Verkkosivujen uudistus vaatii ammattitaitoa

Ja se kannattaa jättää ammattilaisen käsiin

Koska teknologia kehittyy koko ajan, ja sen myötä myös tarpeet verkkosivuja kohtaan muuttuvat, ennemmin tai myöhemmin verkkosivu-uudistus tulee ajankohtaiseksi.

Ennen kaikkea verkkosivujen uudistuksessa on kyse paremman käyttäjäkokemuksen tarjoamisesta: mikäli verkkosivustosi on esimerkiksi hidas, asiakkaat eivät jää odottamaan pitkiä latautumisaikoja. Itse asiassa tätä asiaa on tutkittu hyvin laajasti ja hakukonejätti Googlen tutkimuksen mukaan yli puolet käyttäjistä lopettaa verkkosivuston käyttämisen, mikäli sivuston latausaika on yli kolme sekuntia. Eikä se jää siihen, vaan myös osa jäljelle jäävistä käyttäjistä jättää sivuston ennemmin tai myöhemmin – todennäköisesti ennemmin.

Käyn tässä blogitekstissä läpi, mitä kaikkia asioita otan asiakkailleni tekemissä verkkosivu-uudistuksissa huomioon ja mitä elementtejä verkkosivu-uudistus ylipäätään pitää sisällään.

Milloin verkkosivujen uudistaminen on aiheellista?

Niin, milloin verkkosivujen uudistaminen tosiaan on aiheellista? Mikäli tähän kysymykseen haluttaisiin mahdollisimman yksinkertainen vastaus, kuuluisi se seuraavasti: silloin, kun siihen on tarvetta. Toisin sanoen, verkkosivujen uusimisen aikataulutukseen ei ole olemassa mitään ohjekirjaa, sillä sellaisen laatiminen olisi mahdotonta.

Edellä mainittu perustuu puhtaasti siihen, että jokainen verkkosivusto on keskenään erilainen ja siten myös uudistustarpeet, sekä niiden ajankohta eroavat toisistaan.

Samaan aikaan voidaan kuitenkin todeta, että verkkosivujen uudistaminen on jatkuva prosessi, joka ei ole koskaan maalissa. Verkkosivujen on vastattava sen käyttäjien muuttuviin tarpeisiin, kilpailuun sekä totta kai Googlen kaltaisten hakukoneiden asettamiin vaatimuksiin. Ja täysin oma lukunsa ovat yrityksessäsi tapahtuvat muutokset. Mikäli esimerkiksi tarjoamasi palvelut muuttuvat, tällöin ilman päivitystä johdat asiakkaitasi harhaan.

Muita tilanteita, joissa uudet verkkosivut ovat aiheelliset:

  1. Verkkosivustosi alusta päivittyy ja johtaa siihen, ettet saa käyttöösi enää esimerkiksi uusimpia ominaisuuksia ja verkkosivustosi toimivuus kärsii.
  2. Verkkosivusi suoritustaso laskee toistaiseksi tuntemattomasta syystä, käyttäjämäärät putoavat, myyntiluvut lähtevät väärään suuntaan ja niin edelleen.
  3. Verkkosivujesi ulkoasu ei vastaa nykypäivän standardeja ja se on kuin tuoksahdus menneisyydestä.

Olenkin aina sanonut tätä: verkkosivu on kuin ihminen – se ei ole ikinä varsinaisesti maalissa ja kehittymiselle on aina tilaa.

Verkkosivu-uudistus Googlen näkökulmasta tarkasteltuna

Luonnollisesti osa verkkosivujesi käyttäjistä saapuu sivustolle suoraan eli esimerkiksi kirjoittamalla sivustosi verkko-osoitteen selaimensa osoiteriville ja painamalla enteriä. Tällä tavoin tavoitetaan kuitenkin vain sellaiset asiakkaat, jotka tietävät jo yrityksesi olemassaolosta – vaan mitä, jos haluatkin hankkia yrityksellesi uusia asiakkaita?

Tällöin kuvaan astuu isoin askelein Google.

Kuten kaikki varmasti tietävät, Google on hakukone ja maailman suosituin sellainen, mistä ihmiset hakevat tietoa, tuotteita, palveluita… Oikeastaan kaikkea maan ja taivaan väliltä! Tämä tarkoittaa sitä, että verkkosivuston uusimisprosessissa ei voida pelkästään huomioida käyttäjiä, vaan sivusto on optimoitava myös Googlelle sopivaksi.

Toki tähän asiayhteyteen täytyy välittömästi todeta se, että kaukana ovat ne ajat, kun sivuston sai rankkautumaan hakutuloksissa “spämmäämällä” sen täyteen tiettyjä yritykselle tärkeitä avainsanoja; toisin sanoen, Google pyrkii niin ikään toimimaan vuonna 2023 kuin sen käyttäjät eli käyttäjäkokemus on kaikin puolin ykkösasia. Tästä nimenomaisesta syystä se julkaisi vuoden 2022 lopulla muun muassa Helpful Content -päivityksen.

