Googlen on lukea tietoa tuotteisiisi liittyen, sitä todennäköisimmin mainoksesi näkyvät oikeille henkilöille. Ja itse asiassa kaikki tarvittava saattaa olla jossain syötteessäsi, mutta ei välttämättä sillä tavalla, että Google ymmärtää sitä. Suosittelen keskittymään seuraaviin asioihin, kun tuotesyöte optimoidaan:

  • Kuva: kyseessä on elementti, joka erottuu välittömästi mainoksessa joko edukseen, tai vastakohtaisesti evää mainokselta menestysmahdollisuudet, joten keskity tähän yksityiskohtaan isosti
  • Otsikko: kunkin tuotteen otsikossa on tärkeää olla ensimmäisenä se tärkein avainsana ja myös se relevantein informaatio kyseiseen tuotteeseen liittyen
  • Hinta: oli sitten kyse tarjoustuotteesta tai ei, on äärimmäisen tärkeää, että Google näyttää tuotteen oikeat hintatiedot
  • Väri: pidä huoli siitä, että asiakkaat tietävät tuotteen värivaihtoehdot tarkastamalla, että tuotesyötteestä löytyy color_attribute
  • Koko: jos tuotteen koko on relevantti tieto asiakkaalle, kannattaa se myös olla tuotesyötteessä – ajoittain Google Shopping -mainokset jopa näyttävät koon
  • Lähetys- ja palautuskäytännöt: mikäli lisäät nämä molemmat Google Merchant Centerissä, Google näyttää ne Shopping-mainoksissa – näin voit erottua joukosta

Huom! Tuotesyöte voidaan luoda Google Merchant Centeriin suoralla Google API -integraatiolla – tämä onnistuu esimerkiksi Shopifyn kautta. Vaihtoehtoisesti käyttämäsi verkkokauppa-alusta, kuten Woocommerce ja Magento, luo automaattisesti päivittyvän XML-tiedoston, josta Google lukee tuotteiden tiedot; tämä toki edellyttää usein maksullisen lisäosan hankintaa. Tuotesyötettä voidaan pitää myös manuaalisesti, vaikkapa Google Sheetsissä.

2. Jaa tuotteet mainosryhmiin

Koska Googlen tuotemainokset eivät toimi avainsanoja käyttäen, kuten esimerkiksi perinteiset tekstimainokset, tällöin on syytä jakaa tuotteet mainosryhmiin: tämä on oikeastaan ainoa tapa kontrolloida mainostesi hintatarjouksia. Saadaksesi hieman paremman käryn siitä, mitä mainosryhmät tarkoittavat, ne ovat ikään kuin vaikkapa ruokakaupan eri osastoja.

3. Osa tuotteistasi on suositumpia kuin toiset

Tosiasia on se, että jokainen tuote ei voi olla hittituote. Tämä tarkoittaa käytännön osalta sitä, mitä tulee tuotemainoksiin, että osa tuotteistasi tulee menestymään paremmin kuin toiset.

Sinulla voi tietenkin yrittäjänä olla vankka ajatus siitä, mitkä ovat niitä potentiaalisia hittituotteita myös Google Shopping -alustalla, mutta toisaalta matkaan voi mahtua myös yllätyksiä; viimeistään tuotemainokset tulevat kertomaan sinulle paljon.

Ja, kun tulokset ovat tiskissä, tuotteesi voidaan toisin sanoen jakaa voittajiin ja häviäjiin: voittajia ovat ne, jotka tuovat sinulle isosti myyntiä ja häviäjiä ne, jotka tuovat liikennettä, mutta eivät konvertoi.

Lienee sanomattakin selvää, että markkinointibudjettiasi ei välttämättä kannata käyttää sellaisten tuotteiden mainostamiseen, jotka eivät näy tuloksena viivan alla. Onneksi näiden tuotteiden poissulkeminen on mahdollista, ja niin kannattaa ehdottomasti myös toimia.

