Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää verkkokaupoille?
Kun yrittäjä on löytänyt erinomaisen verkkokauppaidean, sitä haluaa päästä hyvin nopeasti hakemaan myyntejä ja sitä kautta tekemään rahaa. Tämä on luonnollisesti erinomainen tavoite, mutta tällaiseen tilanteeseen pääseminen edellyttää ensiksi muutamaa steppiä ja aikaa. Tulen perehtymään näihin steppeihin yksityiskohtaisesti myöhemmin tässä tekstissä, mutta koska kyse on niin tärkeistä elementeistä, haluan painottaa ensimmäisiä toimia päällisin puolin lyhyesti jo nyt:
- Etsi oikeat avainsanat
- Tutki kilpailijoita
- Keskity kotisivun hakukoneoptimointiin
- Tee sivustosi designista näyttävä ja responsiivinen, mutta pidä se yksinkertaisena
- Optimoi kategoriasivut ja tuotesivut
- Huolehdi, että verkkokaupan latausnopeus on kohdallaan
- Hanki backlinkkejä
Verkkokaupan tavoitteena tulee olla ennen kaikkea oikeiden kohdehenkilöiden eli potentiaalisten asiakkaiden löytäminen. Mikäli verkkokauppasi saa näkyvyyttä, mutta se tapahtuu väärillä avainsanoilla ja sen myötä kohderyhmä on väärä, tällöin myöskään tulos ei ole missään nimessä toivotunlainen. Tai, jos verkkokauppasi latausnopeus on liian hidas tai sivustoa on vaikea käyttää, saatat menettää ne potentiaaliset asiakkaat silmänräpäyksessä.
Edellä mainituista syistä verkkokaupan hakukoneoptimointi on äärimmäisen tärkeää, eikä siinä kannata jättää ainoatakaan askelmaa väliin. Kun nimittäin SEO-puoli hoidetaan kunnialla maaliin, tällöin maksimoidaan orgaaninen liikenne, josta ei tarvitse maksaa mitään. Uskallankin väittää, että mikäli pidät huolen edellä listaamistani stepeistä, myös tulos on sen mukainen – edellyttäen toki, että tarjoamasi tuotteet/palvelut ovat kiinnostavia.
Tavoitteena orgaaninen liikenne – ota nämä asiat huomioon jo ennen verkkokaupan perustamista
Mikäli sinulla ei ole käsissäsi merkittävää markkinointibudjettia, tällöin orgaaninen liikenne on vielä voimakkaammin asia, johon sinun tulee keskittyä. Kun Google-optimointi suoritetaan laadulla, tällöin asiakkaiden saaminen Googlen ja muiden hakukoneiden kautta ei välttämättä edellytä minkäänlaista mainostusta; itse en ole käyttänyt esimerkiksi omien sivujeni markkinointiin senttiäkään rahaa.
Mutta miten hakukoneoptimointi tulee hoitaa, että orgaaninen liikenne saadaan sellaiselle tasolle, ettei maksullista mainontaa tarvitse välttämättä edes miettiä?
Seuraavassa tulen jakamaan teille 12 kohdan listan asioista, jotka jokaisen verkkosivuston omistajan tulisi ottaa huomioon jo ennen kuin verkkokauppa laitetaan pystyyn. Samalla nämä ohjeet sopivat totta kai myös sellaisille yrittäjille, jotka ovat jo aloittaneet toimintansa, mutta joilla hakukoneoptimointi on jäänyt puolitiehen tai sitä ei ole edes aloitettu. Ikinä ei nimittäin ole liian myöhäistä, vaikka SEO-puoli olisikin fiksua laittaa kuntoon jo ennen itse liiketoiminnan käynnistämistä verkossa.
