Verkkokaupan perustaminen saattaa tuntua työläältä projektilta – jopa ylitsepääsemättömältä, ainakin ajatuksen tasolla. Mutta oikeilla työkaluilla verkkokauppatoiminnan aloittaminen on jopa kohtalaisen helppoa ja vaivatonta.
Olitpa sitten kokenut kauppias tai vaihtoehtoisesti jahtaamassa tuotteesi osalta sitä ensimmäistä myyntiä, verkkokaupan perustaminen on paras tapa tavoittaa potentiaaliset asiakkaasi.
Samalla se on erinomainen tapa luoda brändillesi digitaalinen koti.
Pelkkä verkkokaupan perustaminen ei kuitenkaan riitä, jos kukaan ei koskaan kuule verkkokaupastasi tai näe sitä missään. Vähintään yhtä tärkeää itse verkkokaupan perustamisen kanssa onkin digimarkkinoinnin toteuttaminen laadukkaasti, sillä vain siten tuotteesi pääsevät potentiaalisten asiakkaiden silmien eteen.
Mikäli mietit tällä hetkellä, mistä sitä oikein tulisi lähteä liikenteeseen, kun haaveena ja tavoitteena on verkkokaupan perustaminen, olet tullut oikeaan paikkaan.
Tulen nimittäin tässä blogitekstissä tarjoamaan sinulle kaiken tarvittavan perustiedon, mitä verkkokaupan perustamiseen tarvitset. Se takaa, että pääset uudella matkallasi alkuun.
Mikäli kuitenkin koet, että tämä kaikki olisi parasta jättää alan ammattilaisen käsiin, ota ehdottomasti yhteyttä minuun. Pystyn tarjoamaan sinulle kaiken verkkokaupan perustamisesta aina digimarkkinointiin saakka.
Ja, jos sitten haluat täysin ulkoistetun palvelun, johon kuuluu kaikki tarpeellinen – myös varastointi ja logistiikka – tällöin kannattaa tutustua eShopiin.
Verkkokaupan suunnittelu ja perustaminen
Verkkokaupan suunnittelu ja perustaminen on niin sanottu “make it or break it” -hetki, jossa palaset voivat loksahtaa oikeille paikoille tai vaihtoehtoisesti lähteä välittömästi liikkumaan vastamäkeen.
Suunnitteluvaiheessa ei siis kannata hätäillä, vaan siihen kannattaa käyttää aikaa löytääkseen ne oikeat ratkaisut.
Seuraavassa keskityn suunnitteluvaiheen tärkeimpiin elementteihin.
Kohderyhmän määrittely: Miten määrittää ja ymmärtää kohderyhmääsi?
Kohderyhmällä viitataan joukkoon kuluttajia, jotka halutaan tavoittaa markkinointikampanjoilla ja tuottaa myyntiä. Kohderyhmän tulisi edustaa hyvin tarkasti kuluttajia, jotka ostavat todennäköisimmin tarjotun tuotteen tai palvelun.
Mutta, miten sitten kohderyhmä määritellään, kun kyseessä on nimenomaan uusi verkkokauppa?
Tärkeintä on tuntea tarjoamasi tuote tai palvelu perinpohjaisesti ja ymmärtää sen vahvuudet. Tämän jälkeen sinun tulee miettiä, ketkä sitä tarvitsevat ja millaisia ongelmia se ratkaisee. Erittäin hyödyllistä on katsoa myös mahdollisten kilpailijoiden suuntaan eli tehdä kilpailija-analyysi, sekä siihen päälle markkinatutkimus.
Ymmärtääksesi paremmin kohderyhmääsi, kannattaa tarkastella määrittämäsi kohderyhmän toimintaa sosiaalisessa mediassa ja esimerkiksi erilaisilla keskustelupalstoilla. Tämän tekeminen manuaalisesti on työtä ja aikaavievää; voit halutessasi hyödyntää esimerkiksi Hootsuiten niin sanottua sosiaalisen kuuntelun työkalua (social listening tool).
