Parhaat tekoälytyökalut markkinoijalle

Tehokkuutta ja innovaatioita

Parhaat tekoälytyökalut markkinoijalle

Markkinointi vuonna 2024 ei todellakaan tarkoita enää samaa asiaa kuin esimerkiksi 2010-luvulla, tai edes pari vuotta sitten. Mukaan kuvaan on ilmestynyt tekoäly, joka kehittyy koko ajan, ja parhaat tekoälytyökalut markkinoijalle tarjoavatkin todella suuren avun omaan työntekoon.

Kun puhutaan tekoälystä, viittaa se ihmisälyyn liittyvien prosessien simulointiin koneilla – erityisesti tietokonejärjestelmillä.

Mitä sitten tulee tekoälyn ja modernin markkinoinnin väliseen yhtälöön, se kattaa erilaiset teknologiat, kuten koneoppimisen, luonnollisen kielen käsittelyn ja data-analytiikan. Näiden teknologioiden avulla tietokonejärjestelmät voivat analysoida kerättyjä tietoja, tunnistaa tiettyjä mallinteita ja tehdä itsenäisesti myös päätöksiä.

Kun tarkastellaan tekoälyn toistaiseksi lyhyttä matkaa markkinoinnin saralla, kuvaa sitä parhaiten sanapari “eksponentiaalinen kasvu”.

Toisin sanoen, tekoäly on nykyisin olennainen osa markkinointistrategioita; lähtien sääntöihin perustuvista perusalgoritmeista ja jatkuen kehittyneisiin koneoppimismalleihin, tekoäly tarjoaa markkinoijalle parhaimmillaan erilaisia oivalluksia, markkinoinnin automaatio mahdollistuu ja tukea on tarjolla jopa personoinnissa.

Markkinoija voikin hyödyntää tekoälyä kokonaisvaltaisesti, mitä tulee markkinointiin ja uusia työkaluja tuleekin tarjolle jatkuvasti. Minä tulenkin esittelemään seuraavassa erilaiset tekoälyyn perustuvat markkinointityökalut kategorioittain.

Aihealueina ovat niin sisällöntuotantoon, tuottavuuden parantamiseen, analytiikkaan ja tietojenkäsittelyyn, asiakaskokemuksen parantamiseen, markkinoinnin automaatioon kuin myös kuvankäsittelyyn ja videotuotantoon liittyvät markkinointityökalut.

Sisällön luomisen työkalut

Tekoäly voidaan valjastaa yrityksen kuin yrityksen käyttöön sisällönluonnin osalta.

Ihmistä se ei kykene ainakaan vielä toistaiseksi päihittämään, joten manuaalista työtä tarvitaan vähintäänkin sisältöjen editoinnin muodossa, mutta monille markkinoijille tekoäly tuottaa jo melkoisen määrän iloa. Sisältöjä ei nimittäin tarvitse luoda alusta alkaen, vaan ne voidaan “tilata” tekoälyltä ja muokata sitten tarpeiden mukaan.

Kyse ei ole suinkaan pelkästään kirjoitetusta sisällöstä, vaan tekoäly kykenee tarjoamaan auttavat kätensä myös videoiden ja muiden visuaalisten muotojen tuottamisessa.

Copy.ai

Tuleeko sinun työssäsi kirjoittaa esimerkiksi blogeja ja artikkeleita, tuottaa sisältöä sosiaaliseen mediaan, hoitaa asiakkaidesi sähköpostitse tapahtuvat markkinointikampanjat, tuottaa käännöksiä tai kirjoittaa esimerkiksi tuotekuvauksia verkkokauppaan?

Tällöin avuksi kannattaa valjastaa Copy.ai.

Kannattaa toki muistaa, ettei se poista kaikkea manuaalista työtä, mikäli mielit pitää asiakkaasi pinnalla esimerkiksi hakukoneissa. Mutta kyllä se sitä vähentää merkittävästi, jolloin aikaa ja resursseja säästyy muualle.

PLUSSAT:

  • Edistää luovuutta ja inspiroi
  • Säästää aikaa automatisaation ansiosta
  • Tarjoaa todella käyttäjäystävällisen alustan
  • Mukautuu erilaisiin medioihin
  • Kehittyy jatkuvasti

MIINUKSET:

  • Rajoitetut edistyneet ominaisuudet
  • Kilpailijoita hintavampi
  • Soveltuu vain “perustekstien” kirjoittamiseen – ei esimerkiksi laillisten asiakirjojen tai lääketieteellisten raporttien laatimiseen
  • Vaatii “ihmisen kosketusta”

Jasper AI (Jarvis)

Ettet ihmettele asiaa, Jasper AI tunnettiin aiemmin nimellä Jarvis, joten siksi jälkimmäinen näistä löytyy ylläolevasta otsikosta.