1. Avainsanatutkimus
Avainsanatutkimus on asia, josta verkkokaupan hakukoneoptimointi kannattaa käynnistää, eikä yksikään verkkokauppayrittäjä voi jättää sitä tekemättä. Avainsanatutkimuksessa sinun tulee ensiksi etsiä relevanteimmat ja suosituimmat avainsanat yritystoimintasi ja alasi osalta. Sen jälkeen on äärimmäisen tärkeää ymmärtää potentiaalisen ostajan rooli jokaisen avainsanan kohdalla; tällä viittaan siihen, mikä “googlaajan” tavoitteena on tietyn avainsanan Googleen tai muihin hakukoneisiin kirjoittaessaan.
Mutta, miten sitten ymmärtää potentiaalisen ostajan tavoite? Tähän on itse asiassa kolme erinomaista tapaa:
- Analysoi Googlen hakutulossivut (SERP): kiinnitä huomiota Googlessa näkyviin maksullisiin mainoksiin ja orgaanisiin listauksiin.
- Kiinnitä huomiota hintoihin: se, miten paljon niin sanotut Google Ads -mainosverkon huutokauppahinnat ovat, kertoo sinulle miten kilpailtuja avainsanat ovat.
- Hyödynnä Google Analytics: tutki tämän erinomaisen Googlen työkalun kautta, miltä sivuilta verkkokauppasi käyttäjät poistuvat nopeasti, sillä se saattaa viitata siihen, ettei kyseinen sivu vastaa käyttäjän tavoitteeseen.
Käytännössä ottaen käyttäjän tavoitteet voidaan jakaa kahteen luokkaan: informatiivisen ja kaupallisen avainsanan käyttämiseen. Informatiivisen Google-haun tehdessään käyttäjä hakee vastausta johonkin kysymykseen tai halutessaan ymmärtää jostain asiasta enemmän. Kaupalliset avainsanat ovat puolestaan käytössä silloin, kun käyttäjät etsivät tietoa tehdäkseen ostoksen.
Muista käyttää erilaisia tarjolla olevia työkaluja apunasi avainsanatutkimuksessa löytääksesi oikeat avainsanat.
2. Tuotesivut ja niiden optimointi
Luonnollisesti jokaisella verkkokaupan omistajalla on tavoitteena, tai ainakin tulisi olla, hakukoneista saapuvan liikenteen eli uusien potentiaalisten asiakkaiden määrällinen maksimointi. Tällöin kuvaan astuu osittain englanninkielinen termi “On-Page-optimointi”, jolla viitataan sellaisiin asioihin, kuten verkkokauppasi rakenne, meta description eli metakuvaus ja metatitle eli metaotsikko.
Kun tuotesivut pyritään optimoimaan, ja kontekstina on nimenomaan verkkokauppa, työ lähtee liikenteeseen tuotekuvauksista, kuvista ja arvosteluista. Luonnollisesti myös tuotteiden nimeäminen oikealla tavalla on tällöin tärkeää.
Muutama tärkeä pointti:
- Sisällytä yksityiskohtaiset avainsanat tuotekuvauksiin
- Lisää CTA- eli Call to Action -painikkeet, kuten “Lisää ostoskoriin”
- Hyödynnä käyttäjien suosituksia tuotesivuilla
- Lisää valokuviin Alt tag, joka auttaa hakukoneiden botteja käymään sivuasi läpi, johtaen potentiaalisesti korkeampiin sijoituksiin hakutuloksissa
- Pyri siihen, että käyttämäsi valokuvat ovat tiedostokooltaan mahdollisimman pieniä, vaikuttamatta kuitenkaan kuvanlaatuun
- Käytä avainsanoja tiedostojen nimissä
- Tarjoa tarvittava informaatio tuotteesta, mukaanlukien valokuva ja mahdollinen video
- Infoa asiakkaita etukäteen toimitukseen liittyvistä asioista, kuten hinnoista
3. Verkkokaupan käyttäjäystävällisyys
Verkkokaupan on oltava käyttäjäystävällinen eli tekninen SEO on hoidettava kunniakkaasti, sillä muussa tapauksessa potentiaalinen asiakas matkaa kilpailevan yrityksen verkkosivuille. Mutta, millainen sitten on käyttäjäystävällinen verkkokauppa?