Ja, kun sitten omistamasi verkkokauppa on kartuttanut asiakaspohjaa, voidaan heidän käytöstään analysoida, ja siten ymmärtää heidän tarpeitaan paremmin, esimerkiksi Google Analyticsin kaltaisten työkalujen kautta.
Verkkokauppa-alustan valinta
Verkkokauppa-alustan valinta on erittäin tärkeä osa prosessia, kun rakennetaan uutta verkkokauppaa. Tarjolla on lukuisia erilaisia vaihtoehtoja, ja loppujen lopuksi valinta on sinun niiltä osin, mikä näistä vaihtoehdoista on paras juuri sinun yrityksesi tarpeisiin.
Verkkokauppa-alustaa valitessa on tärkeää ottaa huomioon oma tekninen osaamisesi, sillä se auttaa kertomaan, miten helppokäyttöisen alustan tarvitset.
Oma lukunsa ovat myös tarpeesi eli haetko kokonaisvaltaista ratkaisua, joka sisältää myös esimerkiksi ulkoistetun logistiikan, asiakaspalvelun ja varastoinnin, kuten tekstin alkupuolella mainittu eShop vai haluatko hoitaa kaiken omatoimisesti?
Äärimmäisen tärkeää on ottaa huomioon myös tulevaisuus eli verkkokauppa-alustan tulee olla skaalautuva kasvua varten. Brändiviestinnän näkökulmasta on puolestaan tärkeää verkkokaupan ulkoasun kustomoitavuus ja integrointimahdollisuudet muiden ohjelmistojen kanssa.
Kaikki edellä mainitsemani asiat ovat äärimmäisen tärkeitä, mutta käytössäsi oleva budjetti, verkkokauppa-alustan SEO-ominaisuudet ja alustan turvallisuus ovat kuitenkin omassa kategoriassaan.
Suosituimpia ja yleisimpiä verkkokauppa-alustoja maailmanlaajuisesti ovat muun muassa Shopify ja WooCommerce, sillä ne kykenevät tarjoamaan mahdollisimman kokonaisvaltaisen paketin erilaisiin tarpeisiin.
Tuotevalikoiman suunnittelu: Kuinka valita tuotteet ja hinnoitella ne kilpailukykyisesti?
Mikäli olet tässä vaiheessa aivan alkumetreillä eli mietit parhaillaan, millaisia tuotteita sinun kannattaisi tarjota, sinun kannattaa tutustua vallitseviin trendeihin, mutta samaan aikaan keskittyä myös pidempiaikaisiin ratkaisuihin; trendit nimittäin ovat usein ohimeneviä.
Esimerkiksi niche-markkinoiden ja sitä kautta markkinarakojen löytäminen ovat yksi tapa lähteä rakentamaan tuotevalikoimaa, mutta myös niin sanotuilta massamarkkinoilta voi löytyä markkinarakoja. Yksi hyvä tapa etsiä erilaisia tuotteita ja kenties löytää kysytty, mutta ei niin kilpailtu tuote, on Amazonin kaltaisen palvelun kautta mahdollista löytää haluamasi.
Aivan ensimmäisenä sinun tulee kuitenkin määrittää verkkokauppasi tavoitteet eli onko ajatuksena perustaa erittäin tuottoisa verkkokauppa vai enemmänkin lisäansioita tuottava pienempi verkkokauppa.
Kannattaa myös miettiä omia kiinnostuksen kohteitasi, koska henkilökohtainen kiinnostus takaa sen, että tiedät paljon aiheesta ja sitä kautta kenties myös kuluttajien tarpeista. Äläkä missään nimessä jätä tekemättä markkinatutkimusta ja kilpailija-analyysia. Suositeltavaa on myös tutustua kuluttajien mielipiteisiin kilpailevien yritysten tarjoamista vastaavanlaisista tuotteista tai palveluista.