Mutta, mitä sitten Jasper AI tekee ja miksi se voi parhaimmillaan olla erinomainen markkinointityökalu? Taustalla on, kuten nimestä saattaa päätellä, tekoäly, ja se on rakennettu auttamaan markkinoijia asiakkaiden sisältötarpeiden täyttämisessä.

Tarkemmin sanottuna, Jasper.ai toimii antamiesi ohjeiden mukaan. Tehtävänäsi on tarjota sille aihe ja avainsanat. Tekoäly käy läpi valtavan määrän tietolähteitä ja tarjoaa sitten listan ideoita. Sinun huoleksi jää valita ideoista parhaat, minkä jälkeen Jasper AI auttaa sinua tuottamaan itse sisällön.

PLUSSAT:

  • Luo SEO-optimoitua sisältöä sekunneissa
  • Luotu sisältö kuulostaa luonnolliselta ja se on sekä hyvin kirjoitettua että myös hyvin tarkkaa tekstin oikeellisuuden osalta
  • Kykenee auttamaan sisältöideoiden luonnissa ja tarjoaa erilaisia näkökulmia sisällön osalta
  • Todella edullinen markkinointityökalu

MIINUKSET:

  • Luotu sisältö ei ole riittävän persoonallista tai “brändin äänen” mukaista, joten edellyttää ihmisen apua
  • Soveltuu lyhyempien tekstisisältöjen luontiin, mutta pidempi sisältö edellyttää laaja-alaista editointia
  • Ei parhaimmillaan niche-sisällön luomisessa
  • Ei tarkasta faktoja

MyMarky

Keskittyykö työsi asiakkaidesi suuntaan isosti sosiaaliseen mediaan? Mitä, jos voisit luoda kuukauden sisällöt sosiaaliseen mediaan vain muutamissa minuuteissa?

Tässä kohtaa kuvaan astuu MyMarky. Kyseessä on totta kai tekoäly, joka tekee sisällönluonnista ja somemarkkinoinnista hyvin suoraviivaista. Se tarjoaa melkoisen määrän sisältöideoita ja ajastaa ne sitten sosiaaliseen mediaan; parasta on se, että MyMarky integroituu vaivattomasti kaikkien suosituimpien somekanavien kanssa.

Eikä siinä vielä kaikki, vaan MyMarky toteuttaa kaiken edellä mainitun ottaen huomioon brändisi ja sen uniikin äänen. Kyseessä on siis jokaisen erityisesti somemarkkinointiin erikoistuneen markkinoijan unelmatyökalu.

PLUSSAT:

  • Säästää aikaa luomalla ja ajastamalla sosiaaliseen mediaan tarkoitettua sisältöä
  • Luo loputtomasti uniikkeja sisältöideoita brändikohtaisesti
  • Integroitavissa tärkeimpien somekanavien, kuten Facebookin, Instagramin, LinkedInin, TikTokin ja X:n (entinen Twitter) kanssa
  • Mahdollistaa markkinoijalle lukuisten eri someen liittyvien asiakkaiden tilien hallinnan tehokkaasti
  • Tarjoaa arvokasta dataa sosiaalisen median postauksista ja on hintatasoltaan edullinen

MIINUKSET:

  • Kun tekoäly vastaa sisällöstä, luvassa on huteja ja hittejä
  • Kustomoitujen kuvien ja grafiikoiden luonti on hyvin rajallista
  • Ajoittaisia ongelmia ajastusten kanssa (ihminen joutuu tasaisin väliajoin tarkastamaan, onko postaus mennyt julki)

Grammarly

Mikäli erilaisten sisältöjen kirjoittaminen on oleellinen osa työtä, kuten niin kovin usein markkinoinnin parissa työskentelevänä se on, Grammarly on yksi parhaista tarjolla olevista työkaluista.

Grammarly pitää ennen kaikkea huolen siitä, että tuottamasi sisältö on kieliopillisesti oikein ja helposti asiakkaiden ymmärrettävissä. Se analysoi tuottamaasi tekstiä livenä ja antaa sen mukaan korjausehdotuksia, kun se havaitsee pienempiä tai suurempia ongelmia luodussa sisällössä.

