Google Analytics

Ilmainen analytiikkatyökalu verkkosivuille

Google Analytics kävijäseuranta

Google Analytics on digimarkkinoijan ja kaikkien verkkosivustojen kanssa työskentelevien perustyökalu kävijäseurantaan. Analytics on täysin ilmainen, tarvitset vain Google-tilin ja voit aloittaa käytön asentamalla seurantakoodin sivustollesi. Google Analyticsistä on toki olemassa myös Premium versio, mutta se on suunnattu vain suurimmille yrityksille.

Ominaisuudet

Työkalulla voit seurata kaikkea mitä verkkosivustollasi tapahtuu. Seuraa muun muassa seuraavia asioita:

  • ketkä vierailevat sivustollasi (ikä, sukupuoli, kiinnostuksen kohteet, kotimaa, kieli, kaupunki),
  • mistä liikenne sivustollesi tulee (orgaaninen, maksettu, viittaava, sosiaaliset mediat),
  • mitä vierailijat tekevät sivustollasi (mitä sivuja he lukevat eniten, miten he liikkuvat sivulta toiselle),
  • myynnit, tilaukset ja muut konversiot (kuinka usein tavoitteet toteutuvat, kuinka paljon myyntiä)

Kampanjoiden seuranta

Tärkeimpänä Google Analyticsissä on kaiken verkkomainonnan analytiikan seuranta, eli voit seurata kaikkien kampanjoidesi edistystä ja tuottoa yhdestä paikasta.

Kampanjoiden seurantaa varten kannattaa käyttää Googlen URL-builderiä, jotta saat varmasti kaiken liikenteen ja kaikki liikenteenlähteet talteen. Tutustu URL-builderiin tästä.

Raportointi

Toinen tärkeä ominaisuus Google Analyticsissä on raportointi. Työkalu soveltuu mainiosti erilaisten raporttien laatimiseen, tässä auttaa erityisesti se että voit suodattaa liikenteen hyvin tarkasti esim. tietylle ajanjaksolle tai ottaa mukaan liikenteen vain yhdestä tietystä lähteestä. Kaikki raportit voidaan tallentaa Analyticsistä PDF-tiedostoiksi tai ne voidaan ajastaa ja lähettää automaattisesti esim. asiakkaan sähköpostiin.

Google Analytics 4

Universal Analytics jää historiaan 1. heinäkuuta 2023 ja sinun tulee siirtyä Google Analytics 4:n käyttöön.

Google Analyticsin remarketing

Yhdistämällä Google Ads -tilisi Analyticsiin voit rakentaa tarkempia remarketing-listoja (yleisöja).

KPI-mittarit

Kun KPI-mittarit ovat yrityksen toiminnan keskiössä, tällöin kulttuuri ja sen myötä alusta ovat hedelmällisiä yrityksen toiminnan tehostamiseen sekä myös liiketoiminnan tuloksen parantamiseen.

Offline-konversioseuranta Google Adsissä

Offline-konversiot paljastavat suoraan, miten Google Ads -mainokset vaikuttavat konkreettisesti myyntiin.

Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi ei välttämättä ole se kaikkein tuorein ja trendikkäin tapa hoitaa asiakassuhteita, mutta se on pitänyt pintansa jo vuosikymmenten ajan tehokkuutensa ansiosta.

Tuottavuuden parantaminen – 3 todistetusti toimivaa tapaa

Miten saada enemmän aikaan vähemmässä ajassa? Lue tästä vinkkini työajan tehostamiseen.

Core Web Vitals

Säännöllisten Core Web Vitals -testien tulee kuulua jokaisen verkkosivuston omistajan työkalupakkiin.

Sampsa Vainio on digitaalisen markkinoinnin konsultti

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 35-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 9 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 25.6.2023.