- Rakenteeltaan yksinkertainen käyttää, joskin samanaikaisesti visuaalisesti näyttävä
- Helppokulkuinen eli navigointi verkkokaupassa paikasta A paikkaan B on vaivatonta
- Selkeä eli asiakas löytää haluamansa helposti ja nopeasti
- Huomiota herättävä ja houkutteleva käyttäjän selaillessa sivustoa
- Nopeasti latautuva
Sitä saattaa äkkiseltään kuvitella, ettei käyttäjäystävällisyys vaikuta juurinkaan sijoituksiin hakutuloksissa. Tämä on kuitenkin kaukana todellisuudesta, sillä hakukoneet arvostavat käytännössä ottaen samoja asioita kuin käyttäjät ja siksi sivuston käyttäjäystävällisyys ja verkkokaupan hakukoneoptimointi kulkevat käsi kädessä.
4. Long tail -avainsanat
Kun puhutaan varsinaisesti yhdestä yksittäisestä avainsanasta, tällöin se tarkoittaa konkreettisesti yhtä sanaa, kuten “työkalut”. Long tail -avainsanat ovat sen sijaan spesifimpiä sanayhdistelmiä – ne koostuvat yleisesti ottaen vähintään kolmesta sanasta – kuten “edulliset työkalut kotiin”.
Long tail -avainsanat eivät ole mitään varsinaisia monstereita, mitä tulee siihen kuinka paljon hakukoneiden käyttäjät hakevat niitä. Mutta, kun kyseessä on verkkokauppa, ne voivat olla äärimmäisen arvokkaita. Miksi? Koska ne ovat niin spesifejä, että yleisesti ottaen niillä haun tekevä henkilö konvertoi huomattavasti useammin eli on toisin sanoen liikenteessä ostohousut jalassa.
Long tail -avainsanat ovat erityisen tärkeitä silloin, kun toimialasi on todella kilpailtu, mutta ylipäätään kenenkään ei kannata sivuuttaa niiden käyttöä.
5. Yksinkertaiset URL-osoitteet
Kaikkien verkkokauppasi tuotesivujen kohdalla URL-osoitteet tulee olla ehdottomasti yksinkertaisia rakenteeltaan. Yksinkertaisuus nimittäin johtaa yleisesti ottaen parempaan käyttäjäkokemukseen ja se on tärkeä osa Google-optimointia.
Otetaan hyvä ja huono esimerkki:
- URL-osoitteet – hyvä esimerkki: https://www.esimerkkisivu.com/vaellus-tuotteet
- URL-osoitteet – huono esimerkki: https://www.esimerkkisivu.com/category-1102/product?id=090901
Myös avainsanojen käyttö URL-osoitteissa on äärimmäisen tärkeää, sillä hakukoneet bongaavat URL-osoitteista avainsanat ja siten ne vaikuttavat sijoituksiin hakutuloksissa. Käytä tuotesivuilla myös niin sanottuja leivänmuruja, jotka tunnetaan paremmin nimellä breadcrumbs (esimerkki: Koti > Patikointi > Vaellusreput).
6. Structured data
Schema markup on tärkeä osa hakukoneoptimointia ja itse asiassa se kuuluu tekninen SEO -kategoriaan, sillä se helpottaa Googlen bottien työskentelyä. Kyse on kaikessa yksinkertaisuudessaan koodista, joka syötetään omille verkkosivuille ja tuon koodin lisääminen mahdollistaa pääsyn Googlen rikastettuihin hakutuloksiin.
Mutta miksi Schema markup on niin tärkeä juttu? Koska se auttaa Googlea ymmärtämään tarjoamaasi sisältöä paremmin ja sen myötä taas Google kykenee tarjoamaan käyttäjilleen informatiivisempia hakutuloksia. Jos olet joskus esimerkiksi miettinyt, miksi hakutuloksissa tulee ensimmäisenä vastaan niin sanottu rikastettu hakutulos eli Google on poiminut jonkun sivuston sisällöstä huomattavasti enemmän sisältöä kuin muiden, tämä johtuu siitä, että Google ymmärtää kyseisen sivuston sisältöä paremmin Scheman ansiosta.