Valitettavasti Grammarly toimii vain englannin kielen kanssa, joten suomeksi kirjoittaessa siitä ei ole hyötyä. Mutta, mikäli tuotat sisältöä englanniksi, kannattaa vähintäänkin ilmaisversio valjastaa käyttöösi.

PLUSSAT:

  • Tekstiin liittyvät korjausehdotukset ovat yksinkertaisia ymmärtää
  • Kustomoitavissa muun muassa henkilökohtaisen sanakirjan ja valitun kielen muodossa
  • Tekstien muokkaaminen on todella nopeaa ja vaivatonta
  • Käyttöliittymä on kaikin puolin todella selkeä

MIINUKSET:

  • Ei toimi hyvin kaikkien alustojen, kuten esimerkiksi WordPressin kanssa
  • Hintataso on kohtalaisen korkea
  • Ei kykene oppimaan brändin ääntä
  • Tukee ainoastaan englannin kieltä

Tuottavuuden parantaminen

Kun puhutaa mistä tahansa liiketoiminnasta, tavoitteena on totta kai kasvattaa yrityksen taloudellista tulosta ja samalla tehostaa työntekoa siten, että tulokseen päästään ilman merkittäviä lisäkuluja.

Markkinoijan kohdalla tilanne on sama eli tavoite on edellä mainitun kaltainen. Kyllä, myös markkinointityökalut ja niiden hankinta tarkoittaa investointeja. Mutta samaan aikaa ne tehostavat oikein valjastettuina myyntiä niissä määrin, että verrattain pienellä investoinnilla voidaan saavuttaa merkittävästi parempi taloudellinen tulos, puhumattakaan säästöistä työvoiman käytössä.

Markkinoijan kohdalla tällaiset virtuaaliset auttavat kädet voivat kasvattaa henkilökohtaista liiketoimintaa todella merkittävästi, sillä uusien asiakkaiden ottaminen on mahdollista.

Notion AI

Monet markkinoijat ovat käyttäneet Notionia työkaluna ammattinsa harjoittamiseen jo ennen tekoälyn ilmaantumista markkinoille.

Kyseessä on tuottavuutta parantava projektinhallintatyökalu, joka on tarkoitettu muun muassa muistiinpanojen kirjaamiseen, tiedon, datan, projektien sekä erilaisten tehtävien hallintaan. Se tarjoaa mahdollisuuden hallinnoida tiedostoja yhdessä ja samassa paikassa mahdollistaen myös käyttäjien kommentoinnin meneillään olevien projektien ja keskustelujen osalta, unohtamatta palautteen antamista.

Vuonna 2024 nationin tarjontaan kuuluu myös tekoäly. Se kykenee auttamaan sinua monenlaisissa tehtävissä, kuten pitkien tekstien tiivistämisessä, blogitekstien ja sähköpostimarkkinointiviestien hahmottamisessa, kokousmuistiinpanojen kirjaamisessa, kielten kääntämisessä, kieliopin tarkastamisessa, sekä ylipäätään luovan sisällön luomisessa.

PLUSSAT:

  • Lisää merkittävästi tehokkuutta ja siten säästää aikaa automatisoimalla rutiininomaiset tehtävät, järjestelemällä sisältöä ja tukien projektinhallintaa
  • Tarjoaa laaja-alaisesti erilaisia malleja eli niin sanottuja temploja ja työkaluja, oli sitten kyse henkilökohtaisten tehtävien hallinnasta tai tiimipohjaisesta projektisuunnittelusta
  • Käyttöliittymä on todella toimiva
  • Auttaa markkinoijaa ideoinnissa
  • Erinomainen markkinointityökalu jo olemassaolevan sisällön rikastuttamiseen

MIINUKSET:

  • Ei ole käytettävissä muilla kuin Notionin omalla alustalla eli Notionin käyttäjille
  • Käännökset ovat hieman ontuvia
  • Erinomainen työkalu, mutta vain lyhyempien sisältöjen automatisoinnin saralla
  • Kohtalaisen korkea hintataso
  • Saattaa vaatia aloittelijalta hieman normaalia enemmän opeteltavaa kaikkien ominaisuuksien maksimointiin

Zapier

Zapier on verkossa toimiva työkalu. Se toimii eräänlaisena liimana yhdistäessään sadat erilaiset verkossa toimivat applikaatiot, palvelut ja työkalut, saaden ne toimimaan vaivattomasti yhdessä.

