Kotisivut yritykselle? Varmista nämä asiat

8 elintärkeää elementtiä kotisivuille

Yritykselle tehdään kotisivut jotta ne toimisivat myyntipuheena, jonka seurauksena saisi kerättyä liidejä tai myytyä tuotteita suoraan verkossa. Joten tuote tai palvelu pitää pystyä selittämään ja myymään yhtä hyvin kotisivuilla kuin myyntipalaverissa asiakkaan luona.

Miksi yritykset epäonnistuvat hyvien kotisivujen tekemisessä?

Suurimmalla osalla sivustoista noin 70-80 % liikenteestä poistuu sivuilta nähtyään pelkästään yhden sivun, usein heti nähtyään pelkästään etusivun ensimmäisen osion, eli ns. above the fold –sisällön, joka näkyy ensimmäisenä asiana sivulla ilman vieritystä alaspäin.

Above the fold esimerkki

Esimerkki, jossa näkyy above the fold -sisältö omilla sivuillani kun sivua katsoo läppärillä.

Mistä tämä johtuu?

Sivun yläosassa sinun tulee pystyä vastaamaan 2 kysymykseen, joita kävijä miettii päässään:

  • Mitä tämä yritys tekee?
  • Onko yrityksen tarjoama tuote sopiva minulle?

Jos et pysty vastaamaan näihin kysymyksiin, tai sivusi on muuten vain sekava tai epäkiinnostava, tulee potentiaalinen asiakas poistumaan sivuilta. Suurin syy poistumiseen on usein jompikumpi (tai molemmat) näistä:

  1. Kävijä ei ymmärrä mitä yrityksesi tarjoaa (epäselvä) tai hän ei ymmärrä mitä hyötyä siitä olisi hänelle (epäkiinnostava).
  2. Ulkoasu on vanhentunut eikä se vastaa kävijän mieltymyksiä (sivu ei näytä luotettavalta tai houkuttelevalta).

Jos pystyt vastaamaan näihin kysymyksiin heti, ja sivujen ulkoasu näyttää hyvältä, herätät potentiaalisen asiakkaan kiinnostuksen ja saat houkuteltua hänet jatkamaan sivujen tutkimista. Ja näin sinulla on suurempi todennäköisyys saada taivuteltua kävijä liidiksi tai kaupaksi.

Minkälaiset ovat hyvät yrityksen kotisivut?

Seuraavaksi esittelen mitä elementtejä yrityksen kotisivuilta tulisi minun mielestäni löytyä.

1. Otsikko

Sivun pääotsikko (H1) on luultavasti ensimmäinen asia jonka potentiaalinen asiakas näkee tullessaan sivustolle, joten on tärkeää panostaa siihen. Kerro mitä tuotteesi tekee ja mitä hyötyä siitä on asiakkaalle.

  • Lyyti – Luo menestyksekkäitä tapahtumia
  • Zervant – Helppo laskutusohjelma yrittäjille
  • Rahalaitos – Kilpailuta laina ilmaiseksi
  • Kodit.io – Helpoin ja nopein tapa myydä asunto
  • Wolt – Löydä ja tilaa herkullista ruokaa

2. Alaotsikko

Alaotsikon tehtävä on selittää miten tuotteesi konkreettisesti tuottaa hyötyä asiakkaalle.

  • Lyyti – Lyyti on monipuolinen ja kattava tapahtumanhallintajärjestelmä. Sen avulla toteutat live-, online- ja hybriditapahtumat, jotka rakentavat kestäviä kumppanuuksia ja johtavat parempaan bisnekseen.
  • Kodit.io – Halusitpa sitten nopeat kaupat tai korkeimman mahdollisen hinnan asunnostasi, kokeneet kiinteistönvälittäjämme sekä markkinoiden kehittynein teknologia varmistavat onnistumisesi.
  • Zervant – Parempi kuin laskupohja – luo laskut ja verkkolaskut Zervantilla.

Kuten yllä olevista esimerkeistä näkee, on alaotsikko pituudeltaan yleensä 1-2 lausetta ja se tukee samaa sanomaa kuin yläotsikko.

3. Kuvat ja videot

Näytä mitä tuotteesi tekee ja mitä hyötyä siitä on asiakkaalle kuvilla tai videoilla. Käytä mieluummin aitoja kuvia piirrosten sijaan, ja mikäli mahdollista, näytä miltä tuote näyttää kun se on oikeiden asiakkaiden käytössä oikeassa ympäristössä.

