Hyvä laskeutumissivu – 10 vinkkiä joiden avulla onnistut

Hyvä laskeutumissivu – 10 vinkkiä joiden avulla onnistut

Hyvä laskeutumissivu on yksittäinen alasivu jolle voit ohjata kävijät esim. hakukoneista tai mainoksista. Tässä artikkelissa jaan 10 vinkkiä joita seuraamalla sinä voit kehittää hyvän laskeutumissivun yrityksellesi ja näin kasvattaa verkosta tulleita yhteydenotto- tai tarjouspyyntöjä.

1. Määritä sivulle selkeä tavoite

Mitä haluat että kävijät tekevät sivulla? Määritä mahdollisimman tarkka tavoite jota on helppo mitata, esim. vierailu tietyllä sivulla tai lomakkeen täyttäminen. Haluatko että kävijät jättävät yhteydenottopyynnön? Tutustuvat tuotteeseesi? Tekevät ostoksen/tilauksen? Kaikki nämä ovat selkeitä tavoitteita ja sivusi tulee tehdä käivjälle mahdollisimman helpoksi saavuttaa haluamasi tavoite.

2. Yritä ymmärtää kävijöitäsi mahdollisimman hyvin

Sinun on helpompaa kehittää täydellinen laskeutumissivu kun tiedät mahdollisimman paljon kävijöistäsi; tiedät mitä he ovat etsimässä, mistä he tulevat ja mitä he tekevät sivullasi. Kaiken tämän tiedon saat esim. tutkimalla Google Analytics -tiliäsi (jos ei sinulle ole semmoista, hanki se heti!). Voit myös käyttää muita palveluita, kuten Five Second Test, jossa sivusi (tai vain sketsi siitä) näytetään kävijöille viiden sekunnin ajan ja he vastaavat sinun määrittämiin kysymyksiin kuten “Mistä tämä sivu kertoo? Kenelle sivu on tarkoitettu? ja niin edelleen. Suosittelen kokeilemaan (palvelu on ilmainen)!

3. Optimoi sivusi hakukoneita varten

Jotta saat mahdollisimman paljon kävijöitä sivullesi käyttämättä koko markkinointibudjettiasi päivässä, tulisi sinun optimoida sivusi hakukoneita varten. Näin varmistat että sivusi saa orgaanista liikennettä ja mikäli käytät maksullisia lähteitä, kuten Google-mainoksia, saat hyvän Quality Scoren Googlelta ja näin maksat vähemmän mainosten klikeistä ja saat mainoksesi helpommin näkyville.

4. Minimoi sivusi lautausnopeus

Seuraa tarkasti Google Analytics -tililtäsi keskimääräistä sivulatausnopeutta, jos se nousee paljon yli 4 sekunnin, tulee se vaikuttamaan negatiivisesti kävijöihisi. Ethän sinäkään jaksa odottaa 10 sekuntia vain päästäksesi jonkun kotisivuille, ethän? Googlen PageSpeed Insights -palvelu antaa hyviä vinkkejä mitä voit tehdä nopeuttaaksesi sivusi lautausnopeutta, esim. minimoi css ja javascript -tiedostot, optimoi kuvat ja niin edelleen.

5. Luo selkeä kontrasti tärkeiden elementtien ympärille

Tärkeimmät elementtisi ovat usein ns. Call-to-action nappuloita tai linkkejä joiden tulisi tukea sivusi tarkoitusta. Esimerkiksi jos pyörität verkkokauppaa niin tuotesivuiltasi löytyy varmasti nappula jossa lukee “Osta” tai “Tilaa” tai jotain vastaavaa.

, vaan luo selkeä kontrasti nappulan ja taustan välille jotta tärkein nappulasi varmasti erottuu sivun muista elementeistä. Nappuloissa ja linkeissä sinun tulisi myös tehdä selväksi mitä kävijä *saa* kun hän painaa nappulaa esim. “Hyödynnä tämä super-tarjous heti” eikä pelkästään “Osta” “Lähetä” “Tilaa”.