Olipa sitten kyse sosiaalisen median hallinnasta tai projektien hallinnasta, muistiinpanojen kirjaamisesta, sähköpostista tai tapaamisten järjestelystä, Zapier auttaa sinua. Se kykenee välittämään esimerkiksi WordPressissä luodut sisällöt suoraan sosiaaliseen mediaan automatisoidusti, vähentäen omaa työtaakkaasi.

Zapier on integroitavissa yli 5 000 sovelluksen ja työkalun kanssa, mikä tekee käytännössä ottaen kaiken automatisoinnista mahdollista.

PLUSSAT:

  • Workflow eli työnkulku jouhevoituu merkittävästi
  • Tarjoaa todella laajat integrointimahdollisuudet
  • Toistuvien tehtävien toimiva markkinoinnin automaatio
  • Todella helppokäyttöinen käyttöalusta
  • Lisää tuottavuutta melkoisesti

MIINUKSET:

  • Rajalliset kustomointimahdollisuudet
  • Mikäli tietotaitosi teknologian osalta on hieman rajallista, saattaa vaatia hieman opiskelua monimutkaisempien tehtävien osalta
  • Käyttöliittymä tuntuu hieman vanhentuneelta, joskaan se ei vaikuta itsessään käytettävyyteen negatiivisesti

Analytiikka ja tietojenkäsittely

Datan ymmärtäminen on jokaisen verkossa toimivan yrityksen ja siten myös markkinoijan kohdalla tärkeimpiä yksittäisiä asioita. Data nimittäin auttaa ymmärtämään asiakkaita ja vastaamaan heidän tarpeisiinsa.

Analytiikka ja ennen kaikkea datan eli tietojenkäsittely vievät kuitenkin manuaalisesti todella paljon aikaa. Onneksi tekoäly auttaa tälläkin saralla ja sitä kautta nykyiset markkinointityökalut ovat huomattavasti aiempaa tehokkaampia – jopa omatoimisia.

Google Analytics – Tekoälyominaisuudet

Google Analytics on kokenut aivan viime aikoina merkittäviä muutoksia, erityisesti mitä tulee tekoälyyn. Sen ennakoivat ominaisuudet auttavat sinua ymmärtämään asiakkaitasi niin hyvin, että kykenet parhaimmillaan arvioimaan ennakkoon jo heidän seuraavat liikkeensä.

Kun Google Analytics 4 esiteltiin, ehkä kaikkein tärkein lisäys oli tekoälyn kykyjen maksimointi, ikä auttaa datan tulkinnassa. Sinun ei tarvitse enää kulkea itse eri valikoiden välillä, vaan voit kysyä suoraan analyticsiltä dataan liittyviä yksinkertaisia kysymyksiä, joihin saat vastaukset.

Analytics 4:n tekoälyominaisuudet mahdollistavat myös erilaisten oivallusten ja suosituksien saannin. Lisäksi se kykenee havainnollistamaan sinulle uusia mahdollisuuksia, jotka kaipaavat sinun huomiota, kuten esimerkiksi tietyn tuotesivun parantuneen tuottavuuden.

Eikä siinä vielä kaikki, vaan GA4 käyttää koneoppimiseen liittyviä algoritmeja tarjotakseen niin sanottuja ennakoivia mittareita. Näiden ennakoivien mittareiden ansiosta Google Analytics 4 kykenee ennustamaan kävijöidesi toimintaa, ja siten optimoimaan esimerkiksi myyntiin liittyviä kampanjoita.

PLUSSAT:

  • Google Analyticsin tekoälyominaisuudet auttavat merkittävästi kaikissa data-analyysin vaiheissa
  • Koneoppimismalleja voidaan kouluttaa ja soveltaa dataan liittyvien mallien ja oivallusten havaitsemiseen
  • Analysoi käyttäjien toimintaa ja kykenee siten ennustamaan asiakkaiden tulevaisuuden toimia
  • Auttaa identifioimaan vallitsevia trendejä ja siten sisäänrakennettujen ominaisuuksien ansiosta tehostamaan markkinointiratkaisuja
  • Hienostunut tiedonkeruu- ja analysointiautomaatio vapauttaa merkittävästi aikaa

MIINUKSET:

  • Käyttöliittymä saattaa alkuun vaikuttaa haastavalta
  • Ilmaisversiossa rajoitteita
  • Saatat törmätä rajoittuneisuuteen integraation osalta joidenkin alustojen kanssa

HubSpot

Olipa sitten kyse sisällön luonnostelemisesta, työnkulun suoraviivaistamisesta tai data-analyysien tehostamisesta, HubSpotin tekoälytyökalut pitävät sinut kilpailijoidesi edellä.