Erittäin tärkeää on myös se, että otat huomioon tuotteen taloudellisen tuottavuuden potentiaalin ja voittomarginaalin; tässä kohtaa on tärkeää huomioida myös tuotteen toimitus- ja varastointikulut.
Ja silloin, kun kyse ei ole mistään yrityksesi tuottamasta uniikista palvelusta tai tuotteesta, vaan enemmänkin jälleenmyynnistä, lue ihmisten arvosteluita tuotteista, joiden ottaminen myyntiin on harkinnassa.
Oletan kuitenkin, että olet perustamassa verkkokauppaa, koska sinulla on jo tuote tai palvelu – yksikössä tai monikossa – mitä lähdet myymään. Tällöin monet edellä mainitut seikat pätevät yhtälailla, mutta miten sitten hoitaa hinnoittelu?
Aivan ensimmäisenä sinun tulee varmistua siitä, että kate on kunnossa. Laske siis tuotanto- ja markkinointikustannukset sekä toimituskulut yhteen ja sen jälkeen tiedät millainen hintatason tulisi olla asetetun katetavoitteen saavuttamiseksi.
Analysoi myös kilpailijoiden hintatasoa vastaavien tuotteiden osalta. Muista kuitenkin ottaa myös huomioon, että juuri sinun tarjoamassa tuotteessa tai palvelussa jokin ominaisuus voi tuoda lisäarvoa, joka perustelee kilpailijoita korkeamman hinnan – esimerkiksi laatu tai vaikkapa ekologisuus. Myös esimerkiksi kilpailijoita laadukkaampi asiakaspalvelu voi olla peruste korkeammalle hinnalle.
Muista myös, että asetettuja hintoja tulee arvioida jatkuvasti asiakkaiden reaktioiden ja myyntilukujen kautta.
Verkkokaupan visuaalinen ilme ja käytettävyys
Olivat tuotteesi sitten, miten laadukkaita tahansa, verkkokaupan visuaalinen ilme voi olla pahimmillaan luotaantyöntävä. Ja vaikka sitten visuaalinen ilme olisi kunnossa, mutta verkkokaupan käytettävyys sakkaa, tällöin ollaan väärillä raiteilla.
Ja nämä väärät raiteet ovat omiaan johtamaan potentiaaliset asiakkaat kilpailijoiden pakeille.
Mutta, mistä sitten tarkalleen ottaen on oikein kyse eli mihin verkkokaupan visuaalisuudessa ja käytettävyydessä tulisi keskittyä?
Brändin rakentaminen: Logon, värien ja visuaalisten elementtien tärkeys
Kun mietitään maailman tunnetuimpia brändejä, kuten esimerkiksi Nikea tai Applea, kaikki osaavat logon perusteella yhdistää ne kyseisiin brändeihin. Samat sanat pätisivät varmasti myös tunnetuimpien suomalaisbrändien kohdalla, mutta valtaosa tunnetuimmista suomalaisbrändeistä tuo brändin nimen esille logossaan.
Kaikista brändäämiseen liittyvistä elementeistä logo on fundamentaalinen osa brändin visuaalista maailmaa. Parhaimmillaan logo tekee lähtemättömän vaikutuksen kuluttajiin ja sitä kautta syntyy edellä mainittu Nike- tai Apple-efekti; logo yhdistetään brändiin välittömästi.
Logo on parhaimmillaan silloin, kun se on yhdistelmä yksinkertaisuutta, jotain erilaista ja sitä kyetään käyttämään ilman ongelmia välineessä kuin välineessä.
Brändin värimaailma puolestaan luo tiettyjä tunteita kuluttajissa ja siksi se on niin ikään äärimmäisen tärkeä elementti brändäämisessä. Brändin onkin pääsääntöisesti tärkeää noudattaa valittua väripalettia, paikasta riippumatta – ellei sitten taustalla ole jokin erityiskampanja. Se nimittäin auttaa niin ikään tunnistamaan brändin välittömästi.