4. Referenssit

Referenssit lisäävät uskottavuutta. Kuka tahansa voi kirjoittaa sivuilleen mitä tahansa, mutta referenssit ja asiakkaiden kommentit tekevät siitä uskottavan. Ole mahdollisimman tarkka, sen sijaan että kirjoittaisit tuhansien käyttäjien rakastama palvelu, kirjoita esim. 1645 käyttäjää antoivat palvelulle arvosanaksi keskimäärin 4,9/5.

5. CTA (Call to Action)

Mitä haluat että potentiaalinen asiakas tekee kun hän tulee sivustolle? Sinun tulee heti ohjata häntä oikeaan suuntaan, esim. yhteydenottoon, tarjouspyyntöön tai tutustumaan tuotteeseen tarkemmin. Jatka sama tarinaa jonka aloitit pääotsikossa ja alaotsikossa, eli käytä CTA-painikkeessa kehotusta, joka tukee sanomaasi otsikoissa.

6. Ominaisuudet ja hyödyt

Kerro tarkemmin tuotteesi ominaisuuksista ja mitä hyötyjä ne tuovat asiakkaalle. Ole mahdollisimman tarkka ja konkreettinen kuvauksissa. Kerro esim. millä tavalla tuotteesi on parempi kuin tapa jolla asiakas hoitaa homman tällä hetkellä tai miten se eroaa muista (kilpailevista) tuotteista.

7. Kumoa vastaväitteet

Jos olet käynyt myyntipalavereissa ja keskustellut potentiaalisten asiakkaiden kanssa, tiedät varmasti miksi he epäröivät tuotteen ostamista. Nosta nämä asiakkaiden vastaväitteet esille sivulla, ja kerro mikä ratkaisusi niihin on. Mikäli monet pelkäävät että ohjelmistotuotettasi on vaikeaa käyttää, kerro sivulla että tuote on niin helppokäyttöinen että mummosikin osaisi käyttää sitä – ja vahvista tätä viestiä konkreettisilla kuvauksilla ja asiakkaiden kommenteilla.

Potentiaalinen asiakas: ”Äh, taas yksi kuukausiveloitteinen palvelu lisää! En kuitenkaan ehdi käyttää tätä tarpeeksi ja joudun silti maksamaan koko hinnan joka kuukausi. En taida…”

Sinä: Ei perusmaksua, maksat vain käytöstä.


Asiakas: ”Joudunkohan antamaan luottokorttini tiedot jotta pääsen kokeilemaan palvelua? Unohdan kuitenkin perua tilauksen ennen määräaikaa ja veloitus lähtee kortiltani. En taida…”

Sinä: Ei määräaikaa, ei sitoumuksia, ei luottokorttia.


Asiakas: ”Haluaisin tietää minkälaisen lainatarjouksen voisin saada, mutta tästä tulee kuitenkin jotain kuluja, ja mitä jos en haluakaan hyväksyä saamaani tarjousta? Joudunko silti ottamaan sen? En taida…”

Sinä: Lainan hakeminen on maksutonta eikä se sido sinua mihinkään.

8. UKK

Kaiken oleellisen mahduttaminen yllä oleviin elementteihin voi olla vaikeaa. UKK-osiossa voit kertoa muista (ei niin tärkeistä) ominaisuuksista ja esitellä lisää ratkaisuja asiakkaiden vastaväitteisiin. Voit myös piilottaa tuotteesi myyntivaltteja vastauksiin.

Jos monet pelkäävät pitkiä sitoutumisaikoja, lisää tähän kysymys “Voinko peruuttaa tilaukseni koska vaan?” ja laita vastaukseen tarkat ohjeet, sekä myyntivaltit siitä että tilauksen voi helposti peruuttaa milloin tahansa.

Mitä seuraavaksi?

Jos epäilet että sinun sivustolla voisi olla puutteita tai muuta parantamisen varaa, suosittelen ensin analysoimaan käyttäytymistä sivustolla. Tähän tehtävään voi käyttää ilmaisia työkaluja kuten Google Analytics, tai maksullista työkalua kuten Hotjar.

Jos kaipaat apua tai sparrausta verkkosivujen parantamiseen, ota yhteyttä minuun, niin katsotaan miten voisin auttaa.

Sampsa Vainio farkkutakissa

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 33-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 6 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 19.3.2022.