4. Tarkasta, onko hintatarjousten korottaminen tarpeellista, tai edes järkevää

Niin hullulta kuin se saattaa kuulostaakin, mainoksesi saattavat tuottaa paremmin konversiota, kun ne eivät ole hakutuloksissa kärkipaikoilla, mitä tulee Google Shopping -mainontaan. Näin ollen mainostesi hintatarjousten korottaminen ei ole aina välttämättä fiksua – itse asiassa saatat niin toimimalla hukata vain turhaan rahaa mainosbudjetistasi.

Mikäli haluat tietää, onko tilanne edellä mainitun kaltainen joidenkin tuotteidesi kohdalla, pääset tarkastamaan tämän Google Adsissa valitsemalla “segmentit” ja siellä “Top vs Other”. Vertaa siellä konversioita, CPA:ta (cost per action) ja muita tärkeitä elementtejä keskenään.

5. Käytä negatiivisia avainsanoja

Niin omituiselta kuin se kuulostaakin, siis negatiiviset avainsanat terminä, itse asiassa kyse on hyvinkin tehokkaasta tavasta optimoida mainoksesi; ikään kuin siitä urheilujoukkueen näkymättömästä sankarista, joka hoitaa kaikessa hiljaisuudessa oman roolinsa ja vähän vielä enemmän.

Mikäli Googlen tekstipohjaiset mainokset ovat sinulle tuttuja, niiden kohdalla pystyt valitsemaan tietyt avainsanat, joilla mainokset näkyvät googlaajille. Googlen tuotemainosten kohdalla tämä ei ole mahdollista, vaan sen sijaan sinun tulee käyttää negatiivisia avainsanoja. Jos et siis halua mainoksesi näkyvän jollain tietyllä sanalla, tällöin voit listata Google Shopping -mainostusta varten negatiivisia avainsanoja, jotka poissuljetaan hakutuloksista.

Mutta, miksi tätä ominaisuutta sitten tarvitaan? Kuvitellaan, että kultaiset korvakorut ovat toimintasi keskiössä. Joku kirjoittaa Googleen sanan “hopeiset korvakorut” ja saattaa klikata mainoksesi auki, ilman aietta ostaa mitään, koska loppujen lopuksi hän haluaa kultaisten korvakorujen sijaan hopeiset. Kun näin tapahtuu tarpeeksi usein, hukkaat merkittävän osan mainosbudjetistasi kuin tuhkana tuuleen.

Eikä siinä vielä kaikki: negatiiviset avainsanat voidaan jakaa kahteen kategoriaan. Universaalit negatiiviset avainsanat tarkoittavat sitä, ettet halua tuotteitasi näytettävän niillä missään tilanteessa. Sen sijaan mainosryhmäkohtaiset negatiiviset hakusanat toimivat siten, että ne näytetään toiselle kohderyhmälle ja toiselle taas ei. Miksi? Koska osalle asiakasprofiileista ne toimivat ja osalle eivät.

6. Ota kaikki irti säätöasetuksista

Kuten olette ehkä jo tässä vaiheessa ymmärtäneet, mainoksia voi säädellä monin eri tavoin, kun haetaan sitä parasta optimointitulosta. “Ota kaikki irti säätöasetuksista” – tällä viittaan puhtaasti siihen, että kokeile tehdä muutoksia mainoksiisi ja verrata mikä toimii parhaiten, ja mikä taas ei toimi. Näin saat etenkin pitkässä juoksussa parhaat tulokset, kun tiedät miten toimia eri tuote- ja mainosryhmien kohdalla.