Muita tärkeitä visuaalisia elementtejä ovat typografia eli esimerkiksi millaista fonttia brändi käyttää, ja erilaiset muodot, jotka vievät kuluttajalle vielä logoakin syvällisemmän viestin.
Käyttäjäystävällisyys: Selkeä navigaatio, helppo kassaprosessi ja mobiiliystävällisyys
Verkkokaupan käyttäjäystävällisyys saattaa olla brändille joko vahvuusalue, joka tekee brändistä houkuttelevan kuluttajille, tai vaihtoehtoisesti kipukohta, joka saa kuluttajan valitsemaan kilpailijan.
Verkkokaupan tulee olla selkeä ja yksinkertainen käyttää, laitteesta riippumatta. Esimerkiksi visuaalisuus on tärkeä asia, kuten edellä todettua, mutta se ei saa koskaan hankaloittaa verkkokaupassa asioimista.
Kaikessa yksinkertaisuudessaan jokaisen verkkokaupan tulee pitää huoli siitä, että navigoiminen verkkosivustolla on sulavaa. Tämän lisäksi itse kassaprosessin eli konkreettisen ostovaiheen tulee olla helppoa ja vaivatonta.
Älä siis koskaan anna verkkokauppasi käyttäjäystävällisyyden seistä menestyksen tiellä, vaan tee siitä vahvuusalue, joka yhdistetään brändiisi. Mikäli et itse ole varma siitä, miten tämä tapahtuu, ole ihmeessä yhteydessä minuun.
Digimarkkinoinnin perusteet verkkokaupoille
Digitaalinen markkinointi on enemmän tai vähemmän osa jokaisen verkkokauppayrityksen toimintaa. Kyse on kriittisestä osasta verkkokaupan toiminnassa, eikä kyse ole pelkästään maksetusta mainonnasta, vaan myös ilmaisesta näkyvyydestä.
Seuraavassa tulen käymään lyhyesti ja ytimekkäästi läpi, mitkä ovat kriittisiä elementtejä digimarkkinoinnissa.
Hakukoneoptimointi (SEO): Sisällön optimointi, tuotekuvaukset ja metatiedot
Hakukoneoptimointi eli SEO, joka tulee englanninkielisistä sanoista Search Engine Optimization, on nykypäivänä kenties se kriittisin osa-alue, mitä tulee verkkokaupan menestysmahdollisuuksiin.
Tämä perustuu siihen, että hakukoneoptimoinnilla joko taataan tai “missataan” mahdollisuus hankkia esimerkiksi ilmaista näkyvyyttä Googlen kaltaisissa hakukoneissa, brändillesi tärkeillä avainsanoilla. Ja, jos näkyvyyttä ei ole, tällöin kuluttajat eivät myöskään löydä brändiäsi.
Ja samat sanat pätevät myös maksulliseen mainontaan: myös sillä saralla on syytä kunnostautua hakukoneoptimoinnin merkeissä.
Verkkokaupan kohdalla kyse on ennen kaikkea nopeuden optimoinnista, sisällön optimoinnista, tuotekuvauksista ja metatiedoista.
Sisällön ja tuotekuvausten tulee tukea niitä hakutermejä, joita potentiaaliset asiakkaasi käyttävät. Myös metatiedot ovat yhtälailla tärkeitä, ja myös niihin pätevät samat sanat: niistä tulisi löytyä niitä avainsanoja, joilla haluat hakukoneissa löytyä.
Hakukoneoptimointi on siis yhtä kuin näkyvyys, ja ilman näkyvyyttä ei varsinaisesti ole brändiä.
Sisältömarkkinointi: Blogit, tuotearvostelut ja käyttöoppaat
Kun puhutaan sisältömarkkinoinnista, kyse on strategisesta lähestymistavasta markkinoinnin saralla.