HubSpotin tekoäly auttaa sinua muun muassa luomaan blogipostauksia, ideoimaan CTA-painikkeita, sosiaalisen median postauksia sekä markkinointi- ja myyntisähköpostiviestejä.

Puhtaasti markkinoinnin näkökulmasta tarkasteltuna, Hubspotin tekoälytyökalut auttavat sinua ymmärtämään asiakkaidesi käytöstä, ennakoimaan tulevaa, automatisoimaan markkinointiin liittyviä tehtäviä ja luomaan sekä luovia että yksilöllisiä markkinointisisältöjä.

PLUSSAT:

  • Kaiken kattava alusta markkinointiin, myyntiin ja asiakaspalveluun
  • Helppokäyttöinen käyttöliittymä, joka tarjoaa erinomaisen käyttäjäkokemuksen
  • Tarjoaa laajat integrointimahdollisuudet muiden markkinointityökalujen kanssa
  • Auttaa käyttäjiä oppimaan muun muassa markkinointiin liittyviä seikkoja artikkeleiden, blogitekstien ja kurssien avulla

MIINUKSET:

  • Yksi kalleimmista tarjolla olevista CRM-alustoista
  • Niin sanottujen templojen kustomointi on haastavaa
  • Edistyneiden ominaisuuksien käyttäminen saattaa edellyttää apuvoimia

Asiakaskokemuksen parantaminen

Asiakaskokemus on monille asiakkaille niin sanottu make it or break it -asia. Käytännön saralla tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi huono asiakaspalvelukokemus saattaa karkottaa asiakkaat ja puolestaan laadukas asiakaspalvelu toimii positiivisena erottavana tekijänä kilpailijoiden suuntaan.

Nykypäivänä tekoäly mahdollistaa myös asiakaskokemuksen osittaisen automaation. Esimerkiksi asiakkaat vastaanottava chatbot voi nykyisin olla personoitu ja parhaassa tapauksessa aidosti keskustelemaan asiakkaan kanssa pelkkien automatisoitujen vastausten sijaan.

Intercom

Asiakaskokemuksen parantaminen on äärimmäisen tärkeää jokaisen markkinoijan arjessa. Tällä saralla Intercom on eräänlainen edelläkävijä. Se auttaa sinua tarjoamaan paremman asiakaskokemuksen asiakaspalvelua tarvitseville.

Intercom on luonnollisesti etulinjassa mitä tulee tekoälyyn. Se mahdollistaa asiakaspalvelun automatisoinnin chatbotien avulla. Chatbotit ovat kustomoitavissa, mikä tarkoittaa sitä, että ne edustavat brändin ääntä. Näitä chatboteja voidaan käyttää esimerkiksi useissa sosiaalisen median kanavissa, kuten WhatsAppissa, Instagramissa ja Facebookissa.

Intercom itse kertoo olevansa täysin automatisoitu asiakaspalveluratkaisu. Se tehostaa yrityksen varsinaisten asiakaspalvelijoiden toimintaa ja tarjoaa työkaluja jotka tukevat asiakaspalvelutiimiä.

PLUSSAT:

  • Asiakkaiden palvelu onnistuu chatbotin ansiosta automatisoidusti niin WhatsAppissa, Instagramissa, Facebookissa kuin myös tekstiviestitse
  • Chatbot kustomoitavissa
  • Yli 100 suoraa integraatiomahdollisuutta
  • Tarjoaa kattavan määrän erilaisia markkinointiin liittyviä työkaluja
  • Edistynyt analytiikkapuoli

MIINUKSET:

  • Käyttö saattaa tuntua alkuun ylitsepääsemättömältä tehtävältä
  • Ei todellakaan edullisin vaihtoehto, mikä haaste esimerkiksi pienemmille yrityksille
  • Todella työläs integraatio CRM-järjestelmien kanssa
  • Intercomin itsensä asiakaspalvelu ei kerää aina ruusuja

Drift

Drift tarjoaa niin sanotun keskustelevan tekoälyn. Se keskittyy ymmärtämään ja prosessoimaan ihmisten kieltä, kyeten siten vastaamaan ihmisten esittämiin kysymyksiin hyvin luonnollisella ja relevantilla tavalla.