Voit käydä tutustumassa Schema.org-sivustoon, sillä se tarjoaa sinulle listauksen yleisimmistä Schema markupeista; siten voit tehdä päätöksiä, jotka soveltuvat parhaiten sinun verkkokaupalle. Ja, kun sitten olet valmis lisäämään markupin verkkokauppaasi, kannattaa tämä aloittaa Googlen Structured Data Markup Helperistä. Loppuun kannattaa hyödyntää vielä Googlen tarjoama Structured Data Testing Tool.
7. Tuplasisällön välttäminen
Kun olet lukenut verkkokaupassa jonkin tuotteen esittelyä, onko sinulla koskaan tullut tunne kuin olisit lukenut saman esittelyn aiemmin? Tämä on hyvin yleistä ja sille on olemassa syynsä: lukuisat verkkokauppiaat käyttävät samoja valmistajilta saamiaan tuotekuvauksia. Mutta, miksi sitten verkkokauppiaat toimivat näin? Koska uniikkien tuotekuvausten luomiseen ei ole aikaa tai resursseja.
Edellä mainitun kaltaisissa tilanteissa puhutaan niin sanotusta tuplasisällöstä, ja sitä tulisi ehdottomasti välttää. Mikäli sinulla ei ole juurikaan aikaa tuotekuvausten kirjoittamiseen uusiksi, tee niihin edes pieniä muutoksia; tällainen Google-optimointi saattaa olla hyvinkin ratkaisevassa roolissa.
Kyse ei ole pelkästään tuotekuvauksista ja vertailusta muihin verkkokauppoihin, vaan tuplasisältöä tulee ehdottomasti välttää myös omassa verkkokaupassasi. Joissain tilanteissa tuplasisällön luomista ei voi kuitenkaan välttää – tällöin kannattaa hyödyntää esimerkiksi 301-uudelleenohjauksia ja/tai käyttää eri tuotekuvia ja avainsanoja.
8. Latausnopeus
Verkkokaupan hakukoneoptimointi on moniulotteinen asia toteutettavaksi ja yksi tärkeä asia sitä on latausnopeuden optimointi. Latausnopeus kertoo kirjaimellisesti sen, miten pitkään verkkokauppasi latautuminen kestää siitä hetkestä, kun potentiaalinen asiakas saapuu sivuillesi.
Verkkokauppasi latausnopeus on yksi vaikuttavista tekijöistä hakukonetulosrankingeihin ja tutkimus toisena perään ovat osoittaneet, etteivät käyttäjät ole valmiita odottamaan pitkiä latausaikoja; ideaali latausnopeus on maksimissaan kaksi sekuntia.
Mistä pitkä latausaika voi johtua?
- Verkkosivustollasi on liian paljon sisältöä serverin käsiteltäväksi
- Scriptit hidastavat latautumista
- Käytössä olevat valokuvat vievät liikaa aikaa
- Hosting-palvelu ei toimi optimaalisesti
Yleisiä vinkkejä latausajan lyhentämiseen:
- Valokuvien määrällinen vähentäminen ja/tai valokuvien tiedostokokojen optimointi
- Tiedostojen pakkaaminen
- Sosiaaliseen mediaan liittyvien lisäosien vähentäminen
- Uudelleenohjausten ja HTTP-pyyntöjen määrällinen rajoittaminen
- Serverin vastausajan lyhentäminen
- Hosting-palvelun vaihtaminen (mikäli aiheuttaa ongelmia)
9. Sisältöratkaisut
Verkkokauppa ei tarkoita sitä, että sen keskiössä olisivat vain valokuvat ja avainsanat, vaan kirjoitetun sisällön tulisi olla osa hakukoneoptimointiin liittyvää strategiaa myös verkkokauppojen kohdalla; sisältöratkaisujen kohdalla käytetään isosti termiä On-Page-optimointi.