Sisältömarkkinointi tapahtuu erilaisten sisältöjen kautta: tavoitteena on tarjota potentiaalisille asiakkaille arvokasta ja relevanttia sisältöä muun muassa blogitekstien, tuotearvosteluiden ja käyttöoppaiden muodossa. Muita tapoja ovat podcastit, videot ja artikkelit, näin muutamia mainitakseni.
Sisältömarkkinoinnin päällimmäiset tavoitteet ovat bränditietoisuuden lisääminen, liidien luominen ja luonnollisesti myös tulojen kasvattaminen.
Parasta sisältömarkkinoinnissa on se, että siihen käytetyt resurssit eli aika ja raha tuottavat pääsääntöisesti myös tulosta; sijoitetun pääoman tuottoprosentti on siis kunnossa. Ja mikä parasta, verrattuna esimerkiksi maksettuun mainontaan, sisältömarkkinointi voi tuottaa tulosta myös pitkällä aikavälillä – jopa vuosien ajan.
Sisältömarkkinointi on myös suorassa kosketuksessa hakukoneoptimoinnin kanssa eli myös todella laadukas sisältö voi mennä täysin hukkaan, mikäli hakukoneoptimoinnin perusteet unohtuvat.
Sosiaalinen media: Parhaiden somekanavien valinta ja niiden hyödyntäminen
Instagram? TikTok? Facebook? Twitter? Vai kenties kaikki nämä?
Sosiaalinen media on erittäin tehokas tapa kasvattaa verkkokauppasi taloudellista tulosta ja lisätä bränditietoisuutta, niin orgaanisesti (ilmaiseksi) kuin myös maksullisen mainonnan muodossa.
Kaikkiin sosiaalisen median kanaviin panostaminen ei ole kuitenkaan välttämättä viisasta, ainakaan verkkokauppatoiminnan alkumetreillä. Luonnollisestikaan ylimääräisestä näkyvyydestä ei varsinaisesti ole haittaa, ja esimerkiksi edellä mainituista somekanavista jokainen tuo sitä mukanaan enemmän tai vähemmän. Mutta resurssien käyttäminen johonkin, joka ei varsinaisesti vaikuta verkkokauppaasi positiivisesti tarkoittaa hukkaan heitettyjä resursseja.
Oikeiden somekanavien valinnassa kaiken keskiössä on jälleen kohderyhmän tunteminen. Mikäli kohderyhmäsi koostuu nuorista ja nuorista aikuisista, tällöin TikTok ja Instagram ovat todennäköisesti parhaat valinnat. Aikuisille ja hieman varttuneemmalla iällä oleville oikeat somekanavat saattavat puolestaan olla Facebook ja Twitter.
Luonnollisestikaan asiat eivät ole näin mustavalkoisia, mutta kun tunnet kohderyhmäsi, tällöin tiedät myös mihin sosiaalisen median alustoihin sinun kannattaa brändisi kohdalla panostaa.
Maksettu mainonta
Maksettu mainonta ei niinkään yhdisty tänä päivänä esimerkiksi kadunvarsimainoksiin. Toki kadunvarsimainontaa käytetään edelleen, mutta päähuomion ovat varastaneet – myös TV:ltä ja radiolta – hakukoneet ja sosiaalisen median kanavat.
Maksettu mainonta on siis yksi digitaalisen markkinoinnin tapa, jossa yritys maksaa erilaisille mainosalustoille mainospaikoista, hankkiakseen liidejä ja asiakkaita. Se on osa brändin “maksettu media” -strategiaa, johon kuuluvat niin ikään hakukoneoptimointi, sosiaalisen median mainonta ja niin sanottu näyttömainonta.
Mikä onkaan verkkokauppasi kunkin mainoskampanjan kohdalla, mainontaa voidaan harjoittaa hyvin erilaisissa muodoissa – esimerkiksi sisältöjen, videoiden ja kuvien kautta. Ja jälleen kerran, kohdeyleisön eli niiden potentiaalisten asiakkaiden tunteminen on äärimmäisen tärkeää.