Käytännön tasolla Drift toimii siten, että se tarjoaa esimerkiksi verkkosivuston käyttäjälle mahdollisuuden esittää avoimia kysymyksiä, joihin tekoäly vastaa personoidulla tavalla. Keskusteluista on tarjolla dataa muun muassa esille nousseiden trendien muodossa, mikä puolestaan auttaa tehostamaan myyntiä.

Drift muistuttaakin monella tapaa ChatGPT:tä, joskin se on keskittynyt nimenomaan B2B-keskusteluiden käyntiin, liidien luomiseen ja myynnin pipelinen jouhevoittamiseen.

PLUSSAT:

  • Reaaliaikainen asiakaspalvelu asiakkaille
  • Personoitu chatbot- ja asiakaspalvelukokemus
  • Keskittyy niin sanottuun keskustelumarkkinointiin asiakaspalveluun yhteyttä ottavien henkilöiden kanssa
  • Käyttäjäystävällisyys ensiluokkaista

MIINUKSET:

  • Chatbotin luominen saattaa tuntua monimutkaiselta prosessilta
  • Premium-ominaisuuksien käyttö saattaa käydä kalliiksi
  • Bugeista tullut jonkin verran valituksia

Markkinoinnin automaatio

Kun puheenaiheena on markkinoinnin automaatio, viittaa se toistuvien markkinointiin liittyvien tehtävien toteuttamiseen manuaalisen työn sijaan automatisoidusti.

Viime vuosina markkinoijat ovatkin hykerrelleet innoissaan, kiitos tekoälyn. Se on nimittäin mahdollistanut aiemmin niin paljon aikaa vieneiden prosessien automatisoinnin, ja siten ajallisten ja taloudellisten resurssien kohdentamisen muualle.

Eikä kyse ole pelkästään niistä toistuvista yksinkertaisista tehtävistä, vaan tekoäly voi auttaa markkinoijaa kuin markkinoijaa myös monimutkaisissa tehtävissä, tarjoten parhaimmillaan ikään kuin ylimääräisen työntekijän rinnalle.

Marketo

Marketo on Adoben omistuksessa oleva markkinoinnin automaatiotyökalu.

Sen tavoitteena on auttaa B2B- ja B2C-markkinoijia luomaan liidejä tehokkaammin, havaitsemaan erinomaisen tuottopotentiaalin omaavia mahdollisuuksia ja toteuttamaan automatisoituja markkinointikampanjoita useissa eri digitaalisissa kanavissa. Lisäksi se keskittyy työnkulun jouhevoittamiseen ja asiakkaiden sitoutumistason mittaamiseen.

Kyseessä on kaikessa yksinkertaisuudessaan äärimmäisen monipuolinen työkalu, jonka pyrkimyksenä on auttaa markkinoijia jouhevoittamaan koko työprosessiaan, johtaen myös parempaan taloudelliseen tuottavuuteen.

Tekoälyominaisuuksien ansiosta markkinoinnin automaatio on tehostunut entisestään, ja Marketon tekoäly kykenee automatisoimaan tietyt markkinointiin liittyvät tehtävät vielä huomattavasti aiempaa tehokkaammin. Lisäksi se auttaa personoidun asiakaskokemuksen tarjoamisessa ja muun muassa mainoskampanjoiden tehostamisessa.

PLUSSAT:

  • Hyvin helppo ja nopea ottaa käyttöön
  • Saa todella paljon kehuja käyttäjäystävällisyydestään, täysin ansaitusti
  • Mikäli käytössä on Salesforce, integrointi onnistuu todella vaivattomasti
  • Tarjoaa erinomaista asiakaspalvelua ja yhteisön avun

MIINUKSET:

  • Ei ollut alun perin markkinoinnin automaatiotyökalu, mikä näkyy edelleen joissain ominaisuuksissa
  • Hinnat nousevat vauhdilla (ylipäätään hieman hintava markkinoinnin automaatio -työkalu)
  • Rajoitetut analytiikka- ja raportointiominaisuudet

Pardot

Pardotin markkinoinnin automaatio tekoälyn kautta keskittyy hauskalla tavalla Einsteinin nimen ympärille. Pardot Einstein on toisin sanoen kokoelma yhtiön tekoälyn eri ominaisuuksia, joita hyödynnetään markkinoinnin automaatiossa.

