Miten saada lisää liidejä kotisivuilta?

Muutamia ideoita, joilla voit kerätä lisää liidejä kotisivuilta

Tuleeko teidän sivuilta liidejä?

Eikö olisikin hienoa jos teidänkin sivut jatkuvasti tuottaisivat liidejä?

Vielä parempaa: entä jos näistä liideistä tulisi vielä maksavia asiakkaita?

Mieti kuinka paljon hukkaan heitettyä myyntityötä voisitte säästää kun liidejä satelisi automaattisesti nettisivujen kautta?

Tässä artikkelissa esittelen 5 liidimagneettia joita jokainen yritys toimialasta riippumatta voi hyödyntää nettisivuillaan. Kirjoitukseni perustuu 11.12.2015 pitämääni esitykseen Tampereen Kauppakamarilla. Löydät esityksen PDF:nä myös Slidesharesta.

5 todistetusti toimivaa liidimagneettia

Liidimagneetti on työkalu, prosessi tai keino jolla nettisivujen kävijöistä saadaan houkuteltua liidejä. Liidimagneetin avulla saat kerättyä kävijän yhteystiedot talteen myydäksesi tuotteitasi tai palveluitasi hänelle myöhemmin.

Liidimagneetit ovat:

  1. Chat
  2. Popup
  3. White paper
  4. Content upgrade
  5. Webinaarit

Seuraavaksi kerron jokaisesta liidimagneetista lisää ja näytän miten niitä voi hyödyntää liidien hankinnassa.

1. LiveChat

Mikä?

LiveChat, eli reaaliaikainen keskustelu kävijän ja yrityksen työntekijän kanssa joka käydään yrityksen verkkosivuilla.

Miksi se toimii?

Chatin asennus kestää vain 5 minuuttia ja sen jälkeen pääset keskustelemaan nettisivujesi kävijöiden kanssa. Chat toimii hyvin liidien hankinnassa koska kävijät saavat vastaukset kysymyksiinä heti. On toki suurempi kynnys että he aloittavat chatin kanssasi, mutta voit madaltaa kynnystä optimoimalla chat-kokemuksen.

Älä näyttä chattia kaikille kokoajan, vaan näytä se silloin kun uskot että he tarvitsevat sitä eniten. Esimerkki: keskimääräinen vierailu sivustollasi on 30 sekuntia. Joku viettää sivustollasi 1 min 45 sek – eli hän selvästi etsii jotain eikä välttämättä löydä etsimäänsä – avaa chat hänelle ja kysy voitko auttaa.

Miten?

Minulla on kokemuksia kolmesta eri livechat palvelusta: Giosg, LiveChatInc sekä Crisp.

Giosgia suosittelen suurille yrityksille koska useamman operaattorin hallinta on helpompaa. LiveChatInc sopii sinulle joka haluat analyyttiesti kehittää chattia (integraatio Google Analyticsiin). Crisp on sinulle joka haluat kaikista simppelimmän vaihtoehdon.

2. Exit Intent Popup

Mikä?

Popup-ikkuna, joka laukee näytöllesi juuri kun yrität poistua sivuilta.

Ärsyttävää? Kyllä.

Tehokasta? Kyllä.

Kannattaako kokeilla? Kyllä.

Miksi?

Koska se antaa sinulle toisen mahdollisuuden saada kävijä konvertoitua liidiksi. Käytä popupia fiksusti; älä näytä sitä kaikille kävijöille – anna heidän ensin tutustua yrityksessi, palveluihisi tai tuotteisiisi ja laukaise popup silloin kun uskot että sinulla on mahdollisuus saada kävijästä liidi.

Miten?

Suosittelen kahta eri työkalua: MaxTraffic ja Sumo.

Valinta on helppo.

Onko sinulla rahaa? Haluatko lisää ominaisuuksia ja valinnanvaraa? Jos kyllä, valitse MaxTraffic.

Haluat kokeilla ilmaiseksi simppeliä popup-ikkunaa? Valitse SumoMe.

Molemmissa työkaluissa on sisäänrakennettu toiminto, joka tunnistaa koska käyttäjä on lähdössä sivustolta.

3. White paper

Mikä?

Yrityksen kirjoittama virallinen raportti jonka kävijä voi ladata sähköpostiosoitettaan vastaan.

Miksi?