Googlelta on avoimesti myönnetty, että pelkkä verkkosivuston ulkoasun muuttaminen saattaa vaikuttaa siihen, miten korkealla sivustosi tulee hakutuloksissa vastaan – myös siinä tapauksessa, vaikka URL-osoitteet ja itse sisältö säilyisivät ennallaan. Kun yhtälöön lisätään vielä se, että Googlen verkkosivuja analysoivien bottien tiedetään ottavan huomioon satoja erilaisia vaikuttavia tekijöitä, mitä tulee hakutulossivujen rankingperusteisiin, jo pelkästään tämä kertoo kaiken oleellisen siitä, että verkkosivu-uudistus tulee toteuttaa kaikin puolin laadukkaasti, eikä ainoatakaan kiveä voida jättää kääntämättä. Muussa tapauksessa sivuston liikenne saattaa kadota.

SEO eli hakukoneoptimointi on resepti menestykselle

Googlen ja muiden tarjolla olevien hakukoneiden huomioiminen verkkosivu-uudistusta suunnitellessa on erittäin tärkeää, kuten jo yllä olevasta, pelkkään sivuston ulkoasumuutoksen liittyvästä esimerkistä kävi ilmi. SEO eli hakukoneoptimointi onkin resepti menestykselle ja se tarjoaa mahdollisuuden sekä uusien asiakkaiden hankintaan että nykyisten säilyttämiseen.

Mikäli hakukoneoptimointi eli SEO edustaa sinulle pelkästään tiettyjen avainsanojen ohjeenmukaista käyttöä, tai mikäli sinulla on vain perusteet hallussa, tällöin kannattaa turvautua ammattilaisen apuun. On toki totta, että esimerkiksi oikeiden avainsanojen käyttö oikealla tavalla, ja tehtyyn avainsanatutkimukseen perustuen, on äärimmäisen tärkeää, mutta se ei riitä yksinään missään nimessä.

Hakukoneoptimoinnin kohdalla puhutaan sisäisestä (On-Page SEO) ja ulkoisesta (Off-Page SEO) SEO:sta, mitkä ratkaisevat sivustosi sijoituksen hakutulossivuilla. Seuraavassa käyn läpi esimerkkien kautta, mitä sisäinen ja ulkoinen hakukoneoptimointi tarkoittavat.

Sisäinen hakukoneoptimointi

Sisäinen hakukoneoptimointi saatetaan mieltää pelkäksi laadukkaasti optimoiduksi sisällöksi verkkosivustollasi, esimerkiksi blogisisältöjen ja eri sivujen sisältöjen osalta. Todellisuudessa siihen liittyy paljon muuta. Oikein tehtyyn sisäiseen optimointiin kuuluvat muun muassa sisäisten linkkien, title tagien sekä verkko-osoiterakenteiden optimointi.

Yksi kaikkein tärkeimmistä Googlen hakutuloksiin vaikuttavista tekijöistä on verkkosivujen latausnopeus. Kuten aiemmin kerroin, mikäli verkkosivujen latausnopeus ylittää kolme sekuntia, puolet verkkosivuston käyttäjistä poistuu välittömästi ja osa jäljelle jäävistä viiveellä. Samalla latausnopeus vaikuttaa suoraan myös Googlen hakutuloksiin, sillä Google haluaa näyttää käyttäjilleen nopeasti latautuvia sivustoja.

Ulkoinen hakukoneoptimointi

Ulkoinen hakukoneoptimointi liittyy siihen, mitä tapahtuu sivustosi ulkopuolella. Kun verkkosivustosi sisältö on laadukasta, itse sivusto on optimoitu huolellisesti ja verkkosivujen latausnopeus on kohdallaan eli sisältö ja tekniikka ovat kunnossa, tällöin jäljelle jää ulkopuolisten linkkien eli niin sanottujen backlinkkien hankinta.

Backlinkit tarkoittavat sitä, että jokin toinen verkkosivusto esimerkiksi siteeraa sisältöäsi, ja kun sivustosi on kaikin puolin laadukas, tarjoavat nämä siteeraavat verkkosivustot sinulle do-follow-linkkejä. Kun verkkosivustosi saa tällaisia do-follow-linkkejä, vaikuttavat ne positiivisesti sijoituksiisi Googlen hakutuloksissa, sillä ne lisäävät muun muassa sivustosi uskottavuutta.