6. Anna sivusi tärkeille elementeille tarpeeksi tilaa

Sen lisäksi että luot selkeän kontrastin tärkeiden elementtien ja taustan välille, on tärkeää että annat linkeille ja nappuloille tarpeaksi tilaa jotta ne erottuvat muista elementeistä, kuten pitkistä teksti-osuuksista.

7. Älä näytä kävijälle liikaa tietoa / vaihtoehtoja kerralla

Jos tarjoat kävijälle esim. liian monta klikattavaa linkkiä tai nappulaa samaan aikaan – iskee hänelle paniikki ja luultavasti ainoa nappula jota hän painaa on selaimen ‘back’-nappula. Mieti tarkasti mikä on se tärkein nappula/linkki jonka haluat että kaikki kävijäsi huomaavat ja anna sille selkeästi enemmän huomioita kuin muille. Muut ei-niin-tärkeät linkit voit “piilottaa” esim. käyttämällä harmaita värejä jotka uppoavat sivusi taustaan eivätkä näin hypi kävijän silmille. Kun mietit mikä se tärkein linkki kävijällesi on, mieti missä ‘suhteessa’ hän on yrityksesi kanssa juuri nyt: laskeutumissivulle joka on suunnattu täysin uusille kävijöille sopii paremmin linkki jossa kehotetaan tutustumaan palveluun tarkemmin kuin nappula suoraan tuotteen ostamiseen.

8. Käytä jokapäiväistä kieltä jota kaikki ymmärtävät

Älä käytä termejä tai sanastoa jota vain ammattilaiset ymmärtävät, mieti niitä käivjöitä jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan sinusta ja tulevat ensimmäistä kertaa sivullesi – sinun tulee selittää tuotteesi/palvelusi heille niin että he ymmärtävät mistä on kyse muutamassa sekunnissa – muuten he jättävät sivusi ja sinulla on yksi potentiaalinen asiakas vähemmän. Muista kuitenkin käyttää relevantteja hakusanoja mahdollisimman paljon tekstissäsi (ilman että siitä tulee ns. “robottimaista”) jotta kohta #3 toteutuu. Keskity myös käyttämään tekstissäsi enemmän hyötyjä kuin ominaisuuksia: mitä lisäarvoa ominaisuus X tuo kävijälle? Minkä ongelman ominaisuus Y ratkaisee kävijällesi?

9. Esittele referenssejäsi

Tuo muutama hyvä referenssi esille laskeutumissivullasi ja luo näin enemmän luottamusta kävijöissä. Käytä mielellään kuvia (esim. logoja, yhteyshenkilöiden kuvia jne.) ja suoria lainauksia käyttäjiltäsi/asiakkailtasi. Näitä voit käyttää hyväksesi myös nappuloissasi ja linkeissäsi, esim. “Hyödynnä tarjous heti (jo 500 muuta ovat hyödyntäneet tarjouksen)!” tai “Tilaa palvelu X ja liity yli 1000 tyytyväisen yrityksen joukkoon”.

10. Käytä kuvia ja muita visuaalisia elementtejä

Olemme laiskoja, emme jaksa lukea pitkiä tuotekuvauksia tai muita nettisivuillasi olevia pitkiä tekstejä. Kuvat, videot ja muut visuaaliset elementit (esim. infograafit) auttavat kävijöitänopeasti ymmärtään mikä on tarjoamasi palvelu tai tuote jota myyt ja mitä hyötyä siitä olisi kävijälle. Muista myös että voit esim. boldata tekstin tärkeimmät kohdat jotta kävijät todennäköisemmin lukevat juuri ne kohdat.

Muista, että nämä ovat vain vinkkejä. Kaikki sivut ovat erilaisia, joten jokainen näistä ei välttämättä paranna sinun sivuasi. Tärkeintä on kuitenkin että kokeilet eri vaihtoehtoja ja mittaat mikä toimii parhaiten juuri sinun sivuillasi.


Sampsa Vainio

29-vuotias yrittäjä, freelanceri & digitaalisen markkinoinnin konsultti Helsingistä. Blogissani pyrin jakamaan parhaat vinkkini internetmarkkinoinnin parantamiseen ja tuottavuuden maksimointiin.

comments powered by Disqus