Virallisen raportin, esim. trendiraportni tai markkinakatsauksen julkaiseminen, luo mielikuvan asiantuntijuudesta potentiaalisten asiakkaiden mielessä. Tavoitteena on luoda mielikuva siitä että yrityksenne tietää kaiken alasta. Joka kerta kun potentiaalinen asiakas ajattelee aihetta (esim. Big Data), tulee yrityksenne heidän mieleensä.

Miten?

Kirjoita raportti Wordiin ja tee siitä PDF. Lisää kuvia ja tee siitä yrityksenne näköinen. Luo raportille oma laskeutumissivu ja muista myydä: miksi minun pitäisi lukea tämä raportti ja antaa sähköpostiosoitteeni teille?

4. Content Upgrade

Mikä?

Ladattava bonus jo olemassa olevaan blogikirjoitukseen tai muuhun sisältötyyppiin, esim. PDF-yhteenveto pitkästä blogikirjoituksesta jonka kävijä voi ladata antamalla sähköpostiosoitteensa.

Miksi?

Koska sinä voit tarjota lisäarvoa kävijöillesi ja samalla kerätä liidit talteen. Win-win. Mieti tarkkaan mitä lisäarvoa voit tarjota – jota vastaan kävijä on valmis antamaan sähköpostiosoitteensa.

Miten?

Mieti tarkkaan mikä ladattava bonus on. Lisää se sitten nettisivuillesi ja linkkaa siihen blogikirjoituksesta. Luo lomake josta bonuksen voi ladata antamalla ensin sähköpostiosoitteensa. Muista suunnitella bonuksella selvästi erottuva osio jotta kävijät huomaavat sen.

5. Webinaarit

Mikä?

Reaaliaikainen seminaari joka tapahtuu netin välityksellä. Potentiaaliset asiakkaat voivat osallistua omalta koneeltaan mistä tahansa.

Miksi?

Webinaarit toimivat hyvin liidien hankinnassa koska osallistuminen on suuri ”uhraus” (heidän täytyy uhrata 30-60 minuuttia aikataulustaa vain sinua varten), mikä tarkoittaa että he ovat oikeasti kiinnostuneita aiheesta jota aiot käsitellä.

Miten?

Panosta työkaluihin. Mikään ei ärsytä yhtä paljon kuin 100 valmiina olevaa kuuntelijaa mutta et saa videota tai ääntä toimimaan. Suosittelen kokeilemaan CrowdCast.io palvelua, jolla saat järjestää ensimmäisen webinaarisi ilmaiseksi.

Yhteenveto

Yrityksen nettisivujen tulee olla liidikone joka tuottaa laadukkaita liidejä joista myöhemmin tulee ostavia asiakkaita. Nettisivuja tulisi pitää yhtenä yrityksen myyjistä. Tässä kirjoituksessa olen kertonut 5 eri liidimagneettia joita yritykset voivat hyödyntää toimialasta riippumatta.

Saadaksesi lisää liidejä tulee sinun muistaa:

  1. Give before you take (tarjoa jotain hyödyllistä kävijöille)
  2. Vaadi sähköposti
  3. Testaa, mittaa ja panosta siihen mikä toimii

Kuulen mielelläni kommenteissa kokemuksistasi eri liidimagneettien toiminnasta.

Konversioaste – näin mittaat sen nettisivuillasi

Konversioaste on sivuston tavoitteen toteuttaneiden kävijöiden suhde kokonaiskävijämäärään.

Verkkosivujen nopeuttaminen

Latausnopeuden parantaminen on tärkeää niin SEO:n, konversion ja käyttökokemuksen kannalta.

Google Ads -hintatarjousstrategiat

Tutustu Google Ads -hintatarjousstrategioihin. Opi valitsemaan oikea strategia kampanjasi tavoitteiden saavuttamiseksi ja tehosta tuloksia.

Google Analyticsin remarketing

Yhdistämällä Google Ads -tilisi Analyticsiin voit rakentaa tarkempia remarketing-listoja (yleisöja).

Uudelleenmarkkinointi

Uudelleenmarkkinointi on tapa muistuttaa asiakkaita yrityksesi olemassaolosta.

Suosituimmat verkkokauppa-alustat

Verkkokauppa-alustaratkaisun ei tule toimia esteenä yrityksesi potentiaaliselle kasvulle.

Sampsa Vainio on digitaalisen markkinoinnin konsultti

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 35-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 9 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 30.3.2024.