Ulkoiseen hakuoptimointiin liittyvät muun muassa niin sanotut vieraspostaukset jollakin toisella sivustolla, markkinointi sosiaalisessa mediassa, brändisi maininnat yleisesti netissä ja vaikuttajamarkkinointi.

Mitä kaikkea verkkosivujen uudistuksessa tulee ottaa huomioon?

Jotkut sanovat, että vuonna 2023 verkkosivut ovat kuin entisaikoina asiakkaan käteen lyöty pahvinen käyntikortti. Tämä väittämä on osittain totta, joskin itse olen sitä mieltä, että verkkosivut ovat enemmänkin kuin kivijalkamyymälän ulkokuori: mikäli ulkonäkö ei miellytä, potentiaaliset asiakkaat kiertävät yrityksesi hyvin suurella todennäköisyydellä ja välittömästi kaukaa.

Koska oikeanlaisen ensivaikutelman luominen potentiaalisen asiakkaan suuntaan on äärimmäisen tärkeää, verkkosivujen uudistuksen kohdalla mitään ei kannata jättää sattuman varaan.

Mutta mihin kaikkiin asioihin esimerkiksi minä keskityn suunnitellessani ja toteuttaessani verkkosivu-uudistusta asiakkailleni, jo aiemmin läpikäydyn hakukoneoptimoinnin ohella?

Kerron siitä seuraavassa.

Käynnistän verkkosivu-uudistuksen nykyisen sivuston huolellisesta analysoinnista

Ennen kuin teen mitään sen kummempia suunnitelmia siitä, miltä uudet verkkosivut tulevat näyttämään, analysoin ensiksi huolellisesti asiakkaani nykyisen sivuston. Ennen kaikkea haen vastauksia, analyysia tehdessäni, seuraaviin kysymyksiin:

  1. Visuaalisuus: onko sisältö visuaalisesti ajan tasalla? Näkyvätkö erilaiset grafiikat oikealla tavalla ja latautuvatko ne nopeasti?
  2. Design: edustaako verkkosivujen ulkonäkö asiakkaan yrityksen brändiä? Onko sivustolla navigointi eli liikkuminen helppoa ja vaivatonta? Puuttuuko sivustolta jotain tiettyjä sivuja asiakkaan yrityksen kasvettua?
  3. Tekninen toteutus: onko asiakkaan sivuston indeksointi helppoa Googlen näkökulmasta? Latautuuko sivusto nopeasti niin mobiililaitteilla kuin myös tableteilla ja tietokoneilla? Onko verkkosivujen latausnopeus riittävällä tasolla?

Analysoin tarkkaan kilpailijoiden verkkosivut

Analysoituani ensiksi asiakkaani nykyiset verkkosivut, tämän jälkeen otan tutkittavaksi ennen kaikkea pääkilpailijoiden verkkosivut. Tämä on tärkeää, sillä ennen kuin voin rakentaa asiakkaalleni parhaat mahdolliset uudet verkkosivut, täytyy minun tietää, missä kilpailijat menevät.

Tätä analyysia tehdessäni haen vastaukset ennen kaikkea viiteen kysymykseen:

  1. Millaisia kilpailijoiden verkkosivut ovat ulkoasullisesti?
  2. Millaisia työkaluja kilpailevat sivustot käyttävät?
  3. Millainen on kilpailevien sivustojen rakenne ja sisäinen linkitys (internal links)?
  4. Millaisia kilpailijoiden SEO-strategiat ovat ja millä tasolla verkkosivustojen käyttäjämäärät liikkuvat?
  5. Mitä avainsanoja kilpailevat sivustot käyttävät ja millä avainsanoilla ne rankkautuvat hyvin?

Ajattelen käyttäjää, en asiakasta

Tämä saattaa tietyllä tapaa kuulostaa julmalta, sillä asiakas on se, joka tilaa minulta uudet verkkosivut. Tosiasia on kuitenkin se, että verkkosivut tulee suunnitella käyttäjälle, ei asiakkaalle, sillä käyttäjä määrittää loppujen lopuksi sen, mikä verkkosivu-uudistuksessa on tärkeää.

Moni astuu harhaan siinä, että verkkosivujen uudistus toteutetaan omien mieltymyksien mukaisesti. Tällöin käyttäjäkokemus ja sivuston helppokäyttöisyys jäävät pahimmassa tapauksessa unholaan, mikä johtaa siihen, etteivät uudet verkkosivut tuota toivottuja tuloksia.

Kannattaa pyytää palautetta verkkosivusi käyttäjiltä uudistuksen jälkeen

Oli verkkosivujen uudistaminen sitten sinun käsialaasi, tai alan ammattilaisen, yksi asia on syytä tehdä uudistusprosessin jälkeen: pyydä palautetta verkkosivustosi käyttäjiltä. Tällä tavoin saat arvokasta tietoa siitä, mitä mieltä verkkosivujesi käyttäjät ovat tehdyistä uudistuksista ja mitä mahdollisia muutoksia uudet verkkosivut vielä kaipaavat.