Maksettu mainonta on, tai ainakin tulisi olla, osa jokaisen verkkokauppayrityksen kasvustrategiaa.
Muun muassa näistä syistä maksettu mainonta on mittaamattoman arvokas digitaalisen markkinoinnin työkalu:
- Tavoita uudet asiakkaat todella nopeasti.
- Liidien nopea generointi.
- Bränditietoisuuden lisääminen.
- Liikenteen ohjaaminen verkkokauppaan.
- Spesifien kohdeyleisön välitön targetointi.
Seuraavassa sukellan sitten syvemmin siihen, miten toteuttaa maksettua mainontaa eri kanavissa.
Google Ads: Kuinka hyödyntää hakusanamainontaa verkkokaupan liikenteen lisäämiseksi?
Kun haluat kasvattaa liikenteen määrää verkkokaupassa Google Adsin hakusanamainonnan kautta, tulee sinun aloittaa perusteellisella avainsanatutkimuksella, keskittyen ennen kaikkea long-tail-avainsanoihin eli niin sanottuihin pitkän hännän hakutermeihin.
Avainsanatutkimuksesta löydetyt avainsanat tulee jakaa niille relevantteihin mainosryhmiin, käytä houkuttelevia mainostekstejä, varustettuina selkeillä CTA-painikkeilla eli toimintakehoituksilla, ja optimoi laskeutumissivu, johon tavoitettu liikenne ensimmäisenä päätyy.
Muista tehdä listaus myös negatiivisista avainsanoista, jolloin vältyt ei-relevantilta liikenteeltä ja hakusanamainonnassa keskity hintatarjouksiin nimenomaan brändillesi tehokkaiden hakutermien osalta.
Seuraa hakusanamainonnan toimivuutta, käytä uudelleenmarkkinointimainoksia ja muokkaa strategiaasi koko ajan keräämäsi datan perusteella maksimoidaksesi liikenteen ja konversiot.
Facebook- ja Instagram-mainonta: Kohdennettujen mainoskampanjoiden luominen
Kun puhutaan kohdennetuista mainoskampanjoista Facebookissa ja Instagramissa, ja niiden luomisesta, kannattaa käyttää yksityiskohtaisia yleisökohdistusvaihtoehtoja, jotka perustuvat demografisiin tietoihin, kiinnostuksen kohteisiin ja käyttäytymiseen.
Hyödynnä kohdennetuissa mainoskampanjoissa katseen vangitsevia visuaalisia elementtejä ja kirjoita selkeä ja houkutteleva mainosteksti, joka resonoi yleisösi kanssa.
Käytä Facebook Pixeliä seurataksesi konversioita, tehdäksesi A/B-testausta erilaisten mainosten välillä ja tee muokkauksia mainoksiin niiden suorituskykyyn perustuen. Jalosta targetointia jatkuvasti saavuttaaksesi mainostukselle asetetut tavoitteet.
Uudelleenmarkkinointi (retargeting): Mitä se tarkoittaa ja miten se tuo takaisin menetetyt asiakkaat?
Uudelleenmarkkinointi, ja tässä kohtaa retargeting, ei remarketing, on markkinointistrategia, jossa mainoksia näytetään verkkokaupassa aiemmin vieraille kuluttajille, jotka eivät konvertoineet.
Näyttämällä relevantteja mainoksia muilla verkkosivustoilla ja alustoilla, nämä kuluttajat saavat muistutuksen tuotteistasi tai palveluistasi, rohkaisten heitä palamaan ja tekemään ostoksen.
Retargeting-markkinoinnin tavoitteena on siis tuoda menetetyt asiakkaat takaisin ja sitä kautta tuoda mukanaan konversioita.
Sähköpostimarkkinointi
Vaikka sähköpostimarkkinointi saattaa kuulostaa hieman vanhahkolta tavalta kasvattaa bränditietoisuutta ja asiakkaiden sitoutumisastetta brändiäsi kohtaan, asian laita ei suinkaan ole tämä.