Mainosten kohdalla toiset klikkaukset ovat yksinkertaisesti arvokkaampia kuin toiset. Tästä syystä hintatarjousasetuksiin kannattaa tarttua kiinni, sillä se on tehokkain keino vaikuttaa siihen, kuka näkee mainoksen ja kuka ei. Muun muassa seuraavat perusasetukset on tärkeää ottaa huomioon:

  • Sijainti: kun käytät sijaintiin perustuvaa hintatarjousasetusta, pystyt kontrolloimaan, miten usein esimerkiksi potentiaaliset asiakkaat tietyllä maantieteellisellä alueella näkevät mainoksesi
  • Laite: mikäli huomaat, että suurin osa myyntituloista tulee tietokoneella ostoksia tekeviltä asiakkailta, toiseksi suurin osa mobiilikäyttäjiltä ja kolmanneksi suurin osa tablettien käyttäjiltä, kannattaa myös mainosbudjettisi jakaa samalla periaatteella
  • Aikataulu: mainoksesi saattavat toimia paremmin esimerkiksi toisina viikonpäivinä tai kellonaikoina kuin toisina – seuraa siis tätä dataa ja reagoi mainostamalla ajankohtina, jolloin kulu-tuotto-yhtälö on otollisin

7. Hyödynnä A/B-testaus

Vaikka tuntisitkin asiakkaasi hyvin, aina et voi onnistua ennustamisessa. Et voi toisin sanoen tietää, minkälainen kuva tai video kiinnittää potentiaalisten asiakkaiden huomion.

Google Shopping -mainosten kohdalla kannattaakin ottaa A/B-testaus käyttöön. Jos olet esimerkiksi suunnittelemassa tuotemainosta, jossa on valokuva tuotteestasi, kokeile luoda kaksi mainosta, joista molemmissa käytät keskenään erilaista kuvaa tuotteestasi. Sen jälkeen analysoi tulokset, sillä sen myötä ymmärrät kumpiko vaihtoehto toimi asiakkaille tässä kontekstissa paremmin.

Vinkki: käytä molempien kuvien kohdalla muutoin samoja elementtejä. Näin varmistut siitä, onko kuvilla mainoksen toimivuuden osalta eroa keskenään, sillä muita vaikuttavia tekijöitä ei ole.

8. Älä tee liian dramaattisia muutoksia

Jos jokin tietty mainosryhmä, mainos tai tuote ei lähde välittömästi toimimaan, kärsivällisyys saattaa kadota ja sen seurauksena sitä lähtee tekemään dramaattisia muutoksia mainoskampanjaan. Näin ei kannata kuitenkaan toimia – paitsi niiden tuotteiden kohdalla, jotka ovat osoittautuneet jo aiemmin mainituiksi häviäjiksi; toki niillekin tulee antaa oma aikansa nähdäksesi, lähtevätkö ne myymään vai eivät.

Tässä hyvä nyrkkisääntö: älä tee tarjouksiisi Googlen mainosverkon huutokaupoissa yli 20 prosentin muutoksia – suuntaan tai toiseen – paitsi niiden tuoteryhmien kohdalla, jotka tuovat alle 20 prosenttia mainoskampanjasi liikenteestä. Huom! Mikäli Googlen huutokauppa kuulostaa sinulle samanlaiselta toiminnalta kuin Hirvaskankaan vastaava, lue siitä lisää aiemmin julkaisemastani blogitekstistä.

9. Pohdi aidosti Google Performance Max -kampanjaa

Mikä ihmeen Google Performance Max? Lyhyesti ja ytimekkäästi kyse on yhden mainoskampanjan käytöstä, mikä tuo yhteen käytännössä ottaen kaikki Googlen eri mainostyypit- ja alustat. Näin ollen kaikkia mainoksia hallitaan yhdestä ja samasta paikasta, sillä ne ovat kaikki osa samaa kampanjaa, ja samalla Googlen tekoäly oppii kartoittamalla kampanjasi toimivuutta, sekä reagoiden oppimaansa.

Performance Max mahdollistaa myös pelkät tuotesyöte-mainokset, mikäli haluat keskittyä vain Google Shopping -mainontaan. Olen siis aiemmin antanut tässä tekstissä erilaisia neuvoja kampanjoiden optimointiin, seurantaan ja ymmärtämiseen, ja ne pitävät täysin paikkansa. PMax vähentää kuitenkin työtaakkaasi, sillä se auttaa sinua osaltaan näissä asioissa, ja siksi sen hyödyntämistä kannattaa miettiä.

