Alhainen klikkausprosentti? Katso 3 vinkkiä sen parantamiseksi!

Alhainen klikkausprosentti? Katso 3 vinkkiä sen parantamiseksi!

Klikkausprosentti Click-through rate (CTR) on luku joka kertoo sinulle kuinka moni heistä, jotka mainoksesi näkevät, klikkaavat sitä. CTR on tärkeä avainluku Google AdWords-mainoksissa. Mainostesi CTR määrittää mm. AdRankin jonka perusteella Google päättää millä sijalla mainoksesi tulisi näkyä (mitä korkeampi AdRank – sitä useammin mainoksesi näkyvät korkeammalla sijalla).

Tässä sinulle kolme helppoa kikkaa joilla voit parantaa mainostesi klikkausprosenttia:

1. Lisää mainokseen kehotus Call to action (CTA)

AdWords -mainos koostuu 3 rivistä tekstiä: ensimmäisen rivin (otsikon) tulisi kertoa käyttäjälle mistä on kyse, toisen rivin tulisi kertoa käyttäjälle mitä hyötyä hänelle on siitä mitä tarjoat ja kolmannen rivin tulisi sisältää selkeä kehotus, esim. “Tutustu tuotteisiimme tästä!” “Tilaa jo tänään!” “Kokeile ilmaiseksi!”. Jos mainoksesi ei sisällä selkeää kehotusta ei käyttäjä tiedä mitä häneltä odotetaan eikä hän myöskään tiedä mitä häntä tulee odottamaan kun hän klikkaa mainostasi. Muista että kehotuksen tulee olla sama myös laskeutumissivullasi.

2. Mainoksen tulee olla lyhyt ja ytimekäs

Ensimmäisellä rivillä saat käyttää max 25 merkkiä, toisella sekä kolmannella rivillä sinulla on 35 merkkiä käytettävissäsi. Monet ajattelevat mainoksia kirjoittaessaan “Kuinka saan käytettyä kaikki merkit…” VÄÄRIN. Oikea ajattelutapa: “Kuinka saan kerrottua tuotteideni suurimmat hyödyt käyttämällä mahdollisimman vähän tekstiä?” Mainoksen tulee siis olla lyhyt ja ytimekäs. Esim:

Event Management Software
Save Time – Automate Your Job.
Free Trial. Test Now!

3. Käytä muotoilua eduksesi

Huomasitko kuinka käytin isoa alkukirjainta jokaisessa sanassa? Hyvä! Se on nimittäin yksi tapa jolla voit saada käyttäjien huomion 10 muun mainoksen joukosta. Mainoksissa voi myös käyttää Registered Trademark -merkkiä ® mikäli tavaramerkkisi on rekisteröity. Tämä luo heti luotettavuutta käyttäjien silmissä.

Huomasitko myös kuinka lisäsin pisteen mainoksen toisen rivin perään? Hyvä! Pisteen ansiosta mainos saa enemmän tilaa itselleen mikäli mainoksesi pääsee hakutulokset -sivulla top 3:een. Tällöin mainoksen otsikko ja keskimmäinen tekstirivi tulevat näkymään samalla rivillä.

Tiesithän että A/B-testaus ei rajoitu pelkästään verkkosivuihin? Aivan, voit A/B-testata myös Google AdWords mainoksiasi! Säilytä alkuperäinen mainoksesi, kopioi se ja tee joku ehdottamistani muutoksista ja seuraa paraneeko mainoksesi klikkausprosentti. Huom. tätä varten sinun tilisi asetuksissa tulee olla määriteltynä että mainokset näkyvät yhtä usein (AdRankista ja muista luvuista huolimatta). Rotate ads evenly löytyy kampanjan asetuksista.


Sampsa Vainio

29-vuotias yrittäjä, freelanceri & digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Blogissani pyrin jakamaan parhaat vinkkini internetmarkkinoinnin parantamiseen ja tuottavuuden maksimointiin.

comments powered by Disqus