Sähköpostimarkkinointi on edelleen kriittinen osa jokaisen verkkokaupan toimintaa ja siksi siihen kannattaa ehdottomasti panostaa; itse asiassa se on edelleen yksi tehokkaimmista markkinointitavoista ja itsessään se on kaiken lisäksi ilmaista, joskin esimerkiksi sähköpostilistan rakentamiseen voidaan käyttää myös maksettua mainontaa.
Ja nyt, kun päädyin jo mainitsemaan sähköpostilistan, keskityn seuraavassa siihen, kuten myös uutiskirjeisiin ja sähköpostimarkkinointiin liittyvään automaatioon.
Sähköpostilistan rakentaminen: Miten kerätä sähköpostiosoitteita?
Sähköpostilistan rakentamisessa ehdoton avainjuttu on tarjota listalle liittyville henkilöille erilaisia kannustimia, kuten alennuksia, arvokasta eksklusiivista sisältöä ja muita ilmaisia resursseja – vastineena sähköpostilistalle liittymisestä.
Niin sanotun sähköpostilistakutsun lähettäminen toimii esimerkiksi pop-up-ikkunoiden, laskeutumissivujen ja rekisteröitymislomakkeiden kautta verkkokaupassasi.
Luonnollisesti sähköpostilistaa voidaan etuineen mainostaa sosiaalisessa mediassa, blogiteksteissä ja maksetuissa mainoksissa – näin muutamia mainitakseni.
Uutiskirjeet ja automaatiot: Kuinka ylläpitää asiakassuhteita ja lisätä myyntiä?
Uutiskirjeiden ja automaatioiden tavoitteena on ylläpitää asiakassuhteita ja lisätä myyntiä, mutta miten tämä tapahtuu? Tarjoamalla personalisoitua ja relevanttia sisältöä oikeaan aikaan.
Oletan tässä kohtaa uutiskirjeiden olevan melko itsestäänselvä merkitykseltään eli se voi sisältää esimerkiksi arvokasta informaatiota ja tarjouksia. Mutta entä sitten se automaatio? Esimerkiksi muistutusviestin lähettäminen sähköpostitse, kun asiakkaalla jää ostoskoriin tuotteita tai tervetuliaisviestin lähettäminen uudelle asiakkaalle.
Säännöllinen kommunikaatio asiakkaiden suuntaan kasvattaa heidän lojaliteettia brändiäsi kohtaan ja on siten omiaan kasvattamaan myyntiä, rohkaisten heitä toistuviin ostoksiin.
Verkkokaupan analytiikka ja optimointi
Verkkokaupan toimivuuden ymmärtäminen on pelkkien olettamusten varassa ilman verkkokaupan analytiikkaan liittyviä ja siten optimoinnin mahdollistavia työkaluja.
Ehdottomasti tunnetuin ja suosituin analytiikkatyökalu on Google Analytics, joskin myös lukuisia muita hyödyllisiä työkaluja on olemassa. Seuraavassa käynkin läpi, miten nämä analytiikkatyökalut yleisesti auttavat ymmärtämään verkkokaupan suorituskykyä.
Analytiikkatyökalut: Google Analyticsin ja muiden työkalujen käyttö verkkokaupan suorituskyvyn mittaamisessa
Google Analyticsin kaltaiset analytiikkatyökalut ovat keskeisiä ja välttämättömiä mitä tulee verkkokaupan suoritustason mittaamiseen. Analytiikkatyökalujen tehtävänä on tarjota arvokasta lisätietoa muun muassa verkkokauppasi käyttäjien käyttäytymiseen, tilastoihin ja konversioasteeseen liittyen.
Seuraamalla muun muassa sellaisia avainmittareita, kuten poistumisprosenttia, keskimääräisten tilausten arvoa ja asiakashankintakustannuksia, brändisi voi tunnistaa trendejä, mikä puolestaan auttaa esimerkiksi markkinointistrategian optimoimisessa.