Performance Max -kampanjoita kannattaa harkita etenkin seuraavissa tilanteissa:

  • Haluat tavoittaa uusia kohderyhmiä läpi Google Ads -mainosverkoston
  • Haluat kerätä laaja-alaisesti dataa muun muassa yleisöistä ja kampanjoiden toimivuudesta
  • Olet asettanut mainoskampanjallesi useita erilaisia tavoitteita
  • Et halua, tai sinulla ei ole mahdollisuutta, käyttää paljoakaan aikaa markkinointistrategioidesi toteuttamiseen

Google Shopping – usein kysytyt kysymykset

Haluan tähän loppuun käydä vielä läpi sellaisia Google Shopping -mainontaan liittyviä kysymyksiä, joita kuulen kysyttävän usein ja joita asiakkaani kysyvät myös minulta. Lisäksi haluan vielä tiivistetysti nostaa esille asioita, joita en ole aiemmin tässä tekstissä maininnut.

Missä Google Shopping -mainokset voivat esiintyä?

Googlen tuotemainokset näkyvät perinteisten tekstimainosten tapaan hakukentän alapuolella, mutta luonnollisesti ne herättävät enemmän huomiota, koska niissä on muutakin kuin vain tekstielementti. Hakutulosten lisäksi tuotemainoksia voi näyttää myös Display -verkostossa sekä Youtubessa esim. P Max tai videokampanjan kautta.

Mitä hyötyä Google Shopping -mainonnasta on?

Luonnollisesti tuotemainokset herättävät potentiaalisissa asiakkaissa huomion esimerkiksi tavallisia tekstimainoksia paremmin, pelkästään jo visuaalisuutensa ansiosta. Itse asiassa Google Shopping -mainokset konvertoivat joidenkin tutkimusten mukaan jopa 26 prosenttia paremmin ja ovat samaan aikaan 23 prosenttia edullisempia mainostajalle kuin tekstimainokset.

Mitä Smart Shopping -mainos tarkoittaa?

Smart Shopping -mainoskampanjassa Google poimii tuotteeseen liittyvän datan tuotesyötteestä automaattisesti ja käyttää tuota dataa luodakseen tuotemainoksen, joka on suunnattu nimenomaan sinun asiakkaillesi. Tämän jälkeen Google näyttää mainosta eri alustoillaan.

Smart Shopping vs Standard Shopping – miten ne eroavat toisistaan?

Kaikkein merkittävin ero näiden kahden mainostustavan kohdalla tulee automaatiossa. Standard Shopping -kampanjoissa kaikki on omissa käsissäsi, kun taas Smart Shopping -kampanjoissa Googlen tekoäly auttaa sinua saamaan parhaat mahdolliset tulokset.

Arvolupaus

Arvolupaus on yksi tärkeimmistä yrityksen toimintaa ohjaavista elementeistä.

Uudelleenmarkkinointi

Uudelleenmarkkinointi on tapa muistuttaa asiakkaita yrityksesi olemassaolosta.

Tuottavuuden parantaminen – 3 todistetusti toimivaa tapaa

Miten saada enemmän aikaan vähemmässä ajassa? Lue tästä vinkkini työajan tehostamiseen.

Verkkokaupan markkinointi

Verkkokaupan markkinointi on merkitykseltään äärimmäisen tärkeää, oli sitten kyseessä jo pidempään olemassaollut verkkokauppa tai täysin uusi verkkokauppa.

WordPress-sivuston hakukoneoptimointi opas

Näin teet WordPress -sivustosta hakukoneystävällisen.

Avainsanatutkimus

Oikeiden avainsanojen löytäminen on kaiken perusta hakukoneoptimoinnissa ja Google Adsissä.

Sampsa Vainio on digitaalisen markkinoinnin konsultti

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 35-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 9 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 14.6.2023.