Pardot Einstein tarjoaa viisi erilaista tekoälyyn perustuvaa ominaisuutta.

Einstein Behavior Scoring auttaa ymmärtämään nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden käytöstä. Einstein Lead Scoring auttaa jaottelemaan liidit konversiopotentiaalin mukaan. Einstein Key Accounts Identification nostaa esille kaikkein todennäköisimmin ostavat asiakkaat. Einstein Campaign Insights auttaa havainnoimaan eri kohderyhmissä vallitsevia trendejä. Ja sitten on vielä Einstein Attribution, joka käyttää tekoälyn tietopohjaista mallia ennakoimalla potentiaalisia tuloja asiakkaiden sitoutuneisuuden ja historian perusteella.

PLUSSAT:

  • Suunniteltu todella vahvasti B2B-markkinointiin
  • Markkinoinnin automaatio onnistuu nopeasti ja vaivattomasti ilman pitkää ohjelman opiskelua
  • Erinomainen markkinointityökalu datan visualisointiin
  • Laaja-alaiset integrointimahdollisuudet eri CRM-ohjelmistojen kanssa
  • Asiakaspolun kehittäminen automaation ansiosta johtaa positiivisiin tuloksiin

MIINUKSET:

  • Ei kovinkaan vaikuttava työkalu B2C-markkinointiin
  • Joutuu kilpailijoidensa kurituksen kohteeksi hintatasoltaan
  • Rajalliset työkalut tiimin organisoinnin ja koordinoinnin saralla

Kuvankäsittely ja videotuotanto

Visuaalisuus on markkinoinnin saralla äärimmäisen tärkeä tehokeino, joka erottaa parhaimmillaan yritykset kilpailijoistaan.

Markkinoijan roolissa saattaa kuitenkin olla, ettei sinulla yksinkertaisesti riitä aika ainakaan niissä määrin, että täydellisyyden tavoittelu olisi mahdollisuutta. Tekoäly kuitenkin mahdollistaa nykyisin niin paljon, että voit päästä täydelliseen lopputulokseen parhaimmillaan vain minuuteissa.

Saat tekoälyn ansiosta käsiisi, oikeita työkaluja hyödyntäen, kertakaikkisen upeat valokuvat ja juuri sellaiset videot kuin toivoitkin.

Canva

Kun puhutaan visuaalisesta markkinoinnista eli esimerkiksi kuvista ja videoista, Canva on monelle markkinoijalle tuttu markkinointityökalu. Sen avulla pystytään luomaa brändiä tukevia kuvia ja videoita esimerkiksi sosiaaliseen mediaan ja mainoskampanjoihin eli kuvankäsittely ja videotuotanto liittyvät oleellisesti siihen.

Canva on ottanut myös tekoälyn käyttöönsä. Markkinoija ei tarvitse tehdä esimerkiksi videon toteuttaakseen muuta kuin luoda teksti, jonka sitten Canvan tekoäly muuttaa videoksi, käyttäen avatareja ja ääniä omasta kirjastostaan.

Valokuvien kohdalla tekoäly hoitaa puolestaan niiden muokkaamisen, korjaamisen ja asioiden, kuten vaikkapa pilvien lisäämisen. Ja aivan kuten videoiden kohdalla, tämä tapahtuu tekstikomentojen kautta.

PLUSSAT:

  • Todella laaja tarjonta erilaisia temploja
  • Kustomoitavissa oleva brändipakkaus
  • Integroitu valokuvakirjasto
  • Päivitetään säännöllisesti

MIINUKSET:

  • Tarjolla ilmaisversio, mutta maksullinen versio saattaa käydä hintavaksi
  • Rajalliset tiedostojen export-ominaisuudet
  • Useat templat hyvin geneerisiä (eivät omaperäisiä)
  • Rajalliset fonttien kustomointiominaisuudet

Lumen5

Lumen5 on videoiden luontiin suunniteltu ohjelma. Se mahdollistaa tekoälyä hyödyntäen omien ideoiden muuntamisen videoiksi vain muutamissa minuuteissa, ilman minkäänlaista aiempaa kokemusta.

Otetaan esimerkki.