Ennen kaikkea analytiikkatyökalut auttavat sinua ymmärtämään verkkokauppasi käyttäjiä paremmin ja verkkokauppasi toimivuutta. Lisäksi ne paljastavat mahdollisia kehityskohteita.
Asiakaspalvelu ja luottamuksen rakentaminen
Luottamussuhteen luominen olemassaolevien ja potentiaalisten asiakkaiden suhteen on kaiken A ja O. Tässä luottamussuhteen rakentamisessa asiakaspalvelun merkitys on mittaamaton arvokas.
Kyse ei ole kuitenkaan vain siitä, millaista asiakaspalvelutyötä konkreettiset asiakaspalvelijat tarjoavat, vaan isosta kuvasta, johon kuuluvat yhtälailla esimerkiksi chatbotit ja FAQ-osiot.
Asiakaspalvelu verkkokaupassa: Chatbotit, FAQ ja nopea asiakaspalvelu
Asiakaspalvelun merkitystä ei sovi koskaan väheksyä: usein asiakkaat ovat valmiita maksamaan hieman enemmän, kun asiakaspalvelu toimii laadukkaasti kaikin mahdollisin tavoin.
Asiakaspalvelu on siis kriittinen osa verkkokauppatoimintaa ja luottamussuhteen rakentamista asiakkaiden kanssa. Sellaisten työkalujen, kuten chatbotien ja FAQ-osioiden (usein kysytyt kysymykset) tarjoaminen on oleellinen osa asiakaspalvelua. Niiden avulla asiakkaille voidaan tarjota tukea ja vastauksia yleisiin kysymyksiin, mikä luo asiakkaissa tunteen, että heistä välitetään.
Kun asiakkaiden tarpeet otetaan tehokkaasti huomioon ja heidän kanssa kommunikoidaan avoimesti, lisää se asiakastyytyväisyyttä ja takaa perustan jatkuvalle asiakassuhteelle.
Konversio-optimointi (CRO): Myynnin ja asiakaskokemuksen parantaminen
Konversio-optimointi eli Conversion Rate Optimization (CRO) keskittyy myynnin lisäämiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen analysoimalla ja parantamalla asiakaspolkua verkkokaupassa.
Tehokkaat CRO-strategiat, kuten navigaation yksinkertaistaminen tai verkkokaupan visuaalisen puolen parantaminen johtavat usein kohentuneeseen konversioasteeseen.
Kun kuluttajille taataan jouheva ja positiivinen asiakaskokemus, luottamus brändin ja asiakkaan välillä kasvaa; sen ansiosta kuluttajat ostavat todennäköisemmin ja myös palaavat takaisin. Ja, kun tähän lisätään laadukas kokonaisvaltainen ja välittävä asiakaspalvelu, tulokset ovat suurella todennäköisyydellä vieläkin parempia.
Arvostelut ja sosiaalinen todiste: Kuinka hyödyntää asiakasarvosteluja ja palautetta?
Asiakasarvosteluiden- ja palautteiden hyödyntäminen on erittäin kriittinen asia rakennettaessa luottamussuhdetta brändin ja kuluttajan välillä. Positiiviset arvostelut toimivat sosiaalisena todisteena, mikä saa herkästi potentiaaliset asiakkaat vakuuttumaan tuotteittesi tai tarjoamiesi palveluiden laadusta.
Kun brändi nostaa säännöllisesti verkkokaupassaan esille muiden asiakkaiden arvosteluita ja kehottaa jokaista tyytyväistä asiakasta jättämään palautetta, uskottavuus kasvaa. Puolestaan palautteisiin vastaaminen – niin positiivisiin kuin negatiivisiin – osoittaa brändin ottavan asiakaspalvelun ja sen kehittämisen tosissaan.
Arvostelut ja sosiaaliset todisteet ovat siis tehokas keino erinomaisten asiakassuhteiden ja siten korkeampien konversioasteiden rakentamisessa.