Kun sisältöä julkaistaan säännöllisesti, orgaaninen liikenne hakukoneiden kautta kiihtyy, sijoituksesi hakutuloksissa paranevat ja jo sekä olemassaolevat asiakkaat että uudet potentiaaliset asiakkaat näkevät sivustosi luotettavampana; oikeanlaisilla sisältöratkaisuilla voit saada itsellesi niin sanotun asiantuntijan aseman.
Voit julkaista verkkokaupassasi muun muassa seuraavanlaista sisältöä:
- How-to-oppaiden julkaisu ja usein kysyttyihin kysymyksiin vastaaminen
- Uutiset/tiedotteet esimerkiksi uusista tuotejulkaisuista
- Alaasi/tuotteisiisi liittyvien sanojen ymmärtämisessä auttava sivu (glossary page)
- Verkkokauppasi käyttäjien julkaisema sisältö
- Käyttäjien suosituksiin perustuva sisältö
- Videoesittelyt
- Webinaarit
Google-optimointi voidaan suorittaa sisältöratkaisujen osalta parhaiten silloin, kun ymmärrät aidosti asiakkaitasi; sinun tulee siis tuottaa sisältöä, joka ratkaisee potentiaalisten asiakkaiden ongelmat tai vastaa heidän kysymyksiin.
10. Link building eli linkkirakennus
Linkkirakennus ja tarkemmin sanottuna backlinkit vaikuttavat merkittävästi hakutulossijoituksiin Googlessa ja muissa hakukoneissa. Kun verkkokauppasi saa laadukkaita backlinkkejä, tällöin sivustosi uskottavuus kasvaa ja siten myös valitsemasi avainsanat tuovat hakukoneissa korkeampia sijoituksia.
Mutta, miten link building tulisi toteuttaa, ja mistä backlinkkejä saa?
- Luomalla sisäisiä linkkejä
- Kirjoittamalla vieraskirjoituksia muille verkkosivustoille
- Julkaisemalla mainoksia ja jakamalla sisältöäsi sosiaalisessa mediassa
- Julkaisemalla lehdistötiedotteita
- Kommentoimalla muiden blogikirjoituksia ja jakamalla sisältöäsi foorumeilla (mikäli sallittua)
- Luomalla infograafeja ja jakamalla niitä verkossa
- Julkaisemalla tutkimuksia
Moni verkkokauppa on sortunut siihen, että hakukoneoptimointi suoritetaan linkkirakennuksen osalta oikotietä pitkin eli ostamalla backlinkkejä. Tämä ei ole kuitenkaan missään nimessä oikotie onneen: hakukoneet ovat yhä parempia havaitsemaan tällaisen vilunkipelin ja kiinnijäämisen seurauksena lopputuloksena on pahimmassa tapauksessa sulkeminen kokonaan hakutulosten ulkopuolelle.
Ole siis kärsivällinen linkkirakennuksen kanssa ja malta odottaa sen mukanaan tuomia positiivisia tuloksia.
11. Sitemap eli sivustokartta
Sitemap eli sivustokartta on tiedosto, joka pitää sisällään kaiken verkkosivustollasi olevan informaation niin sivujen, videoiden, kuvien kuin myös muun sisällön osalta. Googlen kaltaiset hakukoneet käyvät verkkosivustoasi läpi säännöllisin väliajoin ja sivustokartta auttaa hakukoneita tekemään tämän tehokkaammin.
Sivustokartan tulisi sisältää kaikki verkkokaupastasi löytyvät sivut, kategoriasivuista tuotesivuihin. Lisäksi siitä tulee löytyä kaikki alakategoriat, tuotteet ja muu julkaistu sisältö.
Sivustokartta voidaan luoda joko omatoimisesti tai sitten työkalua hyödyntäen. Itse suosittelen esimerkiksi Google Search Consolen hyödyntämistä automatisoituun sivustokartan luomiseen.