Palautteen pyytäminen on helppoa toteuttaa, sillä internetistä löytyy useita kyselytutkimusten tekemiseen tarkoitettuja sivustoja. Vinkki: älä tarjoa kyselytutkimukseen vastaaville minkäänlaista palkintoa, mikäli haluat saada autenttista palautetta, jossa vastaaja on aidosti testannut sivustoasi ja haluaa auttaa sinua kehittämään siitä entistä paremman.

Menen mobiili edellä, mutta responsiiviset verkkosivut ovat kaiken A ja O

Moni tekee edelleen tänä päivänä sen virheen, että verkkosivujen uudistaminen toteutetaan desktop edellä; desktopilla viitataan siihen, miltä verkkosivut näyttävät tietokoneella. Desktop on toki edelleen vuonna 2023 tärkeä ottaa huomioon, mutta itse asiassa mobiililaitteet loivat vuonna 2022 yli 60 prosenttia internetin liikenteestä, kun taas tietokoneiden ja tablettien vastaava yhteisluku oli alle 40 prosenttia.

Jos joudun verkkosivuja uudistaessa tekemään tiukkoja linjanvetoja mobiilin ja desktopin välillä, mobiilisivusto painaa vaakakupissa aina enemmän, sillä mobiililaitteilla surffailu yleistyy vuosi vuodelta suhteessa desktopiin. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin se, että verkkosivujen uudistus johtaa responsiiviseen verkkosivustoon.

Responsiivisuus tarkoittaa sitä, että sivusto skaalautuu optimaalisesti laitteelle kuin laitteelle eli sivusto toimii ihan yhtä hyvin niin puhelimella, tietokoneella kuin myös tabletilla – mallista riippumatta.

Onko edessä myös kotisivujen siirto?

Täysin omat lukunsa verkkosivujen uudistamisessa ovat verkkosivujen alustan vaihtuminen ja palveluntarjoajan vaihtuminen eli kotisivujen siirto toiselle palvelimelle.

Palveluntarjoajalla viitataan niin sanottuun houstauspalveluun eli yritykseen, joka pitää huolen siitä, että verkkosivut ovat ylhäällä eli toiminnassa. Mikäli asiakkaani haluaa vaihtaa palveluntarjoajaa verkkosivu-uudistuksen yhteydessä, tällöin kaikki data tulee ottaa talteen eli koko verkkosivu tulee kopioida, jotta se voidaan siirtää uudelle palveluntarjoajalle; osa palveluntarjoajista takaa varsin vaivattoman siirtymän. Myös domain-nimen eli verkkosivujen osoitteen siirrosta uudelle palveluntarjoajalle tulee huolehtia.

Mikäli taas verkkosivujen uudistaminen tarkoittaa samalla itse alustan vaihtumista eli esimerkiksi WordPress vaihtuu johonkin toiseen vastaavaan alustaan, tällöin koko sivusto tulee niin ikään kopioida vanhalta alustalta uudelle alustalle. WordPress on maailman käytetyin sisällönhallintajärjestelmä, josta löytyy työkaluja joka lähtöön. Jos siis importoidaan WordPressiin tai exportoidaan sieltä, onnistuu tämä varsin vaivattomasti siihen tarkoitetuilla lisäosilla.

Oli sitten kyse kummasta tahansa, tai molemmista, myös kotisivujen siirto kuuluu tarjoamiini palveluihin.

Konversioaste – näin mittaat sen nettisivuillasi

Konversioaste on sivuston tavoitteen toteuttaneiden kävijöiden suhde kokonaiskävijämäärään.

Lisää liidejä kotisivuilta

Muutamia ideoita ja työkaluja, joilla voit kerätä lisää liidejä kotisivujesi kautta.

Google Analyticsin remarketing

Yhdistämällä Google Ads -tilisi Analyticsiin voit rakentaa tarkempia remarketing-listoja (yleisöja).

Tuottavuuden parantaminen – 3 todistetusti toimivaa tapaa

Miten saada enemmän aikaan vähemmässä ajassa? Lue tästä vinkkini työajan tehostamiseen.

Offline-konversioseuranta Google Adsissä

Offline-konversiot paljastavat suoraan, miten Google Ads -mainokset vaikuttavat konkreettisesti myyntiin.

Google Ads -mainonnan sanasto

Kyseinen mainosalusta, ja ylipäätään mainoksien menestyksen arviointi, edellyttävät kuitenkin lukuisten erilaisten termien hahmottamista.

Sampsa Vainio on digitaalisen markkinoinnin konsultti

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 35-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 9 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 3.3.2024.