Sinulla on blogiteksti, jonka haluaisit videomuotoon. Sinun ei tarvitse tehdä Lumen5:ssä muuta kuin syöttää verkkosivun osoite, josta blogiteksti löytyy, PDF-tiedosto tai vaikkapa käsikirjoitus. Lumen5 hoitaa loput, toimittaen sinulle videon esimerkiksi antamasi käsikirjoituksen perusteella, käyttäen tähän aikaa vain joitain sekunteja.

PLUSSAT:

  • Videoiden editointi tapahtuu verkossa
  • Hyvin laaja-alainen julkaisuvapaa mediakirjasto (royalty-free)
  • Tarjoaa loistavat automatisaatio-ominaisuudet
  • Säästää paljon aikaa ja rahaa informatiivisten ja houkuttelevien videoiden luomisessa
  • Videoiden luontiprosessi on kaikin puolin hyvin suoraviivainen

MIINUKSET:

  • Ei tarjoa aina kontekstiin sopivaa videota, jolloin vaatii manuaalista työtä (koska kehittyvä tekoäly)
  • Videoiden täydellinen kustomointi ei ole mahdollista
  • Saatat tarvita videoiden täydelliseen editointiin muita videoiden editointityökaluja

Yhteenveto: esitellyt työkalut ja niiden hyödyt

Kaikki edellä esittelemäni työkalut ovat potentiaalisia vaihtoehtoja jokaisella markkinoijalle. Tämä ei tokikaan tarkoita sitä, että jokainen niistä kannattaa ottaa käyttöön; monihan niistä tuleekin keskenään samasta kategoriasta.

Suosittelen kuitenkin ehdottomasti kokeilemaan mahdollisimman montaa niistä. Se on nimittäin taattu juttu, että ne tulevat säästämään ennen kaikkea aikaa, mutta myös hyvin todennäköisesti rahaa, tehden sinusta työssäsi vielä entistäkin tehokkaamman.

Mutta, miksi sitten kannattaa kokeilla nimenomaan mahdollisimman montaa?

Koska samassa kategoriassa olevista työkaluista löytyy eroavaisuuksia, ja toinen sopii varmasti sinun käyttöön paremmin kuin toinen.

Tärkein viesti on kuitenkin tämä: tekoälyä ei tarvitse pelätä. Samalla on tärkeää ymmärtää myös se, ettei se ratkaise esimerkiksi kaikkia ajankäytöllisiä ongelmiasi, mutta se voi auttaa sinua merkittävästi.

Kun siis otat tekoälyllä varustetut markkinointityökalut käyttöösi, olet eittämättä parempi työssäsi, kyeten tarjoamaan asiakkaillesi aiempaa parempia tuloksia monella eri saralla.

Arvolupaus

Arvolupaus on yksi tärkeimmistä yrityksen toimintaa ohjaavista elementeistä.

Verkkosivujen uudistus

Ennemmin tai myöhemmin verkkosivu-uudistus tulee ajankohtaiseksi.

Google Ads -hintatarjousstrategiat

Tutustu Google Ads -hintatarjousstrategioihin. Opi valitsemaan oikea strategia kampanjasi tavoitteiden saavuttamiseksi ja tehosta tuloksia.

KPI-mittarit

Kun KPI-mittarit ovat yrityksen toiminnan keskiössä, tällöin kulttuuri ja sen myötä alusta ovat hedelmällisiä yrityksen toiminnan tehostamiseen sekä myös liiketoiminnan tuloksen parantamiseen.

Suosituimmat verkkokauppa-alustat

Verkkokauppa-alustaratkaisun ei tule toimia esteenä yrityksesi potentiaaliselle kasvulle.

Google Demand Gen

Discovery-kampanjat siirtyivät historiaan ja korvaajaksi tuli Google Demand Gen.

Sampsa Vainio on digitaalisen markkinoinnin konsultti

Sampsa Vainio // Digily Oy

Olen 35-vuotias digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Viimeisen 9 vuoden ajan olen pyörittänyt 1-miehen digitoimistoa nimeltä Digily Oy. Koulutukseltani olen KTM (Åbo Akademi, 2014), pääaineena tietojärjestelmätiede. Yrittäjänä minulla on yli 10 000 tuntia kokemusta digimarkkinoinnin tekemisestä asiakkailleni, ja olen konsultoinut verkkonäkyvyydessä yli 100 yritystä Suomessa ja ulkomailla.

Tätä sivua on muokattu viimeksi: 21.10.2023.