12. Sosiaalinen media ja jakaminen
Vaikka Google ei ole suoranaisesti myöntänyt sosiaalisessa mediassa tapahtuvien jakojen vaikutusta hakutulosrankingeihin, moni on asiasta eri mieltä. Ja, jos sitten asian laita olisikin tämä eli verkkokauppa, hakukoneoptimointi ja sosiaalisen median jaot eivät kulkisi käsi kädessä, siitä huolimatta tuotteidesi ja sisältöjen jakamisesta kannattaa tehdä verkkokaupassasi helppoa. Miksi? Koska se kasvattaa yrityksesi bränditietoutta ja ylipäätään tekee yrityksestäsi tutumman ihmisille.
Itse kuulun tähän mittavaan joukkoon, jotka uskovat sosiaalisen median jakojen vaikuttavan hakukonenäkyvyyteen ja siksi se on minulle osa Google-optimointia. Jaot nimittäin johtavat omien kokemusteni mukaan siihen, että orgaaninen liikenne kasvaa: tämä johtuu puhtaasti jo siitä, että backlinkkien määrä kasvaa.
Mikäli sinulla ei riitä aika somekanavien päivittämiseen, harkitse erilaisten työkalujen käyttöä, mitkä postaavat uusimman sisällön automaattisesti somekanaviisi. Tällaisia on saatavilla muun muassa WordPress-sivustolla ilmaisina lisäosina.
Pidä huolta verkkosivustostasi jatkuvasti
Hakukoneoptimointi ei ole mikään sprinttijuoksu, jossa tietyt asiat hoidettuasi olet maalissa. Itse asiassa kyse on täysin päinvastaisesta asetelmasta eli urheiluvertausta käyttäen loputtomasta pitkän matkan juoksusta. Sinun tulee verkkokaupan omistajana pitää huolta verkkosivustostasi jatkuvasti eli tehdä hakukoneoptimointia säännöllisesti.
Varsinaisesti “hakukoneoptimoinnin” tekeminen ei juurikaan muutu isossa kuvassa, vaan se pyörii aiemmin tässä tekstissä käymieni asioiden ympärillä. Ennen kaikkea laadukas Google-optimointi edellyttää sitä, että teet taustatutkimusta kilpailijoidesi suuntaan, teet avainsanatutkimusta, seuraat eri verkkokauppasi sivujen suorituskykyä Googlen hakutuloksissa, reagoit Googlen algoritmissa tapahtuviin muutoksiin ja ylipäätään yhtiön julkaisemiin uudistuksiin, sekä pysyt ajantasalla siitä, mitä asiakkaasi haluavat.
Mikäli hakukoneoptimointi jää toissijaiseksi asiaksi hyvän alun jälkeen, edessäsi saattaa odottaa ikävä yllätys, kun syystä tai toisesta sijoituksesi hakutuloksissa lähtevät putoamaan ja alat selvittämään asiaa vasta siinä vaiheessa.
Google-optimointi – kannattaako se toteuttaa itse vai jättää ammattilaiselle?
Koska Google-optimointi ei ole varsinaisesti mikään yksinkertainen asia, se vie aidosti aikaa. Monillakaan yrittäjillä ei ole mahdollisuutta käyttää aikaa hakukoneoptimointiin, ainakaan alun jälkeen, ja myös tietämys saattaa yksinkertaisesti olla puutteellista. Tästä syystä yhä useammat yrittäjät päätyvät ratkaisuun, jossa hakukoneoptimointi ulkoistetaan.
Käytännössä ottaen vain jokainen yrittäjä itse osaa vastata edellä olevassa otsikossa esittämääni kysymykseen. Mikäli et ole kuitenkaan SEO-ammattilainen ja haluat samanaikaisesti menestyä Googlessa, koska se tarkoittaa taloudellisten lukujen kasvamista oikeaan suuntaan, tällöin Google-optimointi kannattaa jättää ammattilaiselle. Ja samat sanat pätevät myös tilanteeseen, jossa osaamisen riittäisi, mutta aika ei.